... men i fallet analogt/digitalt behövs inte den "dyra" analoga kunskapen för att nå likvärdig eller bättre slutprodukt. Den har i de allra flesta fall spelat ut sin roll...
QUOTE]
Du har nog fel när du påstår att det skulle vara dyrare eller svårare med analog teknik. För mig är det precis tvärtom. Det är både lättare och billigare att få fram förstklassiga resultat analogt (i mitt tycke både angenämare och bättre) på fiberpapper i svartvitt. För papper är det analogt är bäst på. Likvärdiga fiberpapper för utskrift är minst lika dyra (oftast betydligt dyrare) och bläck som är arkivsäkert är också dyrt. Och skickar jag iväg för proffsutskrift blir det mångfallt dyrare än om jag själv gör bilden imörkrummet. Jag skulle inte ha råd att göra det jag gör analogt på papper idag, om jag istället skulle fota digitalt, redigera i datorn och sedan låta proffsfirmor skriva ut bilderna. Dessutom skulle jag få tillägna mig kunskaper som tar lång tid att få. Och skulle jag göra allt jobb själv skulle jag få skaffa dyr skrivare för upp till A2 som kostar flerdubbelt mot en duglig förstoringsapparat. Tycker du genealiserar lite för mycket och inte sätter dig in riktigt i hur det faktiskt förhåller sig. Jag behöver analogt för att det ger mig billigare bilder, dessutom tycker jag det ser mycket bättre ut i svartvitt. Visserligen har jag fått tillägna mig kunskaperna under en tid, men det tar nog lika lång tid att tillägna sig kunskaperna för att på egen hand få fram lika bra resultat digitalt.