Annons

Blöta filmrullar,

Produkter
(logga in för att koppla)

groggel

Ny medlem
Hej

Har precis börjat intressera mig för fotografering. Jag har mest fotat digitalt men har börjat fota mera med analog kamera för att verkligen lära mig grunderna.

Nu när jag fotat mina första rullar har jag råkat ut för ett problem. Det är så att rullarna har blivit blöta och då undrar jag om dom blir förstörda? Påverkar det filmen på något sätt och är det någon idé att lämna in dem för framkallning?

Jag hade rullarna i väskan tillsammans med en vattenflaska som inte var tillsluten så allt i väskan blev blött.
Det handlar om svart vit film och det var både 120 och 35mm film.

Jag hade även oanvända rullar färgfilm i väskan som också blev blöta. Kan man använda dem efter att de blivit blöta?

Hoppas någon vet, har försökt leta på nätet efter svar men det är svårt att hitta information om något så gammalt som analog film :)

Tack för hjälp

Mvh
Pablo

Film är inte direkt gammalt men det är en annan historia.

Har rullarna varit dränkta i vatten så hade jag inte använt de oexponerade.
OM jag hade använt en äldre kamera med metallslutare så hade jag fotat på så mycket man vill.
Troligtvis påverkar det inte resultatet.

De exponerade är troligtvis inga problem med att få vettiga bilder från.
Av vänlighet när du lämnar du in så meddelar du att de har varit utsatta för vatten i en väska, framförallt om väskan var smutsig. Och den smutsen sedan kan repa filmen eller hamna i apparaterna.

Jag kan bara berätta om min egen erfarenhet av "blöta filmrullar". För väldigt många år sedan kantrade jag med min segeljolle i Stockholms skärgård. Det tog åtskilliga timmar innan jag kom hem och kunde ta ut filmen från min förstörda kamera. Jag skickade ändå Kodacromefilmen till Kodak. Fick tillbaka.filmen framkallad, men med ett meddelande om att den var vattenskadad. Något som syntes på bilderna, men det blev i alla fall bilder.
I ditt fall borde nog filmerna klara sig lite bättre, tror jag.

Olle

Hehe, nej tycker inte heller det är "gammalt" därför jag tyckte det var konstigt att det inte var lättare att hitta mer information, men det kan lika väl bero på min okunskap.

De har inte varit dränkta i vatten då jag upptäckte det ganska snabbt, däremot var dom blöta/fuktiga. Lät rullarna torka i kylen efteråt (hört att man ska göra så).

Tack för svar. Får skicka rullarna på framkallning och se vad det blir av dem.

Kodachrome är ju dia och positiv.

Men jag gissar att Pablo använder negativ film.
Och i dag scannas den innan den printas så det borde inte bli några problem.

Hej
Har precis börjat intressera mig för fotografering. Jag har mest fotat digitalt men har börjat fota mera med analog kamera för att verkligen lära mig grunderna.
Nu när jag fotat mina första rullar har jag råkat ut för ett problem. Det är så att rullarna har blivit blöta och då undrar jag om dom blir förstörda? Påverkar det filmen på något sätt och är det någon idé att lämna in dem för framkallning?
Jag hade rullarna i väskan tillsammans med en vattenflaska som inte var tillsluten så allt i väskan blev blött.
Det handlar om svart vit film och det var både 120 och 35mm film.
Jag hade även oanvända rullar färgfilm i väskan som också blev blöta. Kan man använda dem efter att de blivit blöta?
Hoppas någon vet, har försökt leta på nätet efter svar men det är svårt att hitta information om något så gammalt som analog film :)
Tack för hjälp
Mvh
Pablo

Hej.
Att få in rent vatten i en exponerad film kan på¨sin höjd ge "vattenskaddade" negativ. Nu är det väl så att 135 mm film (småbild) är mer skyddad då den ligger i "burk" . Det som kan blir problem för labbet är att dom måste öppna "filmburken" för att få ut filmen utan att skada den.
Vad gäller mellanformatas filmen -120 så tränger vattent in lättare och här är det större risk för vattenskada.
Det är tur i oturen att du inte "dränkte" filmen i tex saft,cocacola m.m det är abosolut ett sätt att "döda" filmen.
Vad gäller den oexponerade filmen som blivit vattenskadad så är inte kylskåpet den plats som du skall torka filmen på. Låt den ligga i normal rumstemperatur något /-några dygn .Vad som händer när du lägger den i kylskåp är att vattent "fryser på" film och när du sedan tar fram den igen så är vattent kvar och ställer till det. Den oexponerade filmen är det mer säkert att du får problem med.

Mvh
Rolf

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto