ANNONS
Annons

Blåstick i snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnifkoknaster

Ny medlem
Hejsan!
Jag älskar naturbilder när snö är inblandat, så jag tog min digetalkamera och vandrade ut i skogen för att fotografera lite vackra träd. Men när jag kom hem och laddade in bilderna på datorn så hade nästan alla blåstick i sig. Någon som vet hur man får bort det genom någon inställning på kameran eller ska tänka på någonting speciellt?

Egentligen är det ju så det ser ut en dag med blå himmel om man befinner sig i skugga. Det är blått helt enkelt. Alltid, även på sommaren men det är klart att om marken - snön alltså - också reflekterar himmelsljuset blir det extra blått. Jag vet inte om det finns någon kompensation för detta på din kamera, du får nog kompensera i datorn med gult och rött eller möjligen markera det du anser vara vitt med en vit pipett i "levels" i PS. Alternativet är ett filter till kameran, UV-filter k a n hjälpa litet, ett varmtonsfilter är betydligt bättre.
Lycka till!
Us

Du skriver inte vad du har för "digetal"-kamera.
Det kan vara så att kamerans automatiska vitbalans inte klarar att hantera ljuset korrekt.
Prova att ställa in vitbalansen manuellt nästa gång. (sol, moln, skugga osv.)

Ojsan.. ja jag tänkte inte på att skriva vad jag har för kamera. Jag är alderles ny här =)
Jag har en Minolta Dimage Xt 3,2megapixel

Se om du kan ställa vitbalansen på "moln" eller "skugga", de vanligaste varianterna på såna här kameror brukar vara Auto/Dagsljus/Glödlampa/Moln(eller skugga). Då borde du bli av med det värsta blåsticket.

en annan ide är att överexponera lite. snön lurar nämligen kameran at underexponera. använd exponeringskompensationen på ca +1 så bör det bli bättre.

Hur vit är snö?

Hoppas väcka tråden till liv igen. Hur vit är snö egentligen under en blå himmel? Har "fina" snöbilder men ser att de sticker i blått. Har testat att justera med "Färgbalans" och dra ner det blå lite. Jag avmarkerar "Bevarar Luminicens". Finns det något facit vad vit snö bör ha för värden? Någonstans kring 230 kanske på alla kanaler? Tips på alternativ?

Jag fotar i raw, och brukar att vitbalansera efter snön. Detta blir dock lite för varmt i tonen, så jag brukar sänka färgtemperaturen lite grann för att "få det att se ut som det gjorde". Så i mitt fall bedömer jag snön att vara lite, lite blå. I jpg får man gå in på färgbalans och mickla med reglagen, vilket går men är klart bökigare.

mvh

Bent

Re: Hur vit är snö?

Minita skrev:
Någonstans kring 230 kanske på alla kanaler? Tips på alternativ?

Det är nog inte helt fel. Tog en del bilder nu i juletid, mulet väder.
Såg lite dassiga ut från början. Jag är bekväm och körde Autofärg i ps och justerade sen levels lite tills jag tyckte det såg bra ut.
Tog lite färgprov 5*5 på dom bilderna och snön ligger där mellan ca 215 upp till 230 i alla kanalerna.

Inget proffssvar kanske men ändå.

Jag kör också i RAW men var inte riktigt säker var i processen man skall/bör göra justeringen. Drog lite i färgtemperaturen och justerade lite i PS. Det kanske inte finns facit men någon har säkert testat fram en bra metod.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar