Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte förklaringen redan getts minst en gång? Det något luddiga engelska begreppet "fast aperture lens" översätts slarvigt till "snabbt bländarobjektiv" (för att undvika särskrivning, vilket i och för sig är rätt tänkt) :D

Om man vill vara riktigt petig betyder "aperture" inte bländare, utan öppning. Själva bländaren har faktiskt ett eget ord på engelska också, "diaphragm".

Men att översätta betyder ju inte heller att man hittar ersättningsord för varje ord i en fras, så någonstans blev det fel. "Objektiv med stor öppning" tycker jag är bättre, och det är nästan lika många träffar på "large aperture lens" som på "fast aperture lens", även om den senare har några fler.

Så det handlar som så ofta om att folk uttrycker sig slarvigt, också bland fackmän, och det är där såna anomalier som den jag nämde om kantskärpa som har bytt innebörd. Det vi nu kallar kantskärpa kallades förr randskärpa, medan kantskärpa var det som ibland uttrycks med akutans.

Om man vill vara riktigt petig betyder "aperture" inte bländare, utan öppning. Själva bländaren har faktiskt ett eget ord på engelska också, "diaphragm".

Men att översätta betyder ju inte heller att man hittar ersättningsord för varje ord i en fras, så någonstans blev det fel. "Objektiv med stor öppning" tycker jag är bättre, och det är nästan lika många träffar på "large aperture lens" som på "fast aperture lens", även om den senare har några fler.

Så det handlar som så ofta om att folk uttrycker sig slarvigt, också bland fackmän, och det är där såna anomalier som den jag nämde om kantskärpa som har bytt innebörd. Det vi nu kallar kantskärpa kallades förr randskärpa, medan kantskärpa var det som ibland uttrycks med akutans.

Jag som trodde man skulle översätta "fast aperture lens" med "ljusstarkt objektiv"...

Majoriteten av kameramodeller har ju trots allt en betydligt enklare hantering än så ...

Personligen tycker jag det är mycket smidigare och mer snabbjobbat att ställa bländaren med ett hjul vid avtryckarfingret.

Då får du kolla bl.-värdet på displayen. Där finns inga inklickade värde för hela steg.

Men det kan man ju. Skruva tillräckligt långt på ena hållet för att säkert vara i ena änden. Skruva sedan på andra hållet önskat antal klick.

Dessutom var de gamla objektiven med bländarring försedda med klick, bara i hela steg, med dagens system och tumratt på kamerahuset kan man få halva steg eller tredejedels-steg.

Sen finns ju auto, P-auto etc, och då slipper man ju vrida på en ring eller en tumratt......kameran sköter allt..
Och visst blir objektiven billigare utan bländarring, och med största sannolikhet håller de längre. Och visst vill väl alla ha billigare saker....

Nå för att återgå till trådens ämne, kanske bländarobjektv betyder frånvaron av klick dvs kontinuerlig bländarinställning. Ok jag var ironisk nu......

Roy

Men det kan man ju. Skruva tillräckligt långt på ena hållet för att säkert vara i ena änden. Skruva sedan på andra hållet önskat antal klick.

Gör du verkligen så? Jag har provat och det är inte alls samma sak. Det går inte i en rörelse.

Jag skulle gärna betala extra för att få ett "bländarobjektiv", dvs att få tillbaka bländarringen.

Jag skulle gärna betala extra för att få ett "bländarobjektiv", dvs att få tillbaka bländarringen.

Just frånvaron av bestämda lägen och logisk placering av reglagen var det första som störde mig med digitala kameror. Jag använder en del äldre objektiv fortfarande, och jag tycker väldigt mycket om att det är lättare att justera bländaren på objektivet än att göra det med ett hjul på kamerahuset, och att jag kan se direkt på objektivet vad bländaren står på. Det är enklare att ställa in bländare 8 kvickt i ett steg utan att behöva titta på mellanlägena, än att klicka sig igenom alla tredjedels steg från 1,4.

Så jag har bländarringen på flera av mina objektiv, och det tycker jag är bra. Det som kanske är en aning irriterande är att de, eftersom de kommer från olika tillverkare, inte alltid ställs in åt samma håll - avståndsinställningen kan gå åt höger eller vänster, och likaså bländaren.

Med dagens teknik skulle det inte vara omöjligt att kombinera det bästa från båda världarna, att valbart ha rattar på objektivet som kan gå medsols eller motsols efter användarens val, och som kan klicka eller inte och som kan ha tydliga siffermarkeringar för vilken funktion de har och hur det är inställda. Zeiss har börjat lägga in avståndet som en elektronisk siffra, där man kan välja fot eller meter, tillsammans med elektroniska markeringar för skärpedjup.

Än finns mycket att göra för att förbättra tekniken och göra den mer enhetlig.

Vem mäter avstånd i foot?
Det borde räcka med internationella mått, meter är ett mått enligt SI (internationell Standard).

Nu har jag i alla fall laddat hem nyaste programvaran till min NIKON D90.
Där får man bland annat slutartiderna i tid, och slipper skiten med bråktal.
Dvs slutaren i ms, (millisekunder) från 0,5 ms (1/2000 ) via 1 ms (1/1000) till 30 s.
250 ms blir då 1/4.
Skitbra, ingen lär sig ju bråktal eller räkning med bråktal numera.

Så nu kan vi kalla kameran för en "slutarkamera"

Roy

Vem mäter avstånd i foot?
Det borde räcka med internationella mått, meter är ett mått enligt SI (internationell Standard).

USA-marknaden är ju rätt stor, och det lär dröja innan amerikanerna lär sig hantera internationell standard. De kör fortfarande med måttenheter som inch, foot, mile, ounce, pound och diverse fraktioner av dem.

Då får du kolla bl.-värdet på displayen. Där finns inga inklickade värde för hela steg.

I de alla modeller jag någonsin kört visas bländarvärdet i sökaren ... Och ratten har klickvärden som du kan ställa in om de skall motsvara hela steg, halva steg eller tredjedels steg.

Det enda jag kan se att man möjligen saknar är det som Ola nämnde, att det inte finns definierade ändlägen. Men med visningen i sökaren upplever jag det som en rätt minimal fråga.

Generellt är det ju så att bländarring fungerar bra med små korta objektiv där handen som stödjer objektivet ändå naturligt greppar bländarringen. Fotar man med större objektiv, i synnerhet större zoomar, blir bländarring påtagligt besvärligt jämfört med en ratt vid avtryckarfingret.

I de alla modeller jag någonsin kört visas bländarvärdet i sökaren ... Och ratten har klickvärden som du kan ställa in om de skall motsvara hela steg, halva steg eller tredjedels steg.

Det enda jag kan se att man möjligen saknar är det som Ola nämnde, att det inte finns definierade ändlägen. Men med visningen i sökaren upplever jag det som en rätt minimal fråga.

Generellt är det ju så att bländarring fungerar bra med små korta objektiv där handen som stödjer objektivet ändå naturligt greppar bländarringen. Fotar man med större objektiv, i synnerhet större zoomar, blir bländarring påtagligt besvärligt jämfört med en ratt vid avtryckarfingret.

Det är ofta jag inte ser i sökaren, beroende på progressiva glasögon, inga glasögon, dåligt väder, kommer inte åt, tåriga ögon, eller helt enkelt att det går så undan att jag inte hinner kolla på någon av displayerna. Fasta lägena var guld.

Undrar om jag kan ställa om bländarratten till hela steg...det vore en hjälp.

Jo Amerikanska marknaden är stor och där vet de inte vad SI är.
De var den siste Busch som lade ner internationaliseringen.
Men de mäter brännvidd i mm, kanske man då ser det som någon sort skonummer på objektiv mera mm = bättre objektiv..
Ja det skulle se kul ut med ett Zoomobjektiv där brännviddskalan var i tum med bråkdelar.
Kodak var tidiga med SI mått, på film plåtar etc, 35 mm småbildsfilm, 70 mm biofilm etc.
Först när Videokameror kom som relaterade till TV, som ju mäts i tum, så började man mätta bildyta i diagonal med tum. Ett sätt att mäta som inte ger någon info om själva bildformatet.

Nja bländare är ju inget mått utan ett förhållande, så där finns inga internationella mått. Det är matematik.

Det var väl länge sedan snickare använde tum, SI blev lag i Sverige på 60 talet och är lag i EU sedan länge.

Hästkrafter är ett konstigt mått, såg att man på BILTEMA mätte luftkompressorer i Hp.
Hur relaterar man det till luftproduktionen??? Eller är det trycket? Hur hårt skall man pumpa däcken mätt i hästkrafter? Viktig nu vid tid för byte till vinterhjul.

Bilmotorer mäts i kW hos Trafikverket.
HK är en kraft och inte en effekt. Man relaterar till hästar tydligen och det lär finnas en 15 - 20 olika sorters hästkrafter.

Nå, beteckningen bländarobejktiv var ju tråden.....

Roy

Just frånvaron av bestämda lägen och logisk placering av reglagen var det första som störde mig med digitala kameror. Jag använder en del äldre objektiv fortfarande, och jag tycker väldigt mycket om att det är lättare att justera bländaren på objektivet än att göra det med ett hjul på kamerahuset, och att jag kan se direkt på objektivet vad bländaren står på. Det är enklare att ställa in bländare 8 kvickt i ett steg utan att behöva titta på mellanlägena, än att klicka sig igenom alla tredjedels steg från 1,4.
Utvecklingen mot generella inmatningsrattar och borttagande av specialreglage för slutartid och bländare började långt innan digitalkamerorna började sitt intåg. Canon var något av en pionjär som införde helt ny ergonomi med sitt AF-system (EOS) för nästan 30 år sen, och faktiskt redan innan dess i minst ett fall. Övriga tillverkare följde efter allteftersom.

Jag tror att det är mycket en vanesak om man föredrar traditionella reglage eller moderna inmatningsrattar. Jag tycker att det finns fördelar med båda, och det brukar inte vara så stora problem att byta mellan kameror som är olika på det viset. Kameror med bara en inmatningsratt är dock frustrerande för då måsta man skifta rattens funktion med en knapp för att kunna använda kameran vettigt, och det kan vara obekvämt.

Jo Amerikanska marknaden är stor och där vet de inte vad SI är.
De var den siste Busch som lade ner internationaliseringen.
Nej, det är inte "nerlagt". Det är fullt tillåtet att använda både SI-enheter och "engelska" enheter i USA. T.ex. så är en del vägar skyltade med både MPH och km/h).

Nja bländare är ju inget mått utan ett förhållande, så där finns inga internationella mått. Det är matematik.

Å där är vi tillbaka till trådens ämne. :)

Ja, Olas förslag om att mäta bländare i mm (diametern då, antar jag) skulle knappast göra världen bättre, men procentförslaget är inte helt tokigt, även jag föredrar status quo.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar