ANNONS
Annons

Bländarobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta "zoomobjektiv" idag är alltså egentligen bara varifokala. Denna distinktion var viktigare förr då man fokuserade manuellt och då gärna satte fokus vid den längsta brännvidden och sedan "zoomade ut" till tagningsbrännvidden.

Det kan tilläggas att det dessutom är rejält mycket enklare att bygga zoomobjektiv med både färre och mindre optiska aberrationer samt mer kompakt storlek om man kan släppa kravet på att de skall vara parfokala. I synnerhet objektiv till kompaktkameror är ofta väldigt långt ifrån att vara parfokala.

Det kan tilläggas att det dessutom är rejält mycket enklare att bygga zoomobjektiv med både färre och mindre optiska aberrationer samt mer kompakt storlek om man kan släppa kravet på att de skall vara parfokala. I synnerhet objektiv till kompaktkameror är ofta väldigt långt ifrån att vara parfokala.

Jag prioriterar gärna bort den egenskapen, AF är så bra plus att om det är jättenoga finns ju liveview.

Ja idag sköter ju AF fokuseringen... Och AF är tydligen billigare än att konstruera objektivet för att vara varifokalt.
Dessutom är ju ofta ljusstyrkan för låg för att det skall gå att fokusera manuellt på mattskivan.

Idag finns maskiner som enkelt och billigt kan slipa linser asfäriska. Det förbilligar konstruktionen och gör objektiven lättare och kompaktare. Men begreppet Sfärisk används ofta som ett sorts argument till att man skall köpa objektivet, något som få förstår vad det är.
Eller kanske asfäriskt betyder att det blir svinskarpt.

de
Roy

Ja idag sköter ju AF fokuseringen... Och AF är tydligen billigare än att konstruera objektivet för att vara varifokalt. Dessutom är ju ofta ljusstyrkan för låg för att det skall gå att fokusera manuellt på mattskivan.

Tilläggas kan att stora påkostade zoomobjektiv fortfarande byggs så nära parfokala man kan komma - det för att man vill undvika omfokusering på grund av brännviddsförändring vilket skulle försämra objektivens fokusprestanda. Några exempel är 70-200-objektiv i toppklass eller Canons och Nikons 200-400-zoomar. Men där accepterar man också stora objektiv och högt pris.

Idag finns maskiner som enkelt och billigt kan slipa linser asfäriska. Det förbilligar konstruktionen och gör objektiven lättare och kompaktare.

Jag skulle säga att den historien har ett par steg till :) Länge kunde man bara handslipa asfäriska element vilket förstås gjorde dem väldigt dyra att tillverka. Och det var otroligt få personer som kunde göra sådant (en skicklighet som tar 20-30 år att utveckla och långt ifrån alla når dit) var man också väldigt begränsad i hur många sådana linselement man kunde producera. Sedan kom mycket riktigt metoder att maskinslipa asfäriska former vilket innebar både möjlighet till ökad produktion och att asfäriska element blev lite mindre dyra (fortfarande inte direkt billiga). Den stora revolutionen var när man lärde sig gjuta asfäriska element (att gjuta sfäriska element har man kunnat länge) vilket gjorde dem rejält mycket billigare. Men där har man fram till helt nyligen varit begränsad till att kunna gjuta relativt små asfäriska element, men även där verkar det som utvecklingen har gått framåt - Sigma gjuter ett rejält stort asfäriskt element till sin nya 12-24 och menar att det är en stor orsak att den kan byggas påtagligt billigare än Canons 11-24.

Men begreppet Sfärisk används ofta som ett sorts argument till att man skall köpa objektivet, något som få förstår vad det är. Eller kanske asfäriskt betyder att det blir svinskarpt.

Jag antar att du menar att asfäriskt används som säljargument? Det låter väl fint och lite så där lagom svårstavat och vetenskapligt :)

Men jag tror det också är något som optiktillverkare faktiskt fortfarande är genuint stolta över, fram till 2000-talet var asfäriska linselement något som bara riktigt dyra och exklusiva objektiv hade. Idag hittar man dem till och med i kitzoomar :)

Jag är förvånad att du inte hört det :) Jag hör och ser det hela tiden, dels folk jag pratar med men också folk här på forumet som vill ha tips på "zoomobjektiv" för att fotografera saker längre bort. . :)

Du och de du har hört, säga zoomobjektiv, men menar teleobjektiv, har blandat ihop två olika objektivkonstruktioner, - ett zoomobjektiv har alltid en variabel brännvidd, ett teleobjektiv har alltid enbart en fast brännvidd. De båda två objektivkonstruktionerna fungerar självklart, att fotografera motiv, som är "längre bort".
Nej, jag har aldrig hört någon säga zoomobjektiv, men mena teleobjektiv!
Men, egentligen är det väl inget problem, vem som helst, får kalla dessa två objektivkonstruktioner för kikare, också.
En kikare kan ha en variabel brännvidd/förstoring, dyr konstruktion, vanligast är det med en fast brännvidd/förstoring, mindre dyr konstruktion.

Du och de du har hört, säga zoomobjektiv, men menar teleobjektiv, har blandat ihop två olika objektivkonstruktioner, - ett zoomobjektiv har alltid en variabel brännvidd, ett teleobjektiv har alltid enbart en fast brännvidd. De båda två objektivkonstruktionerna fungerar självklart, att fotografera motiv, som är "längre bort".
Men, egentligen är det väl inget problem, vem som helst, får kalla dessa två objektivkonstruktioner för kikare, också.
En kikare kan ha en variabel brännvidd/förstoring, dyr konstruktion, vanligast är det med en fast brännvidd/förstoring, mindre dyr konstruktion.

Är det inte så här:

objektiv

/ | \

teleobjektiv normalobjektiv vidvinkelobjektiv

| \

fast teleobjektiv zoomteleobjektiv

...
Som nämnts kommer vi nog snart att mäta objektivets brännvidd i det nya längdmåttet fotbollsplan, eller sensorns yta i ytmåttet fotbollsplan.
Kamerans volym mäter vi förstås i Cheospyramider.
(måttenheterna ses ofta i tidningar och TEXT TV)
Var tog SI-enhetena vägen?
...
De
Roy
Kreativa måttenheter kan vara lite roliga, om de används i rätt sammanhang. Jag har en bekant som bor lite avsides, där man regelbundet får stenskott på bilen. Han säger att han bott på orten i "sju vindrutor."

Ja idag sköter ju AF fokuseringen... Och AF är tydligen billigare än att konstruera objektivet för att vara varifokalt.
Dessutom är ju ofta ljusstyrkan för låg för att det skall gå att fokusera manuellt på mattskivan.

Idag finns maskiner som enkelt och billigt kan slipa linser asfäriska. Det förbilligar konstruktionen och gör objektiven lättare och kompaktare. Men begreppet Sfärisk används ofta som ett sorts argument till att man skall köpa objektivet, något som få förstår vad det är.
Eller kanske asfäriskt betyder att det blir svinskarpt.

de
Roy

Det är ett populärt modeord. En optiker i stockholmstrakten annonserade om "glasögon med asfärska linser" för några veckor sedan :)

Oj, det är ett uttryckssätt jag har hört så ofta så jag knappt ens reagerar på det längre :)

"Wow, det där måste vara mycket zoom"
(vanlig kommentar om alla objektiv längre än 20 cm, med större eftertryck ju längre objektivet är)

"Jag har börjat fota fåglar/sport/hästhoppning/rallycross och vill komma närmre så jag behöver mer zoom, har ni några rekommendationer?"
(genomsnittsformulering i många forumfrågor genom åren)

Oj, det är ett uttryckssätt jag har hört så ofta så jag knappt ens reagerar på det längre :)

"Wow, det där måste vara mycket zoom"
(vanlig kommentar om alla objektiv längre än 20 cm, med större eftertryck ju längre objektivet är)

"Jag har börjat fota fåglar/sport/hästhoppning/rallycross och vill komma närmre så jag behöver mer zoom, har ni några rekommendationer?"
(genomsnittsformulering i många forumfrågor genom åren)

Det där kan jag skriva under på, har gått runt med mitt nya 200-500 på stan några dagar nu och "mycket zoom" är det ju inte, bara 2,5ggr.

Blir glad när ungarna säger "vilket objektiv" istället för "vilken kamera" så helt kört verkar det ju inte vara i återväxten.

Någon gång emellanåt har jag hört "snorskarpt", som kanske kommer av att man rätt länge har sagt "snorhalt" när det är halka. Det låter ju nära likadant.

Så visst, svinskarpt duger väl också. När jag var ung talade man om knivskarpa bilder, vilket inte riktigt var vad man ville ha när man tog porträtt.

Jag ber om ursäkt för felstavningen som flera har gjort sig lustiga över.
Ljusstyrka skall det givetvis vara.
I verkligheten är objektivet väldigt tystlåtet.

de
Roy

Bländarobjektiv

Någon som vet vad ett "bländarobjektiv" är?
NIKON säljer ett sådant, NIKON 35 mm - f/1,8 bländarobjektiv.
Man ser beteckningen bländarobjektiv i affärer i dokument ja till och med när det säljs på TRADERA.
Alla kamerobjektiv har väl bländare.

Eller är det så att man bara kallar det för bländarobjektiv av misstag?

de
Roy

Jag gissar att Nikon menar att man kan ställa in bländaren genom att vrida på en ring runt objektiven,som dessutom är graverad. Att välja bländare på detta sätt är enklare/mer logiskt än att gå in på: Meny...under meny........ för att slutligen vrida på en ratt som sitter på kamerahuset, och slutligen kontrollera på displayen när önskad bländare är inställd.
Det VAR bättre förr.

JMeny...under meny........ för att slutligen vrida på en ratt som sitter på kamerahuset, och slutligen kontrollera på displayen när önskad bländare är inställd. Det VAR bättre förr.

Majoriteten av kameramodeller har ju trots allt en betydligt enklare hantering än så ...

Personligen tycker jag det är mycket smidigare och mer snabbjobbat att ställa bländaren med ett hjul vid avtryckarfingret.

Majoriteten av kameramodeller har ju trots allt en betydligt enklare hantering än så ...

Personligen tycker jag det är mycket smidigare och mer snabbjobbat att ställa bländaren med ett hjul vid avtryckarfingret.

Och det hela är väl mest en vanesak.

Men visst var det på sitt vis enklare förr. Man hade tre rattar för att ställa tre värden: ljuskänslighet, exponeringstid och bländaröppning. En ratt för var sak. Numera används samma ratt för många saker och fungerar olika beroende vilken knapp man samtidigt håller inne, eller i vilket läge en annan ratt står.

Men som sagt en vanesak, och jag har vant mig med det lite nyare. (och bländaröppning har jag så gott som alltid på största möjliga, så den behöver jag sällan fundera på hur den ska ändras)

Petter...

Har inte förklaringen redan getts minst en gång? Det något luddiga engelska begreppet "fast aperture lens" översätts slarvigt till "snabbt bländarobjektiv" (för att undvika särskrivning, vilket i och för sig är rätt tänkt) :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar