martinot
Aktiv medlem
Just frånvaron av bestämda lägen och logisk placering av reglagen var det första som störde mig med digitala kameror. Jag använder en del äldre objektiv fortfarande, och jag tycker väldigt mycket om att det är lättare att justera bländaren på objektivet än att göra det med ett hjul på kamerahuset, och att jag kan se direkt på objektivet vad bländaren står på. Det är enklare att ställa in bländare 8 kvickt i ett steg utan att behöva titta på mellanlägena, än att klicka sig igenom alla tredjedels steg från 1,4.
Håller med. Lite paradoxalt att många av mina Nikon-objektiv är av gamla typen med mekanisk länk till bländaren, men saknar bländarring.
Mina Fuji-objektiv, med elektrisk länk emellan kamera och objektiv, däremot har en bländarring (på de flesta objektiven).
Så jag har bländarringen på flera av mina objektiv, och det tycker jag är bra. Det som kanske är en aning irriterande är att de, eftersom de kommer från olika tillverkare, inte alltid ställs in åt samma håll - avståndsinställningen kan gå åt höger eller vänster, och likaså bländaren.
Med dagens teknik skulle det inte vara omöjligt att kombinera det bästa från båda världarna, att valbart ha rattar på objektivet som kan gå medsols eller motsols efter användarens val, och som kan klicka eller inte och som kan ha tydliga siffermarkeringar för vilken funktion de har och hur det är inställda. Zeiss har börjat lägga in avståndet som en elektronisk siffra, där man kan välja fot eller meter, tillsammans med elektroniska markeringar för skärpedjup.
Än finns mycket att göra för att förbättra tekniken och göra den mer enhetlig.
Håller med. Gillar inte att bländarring, fokusring, zoomring och ibland även tidsratt, går åt olika håll på olika system. Irriterande.
Köper man pirat/trdejeparts-objektiv så kan det bli än värre. Då kan det hända att man får olika standards med olika håll att snurra på sakerna inom samma system. Extremt irriterande (skippar sådana objektiv).
På Fujis kameror så kan man åtminstone ställa in åt vilket håll fokusringen går åt. Tyvärr så går det inte på mina andra spegellösa m43-kameror ifrån Panasonic. Riktigt idiotiskt och irriterande. Borde vara lätt att fixa i firmware, men tyvärr har Panasonic helt missat det.