Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare på FF vs APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

erik767

Aktiv medlem
Jag läste en kommentar här i förbifarten om att ett fast FF-objektiv på en kamera med APS-C-sensor blir ett bländarsteg bättre (4 blir 2,8) än samma objektiv på en FF-sensor. Bländaröppningen är ju i.o.f.s. större relativt sensorn med APS-C men jag har ändå svårt att få ihop ekvationen. Har samma bländaröppning (ex 4) större diameter på FF än APS-C (Jämför Brännvidd 28 på 24-105is mot 28 på 17-85is)?

Kan någon bekräfta eller dementera.

Nej

Jag läste en kommentar här i förbifarten om att ett fast FF-objektiv på en kamera med APS-C-sensor blir ett bländarsteg bättre (4 blir 2,8) än samma objektiv på en FF-sensor. Bländaröppningen är ju i.o.f.s. större relativt sensorn med APS-C men jag har ändå svårt att få ihop ekvationen. Har samma bländaröppning (ex 4) större diameter på FF än APS-C (Jämför Brännvidd 28 på 24-105is mot 28 på 17-85is)?

Kan någon bekräfta eller dementera.

Så är det givetvis inte. Däremot får du ungefär ett stegs bättre skärpedjup vid samma bländare med den lilla sensorn.(om du har med lika mycket av ditt motiv i båda kamerorna dvs om bilden ser likadan ut)

Har du räknat med det faktum att bilden från en APS-C måste förstoras mer, dvs oskärpecirklarna förstoras också, för att man ska få ut exempelvis en 10*15 cm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar