Annons

Bläck till skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Har en Epson photo 810 skrivare och funderar på att prova något kompatibelt alternativ istället för Epsons svindyra patroner. Är det någon som har testat något sådant ?
Eller ska man hålla sig till orginalbläck ? Hur stor skillnad kan det egentligen vara...?

/Always
 
Jag håller mig till originalbläck, åtminstone tills jag får tillräcklig motivation att ge mig på gråskalebläck.

Tänk på hur stor skillnad bara pappret gör och hur svårt det är att få till utskrifter som har exakt samma färg som på skärmen. För att inte bara tala om svartvitt utan stick... Jag skulle absolut inte vilja blanda in en variabel till. Men om det är oviktigt och/eller du är beredd att lägga ner mycket tid på kalibrering mot det papper du använder så kör hårt.

Det finns iofs speciella bläckfabrikanter som säljer bläck med speciella egenskaper. Gråskalebläck är ett sånt exempel, men det finns fler. Det är en annan sak i mina ögon. Men lågprisbläckfabrikanterna har nog en annan målgrupp än fotografer framför ögonen...

Då lämnar jag ändå åldringsbeständighet och sånt åt sidan eftersom jag tvivlar på att ens originalprodukterna håller vad de lovar på den fronten.
 
Stoooooor skillnad... pröva biltemas bläck och se din skrivares huvuden bega ihop (skånska för sätta igen sig), pröva inkclubs patroner och få bläck i heeela huvudet... Nej orginal är dyrt men bra...bäst.
 
Ja det är nog sant. Men så dyrt som det är med bläck så är det lika bra att lämna in bilderna till "framkallning" hos ett fotolabb.

Så resonerar jag ialla fall..
 
Jag har en Epson.
Piratbläck funkar inte alls. Jag har provat flera märken. Konsistensen är helt fel så det blir problem med papperstypen. Pigmentet är heller inte detsamma såklart. Färgerna blir helt fel. Skrivarhuvudet kleggar ihop också. Det finns heller inget, vad jag vet, billligt åldersbeständigt bläck.
Aldrig mer pirat...
 
Jonte11 skrev:
Ja det är nog sant. Men så dyrt som det är med bläck så är det lika bra att lämna in bilderna till "framkallning" hos ett fotolabb.

Så resonerar jag ialla fall..
Ja, om det bara handlar om pengar det vill säga.
Hållbarheten på fotopapper håller ju bra med, men att kunna skriva ut bilder hemma ibland är otroligt praktiskt.
 
Är det någon som har lyckats rengöra en Epson efter att skrivarhuvudet har smetat igen sig?

Min gamla 400 vägrar skriva svart numer :-(
 
köp inget piratbläck till Epson, det gjorde jag och det funkade inte alls - nu mailar jag mina bilder till Foto Labo, det blir billigare och bättre - tar en dag bara. mvh Jane
 
Gunnar...sätt huvudet i vanligt vatten (akta elektroniken), funkade utmärkt på mina huvuden (Canonskrivare)
 
En Epson 400 ska du nog byta ut ändå... Men jag fick igensatta huvuden på min 750:a och hade ungefär tio patroner i lager till den så jag kände inte för att byta... Det var otroligt jobbigt men till slut läste jag att man skulle ha isopropanol på dynan som skrivhuvudet trycker sig mot när det parkerar. Jag hade ingen sån så jag tog kranvatten och lät stå över natten. Efter fyra-fem rengöringar började munstyckena ge med sig. Men mycket bläck gick det åt.

Jag kör med piratbläck, InkClubs ger exakt samma färger som Epsons tycker jag. Jag vet inte om Epsons hade kunnat förhindra igensättningen, jag tror mer att det berodde på att skrivaren stått oanvänd i nästan en månad.

Originalbläckets pris är ju <b>ett skämt</b>! Även ni originalfantaster borde uppskatta att pirater finns, annars skulle ert bläck säkert kosta ytterligare dubbelt så mycket...

229 eller 69 kronor för lika mycket svart bläck, välj själv.
 
Kameradoktorn i Stockholm har utförsäljning av ett litet parti Epson-kompatibelt bläck som heter PermaJet. Det ska ha mycket bättre arkivbeständighet än Epsons egna (som verkligen är dålig). Jag köpte sex patroner men har inte provat dem än. De kostar nu 100 kronor styck, och ordinarie pris för detta piratbläck är 425:-!!!!

Undrar om jag har hoppat i galen tunna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.