Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Aah, okej, får öka svårighetsgraden.

Spindel är alldeles rätt. Vilken art den här lilla sötnosen tillhör, har jag ingen aning om.
 

Bilagor

  • gissa 3a.jpg
    gissa 3a.jpg
    45 KB · Visningar: 149
OK, Piggly-wink är på och jag fick tillbaka datorn. Hur som helst, fort gick det i går kväll. Staffan har helt rätt, det är en skalbagge från Mt. Kinabalu på Borneo. Ledtråden eving ungdom syfter till att skalbaggshonan, vilket detta är, aldrig förpuppar sig, utan är neoten (dvs har samma form som ungstadiet fast den är könsmogen). Släktet är förmodligen Duliticola. Jag har sett en art till, där honan har samma form men är jämnbrun.

Ögat gick också väldigt fort, förutom att Åke valde fel uggla. Det var pärluggla.

Och jag får be om ursäkt för evert, det var inte tänkt som en gåta i gåtan, men blev det ändå. Men det löste ni ju också, även om det tog lite längre tid.

Men mina exempel är tydligen för lätta! Att bli gissad i första och andra inlägget går inte för sig.Så jag ska klura ut något lite svårare till nästa inlägg!!! ;)

Helbilder kommer nedan.
 
Oooohhh så söta pärlugglor!!!

Jag lägger in en bild till, som jag döper till "amaira3"

Jag vill ha släkte, ja till och med art går att lista ut...

Eller?

Ja, vem är ägare den här pälsen männe?
 

Bilagor

  • gissa15.jpg
    gissa15.jpg
    38.9 KB · Visningar: 139
Nu känns det tungt Anne-Marie. amaira 3 skulle kunna vara ngn nattfjäril? Behövs kanske ledtrådar? Hur lång tid har vi på oss innan du kommer med facit?
 
amaira 3 - nattfjäril - NÄPP! *hihihihi* (f´låt)



Ni måste ju gissa fel först ;-) innan jag kommer med svar.
Om ett dygn (är det inte så?) kommer rätt svar, om ingen funnit det före.

Ledtråd kommer snart...
 
Okej, lite mera av amaira 2-bilden:

den är fotad utanför mitt hus
 

Bilagor

  • gissa10b.jpg
    gissa10b.jpg
    40.6 KB · Visningar: 131
amaira 3: Stekel?, och ser ut som en humla.
amaira 2: Aves?
Loggar ut. Tittar in före läggdags./Åke
 
Icke Aves, (vad är det?? ännu en gåta?)


Och icke humla.

Nä inte stekel heller - nu börjar det bli lätt ...

Vi ses i morron - go´natt go´vänner!
 
Bravo Tomas!


Jag hade lagt ut äpplen åt koltrastarna och sidensvansarna.
Duvhöken kom på besök (det är även sparv- och duvhökens matbord) och då flyger fåglarna i vild panik.
Den här flög rakt in i fönstret, och dunsade sedan ner på marken, fullständigt omtöcknad.
(fotad genom fönstret)

Där låg han länge och bara flämtade. Efter tio minuter gick ut och lade in honom i en varm täckjacka. På ett vis så att han skulle kunna ta sig ut när/om han hämtade sig.

Ett par timmar senare var han spårlöst borta.
Hoppas han klarade sig.
 

Bilagor

  • gissa10a.jpg
    gissa10a.jpg
    41 KB · Visningar: 277
Det här var roligt. en till.

amaira 4

Den här är lätt, den är inte bara "typisk" det är även ett kännetecken.
Vilket kännetecken?
 

Bilagor

  • gissa 4.jpg
    gissa 4.jpg
    38 KB · Visningar: 270
Amaira 4: Ser mkt bekant ut, men det står stilla. Ledtråd i morgon?

Magnus (salt): Kitinskelett på båda: Insekter. Tegelpannestruktur på nr 2: Fjäril, men ingen jag är bekant med (och inget jag hittar i Nationalnyckeln).
Jag tror att det i båda fallen handlar om fjärilar. Lite större bilder i morgon om ingen kommit med rätt svar?
Till sängs!/Åke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.