Annons

Billigt zoomobjektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett billigt zoomobjektiv till min Canon EOS1000D. Några förslag?

Jag är på jakt efter ett billigt zoomobjektiv till min Canon EOS1000D. Några förslag?

Det billigaste zoomobjektivet är någon av varianterna på 18-55, du fick nog med ett till kameran.

Förmodligen menar du tele, eller snarare telezoom, i vilket fall jag föreslår att du tar en titt på Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS som är någorlunda billigt (knappt 2200 nytt, bör finnas för gott och väl under 2000 begagnat nu) och mycket prisvärt. Ska det bli billigare än så får du nog göra ganska stora avkall på bildkvalitet.

Räcker det? Vad är nästa steg?
Vad betyder "nästa steg"? Billigare? Dyrare? Längre?

Just 55-250 är nog det vettigaste valet om man vill komplettera sin kitzoom och inte vet exakt vad man ska ha det till. Det blir ett annat resonemang (och mycket dyrare) om man är speciellt intresserad av att t ex plåta fåglar (längre brännvidd, t ex Canon 100-400) eller ishockeymatcher (ljusstarkare, t ex 70-200/2,8).

Som komplement till kitobjektivet på en 1000D (har du varianten med eller utan IS?) duger EF-S 55-250 mer än väl. 250 mm är faktiskt ganska långt på en cropkamera, duger till fågelfotografering.

De billiga Tamron och Sigma 70-300 utan stabilisering är optiskt sämre än EF-S 55-250. Men båda fabrikaten har kommit med nya stabiliserade varianter som lär varabättre. Men de kostar ju betydligt mer, utan att fördenskull vara jättedyra.

Den här pippin har jag tagit med EF-S 55-250 på 187 mm och sedan beskurit rejält så det är bara en femtedel eller så av originalbilden. Kameran är en 40D.

Bilagor

• kaja.jpg
    kaja.jpg
    87.7 KB · Visningar: 808
Det var ju bra, den varianten är ett betydligt bättre objektiv på alla sätt än den utan IS. Förutom fördelen att den har stabilisering. Jag har haft båda, så jag vet. Jag har sett att 1000D ofta säljs med varianten utan IS.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto