ANNONS
Annons

Bildstabilisator i kamerahuset eller i objektivet. Vad är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Pixlar var som sagt viktigare då än nu. Nu har folk en betydligt mer nykter syn på detta.

Och ingen släpper nåt med mindre än tio megapixel längre, oavsett pris... och tio megapixel räcker åt människan i tid och evighet (liksom fyra datorer skulle fylla världens behov... moooaaahahaha)

Tror ni att någon ny aktör på marknaden ens skulle överväga att tillverka ett kamerahus utan AS?

Tyckaren skrev:
...Å vilket floskel!...

Vi kan väl återkomma till den här tråden om två eller kanske tre år...

Jag tror nämligen som KGS att samtliga systemkamerafabrikat kommer att ha hus med antiskak.

Sedan kanske Nikon och Canon väljer att enbart ha det i sina konsumentkameror. Men dom kommer garanterat ha AS i flera modeller, annars kommer dom tveklöst tappa många, många kunder.

Jag har svårt att tro att det kommer någon ny(konsument) modell överhuvudtaget utan AS framöver så det går nog fortare än två år. Däremot tar det nog nåt år innan kamerorna får riktiga sökare (EVF)... oooops... kanske jag nämnt en gång förut i någon tråd *s*

yeah, en elektronisk sökare som visar bilden som den kommer att se ut, med alla (eller inga) data o histogram inlagda direkt i sökaren. En sökare som går att vinkla som på A1/A2 ja t o m Dimage 5 o 7, dvs sen historiens början. Allt detta kompletterat med en vrid och vinkelbar LCD... dvs precis som på majoriteten av digitalkameror.

Kidsen som växer upp med riktiga digitalkameror kommer inte att vilja ha 80-talsreplikorna som vi nöjer oss med. Jag kan leva med det (under viss protest) eftersom det var vad jag en gång hade och nu har jag dessutom fått autofokus. Utveckling!

Det sprider sig, nu också till Olympus. SÅ då finns km/sony, pentax och olympus med stabiliserade hus.

Visst finns det kompakter från både Canon och Nikon med sensor-stabilisering?

Nej, men i kompakter är det likgiltigt om stabiliseringen sitter i linsen eller huset...

Ehhh... vart tog tråden vägen...

Som jag förstått att ni förstått så är jag i det stadiumet av min fotografiska bana så att jag nöjer mig med Svenssonoptik.

Stort tack för era inlägg, de livar upp :) Jag förljer med spänning utvecklingen av tråden och er diskussion. För att hänga med behöver jag dock veta vad IS och VR är förkortningar för. Att IS har att göra med stabiliering, intern kanske, har jag väl listat ut. Men vad betyder VR?

Att Canon väljer att inte ha IS i huset är väl inte så svårt att förstå?

Finns IS i huset tjänar de inte längre de extra slantarna folk betalar för att få IS. Idag tvingas man betala för detta varje gång man köpet ett objektiv. Varför fortsätter då folk att köpa objektiv med IS? För att man, som canonanvändare, idagsläget inte har något val.

Således kommer Canon fortsätta sin utsugning.

Det är först när folk i en större mängd väljer bort canon till fördel med IS inbyggt i huset, som de kommer att sätta in det i huset.

Som alltid i marknaden: konsumenten har makten, men konsumten använder aldrig makten. (Får säkerligen en massa politiska attacker nu)

Re: Ehhh... vart tog tråden vägen...

Höö skrev:
Som jag förstått att ni förstått så är jag i det stadiumet av min fotografiska bana så att jag nöjer mig med Svenssonoptik.

Stort tack för era inlägg, de livar upp :) Jag förljer med spänning utvecklingen av tråden och er diskussion. För att hänga med behöver jag dock veta vad IS och VR är förkortningar för. Att IS har att göra med stabiliering, intern kanske, har jag väl listat ut. Men vad betyder VR?

Betydelsen av VR = Vibration Reduction

Betydelsen av IS = Image Stabilization

Alla förkortningarna betyder bildstabilisering, AS = Antishake, IS = Image Stabilizer osv

HDFS) (KGS skrev:
Alla förkortningarna betyder bildstabilisering, AS = Antishake, IS = Image Stabilizer osv

Det är en förenkling... :)

Så här är det: Det finns bildstabilisering, sensorstabilisering och kamerastabilisering.

Canon och Nikon har bildstabilisering via objektivet - bilden blir (bokstavligen) stabiliserad då den projiceras. Den lösningen är den ena som fungerar på en kamera med film likaväl som en sensor.

Pentax, Sony och (tydligen?) Olympus har sensorstabilisering. Då flyttar kameran på sensorn, i takt med kamerans rörelse och det är sensorn, inte objektivet som kompenserar.

Sedan finns det lösningar som bokstavligen stabiliserar kameran. Då menar jag inte stativ, utan gyroskopiska anordningar, friktionsanordningar eller anordningar som bygger på massa. Den sortens teknik har funnits länge och används i "större" sammanhang - ofta film/video där man ändå inte bär på kameran särskilt ofta.

Tyckaren skrev:

Vad vet du om det? Jag är inte så säker på att alla Canon och Nikon ägare tycker att det är så intressant - varför?

Tillsammans har de 90% av marknaden.
Hälsningar

Adam

90% ???

Canon DSLR 46.7%

Nikon DSLR 33%

Sony DSLR 6.2% = 326240 st så får ni räkna ut hur många C & N har tillverkat.

Tyckaren skrev:

"Å vilket floskel!

Vad vet du om det? Jag är inte så säker på att alla Canon och Nikon ägare tycker att det är så intressant - varför?

Tillsammans har de 90% av marknaden. De har gjort VR/IS objektiv i många år nu - det finns massor av både IS/VR "out there". Många har redan skaffat VR-objektiv. Dessutom börjar priserna halka ner ordentligt. Ett vanligt "svensson tele" från Nikon, 55-200VR kostar ute i handeln ca 2500kr.

Personligen väljer jag känsla/handhavande, exponeringsteknik och bildkvalitet framför en massa finesser.

Hälsningar

Adam"

Citat KG:"I framtiden kommer alla system att erbjuda IS/AS/VR i sina hus."

Citat Adam:
"Vad vet du om det? Jag är inte så säker på att alla Canon och Nikon ägare tycker att det är så intressant - varför?" Tillsammans har de 90% av marknaden. De har gjort VR/IS objektiv i många år nu - det finns massor av både IS/VR "out there". Många har redan skaffat VR-objektiv. Dessutom börjar priserna halka ner ordentligt.(slut på citatet)

Är inte det ett vilt antagande Adam att tro att Canon och Nikon-användare skulle ha gemensamma intressen i detta med företagen i fråga?

Jag tror att alla som fotograferar har ett gemensamt intresse (oavsett teknisk lösning) - att kunna ta skarpa bilder om man vill rent tekniskt. Det är det som AS hjälper till med. Bildstabilisering höjer kvaliteten på bilderna (när det gäller skakningsoskärpa)och minskar antalet oskarpa bilder. AS är inte bara vanligt tekniskt lull-lull. Det är bara att läsa bildrecensioner så inser man att oskärpa är nåt som sällan accepteras om det inte konstnärligt kan motiveras. En del är forligen besatta av bildskärpa.

Just det faktum att AS finns som alternativt tekniskt spår (eller vad man nu kallar CCD-shifttekniken) gör nu att Canon och Nikon inte har nåt annat alternativ än att sänka priserna på sina IS/VR-objektiv. För det är väl det KG ytterst syftar till att inga användare kommer att acceptera att deras utrustning saknar bildstabilisering framöver (oavsett hur tillverkarna kommer tillgodose deras krav). Jag tror KG får rätt och Canon/ Nikon har faktiskt inget att ge användarna (om de vill ha stabilisering) i lågprissegmenten idag.

Om sen Canon och Nikon som resultat i praktiken tvingas ge bort IS/VR så har ju Canon och Nikon-användarna gjort ett klipp men varken Canon eller Nikon som företag kommer jubla, för detta kommer at kosta dem mycket pengar. Om de kryper till korset beror på om de tappar mer pengar på att ge bort sin stabilisering i objektiven än det kostar att skicka med den i husen. Då kanske det blir billigare att faktiskt låtsas att det är stor skillnad på high end (IS) och low end (AS)lösningar. Men idag börjar AS-lösningarna bli så sofistikerade att de kan mäta sig med de stabiliserade objektiven ganska väl, så det blir svårare och svårare att hålla liv i den illusionen att IS/VR skulle vara helt överlägsna tekniker.

Faktum är ju att AS funkar bra och dessutom är en mycket billigare teknik än IS/VR. Den lämpar sig bättre för masstillverkning än Canon/Nikons lösningar. Nån räknade att i Pentax fall rörde sig kostnaden för själva AS om en engångskostnad på mellan 500-1000 spänn. Hur mycket IS får man för det? De tillverkare som satsat på AS kommer att ha en kostnadseffektivare tillverkningsprocess och det betyder mycket på en massmarknad av billiga DSLR:er.

Till sist: Det är väl ingen som tror att Canon/Nikon skulle sänkt sina priser om de inte känt sig åtminstone lite hotade av den nya konkurrensen?

Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Det var väl ett skämtsamt argument, att IS följer med när man byter hus.

skämtsamt och skämtsamt, men det stämmer... jag har iofs inte IS i något objektiv, men på min 70-200 är jag innne på mitt 3:e hus....så jag i alla fall byter hus oftare än objektiv..

Anders Svensson skrev:
Det är en förenkling... :)

Så här är det: Det finns bildstabilisering, sensorstabilisering och kamerastabilisering.

Canon och Nikon har bildstabilisering via objektivet - bilden blir (bokstavligen) stabiliserad då den projiceras. Den lösningen är den ena som fungerar på en kamera med film likaväl som en sensor.

Pentax, Sony och (tydligen?) Olympus har sensorstabilisering. Då flyttar kameran på sensorn, i takt med kamerans rörelse och det är sensorn, inte objektivet som kompenserar.

Sedan finns det lösningar som bokstavligen stabiliserar kameran. Då menar jag inte stativ, utan gyroskopiska anordningar, friktionsanordningar eller anordningar som bygger på massa. Den sortens teknik har funnits länge och används i "större" sammanhang - ofta film/video där man ändå inte bär på kameran särskilt ofta.

Tack Anders, för en tydlig och bra förklaring!

defiant skrev:
skämtsamt och skämtsamt, men det stämmer... jag har iofs inte IS i något objektiv, men på min 70-200 är jag innne på mitt 3:e hus....så jag i alla fall byter hus oftare än objektiv..

Jo, det e väl klart. Själv kommer jag aldrig (och jag säger nästan aldrig aldrig) att köpa ett hus utan inbyggd bildstabilisering, så detsamma gäller för mej, fast tvärtom...

I och med att jag investerat avsevärt mindre slantar på optiken så kan jag med hyfsat gott samvete hoppa till t ex Pentax, som är marknadsledande just idag (vad gäller prestanda per krona).

Och visst är det olika tekniker som beskrivs av de olika förkortningarna men slutresultatet är detsamma, en skarpare bild. Att man inte ser stabiliseringen i mitt hus genom sökaren t ex beror ju på att det är byggt precis som mitt Konica TC hus från 1975, med en stor skramlande spegel o andra skrymmande detaljer som inte ska finnas i moderna kameror...

Den dag Sony sätter dit en riktig EVF så får jag också se stabiliseringen genom sökaren (något som faktiskt är en poäng för stabilisering genom linsen i nuläget) :)

Jag vill även ha stabilisering av bilden i sökaren!

Det underlättar mycket när man fotograferar med teleobjektiv.

eon skrev:
Jag vill även ha stabilisering av bilden i sökaren!

Det underlättar mycket när man fotograferar med teleobjektiv.
Och det underlättar också för kontinuerlig AF att fungera optimalt, särskilt när förhållandena i övrigt är lite sämre (dvs mörkt, etc).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar