CissiNyblom skrev:
Anders - jag förstår verkligen dina synpunkter.
Men - saken är mycket större än en olovlig publicering. Hade dom bara publicerat två bilder utan byline så hade man nog kunnat rätta till det ganska lätt. No big deal, misstag kan hända vem som helst.
Det jag verkligen känner mig kränkt av är att dom lagt upp fyra av mina bilder för försäljning, priser upp till 250 dollar för publicering. Jag är över huvud taget inte nämnd som fotograf. Dom skulle, teoretiskt sett, redan ha kunnat ha sålt mina bilder flera gånger om för flera tusen dollar. Allt utan min vetskap. Så gör man helt enkelt inte.
"X" - ryttaren som skulle köpa bilderna men som brutit sitt avtal - har blivit informerad av bildbyrån och kommer med lama ursäkter, lögner och undanflykter. Bildbyrån, som stulit bilderna, säger sig känna "X" väl sedan flera år och se henne som en professionell person.
Ägaren av bildbyrån har framhållit att hon minsann har jobbat som professionell fotograf i 25 år och att hon hanterar sånt här väldigt ofta vad det gäller hennes egna bilder. Enligt henne räcker det med en ursäkt och att hon nu tagit bort bilderna.
Jag kunde koppla in Teste redan nu, men jag skickar ett svarsmail till och förklarar att på måndag morgon kl 8 kontaktar jag Teste och skriver på en fullmakt så att han får driva fallet. Då har dom helgen på sig att försöka lösa detta i godo.
Det är alltså inte så mycket publicering utan byline, vilket är obehagligt bara det, utan främst att dom faktiskt helt fräckt tagit fyra av mina bilder och lagt ut för försäljning. Helt utan min vetskap.
Mvh Cissi