Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld....

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Den som vill publicera en bild (dvs bildbyrån i det här fallet) måste alltid ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Annars bryter de ju mot upphovsrätten. Om de inte kan fråga upphovsrättsinnehavaren (för att de inte vet dem det är eller av något annat skäl) så får de helt enkelt avstå från publicering.

Jo, precis, använder de bilden trots allt så får de ju vara beredda på att det kostar.

Mvh Cissi
 
HDFS) (KGS skrev:
Med all respekt för Teste, varför inte försöka hitta en advokat i USA som du delar ersättningen med. I USA e ju skadestånd lika horribelt stora som de är små i Sverige...

Bara en tanke så här mitt i natten. Lycka till!

Tack KG! Orsaken till att jag drar in Teste är att jag inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt, det känns enklast så. Sedan känns det som om jag kan lita på honom.

Och nu lutar allt mot att Teste får ta över.

Mvh Cissi
 
Anders - jag förstår verkligen dina synpunkter.

Men - saken är mycket större än en olovlig publicering. Hade dom bara publicerat två bilder utan byline så hade man nog kunnat rätta till det ganska lätt. No big deal, misstag kan hända vem som helst.

Det jag verkligen känner mig kränkt av är att dom lagt upp fyra av mina bilder för försäljning, priser upp till 250 dollar för publicering. Jag är över huvud taget inte nämnd som fotograf. Dom skulle, teoretiskt sett, redan ha kunnat ha sålt mina bilder flera gånger om för flera tusen dollar. Allt utan min vetskap. Så gör man helt enkelt inte.

"X" - ryttaren som skulle köpa bilderna men som brutit sitt avtal - har blivit informerad av bildbyrån och kommer med lama ursäkter, lögner och undanflykter. Bildbyrån, som stulit bilderna, säger sig känna "X" väl sedan flera år och se henne som en professionell person.

Ägaren av bildbyrån har framhållit att hon minsann har jobbat som professionell fotograf i 25 år och att hon hanterar sånt här väldigt ofta vad det gäller hennes egna bilder. Enligt henne räcker det med en ursäkt och att hon nu tagit bort bilderna.

Jag kunde koppla in Teste redan nu, men jag skickar ett svarsmail till och förklarar att på måndag morgon kl 8 kontaktar jag Teste och skriver på en fullmakt så att han får driva fallet. Då har dom helgen på sig att försöka lösa detta i godo.

Det är alltså inte så mycket publicering utan byline, vilket är obehagligt bara det, utan främst att dom faktiskt helt fräckt tagit fyra av mina bilder och lagt ut för försäljning. Helt utan min vetskap.

Mvh Cissi
 
hellboy skrev:
I musiksammanhang brukar man, innan man publicerar/offentiggör eller "säljer" ett verk, skicka en kopia av den inspelade låten rekommenderat i ett förseglat brev till sig själv. Då får man en datumstämpel som påvisar när låten skrevs och om det skulle bli rättssak, ...
//Jan

Tack Jan! Har förkortat ditt inlägg lite. Jo, det känner jag väl till - sambon är musiker, kompositör etc sedan ca 20 år. Vi har redan lådor med hans förseglade brev... :)
Med tanke på hur mycket jag fotar - det skulle dels kosta en slant med rekommenderade brev för alla uppdrag - så skulle det bli en smula skrymmande med alla brev... ;)

Men tanken är definitivt god!

Mvh Cissi som funderar lite smått på en bättre förvaringsplats för alla skivor med backup :)
 
Kan det vara för mycket begärt att bildbyrån sparar all dokumentation om rättigheter och avtal till bilderna? Cissi ska ha betalt och hur bildbyrån i sin tur löser det är deras problem. Det är min åsikt.
 
CissiNyblom skrev:
Anders - jag förstår verkligen dina synpunkter.

Men - saken är mycket större än en olovlig publicering. Hade dom bara publicerat två bilder utan byline så hade man nog kunnat rätta till det ganska lätt. No big deal, misstag kan hända vem som helst.

Det jag verkligen känner mig kränkt av är att dom lagt upp fyra av mina bilder för försäljning, priser upp till 250 dollar för publicering. Jag är över huvud taget inte nämnd som fotograf. Dom skulle, teoretiskt sett, redan ha kunnat ha sålt mina bilder flera gånger om för flera tusen dollar. Allt utan min vetskap. Så gör man helt enkelt inte.

"X" - ryttaren som skulle köpa bilderna men som brutit sitt avtal - har blivit informerad av bildbyrån och kommer med lama ursäkter, lögner och undanflykter. Bildbyrån, som stulit bilderna, säger sig känna "X" väl sedan flera år och se henne som en professionell person.

Ägaren av bildbyrån har framhållit att hon minsann har jobbat som professionell fotograf i 25 år och att hon hanterar sånt här väldigt ofta vad det gäller hennes egna bilder. Enligt henne räcker det med en ursäkt och att hon nu tagit bort bilderna.

Jag kunde koppla in Teste redan nu, men jag skickar ett svarsmail till och förklarar att på måndag morgon kl 8 kontaktar jag Teste och skriver på en fullmakt så att han får driva fallet. Då har dom helgen på sig att försöka lösa detta i godo.

Det är alltså inte så mycket publicering utan byline, vilket är obehagligt bara det, utan främst att dom faktiskt helt fräckt tagit fyra av mina bilder och lagt ut för försäljning. Helt utan min vetskap.

Mvh Cissi

Hej igen Cissi!

Jag förstår verkligen att du är arg, det hade jag också varit om detta drabbat mej. Jag hade antagligen varit helt vansinnigt arg, men inte på bildbyrån som högst troligt blivit lurade av X.

Jag skulle verkligen gått så hårt åt X jag bara kunnat och jag skulle inte, förrän som allra sista åtgärd, blanda in bildbyrån och kräva ersättning den vägen.
För min del hade det kännts helt fel att kräva skadestånd av någon som blivit lurad.
Jag skulle också försöka få bildbyrån att sätta press på X att lösa problemet.
Ni har ju båda blivit lurade, du har blivit lurad på dina bilder och byrån har blivit lurade att publicera dem.
 
Nu eru på samma spår som i TH-fallet. Men bildbyrån är ju de som förutsätts kunna reglerna o dessutom de som erbjuder bilderna till försäljning. Enkelt case. Skillnaden är att nu e vi plötsligt i USA. De hysteriska skadeståndens förlovade land...
 
HDFS) (KGS skrev:
Nu eru på samma spår som i TH-fallet. Men bildbyrån är ju de som förutsätts kunna reglerna o dessutom de som erbjuder bilderna till försäljning. Enkelt case. Skillnaden är att nu e vi plötsligt i USA. De hysteriska skadeståndens förlovade land...

Jajamen, JAG hade riktat min ilska mot den som JAG tyckt burit sej mest olämpligt åt och JAG hade försökt klämma åt den. JAG hade inte gått på den som blivit lurad ÄVEN om JAG VET att jag har den möjligheten. För JAG hade inte tyckt att det kännts rätt!
 
Hades skrev:
JAG hade riktat min ilska mot den som JAG tyckt burit sej mest olämpligt åt

Gott så, men "don´t get mad, get even" e ju inte så dumt heller. Dessutom handlar det om juridik o då får man skyffla undan känslor ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Gott så, men "don´t get mad, get even" e ju inte så dumt heller. Dessutom handlar det om juridik o då får man skyffla undan känslor ;-)

Nä, aldrig skulle jag skyfflat undan mina känslor för vad jag tycker är rätt och fel. Jag skulla aldrig kräva ersättning från någon som blivit lurad.

Låt oss tänka tanken att du på något sätt blir bestulen på ditt bildarkiv.
Tjuven lägger in bilderna i något bildarkiv och påstår att det är hans bilder.
Sen publicerar ytterligare någon annan bilderna.

Hade du blivit arg på tjuven eller den som publicerar bilden?

För min del råder inga tveksamheter JAG skulle gått på tjuven på hårdast möjliga sätt om jag visst vem det var.
 
Jag skulle inte bli arg alls. Bara glad att nån ville ha mina bilder.

Ersättningsanspråken, de eventuella, skulle jag rikta mot den som har pengar, om det är juridiskt hållbart.

Att stämma häcken av en liten småtjuv lär inte ge någon ersättning, men om bildbyrån/utgivaren går att komma åt så tvekar jag inte ;-)
 
Hades skrev:
Nä, aldrig skulle jag skyfflat undan mina känslor för vad jag tycker är rätt och fel. Jag skulla aldrig kräva ersättning från någon som blivit lurad.

Låt oss tänka tanken att du på något sätt blir bestulen på ditt bildarkiv.
Tjuven lägger in bilderna i något bildarkiv och påstår att det är hans bilder.
Sen publicerar ytterligare någon annan bilderna.

Hade du blivit arg på tjuven eller den som publicerar bilden?

För min del råder inga tveksamheter JAG skulle gått på tjuven på hårdast möjliga sätt om jag visst vem det var.

Lurad och lurad... Bilderna visar ju X till häst om jag har förstått det hela rätt.
Om hon nu inte har satt kameran på fördröjning och sen sprungit tillbaks till häst, hoppat upp på den och försökt se så oberörd ut som möjligt...
Det borde vara ganska klart att X inte tagit bilerna och därför inte automatiskt har rättighter till bilderna. Vill då bildbyrån lägga ut dom till försäljning så åligger det dem att ta reda på vem som innehar rättigheterna för bilderna. Kan de inte få fram att fotografen har överlåtigt rättighetena till X ska de inte lägga ut dom till försäljning...eftersom då kan fotografen komma med skadeståndskrav...
Ganska enkelt tycker jag.
Sen får de (bildbyrån) gå hårt på X och se till att hon i sin tur får betala dem.
Det är däremot inte fotografens jobb...
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag skulle inte bli arg alls. Bara glad att nån ville ha mina bilder.

Ersättningsanspråken, de eventuella, skulle jag rikta mot den som har pengar, om det är juridiskt hållbart.

Att stämma häcken av en liten småtjuv lär inte ge någon ersättning, men om bildbyrån/utgivaren går att komma åt så tvekar jag inte ;-)

Min målsättning här i livet är iaf inte att klämma pengar av folk bara för dom har råd.
Jag hade varit mycket nöjdare med att ge en minnesbeta till den som i mina ögon felat, även om det givet mindre i kronor och ören.
 
microbe skrev:
Lurad och lurad... Bilderna visar ju X till häst om jag har förstått det hela rätt.
Om hon nu inte har satt kameran på fördröjning och sen sprungit tillbaks till häst, hoppat upp på den och försökt se så oberörd ut som möjligt...
Det borde vara ganska klart att X inte tagit bilerna och därför inte automatiskt har rättighter till bilderna. Vill då bildbyrån lägga ut dom till försäljning så åligger det dem att ta reda på vem som innehar rättigheterna för bilderna. Kan de inte få fram att fotografen har överlåtigt rättighetena till X ska de inte lägga ut dom till försäljning...eftersom då kan fotografen komma med skadeståndskrav...
Ganska enkelt tycker jag.
Sen får de (bildbyrån) gå hårt på X och se till att hon i sin tur får betala dem.
Det är däremot inte fotografens jobb...

Nä, det är iofs inte per automatik fotografens jobb, det har jag aldrig sagt heller. Jag har bara ganska tydligt, trodde jag, försökt redovisa hur jag hade gjort om det varit mina bilder.
 
jo, men i fallet med småtjuven så tror jag inte vederbörande bryr sej särskilt mycket.

Och jodå, jag har råkat ut för "bildstöld" jag med. Jag nöjde mej då med en CD-skiva som ersättning. Helt okej, även om det säkert var långt från maximalt.

Eftersom det inte alls handlade om nån amerikansk bildbyrå eller stort försäkringsbolag fanns ingen anledning att ta fram hela arsenalen, den gången.
 
HDFS) (KGS skrev:
jo, men i fallet med småtjuven så tror jag inte vederbörande bryr sej särskilt mycket.

Och jodå, jag har råkat ut för "bildstöld" jag med. Jag nöjde mej då med en CD-skiva som ersättning. Helt okej, även om det säkert var långt från maximalt.

Eftersom det inte alls handlade om nån amerikansk bildbyrå eller stort försäkringsbolag fanns ingen anledning att ta fram hela arsenalen, den gången.

Jag hade inte tagit fram hela arsenalen denna gången heller. Jag hade försökt direkt via "tjuven" först, sen om jag tyckt det var mödan värt försökt komma åt X omvägen via bildbyrån. För mej hade det iaf kännts mycket bättre att gå på "tjuven" direkt. Jag hade kännt mej mycket nöjdare med xx-kronor från "tjuven" direkt än kanske dubbelt så mycket eller mer från byrån.
 
Du får göra hur du vill Anders, när det blir din tur, men det du inte tagit till dej trots alla inlägg är att det är en omväg att gå via "tjuven" istället för att gå på den ansvarige...

/kg, som hoppar ur den här delen av diskussionen i den här tråden, så Cissi får tillbaka den...
 
HDFS) (KGS skrev:
Du får göra hur du vill Anders, när det blir din tur, men det du inte tagit till dej trots alla inlägg är att det är en omväg att gå via "tjuven" istället för att gå på den ansvarige...

/kg, som hoppar ur den här delen av diskussionen i den här tråden, så Cissi får tillbaka den...

Ok, men i mina ögon är "tjuven" den ansvarige att mina bilder blivit otillåtet publicerade.

See you!
 
KG, du får mer än gärna vara kvar i tråden! :)

Först och främst - jag har inget emot bildbyrån i sig. Jag känner mig väldigt kränkt över att dom har lagt ut mina bilder till försäljning, självklart.

Vad det gäller X... Henne har jag varit väldigt arg på en längre tid. Hon har inte betalat bilderna, hon har brutit vår överrenskommelse, vi har lagt ner massor med tid på produktionen (flera tusen plus moms, lågt räknad timpeng) och helt plötsligt susat över till USA utan att säga ett ljud om att produktionen nu inte blir av. Hon har mycket väl vetat vad som gäller ang bilderna (mailkonversation finns bevarad) och kort sagt betett sig extremt illa.

Vem tror ni att jag vill sätta åt?

Jag var dock osäker på sakfrågan, juridiskt sett, och kontaktade därför Teste.

För att göra en lång historia kort - jag får sätta dit bildbyrån och jag hoppas att de sedan stämmer X.

Mvh Cissi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.