Annons

Bildspel.Hur behålla vald ordningsföljd?

Produkter
(logga in för att koppla)

hassest

Medlem
Jag vill plocka ihop olika bilder tagna vid olika tillfällen med olika kameror till bildspel som skall kopieras till egen fil. Jag vill lägga bilderna i en ordning som ser bra ut och sedan behålla/spara denna ordning. Ordningen skall inte ändras vid kopiering av filen. Hur gör jag detta utan att som nu numrera alla bilderna kronologiskt. Har jobbat nog på detta sätt och ännu inte funnit lösningen.

Ett bra svar frigör tid för mig till trevligare del av fotohobbyn.

Hasse
 
Vilken programvara visar du ditt bildspel med?
Om du kör operativsystemets inbygda direkt från en mapp så gissar jag att det är Jans förslag som gäller. Men använder du ett program som är gjort för att visa bilder så bestämmer du ordningen.

Det finns massor med program, allt från PowerPoint till iView till avancerade program där du kan zooma och panorera i bilderna.
 
Tack för snabb respons.
Till Jan;Det var just numreringen jag ville undvika. Metoden är klockren men jobbig.
Till Stina; Powerpoint har jag testat men har en gammal version. Har även provat några andra program och hamnar under visa-sortera och finner aldrig alternativet att behålla ordningen som jag skapat vid kopiering. Jag gör väl nåt galet men vad?
 
Testa göra som Jan säger, fast gör så här.

Ta hela mappen du har med bilder, lägg en skräpbild först i mappen (skall kastat sen) och sen alla bilder som du vill ha dom efter den, markera all bilder och högerklicka på skräpbilden som ligger först, välj "byt namn", skriv in ett namn (typ vad som helst) och klicka sen sidan om bilden. När du gör det byter det namn på alla bilder plus att dom får ett nummer efter sig.
Sen kastar du skräp bilden.

Det är viktigt att det är skräpbilden (första bilden i mappen) du höger klickar på när du skall döpa om dom. Den börjar annars räkningen på den du högerklickar på (så börjar du mitt i blir den först).

Anledningen att ha skräpbilden är att den första bilden blir 0, och nästan alla bildprogram läger den sist stället för först, så när man tar bort den har man bilderna från 1 till slutet i mappen.

Alla bilder heter nu "det namn du gav dom" + ett nummer som stiger beroende på hur många bilder det var. Alla bild program kommer att visa dom i ordning.
Och det tar ca 10 sekunder att göra om en hel mapp med bilder.

Kopiera en mapp och prova (så du inte döper om en massa bilder och sen inte gillar resultatet).

/Magnus
 
Vilken 'ordning' bilderna ligger i i en mapp borde vara irrelevant för det program du gör bildspelet med, tycker jag.
 
TACK MAGNUS !!!! You made my day. Det funkade och nu lämnar jag datorn och går ut i friskluften. Jag vet några som blir glada när jag för ditt råd vdare.

Over and out ( i dubbel bemärkelse)

Hasse
 
Om du gör webbgalleri o tex Ps så får man bilderna i rätt ordning om man döper bild nr 1 som 001, bild 2 som 002 osv. Har man man fler än hundra bilder få man lägga till ännu en nolla i början. Det finns en automatisk funktion "Batch Renamne" i Adobe Bridge (Ps Cs2)
/A-L
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.