Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildsnyltare i farten igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu en "fototävling" där det i det finstilta står:
*Västsvenska Turistrådet förbehåller sig rätten att fritt använda bilderna på våra turistiska hemsidor.
Gå inte på sån skit!
Bifogar ett utdrag ur BLF-Bildleverantörernas prislista (efter upplaga):
Bild i reklamtrycksak

Mindre bild Halvsida Helsida Omslag/uppslag
<5000: 1965 2365 2830 3395
<25000: 2995 3610 4325 5185
<100000: 4040 4855 5830 6985
<500000: 5080 6095 7320 8775
<2 miljoner: 6110 7340 8820 10575
<4 miljoner: 7155 8590 10305 12365
<5 miljoner: 7665 9215 11045 13260

Har inte trådskaparen "stulit" innehållet i BLFs prislista och publicerat det utan tillstånd här? Tar inte BLF 150 spänn för ett ex av den i vanliga fall.

Sen kan jag personligen tycka att det rimmar väldigt illa att hänvisa till journalistförbundets avtal OCH till BLFs avtal för bilder i reklamsammanhang, samtidigt...

Har inte trådskaparen "stulit" innehållet i BLFs prislista och publicerat det utan tillstånd här? Tar inte BLF 150 spänn för ett ex av den i vanliga fall.

Sen kan jag personligen tycka att det rimmar väldigt illa att hänvisa till journalistförbundets avtal OCH till BLFs avtal för bilder i reklamsammanhang, samtidigt...

Men det är ju för den "goda" sakens skull ;)

Men DET är nåt helt annat än att lura av folk bilder i en låtsastävling där inte ens förstapriset är nåt att ha...
Varför kalla det för att luras? Det står klart och tydligt vad deras villkor är och deltagande är högst frivilligt. Alla ser ju inte foto som ett sätt att tjäna pengar. Företag tjänar ofta pengar på alla möjliga vis men det behöver inte vara dåligt per automatik eftersom de även håller folk anställda och betalar deras lön.
Är inte fotografi en konstart såsom tavelmåleri, musicerande mm. Konstnärer kan ju inte räkna med fasta löner som vanliga arbetare som utför anvisade arbetsuppgifter. Svältande konstnärer har det ju funnits mängder av på gott och ont genom historien. Ofta är det väl just de svältande konstnärerna som är mest intressanta och som skapar de mest känslogripande verken. Feta välgödda konstnärer har vi ju sett stagnera inom alla genrer.

Man får faktiskt göra kortare citat på andras texter. Helt lagligt. Hur det förhåller sig med lagligheten i just det här fallet, är jag inte rätt person att svara på.

...Men är det en frivillig tävling och om fotografen villigt godkänner villkoren, fastän han skulle läsa dem och förstå vad de innebär, då har jag mycket svårt att se att han har blivit lurad. Utnyttjad ja, om hans bild används i kommersiellt syfte senare, men inte lurad. Vissa skulle vara enbart stolta och glada om deras bilder skulle bli utnyttjade, som i fallet med rockbandet som ville ha in bilder till boken. Vill man bli utnyttjad så har man inte blivid lurad, tycker jag.

Suck... problemet är nog att de flesta inte förstår villkoren (som i sina sämsta delar är skrivna i en nästan oläslig storlek och typsnitt för att helt domineras av budskapet VINN!!!!), eller åtminstone inte de tänkbara konsekvenserna av dem. Jag lämnar den här tråden nu. Jag tror att alla förstår och håller med om hur gigantiskt asdåligt beteendet som påtalats i tråden är. Käfta emot för att det är kul kan jag med göra, men jag byter tråd, den här har gått varvet runt. Snickra vidare ni som orkar. Jag går ut och fotar...

oooops... vad mörkt det är...

BLFs prislista lär inte heller ha uppnått verkshöjd, så kopiering av texten är nog inget problem.

Jaså, men du tycker att de semesterkorten som deltagarna i tävlingen ev skickar in automatiskt har uppnått verkshöjd?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Verkshöjd

Att sälja pristlistor är BLFs verksamhet. Att publicera delar ur den i ett forum är kanske inte upphovsrätts-brott utan mer varumärkesintrång.

Näe, varumärkesintrång är det inte. Det är ett klockrent upphovsrättsbrott. Det är bedrövligt när folk utnyttjar andras arbete utan att betala för det! :)

Antar att ni läste det finstilta för Fotosidan innan ni la upp era bilder i albumen...

"Fotosidan.se har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på fotosidan.se, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material på fotosidan.se."

Jaså, men du tycker att de semesterkorten som deltagarna i tävlingen ev skickar in automatiskt har uppnått verkshöjd?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Verkshöjd

Att sälja pristlistor är BLFs verksamhet. Att publicera delar ur den i ett forum är kanske inte upphovsrätts-brott utan mer varumärkesintrång.
Självklart uppnår fotografier oftare verkshöjd än en prislista, en prislista är inte ämnad att göra annat än att presentera kalla siffror. Att skriva av en prislista kan väl aldrig klassas som varken upphovsrättsbrott eller varumärkesintrång eller? Ett varumärkesintrång kännetecknas väl ungefär av att ett företag utnyttjar ett varumärke för egen vinning. Att känna till vad en förening har för prissättning och rätta sig efter dessa är väl inte samma sak.

Så stod det inte tidigare. När jag blev medlem. Och visst är det upprörande med tanke på att man ger ut en tidskrift som heter fotosidan.se. Innebär det att alla bilder automatiskt får publiceras där utan ersättning?

http://www.fotosidan.se/cldoc/1178.htm

Hmmm...

/kg, som ser tråden ta en helt ny vändning och kanske borde splittas

Jag tror att alla förstår och håller med om hur gigantiskt asdåligt beteendet som påtalats i tråden är.

Visst är det det, det håller jag med dig om. Men det förtar inte faktumet att i vissa situationer och vissa människor ser villkoren inte alls som "asdåliga", tvärtom. Så det är nog där vi bör ta oss en funderare - om en fotograf ser villkoren som asdåliga och en vanlig dödlig ser villkoren som fullt rimliga och till och med som bra, vems sanning är det då som är mest sant? Allra helst då det är i större grad vanliga dödliga, d.v.s. semesterfotare, som deltar i dylika tävlingar? Kan vi fotografer ta dem i örat och säga "aja baja, inte delta, villkoren är dåliga fastän du tycker att de är bra"?

Suck... problemet är nog att de flesta inte förstår villkoren

Problemet är nog lika mycket att fastän de förstår villkoren så bryr de sig inte, chansen att vinna två biobiljetter och möjligheten att bli publicerad tycker de är fullt rimligt och tillräckligt. Oavsett vad som händer med bilden sen. Alla tänker inte enbart på att mjölka pengar med sina fotografier. De värdesätter helt enkelt andra saker, eller så värdesätter de inte sina fotografier. Vilket som, det har de sin fulla rättighet att göra, vi lever i ett fritt land.

Jag tycker absolut att man som fotograf kan påtala dåliga villkor och att folk blir blåsta och utnyttjade. Det ingår också i det fria landet.

Annars är det bara en variant på att tycka det är okej att det kommer östfolk och jobbar till dåligt betalt och urusla villkor. Det är inte okej helt enkelt. Även om de säkert tycker att det är bra jämfört med vad de brukar få betalt hemma.

/Maverick

Kanske ska man förbjuda vanligt folk att fotografera. Om amatörer får ta bilder på sina semestrar så finns det ju en potentiell risk att någon skickar en bild till en tävling!

Det bästa vore kanske om man var tvingad att beställa jobbet hos någon licensierad diplomerad yrkesfotograf när man tog semester.
Ja menar hur skulle det se ut om kreti & pleti fick semestra utan registrerad fotograf med på resan?

Jag tycker absolut att man som fotograf kan påtala dåliga villkor och att folk blir blåsta och utnyttjade. Det ingår också i det fria landet.

Annars är det bara en variant på att tycka det är okej att det kommer östfolk och jobbar till dåligt betalt och urusla villkor. Det är inte okej helt enkelt. Även om de säkert tycker att det är bra jämfört med vad de brukar få betalt hemma.

/Maverick

Så om de som jobbar är nöjda med att det ändå är mycket bättre jobb jämfört med hemma, varför är det då inte ok?

Så om de som jobbar är nöjda med att det ändå är mycket bättre jobb jämfört med hemma, varför är det då inte ok?

Därför att det skulle motivera att folk är olika mycket värda. Om de gör samma jobb som du, varför ska de inte då inte ha samma betalning? Arbetarna kommer ju aldrig att klaga eftersom de då förlorar den inkomst de har trots allt. Så det finns inte på kartan att de skulle säga att de är missnöjda. Men jag är rätt övertygad om att de skulle vilja ha det lika bra som du och jag, egentligen.

Det andra är att det helt plötsligt skulle motivera slavarbete mer eller mindre. Vi kan ju ta hit arbetslösa urfattiga människor från tredje världen och betala dem en tjuga om dagen för att vara vår betjänter. Det är ju ändå mycket bättre än vad de har hemma trots allt...

Att motivera saker med att det ändå är bättre än alternativet är bara nån slags imperialistisk motivering för att lätta folks samveten. Och det är bara patetiskt.

/Maverick

Därför att det skulle motivera att folk är olika mycket värda. Om de gör samma jobb som du, varför ska de inte då inte ha samma betalning? Arbetarna kommer ju aldrig att klaga eftersom de då förlorar den inkomst de har trots allt. Så det finns inte på kartan att de skulle säga att de är missnöjda. Men jag är rätt övertygad om att de skulle vilja ha det lika bra som du och jag, egentligen.

Det andra är att det helt plötsligt skulle motivera slavarbete mer eller mindre. Vi kan ju ta hit arbetslösa urfattiga människor från tredje världen och betala dem en tjuga om dagen för att vara vår betjänter. Det är ju ändå mycket bättre än vad de har hemma trots allt...

Att motivera saker med att det ändå är bättre än alternativet är bara nån slags imperialistisk motivering för att lätta folks samveten. Och det är bara patetiskt.

/Maverick

Och om alternativet till att betala de mindre i lön är att inte erbjuda de jobb alls, hur mättar det deras magar då menar du?

Jag förstår vad du menar med lika lön men om jag befann mig i den situationen att jag var i sverige och arbetslös och Norge erbjöd mig arbete till 50% av en norrmans lön så skulle jag gladeligen ta det jobbet för dessa 50% mättar bra mycket mer än det jag skulle fått av att gå hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar