Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildsnyltare i farten igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det absurda i situationen är ju att folk verkar eftersträva att bli blåsta först så ingen annan hinner bli blåst före. För att man har ju i alla fall fått visa sin bild och den andre är mer blåst för han fick inte heller betalt men fick i alla fall inte med bilden...

Att folk tycker att det ger så mycket cred att de tycker det helt okej att någon drar in 150:- per bok där ens bild bidrar till att göra boken säljbar övergår mitt förstånd.

De enda jag ger bort bilder till är kompisar och släkt, nästan sant iaf. Nån gång har jag väl gett bort en bild som jag redan fått betalt för av annan part.

/Maverick

Jag hade nog inte begripit vilka rättigheter jag hade. Därför är sådana här diskussioner bra. Det är helt okej att ge bort stuff, bara man gör det med öppna ögon.

Själv var jag udda och lyssnade på klassikt när jag var 15 år, men många av mina klasskamrater lyssnade på exempelvis Kiss. Jag är övertygad om att vissa av killarna även idag, när de börjar närma sig de fyrtio och har förmodligen fått mera av både sans och förnuft, gladeligen skulle låta sitt lillfinger kapas om Gene kontaktade dem och sa att det är priset för att han ska ha någon av deras bilder med i sina memoarer. Och då överdriver jag inte ens mycket.

Oavsett om fansen begriper sina rättigheter eller inte, så är det så mycket emotionella känslor inblandade att de flesta fansen nog skulle välja att strunta i sina egna rättigheter. De blir gladeligen utnyttjade. Kanske inte lurade, men utnyttjade.

Japp, för där står att Adobe automatiskt får copyrighten på alla bilder som överhuvudtaget kan öppnas med programmet. Alla eventuella ersättningar vid försäljning av sådana bilder ska oavkortat gå till Tomas Knoll. I det fall bilderna skänks bort har Adobe rätt att genomföra en fiktiv värdering och kräva ersättning utifrån egna villkor.

Representanter för Adobe, eller av Adobe utsedda kontrollanter har rätt att när som helst hämta din dator för kontroll.

Keep on smiling!

(Jag kan missta mig, jag läste inte heller avtalet)

Hehehehehe. På ett sätt skulle det vara kul som en bekräftelse på att ens bilder faktiskt har ett värde? =)

En del tycks tro att man köper på sig en yrkesroll när man köper en systemkamera med BLF prislistan och allt. Semesterbilder blir plötsligt
dyrgripar som måste marknadsföras som den värsta reklambilden. Om en kommun vill ha in typ semesterbilder från vanliga amatörer så är det väl inget attt ondgöra sig över. Man skall kanske hindra dessa glada amatörer från att få publisera sina bilder för att "yrkeshedern" hos de nyfödda proffsfotograferna med sina nyinköpta kameror skall få ro i själen?

Varför gnäller folk på tävlingar där vinnarbilden får använda fritt egentligen? Är ni rädda för att bli av med jobbet? Om jag inte kunde så mycket om foto skulle jag tycka det var en ära att få bilden publicerad lite varstanns.

Om det är det enda sättet att få sina bilder publicerade och kanske sparade åt eftervärlden så är det väl bra egentligen. De flesta tagna foton kommer ju bara att mögla i någan bortkastad hårddisk på någon återvinningsstation om några år.

Varför gnäller folk på tävlingar där vinnarbilden får använda fritt egentligen? Är ni rädda för att bli av med jobbet? Om jag inte kunde så mycket om foto skulle jag tycka det var en ära att få bilden publicerad lite varstanns.

Det handlar ju inte om VINNARBILDEN, den skulle man ju kunna säga att man "betalat" för i form av ett pris. Det som är fel är att tävlingsarrangörerna ofta anser sig ha rätt till ALLA bilder som deltar i tävlingen. Fullständiga rättigheter. För alltid.

En del tycks tro att man köper på sig en yrkesroll när man köper en systemkamera med BLF prislistan och allt. Semesterbilder blir plötsligt
dyrgripar som måste marknadsföras som den värsta reklambilden. Om en kommun vill ha in typ semesterbilder från vanliga amatörer så är det väl inget attt ondgöra sig över. Man skall kanske hindra dessa glada amatörer från att få publisera sina bilder för att "yrkeshedern" hos de nyfödda proffsfotograferna med sina nyinköpta kameror skall få ro i själen?

Du har inte läst diskussionen va? Du har åtminstone inte förstått vad den handlar om. Inte någon enda en behöver få något enda dugg betalt för publiceringen (i samband med tävlingen), men när de hävdar att de tar över upphovsrätten till inskickade tävlingsbidrag går man över alla gränser för anständighet.

Det skulle, om det är lagligt, om man hårddrar det, kunna innebära att du själv inte får publicera din egen semesterbild på din hemsida utan att ersätta den tävlingsarrangör som inte betalat något för bilden...

Jodå, jag har verkligen förstått vad denna tråden handlar om. Detta har debatterats in i absurdum så många gånger att man blir bara så trött. Att förlora sin upphovsrätt på en skitbild som inte ens nådde finalen är väl en ganska hypotetisk fråga. Vad skulle jag ha för nytta av den.......

Huvudet på spiken!

Kalle bygger staket. Det är Kalles yrke. Att bygga staket. Han är bra på att bygga staket, för han har gjort det i fyrtio år. När hans moster frågar om han kan bygga en staket åt henne, gör Kalle det, men begär inget från hene. Han är nöjd med att han fick en kopp kaffe och påtår hos mostern efteråt. Inom sig vet han att han inte behöver svälta ändå, han har betalande kunder så det räcker.

En dag vill kommunen ha ett nytt staket runt kommunhuset. Kalle lämnar in en offert på 125 000 kronor. På sista tiden har det varit svårt med uppdrag för Kalle, då det numera är på mode att ha oinhängnade tomter. Därför är det plötsligt mycket viktigt för Kalle att han får updraget från kommunen. Rent utav livsnödvändigt. Normalt skulle han ha begärt nästan det dubbla för samma jobb, men under lågkonjunktur måste han se till att få varje uppdrag. Annars står han utan julskinka på bordet kommande jul. Därför drar han till med ett lågt bud, ja nästan ett skambud, för att vara säker på att få uppdraget.

Ville bygger också staket. Han har inte gjort det så länge än, han är faktiskt nästan ny inom yrket. Men han är hängiven och entusiastisk. Ville är så pass ny att han faktiskt aldrig har fått ett betaluppdrag. Än! Men nu har han en chans att visa vad han går för. För kommunen har begärt in anbud på ett staket. Ville räknar att om han använder brädor han får gratis från egen skog och inte tar något för själva jobbet, så skulle han kunna bygga staketet för 25 000 kronor. För Ville är det viktigt att just han får det här uppdraget. Det skulle vara bra reklam för hans nystartade företag. Han lämnar in ett anbud på 25 500 kr, för han tänker att han nog ändå inte bör sälja sig för billigt. Det har yrkseverksamma sagt att man inte ska göra. Och för den 500-lappen som blir till vinst, kan han ju bjuda sin gamla mor på en julmiddag.

Kommunen beslutar sig för att anta Villes anbud. Kalle blir fruktansvärt arg. Han blir arg på kommunen som inte förstår att värdesätta hans gedigna kunskaper som staketbyggare. Men mest blir han arg på Ville. Ville är en svikare, tycker Kalle. Han ringer upp Ville och skäller ut honom, säger att så här får han inte göra. Staketbyggargillet, där Kalle är suppleant, kommer minsann att höra av sig. Ville är totalt oförstående. Han kan inte på något sätt förstå Kalles ilska. Får han inte göra hur han vill, frågar han sig själv efter samtalet. Vad har jag gjort för fel, funderar han vidare..

Fast man kan tycka att Kalle, som ju har egen skog, borde förstå vad som händer om man sågar av grenen som man själv vill sitta på.

Fast man kan tycka att Kalle, som ju har egen skog, borde förstå vad som händer om man sågar av grenen som man själv vill sitta på.

I.o.f.s var det Ville. Men skogen gjorde att han kunde ge ett bud som var mycket lägre än Kalles. Ville fick uppdraget att bygga staketet och var nöjd. Naturligtvis insåg Ville att skogen hade några träd mindre nu, men Ville värdesatte mest att han fick uppdraget.

Gjorde Ville något som var moraliskt fel?

I.o.f.s var det Ville. Men skogen gjorde att han kunde ge ett bud som var mycket lägre än Kalles. Ville fick uppdraget att bygga staketet och var nöjd. Naturligtvis insåg Ville att skogen hade några träd mindre nu, men Ville värdesatte mest att han fick uppdraget.

Gjorde Ville något som var moraliskt fel?

Ville gjorde inget moraliskt fel eftersom de båda erbjuder samma produkt till olika pris. Det är upp till Köparen att avgöra vem han vill anlita.

Vidare tycker jag inte att Ville sågar av grenen, han ansar den bara lite så att den växer bättre framöver.

Kanske ska man förbjuda vanligt folk att fotografera. Om amatörer får ta bilder på sina semestrar så finns det ju en potentiell risk att någon skickar en bild till en tävling!

Ville gjorde inget moraliskt fel eftersom de båda erbjuder samma produkt till olika pris. Det är upp till Köparen att avgöra vem han vill anlita.

Staketbyggargillet tar ändå upp ärendet. Gillet gillar inte Villes metoder. Men de kan inte komma åt Ville, eftersom han inte är medlem i gillet. Man bestämmer sig för att författa ett insändarbrev till tidningen Staketet, där man starkt fördömer Villes agerande. Insändarberevet är ett öppet brev, där en massa anklagelser kan utläsas, varav här ett axplock:
-"Du tar jobben från yrkesverksamma staketbyggare!"
-"Din prissättning gör att hela yrkeskåren riskerar att dö ut om andra tar efter dig!"
-"I framtiden finns det inga yrkeskunniga staketbyggare kvar, bara amtaörer som du, om du tillåts att fortsätta med dessa fasoner!"

Ville läser inlägget i tidningen och blir illa till mods. Räknas inte han och andra som följer efter i hans fotspår som staketbyggare? Om man dumpar priset, är man sämre på något sätt då? Hans skog räcker inte till att bekosta dylika uppdrag i all evighet, men han har åtminstone tänkt sälja sina tjänster billigare än snittet. En normal staketbyggare har endast ca 30% sysselsättning men får det att gå runt ändå. Ville räknar ut att om han säljer väsentligen billigare, så måste han jobba häcken av sig. Kanske rent av upp till åttio till nittio procents sysselsättningsgrad av vad en normal fabriksarbetare jobbar, sett i antal timmar. Så han måste lägga ner väsentligen mer timmar på staketbyggandet mot vad andra staketbyggare gör. Men bara han slipper det enformiga fabriksarbetet så är han nöjd.

Det går fem år och Villes Staket AB är numera ett blomstrande företag. Han har anställt tjugo personer i sin tjänst och priserna på handbyggda staket har sjunkit med ungefär 40% under de senaste åren. Många nya staketföretag har kommit till, men en hel del gamla rävar har gått i konkurs, då de vägrade att sänka sina priser och missade uppdragen. Vissa av den gamla stammen, som exempelvis Kalle, lever på sitt namn och sin gamla kundkrets och har alltjämt uppdrag, men även han har blivit tvugnen att sänka sina priser. Det grämer Kalle enormt, då han numera måste jobba minst 60% av en heltidsstjänst, för att få allt att gå runt. Två gånger om året skriver att ett bittert inlägg i lokaltidningen och i yrkestidningen Staketet, där han beklagar sig att de gamla fina traditionerna kring staketbyggandet har försvunnit. "Snart finns det ingen kvar som kan splinta ett gärdsgård", brukar han avsluta sina inlägg med. Utan att nämna vid namn, anklagar han vissa "yngre oförmågor" för att vara den direkta orsaken till detta.

Ute i stugorna har man börjat skaffa staket igen, men moderna och vita staket, byggda av raka brädor. Stugägarna är nöjda med sina nya statusstaket, det är bara i de gamla staketbyggarnas hyddor det gnisslas tänder så det hörs ända ut till Svappavaara. En smolom som flög nära Arjeplog hörde tandagnisslet och trodde det var en spelande groda i sjön nedanför hans flyrutt. Han dök mot sjön med den bestämda avsikten att fånga grodan, men det var ingen sjö, det var ett nytt plåttak på Anderssons Rullstolsfabrik i utkanterna av stan. Taket var alldeles nytt och blänkande fint, Andersson byggde det när han utvigdade sin rörelse att innefatta även rollatorer. Visserligen klarade han sig hyfsat redan på tillverkningen av rullstolar, men det var en skrikande efterfrågan på rullatorer ute i södra Europa.
-Inte lönt att låta de kulorna rulla till andra fabriker, hade Anderssonskan sagt. Andersson var en lycklig man, han hade fått en vis fru som hade näsa för affärer. Det enda som plågade honom var ett infernaliskt oljud som kom från det nya plåttaket, där en smålom hade fastnat med halsen i ett plåtveck. Smålommets sorgsna klagan ljöd över den kulna kvällen. Kanske ska jag köpa pizza till frun, tänkte Andersson när han på väg till bilen plockade med bilnycklarna i fickan. Calzone!

Det kallas konkurrens och är ett vanligt förekommande fenomen i världen.
Jag har rätt att sätta vilka priser jag vill för mina tjänster, men jag kan ju inte tvinga och kräva att köparen skall anse att mitt pris är det enda rätta?

Funkar inte min business-idé får jag väl helt enkelt tänka ut nåt nytt?
Eller skall vi alla vara på samma plan som i tex Pol Pots Kambodja?

Vidare tycker jag inte att Ville sågar av grenen, han ansar den bara lite så att den växer bättre framöver.
Vad jag menade var att om folk vänjer sig vid att det inte kostar något att få ett staket byggt så kommer nog även Ville att få ganska svårt att försörja sig i framtiden.

En normal staketbyggare har endast ca 30% sysselsättning men får det att gå runt ändå.
Det är möjligt att din verksamhet ser ut så, men själv har jag aldrig träffat en "staketbyggare" som kan försörja sig på "30% sysselsättning".

Att ingen "staketbyggare" kan fakturera 100 procent (eller ens 80) av sin faktiska arbetstid är en annan sak, och ett ganska självklart förhållande för alla småföretagare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar