Annons

Bildsnyltare i farten igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Bildsnyltare i farten igen!
Ännu en "fototävling" där det i det finstilta står:
*Västsvenska Turistrådet förbehåller sig rätten att fritt använda bilderna på våra turistiska hemsidor."

Visst var det detta så Peter´s tråd handlade om.Nu några "sidor längre bort" ja då är vi på att arbeta till halva lönen i Norge m.m.Den ursprungliga frågan måste ju vara ointressant eller? Nu är det inte ovanligt på FS forum att man kommer "mil" ifrån frågan.Borde det inte vara bättre att man startsde en ny tråd om tex löner i Norge.
Den urspungliga frågan är fortfarande om ett antal kommunal och privata företag skall använda insända bilder på precis det sätt som behagar dom ?

Den urspungliga frågan är fortfarande om ett antal kommunal och privata företag skall använda insända bilder på precis det sätt som behagar dom ?

Jo, fast det är lite svårt att yttra sig i just den saken, då det är förbjudet att vara av en annan mening än att det är förkastligt och vidrigt. De som tycker att det är ok villkor och skickar in sina semesterbilder, de borde helt enkelt förbjudas att göra det, verkar det som, eftersom folk får inte tycka att villkoren är ok. :)

(Och jag får inte ens tycka att folk har rätt att tycka att villkoren är ok för dem. Inte lätt det här) :D

Att vi har polacker och ryssar som jobbar här för mycket mindre än vad vi har är inte bättre än att våra företagare smäller upp fabríker i tredje världen där folket lever i fattigdom för att sedan sälja varorna dyrt här hemma. Annars vill jag ha lika mycket betalt som mina Norska kolleger!

Hej Eeros!
Jag respekterar vad du har för åsikt i den frågan som tråden gäller! Vad jag pekar på är att det är så d-j trist när en tråd hamna långt från det som den gäller, som nu senast om lönerna för utländska arbetare i Sverige. Vad f-n har det med företag som bildsnyltar. Jag kan inte inse det.Det måste finnas möjlighet att på FS lägga upp denna åsikt under "Fritt Forum" tex.

Därför att det skulle motivera att folk är olika mycket värda. Om de gör samma jobb som du, varför ska de inte då inte ha samma betalning? Arbetarna kommer ju aldrig att klaga eftersom de då förlorar den inkomst de har trots allt. Så det finns inte på kartan att de skulle säga att de är missnöjda. Men jag är rätt övertygad om att de skulle vilja ha det lika bra som du och jag, egentligen.

Det andra är att det helt plötsligt skulle motivera slavarbete mer eller mindre. Vi kan ju ta hit arbetslösa urfattiga människor från tredje världen och betala dem en tjuga om dagen för att vara vår betjänter. Det är ju ändå mycket bättre än vad de har hemma trots allt...

Att motivera saker med att det ändå är bättre än alternativet är bara nån slags imperialistisk motivering för att lätta folks samveten. Och det är bara patetiskt.

/Maverick

Bra skrivet!

/K

Och om alternativet till att betala de mindre i lön är att inte erbjuda de jobb alls, hur mättar det deras magar då menar du?

Jag förstår vad du menar med lika lön men om jag befann mig i den situationen att jag var i sverige och arbetslös och Norge erbjöd mig arbete till 50% av en norrmans lön så skulle jag gladeligen ta det jobbet för dessa 50% mättar bra mycket mer än det jag skulle fått av att gå hemma.

Ja och därför är det så principiellt viktigt i grunden att DIN insats inte värdesätts lägre än någon annans!

Varför skulle du få mindre i ersättning än en norrman?

Det är ett skitsätt att behandla folk så!

/K

Ja och därför är det så principiellt viktigt i grunden att DIN insats inte värdesätts lägre än någon annans!

Det är ett skitsätt att behandla folk så!

/K

För att alternativet skulle vara att arbetsgivaren inte har råd att starta verksamhet över huvud taget och jag ser inte att någon vinner på det bara för att hålla en "princip" vid liv.

Men det är en annan diskussion...

För att alternativet skulle vara att arbetsgivaren inte har råd att starta verksamhet över huvud taget och jag ser inte att någon vinner på det bara för att hålla en "princip" vid liv.

Men det är en annan diskussion...

Så länge vissa bygger sin välfärd på andras misär kan det nog vara värt att hålla ganska hög moral.

Att "hålla en princip vid liv" är inget självändamål, det handlar om vettiga regler som reglerar att vissa inte ska få utnyttja andra.
Om ALLA följer den principen så skulle den dessutom fungera.

Men det är väl en utopi, är jag rädd.

/K

Nu undrar jag hur gör man med betalningen/ersättning om den ena av den svenske arbetaren´s föräldrar är född i Norge. Skulle detta leda till att den "svenske" arbetaren då får 75% av den norska lönen. Vad händer i så fall med dom norska arbetare som har ett svenskt påbråd genom sina föräldrar. Och vad händer med dom svenska arbetare som tex täffar en norsk partner under den tid dom arbetar i Norge.Ja här har vi viktiga frågor att lösa. Så låt oss nu djuuuuuuuuup analysera denna fråga. Jag utgår ifrån att samtliga staliga förvaltningar på båda sidor om nationsgränsen får i uppdrag att under en 10-års period göra långitudinella-,parmetrisk- och dempidemi- studier på ett urval personer som stor i relevant omfattning till antalet möjliga arbete i Norge
Va,tycker ni om detta !

Så länge vissa bygger sin välfärd på andras misär kan det nog vara värt att hålla ganska hög moral.

Att "hålla en princip vid liv" är inget självändamål, det handlar om vettiga regler som reglerar att vissa inte ska få utnyttja andra.

/K

Med stolta svenska företag som SAAB, Bofors (som livnär sig på krig) och tex H&M (som tillverkar billiga kläder i bla Indien och Kina istället för att betala dyrt här hemma) så finns det en massa viktiga principer och moraliska dilemman att ta tag i innan vi försöker spela heliga och låtsas värna om de polska gästarbetarna här i Sverige.

Jag håller (nästan) med om att det tyvärr är en utopi men återigen, det är en annan diskussion. En jävligt intressant sådan iofs.... =)

*Västsvenska Turistrådet förbehåller sig rätten att fritt använda bilderna på våra turistiska hemsidor.
[/I]
Så länge dom inte snor bilderna för er, hemma eller på nätet så är det väl inget att ondgöra sej över.
Det är fritt val att delta. Så får man väl förutsätta att deltagarna är läskunniga och förstår innebörden av det finstilta, och därmed upp till var och en om de vill skänka bort en bild eller inte. För många amatörfotografer så kan väl bara känslan att få sin bild publicerad med namn vilket jag förutsätter att det görs vara värt en del. Proffsen som lever på sitt fotograferande tror jag inte ställer upp på såna jippon ändå.

Men om man nu brinner för att hjälpa folk i misär och bygger hela sitt företagsidé på att lätta på andras misär då? Låt vara att man betalar ut en lön som bara är 30 % av vad en svensk får, men den är ändå 300 % mer än vad letten får hemma. Att man inte betalar mer i lön motiverar man med att då kan man hjälpa många fler balter till jobb och pengar. Så om syftet inte är att höja sitt eget välfärd, istället är syftet att förhöja andras välfärd, är handlingen då moraliskt berättigad?

Om inte, vad berättigar då hjälporganisationer och hjälparbetare, om de inte till alla behövande ger minst samma bidrag som man själv får i lön? Varför ska de hjälpbehövande få mindre än cheferna för Röda Korset? Eller ens mindre än vad hjälparbetarna ute på fält får?

Vi säger exempelvis att Svenska Röda Korset hjälper till med finansieringen av en ny brunn till folket i en by ute i bushen någonstans i mörkaste Afrika. Det är vad de gör till vardags, hjälper till med att människor får rinnande vatten och fungerande avlopp. De säger till bybefolkningen att "vi ska finansiera brunnen, men alla män i byn måste hjälpa till". Sedan arbetar byamännen under ett par intensiva veckor med att installera brunnen och avloppen. Men männen får efteråt ingen avtalsmässig lön och semesterpåslag enligt svenska villkor. De får ö.h.t. ingen ekonomisk ersättning alls, med motiveringen att " ni får ju vatten nu, var glada!". Har Röda Korset då gjort en ond eller en god gärning?

Om nu någon får för sig att tro att det måste ju vara skillnad på en hjälporganisation och ett vinstdrivande företag. Att Röda Korsets verksamhet inte bygger på att förhöja den egna välfärden, utan istället andras. Ta då och kontrollera hur mycket cheferna och organistaionen tar ut för egen del, och hur mycket av de skänkta slantarna som verkligen går till behövande...

Det är ju precis vad Svenska Röda Korset gör, är de då omoraliska?

/K

Det är nog lätt att spotta på de entrepenörer som bygger husen med hjälp av lågavlönade balter, men man har samtidigt konstigt nog inget emot att bo i husen. Eller att handla på H&M, IKEA, Sonyericsson och alla andra företag som utnyttjar slavlika förhållanden och barnarbete i u-länder. Så det är en utopi, precis som du säger. Men utopin får dessutom ett skenheligt glans över sig, då man spottar på företag som utnyttjar folk, samtidigt som man inte drar sig för att vara konsument hos andra, lika omoraliska företag.

Haha, cool tråd.

Jag känner mig absolut inte lurad för att man ger bort bilder gratis eller för en lunchbuffe. Det är mitt egna val. Ni yrkesfotografer får helt enkelt hålla högre kvalité än buffefolket. Fixar ni inte det åker ni ut, svårare än så är det inte. Jag må vara som en polsk byggarbetare men så länge jag har roligt klagar jag inte.

Och om alternativet till att betala de mindre i lön är att inte erbjuda de jobb alls, hur mättar det deras magar då menar du?

Jag förstår vad du menar med lika lön men om jag befann mig i den situationen att jag var i sverige och arbetslös och Norge erbjöd mig arbete till 50% av en norrmans lön så skulle jag gladeligen ta det jobbet för dessa 50% mättar bra mycket mer än det jag skulle fått av att gå hemma.

Fast med den principen så motiverar det till att vi tar hit en svältande stackare från nått u-land och ger henne/honom husrum/mat och 10 spänn, trafficking någon?, i timmen. Det är ju ändå bättre än att sitta i sitt u-land och svälta, eller hur? En slav, en arbetslös svensk och en arbetslös norrman. Låter som en win-win situation... eller inte kanske.

Så det man gör genom att inte hålla principerna högt är att man rationalisera bort sitt eget arbetslösa arsle. För så länge du inte är längst ner på stegen så finns det nån annan som kan jobba/slava billigare än du. Hela ditt resonemang bygger på att det är du som är billigast och det kommer du aldrig vara så länge du inte arbestlös, utan ersättning helt, bostadslös och under allt var mänsklig värdighet är. För hur sorgligt det än är så finns det folk som befinner sig där.

Angående folks svältande så går det utmärkt med att du får rätt betalt och skänker lite pengar åt röda korset. Svält botar man inte med billigast möjliga arbetskraft.

/Maverick

Haha, cool tråd.

Jag känner mig absolut inte lurad för att man ger bort bilder gratis eller för en lunchbuffe. Det är mitt egna val. Ni yrkesfotografer får helt enkelt hålla högre kvalité än buffefolket. Fixar ni inte det åker ni ut, svårare än så är det inte. Jag må vara som en polsk byggarbetare men så länge jag har roligt klagar jag inte.

Precis min åsikt, så länge du gör det frivilligt och är medveten om villkoren, så är det ingen lurendrejeri. Jag hoppas du fortsätter att ha kul med dina bilder. För visst är det roligare att skicka iväg dem på en tävling än att de bara ligger på hårddisken där ingen ser dem? :)

Fast med den principen så motiverar det till att vi tar hit en svältande stackare från nått u-land och ger henne/honom husrum/mat och 10 spänn, trafficking någon?, i timmen. Det är ju ändå bättre än att sitta i sitt u-land och svälta, eller hur? En slav, en arbetslös svensk och en arbetslös norrman. Låter som en win-win situation... eller inte kanske.

Så det man gör genom att inte hålla principerna högt är att man rationalisera bort sitt eget arbetslösa arsle. För så länge du inte är längst ner på stegen så finns det nån annan som kan jobba/slava billigare än du. Hela ditt resonemang bygger på att det är du som är billigast och det kommer du aldrig vara så länge du inte arbestlös, utan ersättning helt, bostadslös och under allt var mänsklig värdighet är. För hur sorgligt det än är så finns det folk som befinner sig där.

Angående folks svältande så går det utmärkt med att du får rätt betalt och skänker lite pengar åt röda korset. Svält botar man inte med billigast möjliga arbetskraft.

/Maverick

Du menar att du tycker det är bättre att leva på bidrag än att jobba ihop sin lön? Ledsen men där håller jag inte med alls.

*Västsvenska Turistrådet förbehåller sig rätten att fritt använda bilderna på våra turistiska hemsidor.
Gå inte på sån skit!
Ska Turistrådet köpa bilder att fritt förfoga över talar vi inte om 2 biljetter till en konsert i arvode.
Bifogar ett utdrag ur BLF-Bildleverantörernas prislista (efter upplaga):
Bild i reklamtrycksak

Mindre bild Halvsida Helsida Omslag/uppslag
<5000: 1965 2365 2830 3395
<25000: 2995 3610 4325 5185
<100000: 4040 4855 5830 6985
<500000: 5080 6095 7320 8775
<2 miljoner: 6110 7340 8820 10575
<4 miljoner: 7155 8590 10305 12365
<5 miljoner: 7665 9215 11045 13260

Är dessa priser inkl moms?
Är det ersättning för 1 publiceringstillfälle?
Om de vill köpa upphovsrätten till bilden, vilka priser gäller då?

MVH Mikael.

Du menar att du tycker det är bättre att leva på bidrag än att jobba ihop sin lön? Ledsen men där håller jag inte med alls.

Problemet med din teori är att folk inte kommer kunna jobba ihop till en lön som går att leva på. Bortsett från stackaren från u-landet.

Om du sen syftar på A-kassan när du säger bidrag så är det faktiskt en försäkring som folk betalar in till, eller numera inte gör. Till och med Anders Borg verkar ju ha insett att det draget inte var helt lyckat.

För fortfarande så tycker jag folk ska ha rätt betalt alldeles oavsett alternativ försörjning. Eller så kan vi ju pröva enligt god sovjetiska modell och ta bort alla bidrag så kan folk jobba för 10:-/tim och så ser vi vilket samhälle vi får av det.

För 10:-/tim skulle jag ha råd att hyra in folk. Men eftersom jag inte gillar att vare sig utnyttjas eller utnyttja så låter jag bli.

/Maverick

Problemet med din teori är att folk inte kommer kunna jobba ihop till en lön som går att leva på. Bortsett från stackaren från u-landet.

Om du sen syftar på A-kassan när du säger bidrag så är det faktiskt en försäkring som folk betalar in till, eller numera inte gör. Till och med Anders Borg verkar ju ha insett att det draget inte var helt lyckat.

För fortfarande så tycker jag folk ska ha rätt betalt alldeles oavsett alternativ försörjning. Eller så kan vi ju pröva enligt god sovjetiska modell och ta bort alla bidrag så kan folk jobba för 10:-/tim och så ser vi vilket samhälle vi får av det.

För 10:-/tim skulle jag ha råd att hyra in folk. Men eftersom jag inte gillar att vare sig utnyttjas eller utnyttja så låter jag bli.

/Maverick

Och eftersom det inte kostar 10 kr/tim att hyra in folk så har du heller inte råd att ge någon ett jobb, att utöka din verksamhet och anställa fler och gradvis öka lönen till en mer rimlig nivå.
Din verksamhet stagnerar eller dör och den arbetslöse fick aldrig chansen att jobba och känna sig värdig ens för ett litet tag utan får istället lära sig att det är bättre att vara bidragsberoende av staten än att försöka jobba (om än för en lägre lön till en början) och hjälpa till att bygga upp samhället.

Jag kan inte se att något förslag är bättre än det andra, hur gör vi då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar