Maverick
Aktiv medlem
Och eftersom det inte kostar 10 kr/tim att hyra in folk så har du heller inte råd att ge någon ett jobb, att utöka din verksamhet och anställa fler och gradvis öka lönen till en mer rimlig nivå.
Din verksamhet stagnerar eller dör och den arbetslöse fick aldrig chansen att jobba och känna sig värdig ens för ett litet tag utan får istället lära sig att det är bättre att vara bidragsberoende av staten än att försöka jobba (om än för en lägre lön till en början) och hjälpa till att bygga upp samhället.
Jag kan inte se att något förslag är bättre än det andra, hur gör vi då?
Om det skulle vara okej att sätta vilka löner som helst, eller om vi tog bort försäkringar och bidrag helt så skulle det kosta 10:-/tim eller mindre att hyra in folk.
Då skulle det inte längre finnas några spärrar kvar mot att t ex hämta hem folk från u-länder att sitta och slava i sverige. Det är ju inte så enkelt att det antingen finns jobb eller så finns det inte. Om arbetskraften är tillräckligt billig så finns det också jobb, bara det att arbetskraften inte kan leva på det eller lever i misär. Under den tid jag gick arbetslös t ex så upplevde jag det aldrig som ett problem att få jobb, om jag ville jobba svart vill säga. Dvs utan försäkringar och utan framtida pension. Men det är kanske det samhälle vissa vill ha, men jag räknar mig inte till dem.
Tricket är, och har hela tiden varit, att skapa förutsättningar för företag att kunna anställa folk till normala löner. Något som båda regeringarna verkar ha missat. Det finns inget egenvärde i att folk arbetar om de inte kan överleva på lönen de får.
Som det är nu så innebär det en rätt olycklig utveckling ur miljösynpunkt. Eftersom dagens ekonomiska system bygger på en i hela tiden ökad konsumtion. Ett första mål torde vara att uppnå en slags jämvikt. Där den enda ökade konsumtionen borde vara att få upp u-länder till en dräglig nivå. Fast i dagens samhällsklimat är det väl mest en utopi.
/Maverick