Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskapande och oförstående släktingar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Gud bevara mig för den dag då vanliga människor kommer börja förstå sig på bildskapare och konstnärer.

Visst är det så MEn (ett stort men) är ju såklart att man måste behålla en viss verklighetsförankring i det man gör/skapar.

Enligt mig så tillhör det ett äkta konstnärskap att den skapande individen på ett plan också faktiskt tar hänsyn till den breda publiken.

Jag menar inte med detta att bilder vilka som helst och allihopa måste innehålla direkt "deskriptiva" (beskrivande) detaljer eller element, eller att de på andra sätt måste vara "övertydliga". Det jag menar är att bilder generellt bör äga en eller flera egenskaper som betraktaren blixtsnabbt kan greppa i konfrontation med bilden.

Brukar säga som så,,:"Det handlar om att ge betraktaren något han/hon kan läsa, förstå och sedan sätta i system". Kan således vara allt från 100% abstraherade motiv till 100% figurativa.
Det gäller enligt mig både den historiska klassiska konsten och den yttersta postmoderna i morgon.

Det är några av mina tankar.

Mvh Niclas,

forstheim skrev:
Vet inte om ni har upplevt samma sak som jag har upplevt vid några tillfällen..nämligen att ens närmsta anhöriga inte riktigt förstår ens bildskapande!?

Idag tittade min mor in hos mig när jag höll på att granska några bilder från den senaste rullen. Använde mig av projektor och duk för att se hur bilderna verkligen tog sig ut vid projektion. Ett par av bilderna kände (och känner) jag mig väldigt nöjd med då de blev precis så som jag visualiserade, medan andra var helt okej..dock ej sådär riktigt bra.

Men hur som helst..reaktionen under visningen (liksom under andra visningar jag har haft) blev inte sådär våldsam.. :=). Man kan väl säga att reaktionerna bestod av en spontan kommentar och två frågor:

- Vad är det där för någonting?
- Den var ju fin!
- Kostar inte allt det här du skickar in?

Ja, vad säger man.. :=). Med sådana reaktioner från "vanligt" folk, dvs icke fotografer så undrar man om man har snöat in sig i sitt fotograferande. Jag menar..fotograferar man helt för sin egen skull, för att andra bildkunniga människor ska kunna njuta eller för att den "vanliga" människan (allmänheten) ska uppskatta det man gör?

Nu kan jag inte visa upp vilka bilderna var jag projicerade eftersom dessa inte är skannade. Kanske att jag skannar ett par bilder ikväll och lägger in i den här tråden.

I alla fall..jag upplever det ofta som frustrerande att inte kunna tala bildspråk och kommunikation med min närmsta omgivning. Känns det möjligen igen?

Yes box.

Samtidigt så tror jag inte att det är en nödvändighet att man är bildskapare för att man ska kunna ge kommentarer som är givande.
Vänder man sig till en bildskapare så kan man förvisso vara rätt säker på att man får NÅN typ av gensvar. Man kan alltid snöa in på något.
Men det betyder inte att det måste vara mer intressant eller givande än kommentarer och tankar från en som inte är i svängen.
Det beror nog mest på vem man frågar. Förmåga att uttrycka sig, intresse osv

Hmmm, några bland mina vänner brukar "hacka" på min utrustning i stället, att jag lägger ut mycket pengar bara på att ta lite "kort".
Säger då bara att jag köper grejjer som jag själv blir nöjd med, ungefär som när dom hostar upp 30000 - 50000:- för en hemmabioanläggning (till vilken nytta då, brukar jag då undra =)

Visst är det så.
Att föräldrar och andra "IckeDirektFotointresserade" inte förstår ens djupa passion tycker jag är helt ok, även om det såklart kan vara smådrygt ibland,)

Det som jag upplever som minst sagt stötande är när (Har hänt mer än en gång,,) andra fotografiskt skapande påpekar deras syn på det här med utrustning.
En gång för ngr år sedan så var det tjej som sade till mig på en båtutflyckt i Lofotens vackra fjordlandskap: Niclas, varför har du en så dyr kamera (Knappast dyr i mina ögon sett;)? Tar du kanske bättre bildler med den eller? (ironisk ton!)

Jag blev lite förstummad och svarade att jag såklart inte tar bättre bilder med den utan andra bilder. MEn nej hon kunde inte förstå att ngn kunde vara så blåst att lägga ut pengar på en "dyr" när man ändå fotar bra bilder med en "mer simpel",, Hon var helt klart ARg i tonen! ;/

Jag själv och många med mig respekterar alla typer av kameranvändare så när andra skapande kommer fram och kräks upp elaka ord över ens prioriteringar så blir man helt klart Paff.

/Vh Niclas,

Tillåt mig le.....för att inte rent av skratta högt. INGET är nytt under solen.
Dina citat kunde precis lika gärna ha varit min mor som sa exakt detsamma till mig på 50-talet.
Eller modern till vilken som helst av kompisarna i Karlskrona HAL:s fotoklubb.
Mödrarna är desamma i sinnet som då.
Bilderna är i princip desamma som då.
Kamerorna har förändrats en del men huvudprinciperna är exakt desamma som då.
Så varför håller vi på????...;-D
Lycka till, och bry dig inte så mycket i moderns funderingar i detta fallet, mammor skall vara så, troligen är det en naturlag.
Eller i varje fall något genetiskt som ger sig tillkänna i samband med barnafödande, Flickvänner utan barn pratar ju inte så.....eller hur?
Us

ANNONS