Annons

Bildskärm för bildbehandling

Royne skrev:
Hej !

Någon som kan svara på om man kan använda två olika färgprofiler om man kopplar in två bildskärmar, dvs en för varje skärm.

Jag har två skärmar ihopkopplade en med dvi anslutning och den andra med ananlog anslutning. Då uppträder ett fenomen. Jag får störningar på den skärmen som är inkopplad med den analoga kabeln. Störningarna är ränder vertikalt, men även en rullande svag "frekvens" rand horizontalt??? Det beror inte på skärmen för om jag byter anslutning så flyttas störningarna till den andra skärmen.

MVH
/Royne

Hej!

Nu ger jag mig ut på lite djupt vatten, men så vitt jag förstår är detta svårt -- i Windows i alla fall. Windows lägger ju på en profil som blir standardprofil för hela systemet (så som jag har förstått saken). På Mac har man väl en profil per skärm, rätta mig ni som vet mer?

Att du får störningar på analogkabeln är inte sällsynt, tyvärr räcker det ofta inte att skaffa en bättre skärmad kabel (även om det säkert förbätrar det hela lite), störningarna kan tydligen uppstå redan i själva grafikkortet när du kör ut signal på bägge utgångarna. Jag hade själv samma fenomen och blev inte av med det förrän jag bytte till ett kort med dubbla dvi-utgångar ...
 
MWPhoto skrev:
Jag har följt hela tråden och måste hålla med om att det är otroligt hög nivå! Mycket tacksam för all info.
Trots allt vill jag bara höra era åsikter om denna skärm från Acer. De är kanske inte så välkända i Sverige, men där jag sitter för tillfället så står de för en STOR del av försäljningen. Det är en Acer AL2216W.
Finns info om den på nedan sida:
Pris ca 3900kr i Sydafrika...efter prutning 3499.
170/160 är klart inte så bra, eller? Hmm, jag tror ni sågar denna skärm.

http://www.ciao.co.uk/Acer_AL2216W__6576044

Jag vill ju hellre köpa ne Nec2170nx eller en Syncmaster 215tw, men tankte jag kunde kolla runt lite först.
//Mats

Hej!

Acer är välkända här i Sverige, de har väl traditionellt ofta satsat hårdast på att priskonkurrera, men har även mer påkostade modeller.

Just AL2216W har jag aldrig tittat på, men av specarna ser den ut att ha en tn-panel vilket oftast inte är så kul för bildarbete. Dels är det svårt att ställa in färgerna bra, dels förändras färgerna en hel del beroende på betraktningsvinkeln . I synnerhet om du ser lite upp på eller ned på skärmen drar både färgton och färgtemperatur iväg rejält. Det här blir rätt irritrande när man skall försöka finjustera en bild ... :)

Priset verkar annars ganska likt det här i Sverige.

Dina andra alternativ verkar helt klart trevligare :)
 
Martin, du glömde min fråga... ang Philips 230WP7NS?

Har läst mycket gott om den, och för att vara en 23" IPS med 1920x1200 är den himla "billig" (under 10000). Det den verkar sakna jämfört med tex NEC's 2690/2490 är lite kalibreringsmöjligheter.
För det nån baksida med den som gör att den inte lämpar sig för det vi pysslar med här?

Inte för att du måste svara, men det vore trevligt! =)
 
Grevture skrev:
Hej!

Acer är välkända här i Sverige, de har väl traditionellt ofta satsat hårdast på att priskonkurrera, men har även mer påkostade modeller.

Just AL2216W har jag aldrig tittat på, men av specarna ser den ut att ha en tn-panel vilket oftast inte är så kul för bildarbete. Dels är det svårt att ställa in färgerna bra, dels förändras färgerna en hel del beroende på betraktningsvinkeln . I synnerhet om du ser lite upp på eller ned på skärmen drar både färgton och färgtemperatur iväg rejält. Det här blir rätt irritrande när man skall försöka finjustera en bild ... :)

Priset verkar annars ganska likt det här i Sverige.

Dina andra alternativ verkar helt klart trevligare :)

Nja, specen på länken jag skickade säger PVA som tft technology. Men jag förstår att den ändå kanske inte är så bra.
Tycker du att Dells 24 tums är värt sitt pris?
 
Grevture skrev:
Nu ger jag mig ut på lite djupt vatten, men så vitt jag förstår är detta svårt -- i Windows i alla fall. Windows lägger ju på en profil som blir standardprofil för hela systemet (så som jag har förstått saken). På Mac har man väl en profil per skärm, rätta mig ni som vet mer?

Jag tror det är olika för olika grafikkort, men om man använder Nvidia kan man använda Windows XP Color-kontrollpanelen (som går att hämta hos Microsoft), och där ställa in vilken profil som ska användas för respektive skärm.

Det är möjligt att det fungerar likadant med ATI-kort, men det vet jag inget om.

I Vista finns vettig färghantering som standard.
 
Grevture skrev:
Hej!

Nu ger jag mig ut på lite djupt vatten, men så vitt jag förstår är detta svårt -- i Windows i alla fall. Windows lägger ju på en profil som blir standardprofil för hela systemet (så som jag har förstått saken). På Mac har man väl en profil per skärm, rätta mig ni som vet mer?

På Mac är det aldrig något problem att kalibrera två skärmar. På Windows kan det vara problem. Videokortet måste uppträda som två separata kort.

Stefan
 
edovan skrev:
Martin, du glömde min fråga... ang Philips 230WP7NS?

Har läst mycket gott om den, och för att vara en 23" IPS med 1920x1200 är den himla "billig" (under 10000). Det den verkar sakna jämfört med tex NEC's 2690/2490 är lite kalibreringsmöjligheter.
För det nån baksida med den som gör att den inte lämpar sig för det vi pysslar med här?

Inte för att du måste svara, men det vore trevligt! =)

Hej!

Ledsen att jag missade din fråga igår, det kom så många på en gång där :)

Först lite allmänna reflektioner om den här storleken: Det finns några 23-tummare med 1920x1200, och förr har de ofta varit lite av "bra men dyra". Nu när 24-tummarna håller på att ta över som den vanligaste storleken för 1920x1200 plus att det kommer 26-, 27- och 28-tummare så misstänker jag att det kommer få om ens några nya 23-tumsskärmar och de som är kvar säljs ut till trevliga priser.

Så varför är (troligen) 23-tummare på väg bort? Jag ser två huvudskäl som delvis hör ihop:
a) 23-tummare har en ganska hög punkttäthet, eller hög upplösning, ungefär som 20-tummare (både de med 1680x1050 och de med 1600x1200) eller som 17-tummare med 1280x1024. Många tycker text i Windows blir för liten och svårläst med standardinställningar.
b) I de nyare panelfabrikerna kan man sannolikt få ut ungefär lika många paneler på 24, 26, 27 eller 28 tum ur varje substrat som man får ut 23-tummare. Det blir alltså inte billigare att tillverka en 23-tummare än säg en 26-tummare och den senare är lättare att sälja (se punkt a ovan)

Just Philips 230WP7NS är en trevlig skärm, bra ips-panel, bra färgvisning, bra betraktningsvinklar. Enda större nackdelen är att den inte har så mycket färginställningar -- men det är ju en nackdel den delar med väldigt många andra skärmar. Hittar du en sådan till ett bra pris och är den helt klart ett bra köp.
 
Lotus skrev:

Några bra tips på nya prisvärda skärmar:

20" (4:3) LG L2000C och Philips 200P7ES

Uppgifter från www.flatpanels.dk:

"NEC LCD2090UXi har et 20 tommer 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U05) panel.

LG L2000C har et 20 tommer 8 ms (g2g) S-IPS (LG.Philips LM201U05) panel."

Det verkar som LG-skärmen har samma panel som den fina NEC 2090UXi.

Är det någon som har erfarenhet av LG-varianten? Den går att få för 3,5 - 4 tusen, medan NEC 2090UXi går på det dubbla, ca 8 tusen.
 
PLg skrev:
Uppgifter från www.flatpanels.dk:

"NEC LCD2090UXi har et 20 tommer 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U05) panel.

LG L2000C har et 20 tommer 8 ms (g2g) S-IPS (LG.Philips LM201U05) panel."

Det verkar som LG-skärmen har samma panel som den fina NEC 2090UXi.

Är det någon som har erfarenhet av LG-varianten? Den går att få för 3,5 - 4 tusen, medan NEC 2090UXi går på det dubbla, ca 8 tusen.

Hej!

Ofta när flera olika skärmar använder samma panel så blir de ganska lika. Men just här är det lite annorlunda: LG-skärmen (som jag inte testkört, bara läst specarna för) verkar vara en klasisk kontorsskärm, medan Nec 2090UXi (som jag däremot har provkört) är en skärm avsedd för just bildarbete.

Den stora skillnaden ligger i styrelektroniken. Dels har Nec-skärmen mycket mer omfattande inställningsmöjligheter: sexaxlars färgjustering, reglage för gamma och färgtemp, 12-bitars LUT och gammakorrigering vilket ger mycket mer precisa färg- och gråtoner. Sedan har den det Nec kallar ColorComp, en teknik som jämnar ut ljusstyrkan över bildytan vilket också innebär att du får jämnare färgtemp och gamma över hela ytan. Dessutom skulle det inte förvåna om Nec-skärmen har en mer påkostad bakgrundsbelysning (där belysningen är stabilare både i styrka och färgtemperatur).

Det är alltså två ganska olika skärmar avsedda för två lite olika grupper av användare. Det finns andra exempel: jämför du Samsung 215TW med Eizo CE210W tittar du på 5300 kronor mot 13500 kronor för samma panel -- men även här helt olika elektronik, bakgrundsbelsyning och till råga på allt har CE210W hårdvarukalibrering.

Just de egenskaper vi bildmänniskor efterfrågar: bra färgstyrning, stabil och jämn belysning, omfattande kalibreringsmöjligheter (gärna hårdvarurkalibrering) är dyrt att bygga. För vanliga kontorsskärmar är sådan teknik bortkastade pengar, ett Excel-ark ser inte bättre ut för att du har 12-bitars LUT eller hårdvarukalibrering. Men sitter du och finjusterar en bild som du vill kunna skriva ut med en bra skrivare eller rent av skicka på tryck så blir sådana saker väldigt viktiga.

Sedan klarar man sig som fotoamatör långt med kontorsskärmar som LG L2000C. Ser man bara till att kalibrera och profilera den kommer den fungera utmärkt för de flesta av oss. Men för en yrkesfotograf spar en mer påkostad skärm ofta in pengar i längden på grund av färre utskrifter som får göras om eller mardrömmen, omtryckning.
 
Hej allihopa

Vet inte om någon har pratat om denna modell, men jag orkade inte läsa igenom alla 27 sidor...

Komplett har en isp-skärm för 3200 kr just nu, om man kollar på prisjakt.se så ser man att den har hoppat upp och ner i pris med ca 1400 kr ett par gånger, så man ska nog passa på medan den är billig.

Min fråga är, är den något att ha, är den bara billig för att komplett har över 1000 i lager? Andra sidor tar över 6000 kr för den...
 
Efter att ha språkat med Martin en hel del så fick jag en del hvuudbry, vilken skärm skulle jag egentligen välja ?

Jag hade en del "elaka" krav då jag inte bara bildbehandlar, jag spelar även snabba spel (på europanivå) så skärmen skulle både kunna klara av bildbehandling och snabba uppdateringar för spel.
(Lättare sagt än gjort)

Efter att ha haft en ganska ansenlig budget så sjänk den rejält då sambon fick för sig att hon skulle iväg till New York på sin födelsedag, och då jag inte har någon möjlighet att följa med så fick en del av pengarna gå till hennes present istället, så monitorköpet fick ses över rejält.

Efter mycket velande fram och tillbaka så slog jag till på en ViewSonic VP2030B som har fått väldigt bra omdöme, dels från Martin samt från andra recensenter runt om i världen.

Från att ha gått från en gammal Dell CRT på 19" till denna platta 20.1" var känslan inget mindre än "wow!", även om skillnaden i tum inte är sådär hemuligt stor.

Efter att ha suttit 1 dag framför skärmen och mest testat hur den är i Photoshop och lite olika andra applikationer samt ett par spel så kalibrerade jag skärmen med min Huey, och nu ser jag hur bilderna egentligen skall vara, vilken skillnad !!

Jag vill med detta rikta ett otroligt stort tack till martin för hans otroliga kännedom om monitorer och deras teknik, samt givetvis till er andra användare som kommit med synpunkter, frågor och infall.

Robert "nyförälskad TFT-ägare" Larsson
 
Jag kopplade in min Sony SDM-S205F i helgen (gissar att det är den skärmen David syftar på här ovan) och måste bara likt Robert säga "WOW!". Nu har jag förvisso länge jobbat vid TFT-skärm på jobbet, men detta var första gången jag satt med en ips-panel och den är ju underbart bra på att behålla färg och kontrast i olika vinklar.

Sen kan jag ju lägga till att jag för bildarbete hittills mest har jobbat med min 1200x800 skärm på min bärbara dator. Där räcker det med att flytta huvudet eller vinkla skärmen någon centimeter så ser bilden radikalt annorlunda ut. Och bara det att ha 33% fler pixlar i bredd och 50% mer i höjdled är ju underbart!

Även om min skärm också uppvisar mycket svaga skiftningar ut mot hörnen (som Martin har påpekat beror det på svårighet att hålla jämn ljusstyrka i mindre påkostade skärmar) så upplever jag den som mycket jämn i övrigt. Jag har inte märkt av de hemska färgskiftningar som Matti skriver om här.

Nu ska jag bara ta och köpa mig en kalibrator också...Tack Mikael för svaren förresten!
 
Degen_85 skrev:
Japp Stefan, helt rätt, det är den jag syftade på...
Har beställt en nu...

Jag blev lite mystifierad av ditt första inlägg, men mycket tydde på att du syftade på Sony-skärmen :)

Orsaken att sony-skärmar säljs ut på många håll är att Sony ganska nyligen slutat tillverka bildskärmar för skrivbordet, de skall tydligen fokusera på lcd-tv. Men Sony som företag försvinner ju inte så garantier och annat fungerar precis som tidigare. Däremot kommer det (tyvärr) inga fler Sony-modeller.

Dessutom går det ihärdiga rykten att just Komplett fått tag i ett jätteparti av de här skärmarna i Storbritannien.
 
Hej,

låt mig börja med ett erkännande.
Som gammal inövad motståndare till plattskärmar kastar jag nu officiellt in handduken. Bra platta skärmar 'is the shit' som det kan uttryckas.

På Martins rekommendation inhandlades en Eizo L578 till min fru och efter att ha kalibrerat den är det bara att erkänna att den "budgetskärmen" enkelt spöar min - som jag tyckte - hyffsat dugliga Eizo CRT.

Därför kära forumvänner är det nu dags att bekänna färg och leta efter lämpliga kandidater till bildskärm.

Egentligen skulle jag vilja ställa upp två skärmar brevid varandra så då är väl 17" ett ganska behändigt format, men det verkar knappt tillverkas 17" längre.. 19" är inte ett alternativ pga upplösningen och 20+ är i regel över budget.

Hade 578:an inte haft de förbannade högtalarna hade jag köpt två av den.


mvh
Johan
 
Kanske svaret finns i tråden men....

Är det något att vinna på en poffsskärm om man kör den från en bärbar dator (HP/Compaq nc 2400) eller måste det till ett grafikkort i samma klass?
 
papi skrev:
Kanske svaret finns i tråden men....

Är det något att vinna på en poffsskärm om man kör den från en bärbar dator (HP/Compaq nc 2400) eller måste det till ett grafikkort i samma klass?

Hej!

Grafikkortet har mycket liten betydelse för bildkvaliteten vad gäller färger och liknande.

Det grafikkorten framför allt bidrar med är prestanda vid 3D-animeringar och där är däremot skillnaderna stora mellan enkla (som i bärbara) och dyra grafikkort.

Många kör fina skärmar från bärbara datorer med bra resultat.
 
Johan Okker skrev:
Hej,

låt mig börja med ett erkännande.
Som gammal inövad motståndare till plattskärmar kastar jag nu officiellt in handduken. Bra platta skärmar 'is the shit' som det kan uttryckas.

På Martins rekommendation inhandlades en Eizo L578 till min fru och efter att ha kalibrerat den är det bara att erkänna att den "budgetskärmen" enkelt spöar min - som jag tyckte - hyffsat dugliga Eizo CRT.

Därför kära forumvänner är det nu dags att bekänna färg och leta efter lämpliga kandidater till bildskärm.

Egentligen skulle jag vilja ställa upp två skärmar brevid varandra så då är väl 17" ett ganska behändigt format, men det verkar knappt tillverkas 17" längre.. 19" är inte ett alternativ pga upplösningen och 20+ är i regel över budget.

Hade 578:an inte haft de förbannade högtalarna hade jag köpt två av den.


mvh
Johan

Hej!

Äsch, högtalarna kan du säkert bända bort med en rejäl polygrip :)

Problemet med 17-tummare är att den storleken har blivit en "budgetmodell" så det tillverkas knappt några 17-tummare riktade till mer krävande användare. Här har 19 tum helt tagit över -- för textarbete fungerar ju den storlekens upplösning bra.

Här är några skärmstorlekar som har ungefär samma eller högre upplösning som de 96 bildpunkterna/tum hos 17-tummare:
- 20-tummare med 1600x1200 (100 punkter/tum)
- 21-tummare med 1600x1200 (95 punkter/tum)
- 20-tummare med 1650x1050 (99 punkter/tum)
- 21-tummare med 1650x1050 (94 punkter/tum)
- 23-tummare med 1920x1200 (98 punkter/tum)
- 24-tummare med 1920x1200 (94 punkter/tum)
- 30-tummare med 2560x1600 (101 punkter/tum)

Två 30-tummare vore väl ganska trevligt? :)

Men prismässigt undrar jag om du inte kan hitta en del 20-tummare med 1600x1200 och 23-/24-tummare med 1920x1200 på utförsäljning.

Det kommer snart 26-, 27- och 28-tummare med 1920x1200 och min misstanke (gissning, förhoppning) är att 24-tum i fortsättningen blir lite av en "budgetstorlek" bland 1920x1200-skärmar. Hoppningsvis säljs då dessutom återstående 23-tumsmodeller ut till trevliga priser ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.