Favati skrev:
Hej hej! Ny här på forumet. Den här tråden är så bra!
Jag måste bestämma mig för en skärm. Jobbar som formgivare, nästan uteslutande för print. Kör Mac/Adobe. Kommer även att skaffa en Gretag Eye-One för kalibrering.
Väljer just nu mellan:
Eizo CE210WK
NEC 2190UXI
Om man bortser från att Eizo är widescreen, vilken skulle ni rekommendera? Jag kan inte heller bestämma mig för om jag vill ha wide- eller brevlådeformat, men det väl en smaksak.
Tacksam för era åsikter och råd.
Hej!
Det är två lite olika skärmar som så att säga är bra på lite olika saker.
Eizo-skärmen har en pva-panel som är mycket bra, men som alltid hos pva-paneler så tappar du lite i kontrast när du inte ser rakt på skärmen. Färger bleknar en aning om du ser lite snett mot skärmens yta.
Nec-skärmen har en ips-panel där du bara har mycket små (försumbara) förändringar i färgvisning med betraktningsvinkel. Dessutom är har den här modellen en teknik som jämnar ut belysningen över skärmens yta, ojämnheter i belysning leder ju också till små ojämnheter i färgtemperatur och gamma.
Eizo-skärmen har hårdvarukalibrering vilket gör det mycket enkelt att kalibrera den med mycket hög precision. Dessutom den är extremt ljusstark vilket kan bra om du t.ex. jobbar med videoproduktion. Varje exemplar är fabrikskalibrerat (certifikat medföljer) och har så bra färger en pva-panel över huvud taget kan ha i dagsläget.
Nec-skärmen har inte hårdvarukalibrering, här får du skruva manuellt på skärmen och sedan göra en profilering. Trots detta skulle jag nog nästan hellre använda den för riktigt färgkritiskt arbete, i synnerhet om du ofta sitter och jobbar med små nyansskillnader. Den är extremt jämnt belyst och har en ips-panel med helt underbara färger. I stort sett samma skärm finns i en version med hårdvarukalibrering och heter då istället Spectraview 2190, men den är så vitt jag vet en hel del dyrare.
Jag gillar bredbildsskärmar och att välja en skärm med 1680x1050 framför en med 1280x1024 är självklart för mig. Men jämför jag med en skärm med 1600x1200 är det inte lika självklart, där lutar jag snarare åt 4:3-skärmen, jag tycker man har större glädje av de extra 150 bildpunkterna på höjden än de extra 80 på bredden. Men detta är en smakfråga
Enkelt uttryck: du jämför två mycket fina skärmar från två tillverkare som satsar väldigt hårt på den här typen av skärmar. Du gör inte fel hur du än väljer, men de har vissa inbördes skillnader som kan vara värda att fundera över.