jocke75 skrev:
Har läst genom hela tråden efter att halkat in från en länkning från ett annat forum "99mac.se".
Jag har precis köpt en Apple cinema display 20"
som jag inte är nöjd med. Mitt ex hade 2 döda pixlar samt så var backlighten väldigt ojämn.
Det som mest störde mig var den glittriga "damstrumpan" som gjorde att jag fick ont i huvudet efter ett tag framför skärmen. Jag förstår inte varför man väljer att ha en sådan markant antireflexcoating på skärmarna?! Det syns väldigt tydligt och upplevs som om det vore ett damm lager ca 3 mm framför skärmen. Det känns som om man behöver glasögon efter ett tag då det känns suddigt och konstigt.
Jag har tidigare suttit med samma skärm (ett år sedan), men då var det inte samma antireflexcoating som nu, varför byter man ner sig?
Denna skärmen åker tillbaka men då är frågan vilken skärm man ska välja?!
Jag är ute efter en 20-24" skärm med ISP-panel som är widescreen i prisklassen 8000-12 000:- UTAN glittrig damstrumpa
Jag kommer använda den till grafisk design/redigering av foto.
Vad rekommenderar ni?
Gärna ett förslag på en 20" samt en 24"
Tack på förhand!
Hej!
Jag har ingen som helst statistik bakom detta, men: Jag har en vag magkänsla av att jag sett lite fler 20-tumsskärmar med bildstorleken 1680x1050 som har lite ojämn belysning än jag sett hos andra storlekar. Fast oftast har det rört sig om lite billigare skärmar med tn-panel.
Det är svårare (och därmed dyrare) att bygga helt jämn bakgrundsbelysning i en bredbildsskärm än i skärmar med 5:4 eller 4:3. Ur belysningssynpunkt är förmodligen kvadratiska skärmar det optimala ...
När det gäller antireflexbehandling så tror jag att du råkar ut för ett vanligt fenomen: den alldeles övervägande majoriteten av skärmar som säljs är ju avsedda för kontorsbruk och där är kraftig antireflexbehandling oftast ett plus. Ett kontor är ju en miljö där man har oerhört svårt att kontrollera ljusförhållandena. Fast att just Apple bytt till en kraftigare antireflex förvånar mig, de brukar så vitt jag vet prioritera färgvisning och annat före ergonomiska faktorer.
Dedikerade grafikskärmar har ju så vitt jag sett i allmänhet betydligt mindre märkbar antireflexbehandling, där sätter man ju hellre på en keps. Men att hitta en sådan i den storlek du vill ha till det pris du vill ha kan vara svårt. Men jag skulle kika på Eizos S2110W och S2410W, och om du kan acceptera 1600x1200 istället så är Eizo L997 och Nec 2090UXi mycket trevliga, den senare har dessutom en speciell teknik, Colorcomp, som gör att den får ovanligt jämn belysning. Kan du tänja budgeten lite så har du Nec 2190UXi som är snäppet vassare än sitt lillasyskon och en av de jämnast belysta skärmar jag har sett (i prisklassen under 15000 alltså).
Bland 24-tummarna är det lite svårare, de flesta är mycket fina skärmar (jag har själv en och gillar vekligen storleken), men har du mycket höga krav på jämnhet hos belysningen är risken att du blir lite besviken. Eizo S2410W som jag nämnde ovan har en lite speciella bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen) och den är nog en av de jämnaste 24-tummarna i den prisklassen.