AFE skrev:
Hehe, att ingen tillverkat en sådan ännu - med 1900x1900 i upplösning eller så
Sorry, men kunde inte låta bli ...
Gott nytt år på er förresten!
Hej!
1900x1900 ... Asch var inte så blyg! Jag för min del vill ha en ny WQUXGA-skärm, kunde IBM och andra göra sådana redan 2001 år sedan borde man väl kunna idag igen? Tänk det, 3840×2400, dvs 9,2 megapixel i bildskärmen. Att man sedan får köra typ 30 Hertz uppdateringsfrekvens kan jag leva med, jag spelar aldrig spel
Här nedan kommer en nyårshälsning från en bildskärmsnörd ... Vad kommer att hända på skärmfronten under 2007? Jag vet inte, men jag tycker det är kul att gissa och spekulera
(Ta nu inte det här för allvarligt! Det är bara jag som sitter och smälter en god lunch.)
1. Bredbild
Vi kommer definitivt att se mer och mer bredbildsskärmar framöver.
- Dels för att det finns fördelar med det, hur många har ett fysiskt skrivbord eller verktygsbänk med sidoförhållandet 5:4? Jag misstänker att de flesta normala fysiska arbetsytor snarare är "bredbord" Att hantera ut sitt arbete över en bred yta verkar vara ganska naturligt för oss människor. Sedan har vi det faktum att både film och spel gör sig bra i bredbild.
- Dels för att det passar tillverkarna bra, det blir mer rationellt för dem när de bygger nya fabriker och vill kunna bygga paneler för platta tv-apparater med samma (svindyra) anläggning.
2. Fler storlekar
Vi kommer att få en mycket större flora av storlekar att välja bland. Länge var det enkelt: 17- och 19-tummare hade 1280x1024, 20- och 21-tummare hade 1600x1200 och 23- och 24-tummare hade 1920x1200. Ja, och så Apples Cinema 30 med 2560x1600 då.
Men nu har vi 19-tummare med 1400x900, vi har 20-, 21-, 22- och om ryktena stämmer, snart 23-tummare med 1680x1050, vi har 23-, 24-, 26-tummare med 1920x1200 (och jag har hört mummel om 27 tum). Vi har nu fyra olika 30-tummare med 2560x1600 att välja mellan -- och här kommer det snart riktigt intressanta nyheter Dessutom misstänker jag att fler tillverkare kommer att göra sin 30-tummare. Alla vill ha en prestigemodell och nu börjar det bli vanligt med grafikkort som faktiskt kan driva de där monstren.
3. Priserna faller
Att förutspå att priser faller på it-produkter är ungefär som att förutspå att det nog kommer att både regna och vara solsken i juli ... Men det vi framför allt kommer att se är minskande priser för de större och de mer avancerade skärmarna. Bottenpriset för de billigaste skärmarna ligger idag under 2000 kronor och kommer nog inte att sjunka så mycket. Det är svårt att tjäna pengar när priserna kommer ner i de nivåerna. Däremot finsn det mer marginaler att ta av i de större storlekarna och i takt med att vi köper fler kan de slå ut fasta kostander på fler enheter och ... Ja, ni vet.
4. LED-belysning
Än så länge är det dyrt, det är tydligen svårt (dvs dyrt) att hålla konstant färg och färgtemperatur på ljuset och det finns kylningsproblem. Men LED-belysning kommer. Det kom igång ett rykte i höstas att Samsung skulle gå över till LED-belysning i alla sina skärmar 2008. Det visade sig senare vara ett missförstånd. Men det Samsung verkligen har sagt är att de satsar stort på LED -- och de är långt ifrån ensamma på det. Nec har ju sålt sin LED-belysta Spectraview Reference i över ett år nu och de pratar också om fler modeller.
5. Mer färg, mer kontrast, mer allting!
Vi kommer att se fler skärmar som Samsung 931C och Philips 190X6 som har 6-bitars tn-paneler med 2 millisekunders svarstid och trots detta häpnadsväckande stor färgrymd. Än så länge kan de inte på långa vägar konkurrera med riktigt bra va-eller ips-paneler vad gäller precision i färgvisningen, men tillverkarna kommer definitivt att fortsätta jobba på tn-tekniken. Men oavsett panelteknik kommer vi att se högre kontrastvärden (och mycket "dynamisk kontrast", dvs att man laborerar med ljusstyrkan i bakgrundsbelysningen för att ge en bättre totalkontrast), kortare svarstider (det filas nog mycket på overdrive-tekniken) och högre maximala ljusstyrkor.
6. Lite lösa gissningar
Kanske kommer vi under 2007 få se skärmar med 120 Hertz uppdateringsfrekvens, detta är önskvärt framför allt för platt TV men har de väl fått till tekniken där kommer det snabbt glida in hos en del vanliga skrivbordsskärmar också -- något för alla spelare
Men skall vi köra 120 Hertz kommer vi att behöva se nya gränssnitt, dvi räcker snart inte, inte ens med dubbla dvi-kanaler (som 30-tummarna kör idag). Är det inte dags snart för UDI (http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Display_Interface) eller Displayport (http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort) att bli mer en förslag?
Jag önskar att fler tillverkare vågra vara lite fantasifulla och prova nya idéer -- som Lacie och den utmärka LaFrame (bara ett sådant namn). En stor mattsvart skiva du fäste baktill på skärmen, det blev som en 20 centimeter bred svart ram vilket ger en utmärkt lugn och fin arbetsmiljö för ögonen.
Gott nytt (skärm)år på er!