Jeppe skrev:
Hej Martin!
Nu när du är vaken tänkte jag slinka in med en fråga. Har i dagsläget en Dell 2005WFP 20.1" som jag kalibrerar med en Spyder 2. Jag har för mig att det är samma panel som sitter i bl.a. Apples motsvarande modell. Frågan är om jag kommer att se någon skillnad om jag byter upp mig till en Eizo CE210W eller ännu hellre en CE240W. Hur är förresten Flexscan 2410 mot ColorEdge?
..och har inte Eizo Pivot-funktion på sina WS-skärmar?
Hej!
Jag är inte helt klar över vilka paneler Apple använder, men jag har fått för mig att de ofta har ips-paneler från LG. Så det kan mycket väl vara en liknande eller rent av likadan panel som i Dell 2007WFP.
Eizo CE210W är på många sätt samma skärm som Flexscan S2110W, och CE240W är på samma sätt mycket lik Flexscan S2410W. De har samma pva-paneler och samma udda bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen istället för raka lysrör längs sidorna). Men CE-skärmarna har en mer påkostad styrelektronik med 14-bitars färhantering och där du kan göra hårdvarukalibrering via kalibrator. Dessutom har varje exemplar fabrikskalibrerad gamma (mätprotokoll medföljer).
Skillnad mot Dell 2007WFP kommer du helt klart att se, övervägande positivt men också lite negativt.
CE210W/CE240W är grymt ljusstarka (när vi först fick in en S2410W i labbet och drog på 100% döptes den genast till "solariet"
Men även med full ljusstyrka har de en imponerande svärta vilket ger en enormt hög kontrast. När jag mätte den med en Eye-one så fick jag en kontrast på 1275:1 på full ljusstyrka. Men då skall man hålla i minnet att Eye-one inte ger så där superexakta värden på låga luminansnivåer och det kan slå mycket fel där.
Som alla pva-skärmar (eller mva-skärmar) får du en svag blekning av färgerna när du ser lite snett på skärmen. För riktig yrkesmässig soft-proofing är det säkert oerhört irriterande. Själv tycker jag att man snabbt vänjer sig vid det. Skall man ofta sitta flera framför skärmen och bedöma små färgnyanser är en ips-skärm att föredra, men sitter du där själv fungerar den mycket bra.
Det är inte världens jämnaste skärm, men minst lika bra som 2007WFP -- har inte din möjligen lite irriterande kantinstrålning när du visar riktigt mörk bild? Det är tydligen ett inte ovanligt fenomen på de skärmarna.
Du har otroligt mycket mer avancerade inställningsmöjligheter: till exempel sexaxlars färgjustering (RGBCMY istället för bara RGB), du kan ställa gamma från 1,6 till 2,4, du kan ställa färgtemperatur i steg om 500K (vill jag minnas) istället för de lite svävande "Normal (sRGB)", "Rödaktig", "Blåaktig" och "Egen" som på Dell. Och du har som sagt hårdvarukalibrering (om den är kompatibel med Spyder har jag ingen aning om, bäst att kolla).
Skärmfoten på de där skärmarna är Eizos lite bisarra Arcswing ... De är stabila men de saknar tyvärr pivot och jag tycker de är lite mysko. Inställningsknapparna var i alla fall i början touch-knappar som var mer än lovligt känsliga -- men inställningarna kan du lika gärna göra med programmet de skickar med (styr skärmen via en usb-kabel).