Re: En sista fråga hoppas du orkar
myomy.se skrev:
Martin !!!
Oponera!
Läge 1 du vill få maximalt med skärm för 5000:- vad köper du?
Läge 2 du vill få maximalt med skärm för 10 000:- vad köper du
Läge 3 du vill få maximalt med skärm för 15 000:- vad köper du
Läge 4 du vill få maximalt med skärm för 20 0000:- - 25 000:- vad köper du?
hoppas att du orkar ta dig tid att svara på detta då du verkar ha bra koll!!!
Stort tack på Förhand!!!!
Tomas
Hej!
Det är en lite knölig fråga att svara på
När någon frågar "hur är skärmen Xyz som jag hittat för xxx kronor" och jag råkar har kikat på en sådan så är det ganska enkelt att berätta vad jag tyckte om den.
Men när det gäller generella råd om skärmar för olika priser så är problemet att det finns väldigt många bra skärmar i flera av intervallen du tog upp. Dessutom tenderar skärmar ofta att fungera som lockvaror. De säljs ofta till kampanjpris vilket innebär att en skärm man annars inte tänker på att tipsa om plötsligt och under några veckor kan bli högintressant.
Det är lite enklare i de dyrare segmenten, där finns färre tillverkare, färre modeller, priserna är stabilare och modellerna har längre livslängd.
Om jag räknar upp fyra skärmar (en i varje prisklass) som jag idag tycker verkar riktigt bra köp så är risken stor att den listan kan vara ganska inaktuell redan nästa vecka
I klassen upp till 5000 kan jag omöjligt peka ut några speciella skärmar. Däremot skulle jag rent allmänt kika efter moderna mva- eller pva-skärmar. Du känner igen dem på de mycket höga kontrastvärdena (800:1 och uppåt) kombinerat med stora och symmetriska betraktningsvinklar (176/176 eller 178/178). Jag skulle också kika efter ips-skärmar till kampanjpris. Du känner ofta igen ips-skärmar på att de ofta har runt 300:1 eller 400:1 i kontrast och 176/176 eller 178/178 i betraktningsvinklar. Är du osäker, kika på Flatpanels.dk (
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php). Den sajten kan ge en ibland aningen förenklad bild av vilka paneler som används, men jag har hittills aldrig sett den ha tvärfel vad gäller typ av panel (tn, mva/pva eller ips). Några bra erbjudanden de senaste veckorna har ju varit Sony SDM-S205F som reas ut för allt mellan 3000 och 4500 (Sony drar sig ur det här med skrivbordsskärmar) och även Eizo FlexScan L778 som reas ut av Eizo själva (den har ersatts av en nyare modell). Men det finns många fler bra köp -- det här var bara två exempel!
I klassen upp till 10000 är det lite enklare, det finns färre modeller. Men jag säger fortfarande bara generellt: hitta stora mva-/pva-skärmar eller ips-skärmar. Personligen gillar jag bredbildsformatet, i första hand 1920x1200, men även normalformatet 1600x1200 är trevligt vid bildarbete. Men här skulle jag också börja kika efter att skärmarna har riktigt bra inställningsmöjligheter. Inte bara att du kan ställa in "varm", "kall", sRGB och "Egen". Kika efter skärmar där du kan ställa färgtemperaturen direkt (mätt i Kelvin, 5000, 5500, 6000 osv), att du kan justera gamma-värdet (om du vill köra 1,8 eller 2,2 -- eller något annat). Håll utkik efter skärmar där de skyltar med avancerad färg- och gammahantering. Några bra exempel är Nec 2090UXi och Eizo L997.
I klassen upp till 15000 håller jag dels med Stefan Ohlsson, men lägger även till Nec 2190UXi som saknar hårdvarukalibrering men är en härlig och mycket jämn skärm. Ett annat exempel som däremot har hårdvarukalibrering är Eizo Coloredge CE210W. Men överlag gäller samma råd som i klassen upp till tiotusen, fast här skall du kunna ställa ännu hårdare krav på inställningsmöjligheter (gärna hårdvarukalibrering!) och avancerad färgstyrning i skärmens elektronik.
I klassen upp till 20-25000 är det ur min synvinkel ganska enkelt att ge råd:
a) Köp en skärm med hårdvarurkalibrering. Det säljs inga direkt dåliga skärmar som har hårdvarukalibrering, skillnaderna är mer en fråga om nyanser av hur bra de är.
b) Fråga Stefan Ohlsson
Allmäna råd oavsett prisklass:
a) Undvik skärmar med tn-panel. Du känner enklast igen dem på betraktningsvinklarna, ofta osymmetriska (160/150) och generellt lägre än hos mva-/pva- och ips-paneler (som oftast har 176/176 eller 178/178)
b) Undvik skärmar som använder dynamisk kontrast. Det är jättebra för spel och filmvisning, men förödande för all form av färginställningar. Nu finsn det skärmar (som Samsungs 931C) där du slå av/på den dynamiska kontrasten, men eftersom skärmar med dynamisk kontrast ändå tenderar att ha tn-panel så faller de bort i alla fall.
c) Vad du gör, låna, köp eller hyr ett kalibreringsinstrument och se till att kalibrera och profilera din skärm. En dyr påkostad skärm utan kalibrering blir lite poänglöst. En billig skärm som profilerats kan ge överraskande bra resultat.