Jochum Berg
Aktiv medlem
Har det?Firefox har ju färghantering så skillnaden borde inte bero på det
Det kanske det har numer glöm detta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har det?Firefox har ju färghantering så skillnaden borde inte bero på det
Här ska du inte göra några inställningar. Se till att allt är på grundinställningarna. Det är lätt att dra till en inställning som gör det mycket svårare att få till en bra kalibrering/profilering. Det är i dina bildskärmsinställningar som du hittar profilen.Hittar inte någon annan inställning för att välja profil än den som syns i bifogad bild. Där kan jag bara välja ifall jag ska låta annan programvara sköta färger eller om jag ska låta nvidia göra det. Jag kan inte välja mellan olika profiler.
L* är långt från linjär, det är den kurva som används i Lab-färgrymden. Anses ge en bättre valörseparation i skuggorna. Så hur ser skuggorna ut med den inställningen? Om de fortfarande är för mörka är det mer än troligt att din kalibrator inte är bra.Basiccolor hade ingen före/efter-knapp som gör det enkelt att se vad kalibreringen gjort. Det blev i alla fall lite mindre missfärgning och bandning i gråskalegradienten men inte helt perfekt.
Det fanns gott om inställningar i programmet. Körde på L* (är det linjär gammakurva?) och Native (som verkar vara 5100K).
Jag tänker att det finns risk att jag inte blir nöjd med kalibreringen förrän skärmen ser ut ungefär som den gjorde från början. Jag är ju van att se bilder på det sättet. Jag tycker t ex att hudtoner börjat se konsigt matta, lite flamminga och aningen oranga ut efter kalibrering. (Har kollat på bilder här på FS enbart tillhörande gallerier hos de som är ägare av kalibrator). Är det vanligt att man tycker att kalibrerad skärm ser fel ut i början?
Firefox stödjer inte ICC v4 så kolla upp vilken version Spydermjukvaran genererar.Firefox har ju färghantering så skillnaden borde inte bero på det (och jag ser andra bilder som alldeles för mörka när jag kollar t ex här på FS).
OK, men det kan väl inte vara meningen att kalibreringen ska klippa en massa lågdagrar?Utan tvekan. Det är ibland så stor skillnad mellan vad en skärm utan profilering och med profilering visar att det tar tid att vänja sig vid det nya utseendet efter profilering.
Stefan
Frågan om lcd-/tft-skärmar kommit ikapp eller rent av gått om gammaldags crt-skärmar blir ofta snabbt en infekterad fråga som ofta leder till hetsiga diskussioner med mycket åsikter och ganska lite fakta
Några generella saker som nog ändå många håller med om:
* En riktigt bra (och därmed ganska dyr) crt-skärm är bra till allting. Den klarar färgkritiskt arbete, den går att spela med och den fungerar för vardagsbruk. Platta skärmar är mer splittrade, det har till exempel varit svårt att kombinera bra svarstinder (spel) med bra färghantering. Nu har precis Nec rört om lite i grytan med sin Nec 20WGX2 som klarar det mesta utom att placeras i kontorsmiljö (blank yta som allt speglas i).
* Platta skärmar har bättre skärpa än crt-skärmar. Dessutom håller de skärpan år ut och år in där crt-skärmar med tiden blir allt mjukare och luddigare.
* Platta skärmar har perfekt geometri, inga böjda linjer i skärmens yttreområden.
* Platta skärmar kan ha godtyckliga sidproportioner, därav explosionen av bredbildsskärmar som är trevliga för bildarbete.
* Platta skärmar har helt stabil bild även vid låga uppdateringsfrekvenser (de flesta körs ju med 60 Hertz som är rätt otrevligt på en crt-skärm).
* Platta skärmar ger i stort sett inte ifrån sig något som helst elektromagnetiskt fält. (Däremot är det elektriskta fältet vid en platt ungefär detsamma som hos en crt med samma effekt)
* Platta skärmar drar i runda tal hälften så mycket energi som en crt.
* Crt-skärmar kan utan kvalitetsförsämring visa olika bildstorlekar (1024x768, 1280x1024, 1600x120 på samma skärm) medan platta skärmar har en enda optimal bildstorlek.
* Platta skärmar lever länge, det finns tillverkare som ger garanti på fem år eller max 30000 timmar -- det säger en del.
* Platta skärmar utvecklas i ett rasande tempo, crt-skärmar har knappt utvecklats alls de senaste åren. Det här innebär att det idag finns platta skärmar med avancerad färgstyrning i skärmar som inte är helt groteskt dyra.
Förstår faktiskt inte vad du micklar med, om du nu får igensotade lågdagrar efter du har profilerat din skärm , prova då en annan lägre gammakurva exv 1.8 och profilera skärmen efter 1.8 istället
Om ditt system fungerar, skärmen är inställd efter de anvisningar du får av Spyder så skall du sedan kunna växla mellan flera profiler.Du skall därmed kunna se om 1.8 ger dig bättre separation än exv gamma 2,2 i lågdagern.
detta bör väl gå nu även med en pc, dvs växla mellan genererade skärmprofiler och se skilnader.
PS kör du Vista så finns problem beskrivna med att läsa in skärmprofiler och att profilen behålls.
Kan det inte vara Calibrize eller vad det heter som stör ?
Den här diskussionen har ju farit ut i att handla om kalibrering, men jag vill försöka återföra den till att handla om val av skärm. Min skärm hemma är cirka 6,5 år gammal, och den jag använder på jobbet är ännu äldre. Båda är CRT-skärmar, och jag undrar om en modern TFT-skärm i samma prisklass som de här gamla CRT-skärmarna är lika bra som de när de var nya. Min skärm hemma, en 17-tummare, kostade på sin tid i mars 2003 12-1300 kr, och jobbskärmen lika stor, cirka 18-1900 kr. Jag har inte råd att lägga många tusenlappar på en ny skärm, oavsett typ, utan vill åtminstone var säker på att en ny skärm är minst lka bra som den gamla.
Det är en Samsung 214TVad är det för skärm du har Per, vet inte om jag missat det i virrvarret.
Det är en Samsung 214T
S-PVA panel
Nu sitter jag och tittar, och tycker alla vita ytor (t.ex bakgrunden här på fotosidan) ser lite varm ut i tonen (dvs åt det gulröda hållet).
Mina frågor:
1. Är det jag som är ovan och tycker den kalibrerade skärmen ser för "gul" ut? Någon som varit med om liknande erfarenheter, dvs att när ni kalibrerat skärmen känndes vita ytor lite "varma".