Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hur blir jag enklast av med profilen som Spydern givit mig?

Du väljer bara den profil som du vill använda i dina bildskärmsinställningar. Hur du gör det beror på om du sitter på Mac eller PC.

Men om du inte får till en bra profil kan det bero på tre saker. Antingen har du en dålig kalibrator, dålig skärm eller har du rört till alla inställningar till din skärm att du inte får ordning på skärmen.

Anledningen att Photoshop inte skickas med Adobe Gamma eller något annat visuellt inställningsprogram är att det helt enkelt inte fungerar att få till en bra kalibrering idag på en skärm. På CRT-skärmar var det enklare, eftersom vi där hade ett rätt begränsat urval av fosforfärger att utgå från. Vad som är rött, grönt och blått på en platt skärm varierar i så mycket större utsträckning att det helt enkelt inte går att få till en bra kalibrering visuellt.

Stefan

När jag kör gratisprogrammet Calibrize efter att jag kört kalibreringen på ovan beskrivna sätt visar det sig att gammavärdena är fel i röd och grön kanal. Den bandade gråskalegradienten ser bättre ut efter denna åtgärd. Dessvärre ger ju Spyders programvara felmeddelanden om att den inte kan hitta kalibreringsinfo vid uppstart av datorn om jag korrigerat dess "kalibrering" med Calibrize.

Återigen, innan du återvänder till visuell kalibrering, som jag kan garantera dig inte kommer ge dig en kalibrering som återger dina bilder korrekt, prova en gång med Basiccolor Display. Själva kalibratorn du har är bland de bästa du kan hitta på marknaden idag. Basiccolor har fått ordning på vissa skärmar som annars jag inte fått till på ett bra sätt.

Stefan

Återigen, innan du återvänder till visuell kalibrering, som jag kan garantera dig inte kommer ge dig en kalibrering som återger dina bilder korrekt, prova en gång med Basiccolor Display. Själva kalibratorn du har är bland de bästa du kan hitta på marknaden idag. Basiccolor har fått ordning på vissa skärmar som annars jag inte fått till på ett bra sätt.

Stefan

Spyderns programvara har ju en funktion som gör att man kan visa före och efter kalibrering. När jag går in på Crimsons sida för skärmkontroll ( http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/testa ) ser jag tydliga ojämnheter i gradienterna och missfärgningar i vissa delar. När jag väljer att visa före kalibrering är gradienterna mycket jämnare och inga missfärgningar av gråskalan syns, skillnaden är markant. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Spydern har givit mig sämre inställningar än jag kan göra själv. Hur kan man se det på något annat sätt?

Ska ge Basiccolor en chans innan jag skrotar spydern.

En eloge till dig Stefan som fortsätter hjälpa mig trots att jag är så skeptisk. De övriga kalibratorfantasterna försvann från tråden när det visade sig att kalibrering inte var så oproblematiskt i praktiken.

Nej, exv jag har inte försvunnit och jag har haft tre generationer av Spyder innan jag gick över till Eizoskärmar .

En kollega hade samma problem som du,fick inte ordning på skärmen och det var Spydern som var kass och efter att den byttes ut så fungerar profileringen perfekt.
Vi upptäckte det genom att jag tog med min EyeOne2 som profilerade skärmen utan problem

Sedan, varför skall vi andra lägga sig i och svara när du har "mäster" på tråden, dvs Stefan vars kunskaper inom området är odiskutabla och som snällt ställer upp och ger dig svar, trots att du enligt mig verkar stöddig och vet egentligen allting bäst själv.

SÅ varför inte prova en annan spyder?

Spyderns programvara har ju en funktion som gör att man kan visa före och efter kalibrering. När jag går in på Crimsons sida för skärmkontroll ( http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/testa ) ser jag tydliga ojämnheter i gradienterna och missfärgningar i vissa delar. När jag väljer att visa före kalibrering är gradienterna mycket jämnare och inga missfärgningar av gråskalan syns, skillnaden är markant. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Spydern har givit mig sämre inställningar än jag kan göra själv. Hur kan man se det på något annat sätt?

Ska ge Basiccolor en chans innan jag skrotar spydern.

En eloge till dig Stefan som fortsätter hjälpa mig trots att jag är så skeptisk. De övriga kalibratorfantasterna försvann från tråden när det visade sig att kalibrering inte var så oproblematiskt i praktiken.

Bättre att låta en person förklara och svara än att det bli en kakofoni av olika formulerade råd - plus att Stefan är den som kan mest om det här :)

Jag hör till dem som gärna och ofta talar mig varm för kalibrering. Orsaken till det är tudelad: dels för att jag för egen del sett en enorm förbättring hos de skärmar jag har använt. Men framför allt eftersom jag i mitt arbete har kommit och kalibrera ... Oj, många skärmar. Väldigt många. Inte så många och så noga som Stefan (som har det här som yrke), men jag har kalibrerat och profilerat skärmar åt kollegor, vänner, bekanta, kompisars grannar och så alla de hundratals skärmar jag har testat och (beroende på hur och för vilken tidning jag testar) har kalibrerat och/eller profilerat.

Jag har dessutom kört kalibrering och profilering på hela utbudet av skärmar, från fina dyra proffsskärmar till (oftast) ganska enkla skärmar. Till och med på många riktigt billiga tn-skärmar.

Jag har till denna dag bara stött på en enda skärm (en kollegas) där vi gav upp och till slut bara lät skärmen vara. På resten har det ofta blivit en marginell skillnad (i synnerhet hos nya skärmar). Ofta en liten med tydlig förbättring (hos lite äldre skärmar) och på en del har det blivit rejält mycket bättre (oftast skärmar som gått några år).

Nu har jag visserligen bara vid ett par tillfällen kört Spyder-programvaran, jag har oftast kört med den enkla i1Match eller med skärmtillverkarnas egna program.

Jag har aldrig upplevt kalibrering som speciellt svårt, möjligen tålamodsprövande när man gör det manuellt. Och det har som sagt bara en gång gett ett sämre resultat än när vi började.

Så jag tänker nog faktiskt fortsätta att hävda att kalibrering faktiskt både fungerar och är värt pengarna och arbetsinsatsen.

Bättre att låta en person förklara och svara än att det bli en kakofoni av olika formulerade råd - plus att Stefan är den som kan mest om det här :)

Jag hör till dem som gärna och ofta talar mig varm för kalibrering. Orsaken till det är tudelad: dels för att jag för egen del sett en enorm förbättring hos de skärmar jag har använt. Men framför allt eftersom jag i mitt arbete har kommit och kalibrera ... Oj, många skärmar. Väldigt många. Inte så många och så noga som Stefan (som har det här som yrke), men jag har kalibrerat och profilerat skärmar åt kollegor, vänner, bekanta, kompisars grannar och så alla de hundratals skärmar jag har testat och (beroende på hur och för vilken tidning jag testar) har kalibrerat och/eller profilerat.

Jag har dessutom kört kalibrering och profilering på hela utbudet av skärmar, från fina dyra proffsskärmar till (oftast) ganska enkla skärmar. Till och med på många riktigt billiga tn-skärmar.

Jag har till denna dag bara stött på en enda skärm (en kollegas) där vi gav upp och till slut bara lät skärmen vara. På resten har det ofta blivit en marginell skillnad (i synnerhet hos nya skärmar). Ofta en liten med tydlig förbättring (hos lite äldre skärmar) och på en del har det blivit rejält mycket bättre (oftast skärmar som gått några år).

Nu har jag visserligen bara vid ett par tillfällen kört Spyder-programvaran, jag har oftast kört med den enkla i1Match eller med skärmtillverkarnas egna program.

Jag har aldrig upplevt kalibrering som speciellt svårt, möjligen tålamodsprövande när man gör det manuellt. Och det har som sagt bara en gång gett ett sämre resultat än när vi började.

Så jag tänker nog faktiskt fortsätta att hävda att kalibrering faktiskt både fungerar och är värt pengarna och arbetsinsatsen.

Jag var också positivt inställd annars hade jag knappast lagt ut 2000kr. Skillnaden blev ganska stor, åt det sämre hållet trots många många försök.

Har du provat en annan spyder?

vänligen läs svaret från mig tidigare.svar 1684

Alltså lite ovan detta svar som är svar 1687

Nej, exv jag har inte försvunnit och jag har haft tre generationer av Spyder innan jag gick över till Eizoskärmar .

En kollega hade samma problem som du,fick inte ordning på skärmen och det var Spydern som var kass och efter att den byttes ut så fungerar profileringen perfekt.
Vi upptäckte det genom att jag tog med min EyeOne2 som profilerade skärmen utan problem

Sedan, varför skall vi andra lägga sig i och svara när du har "mäster" på tråden, dvs Stefan vars kunskaper inom området är odiskutabla och som snällt ställer upp och ger dig svar, trots att du enligt mig verkar stöddig och vet egentligen allting bäst själv.

SÅ varför inte prova en annan spyder?

Du behöver inte svara i tråden. Förlåt om jag verkat stöddig.

Kan ju hända att min kalibrator har något fabriksfel men jag vet ju att chansen är större att det är ett användarfel. Kanske får ta emot erbjudandet från Kalle...

Du behöver inte svara i tråden. Förlåt om jag verkat stöddig.

Kan ju hända att min kalibrator har något fabriksfel men jag vet ju att chansen är större att det är ett användarfel. Kanske får ta emot erbjudandet från Kalle...

Förlåt om jag verkar stöddig, men du hävdar ju att du är expert på det hela och inte behöver någon kalibrering.

Jag lutar också åt att det är användarfel, och att prova en annan Spyder, en annan typ av kalibrator, eller få hjälp av någon annan (t.ex. Kalle) är nog bäst.

Förlåt om jag verkar stöddig, men du hävdar ju att du är expert på det hela och inte behöver någon kalibrering.

Jag lutar också åt att det är användarfel, och att prova en annan Spyder, en annan typ av kalibrator, eller få hjälp av någon annan (t.ex. Kalle) är nog bäst.

Lägg av, jag hävdar inte alls att jag är en expert. Jag lät mig övertygas av relevanta argument att försöka mig på det här med kalibrering. Det visade sig mycket svårare än jag trott. Nu beskriver jag vilka fel jag upplever och ställer frågor kring vad kalibrering ska ge mig. Känner mig ganska besviken på vad jag hittills har upplevt av det hela.

Stefan
Hittar inte någon annan inställning för att välja profil än den som syns i bifogad bild. Där kan jag bara välja ifall jag ska låta annan programvara sköta färger eller om jag ska låta nvidia göra det. Jag kan inte välja mellan olika profiler.

Basiccolor hade ingen före/efter-knapp som gör det enkelt att se vad kalibreringen gjort. Det blev i alla fall lite mindre missfärgning och bandning i gråskalegradienten men inte helt perfekt.
Det fanns gott om inställningar i programmet. Körde på L* (är det linjär gammakurva?) och Native (som verkar vara 5100K).

Jag tänker att det finns risk att jag inte blir nöjd med kalibreringen förrän skärmen ser ut ungefär som den gjorde från början. Jag är ju van att se bilder på det sättet. Jag tycker t ex att hudtoner börjat se konsigt matta, lite flamminga och aningen oranga ut efter kalibrering. (Har kollat på bilder här på FS enbart tillhörande gallerier hos de som är ägare av kalibrator). Är det vanligt att man tycker att kalibrerad skärm ser fel ut i början?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    16.5 KB · Visningar: 508
Hittade även ett ställe i windows däe man kunde lägga till eller ta bort profiler. Man kunde konstigt nog inte ladda valfri av dem, bara göra en av dem till default (utan att någon förändring på skärmen syntes). Finns inget val för "inget" eller "system default". Bara att ta bort de profiler som finns där eller?

Ojojoj, jag borde aldrig ha gett mig in i detta. Det har tagit alldeles för mycket tid och energi. Nu vet jag inte ens hur jag ska få ordning på skärmen för den bildredigering jag borde göra färdigt i morgon.

Du skall inte använda Nvidias kontrollpanel, har du ändrat något där måste du återställa annars är det risk för att bli kaka på kaka. Utan det är den icc-hanterare som du hittade i Windows bildskärmsinställningar du skall använda, där skall du peka ut den icc-profil som kalibreringsprogrammet skapade (vanligen sker detta automatiskt). Vill du ta bort profilen raderar du helt enkelt allt i listan.

Jag tänker att det finns risk att jag inte blir nöjd med kalibreringen förrän skärmen ser ut ungefär som den gjorde från början. Jag är ju van att se bilder på det sättet. Jag tycker t ex att hudtoner börjat se konsigt matta, lite flamminga och aningen oranga ut efter kalibrering. (Har kollat på bilder här på FS enbart tillhörande gallerier hos de som är ägare av kalibrator). Är det vanligt att man tycker att kalibrerad skärm ser fel ut i början?

Första gången jag kalibrerade min förra skärm hemma blev lite av en smärre chock - den hade på tok för kalla färger och trots att jag, efter att ha sett mina bearbetade bilder på korrekta skärmar, egentligen visste det, så var jag inte riktigt beredd på hur annorlunda det blev.

Men allmänt sett, inte otänkbart alls. Du har väl använt din skärm ganska länge och vant hjärnan med hur dess färger skall se ut i den omgivning och det omgivningsljus där skärmen finns.

Det blir ju lite som att börja använda ett par nya glasögon - hjärnan fortsätter bedöma avstånd enligt de gamla vilket kan göra ont i trappor ... (tro mig, jag har provat)

beställt.

Nu är en Dell u2410 och en Spyder Elite beställd. Kommer posta lite i tråden här hur kalibreringen går och hur allt ser ut när allt är på plats.

Lite off topic, men en bra länk.

Med risk för att jag missat att någon redan tipsat om denna länk i denna giganttråd så kommer här ett tips:

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
Där kan man söka och hitta information om de flesta skärmar vad gäller vilken paneltyp dom har. Det framgår ju inte annars så tydligt överallt.

Returnerade idag min knasiga Spyder Pro och beställde en Spyder Elite i stället. Det borde vara fabrikationsfel men jag vet ju inte hur det ska vara. Skärmen såg väldigt konstig ut när den var färdigkalibrerad, vilka inställningar jag än testade. Kan omöjligt tänka mig att det ska vara så.

När jag korrigerar kalibreringen med hjälp av Calibrize blir det som sagt mycket bättre. Kan någon med kalibrerad skärm kolla om det blir stor skillnad ifall man följer anvisningarna i Calibrize?

Programmet är gratis och hittas här: http://www.calibrize.com/

Jag hoppas fortfarande att detta med kalibrering är något för mig, att jag har något att vinna på det. Jag är helt säker på att ett känsligt elektroniskt instrument kan vara bättre på att ställa in färgerna exakt än mina ögon. Vill vara tydlig på den punkten eftersom det verkar som att somliga känner sig personligen påhoppade när man nämner att det är något problem kring kalibrering.

Återkommer när jag testat den nya spydern.

Det blir lika illa med Spyder Elite. Har Gjort många försök igen... :(

En liten ledtråd till vad som kanske kan vara fel var att en av gångerna såg allt ut att bli perfekt, skärmen blev t o m lite ljusare än innan. När jag fipplade vidare lite och kollade före och efter återkom dock felet. Jag misstänkter att jag har något annat skräp i datorn som ställer till det och ändrar profilen. Jag har inte igång Adobe Gamma som naturligtvis är första huvudmisstänkta. Vad finns det mer som kan ställa till det i de här sammanhangen?

Fick för övrigt detta felmeddelande efter två av kalireringsomgångarna:

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    8.7 KB · Visningar: 481
Det blir lika illa med Spyder Elite. Har Gjort många försök igen... :(

En liten ledtråd till vad som kanske kan vara fel var att en av gångerna såg allt ut att bli perfekt, skärmen blev t o m lite ljusare än innan. När jag fipplade vidare lite och kollade före och efter återkom dock felet. Jag misstänkter att jag har något annat skräp i datorn som ställer till det och ändrar profilen. Jag har inte igång Adobe Gamma som naturligtvis är första huvudmisstänkta. Vad finns det mer som kan ställa till det i de här sammanhangen?

Fick för övrigt detta felmeddelande efter två av kalireringsomgångarna:
Det var ju märkligt. Vet inte vad det är för skillnad på Pro och Elite bortsett från programvaran som f.ö behövde uppdateras (för två skärmar). Antar att du följde Saras råd om att inte ha några NVidia-inställningar som kanske sabbar med nån slags autonånting. Felmeddelandet var ju också märkligt men du (programmet) har ju valt ett väldigt komplicerat filnamn så kanske ett enklare gör susen? Kör du med administratörsrättigheter? (verkar behövas även sen tror jag) Win XP /Vista etc?

Önskar jag hade haft en stund över och kanske vara till nån hjälp men tiden är en väldig bristvara - kanske om du kommer och kör din spyder här på univ så kan vi testa om den verkar göra nåt vettigt men eg borde man ju testa hos dig. Kanske är det så att skärmen inte klarar att uppfylla alla krav samtidigt (din manuella inställning är bättre i vissa fall och kanske sämre i andra).

Mystiken tätnar. När jag nu kollar på före/efter-bilder i Spyders programvara ser de alldeles för mörka ut (även före-bilderna). När jag däremot kollar i ett html-dokument som innehåller hjälpavsnitt för programvaran ser jag SAMMA bilder där med mycket bra detaljåtergivning i skuggorna! Firefox har ju färghantering så skillnaden borde inte bero på det (och jag ser andra bilder som alldeles för mörka när jag kollar t ex här på FS). Det kan alltså inte vara monitorn som begränsar.
Fattar ingenting!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar