Jag har följt inläggen mellan Falumas och Mikael Risedal och som så ofta här i forumen skulle jag nog kunna säga att de två som diskuterar på det stora hela säger samma sak, men från lite olika utgångspunkter
Jag tror de flesta inser de enkla grundprinciperna
a) att det finns olika skärmar för olika ändamål och
b) att man på det stora hela får ungefär vad man betalar för när man köper skärm
Det finns alltså skärmar som är väldigt billiga men inte så bra för bildarbete. Det finns skärmar som är väldigt bra för bildarbete men inte så billiga. Någonstans på vägen mellan de här två ytterligheterna finns den där gyllene skärmkombinationen som är ungefär "bra nog" och "inte för dyr" för just mig.
Jag håller med dig, men det är lätt att misstolka det du skriver
Problemet är ju att olika människor har mycket olika definitioner av "rätt OK", jag skulle nog säga att det är just där hela grundskillnaden ligger mellan vad du och Mikael Risedal hävdar - ni siktar på ganska olika "rätt OK".
Jag skulle nog omformulera det du skrev som
"De flesta nya lite mer påkostade skärmar, från sisådär 4000 kronor och uppåt, har numera tillräckligt bra bildkvalitet för att användas för bildredigering hemma eller andra situationer där kraven är måttliga."
Här håller jag helt med Mikel (man kan inte lita på mig, jag håller alltid med den som pratat senast
Skall man diskutera vad som är bra (bra kameror, bra objektiv, bra skärmar, bra bilder, bra väder ...) så är det en stor fördel om man från början är överens om vad man menar med "bra".
Men det jag kan invända mot i vad Mikael säger är att en mycket liten majoritet av de som läser den här tråden faktiskt håller på med bilder professionellt och därmed arbetar mot tryck. För dem är nog de flesta skärmar med va- eller ips-panel med sina fabriksinställningar på 6500K faktiskt tillräckligt bra. I synnerhet om den profileras någon gång i halvåret eller så.
Men jag håller helt med om att de skärmarna jag nu pratar om inte räcker för mer krävande yrkesmässigt arbete - dels blir resultatet dåligt om man försöker tvinga ned dem till 5000 - 5500 K, dels är de ojämna över ytan, ojämna genom gråskalan och ojämna över tid. Kort sagt, de blir frustrerande för den som arbetar yrkesmässigt om med höga krav.
Det här håller jag på det stora hela med om. Men jag skulle åter igen vilja precisera lite: Prisspannet du talar om skulle nog rättvisare kunna sägas vara från runt 3500 kronor (t.ex. en HP LP2275W) och 12500 kronor (t.ex. en Eizo Coloredge CG222W) om vi tittar på en 22-tummare som jag tycker fungerar för bildredigering hemma och en 22-tummare som lämpar sig för yrkesbruk. Prisskillnaden har krympt mycket snabbt mellan de här två ytterligheterna de senaste två-tre åren.
Det här håller jag däremot inte med om, jag vill nog hävda att bara få skärmar i den prisklassen har de inställningsmöjligheterna och att de i nästan samtliga fall kommer från två märken: Eizo och Nec. Dessutom vill jag nog säga att du brukar få betala runt 4000 eller mer för till exempel en 22-tummare med de möjligheterna om de inte har tn-panel vilket i alla fall jag skulle undvika.
Många andra har inställningslägen för färgtemperatur som de kallar "varmare" och "kallare" eller liknande och är mycket luddiga kring vad de lägena egenligen innebär. Samma med Gamma där de flesta passar sig noga för att verkligen uppge ett gammavärde (som 1,8 eller 2,2 eller vad det nu kan vara) och istället har ett neutralläge och så kan man välja några steg plus eller minus från det läget utan att veta vilken gamma man ställer in.
LG L206WU har en tn-panel och jag skulle dra mig från att rekommendera en sådan skärm för bildarbete - det är så oerhört lätt att få helt olika resultat bara för att man råkar sitta mer eller mindre ihopsjunken framför en sådan skärm. Färgtemperaturen och nyansskalan förskjus så oerhört mycket när du ändrar betraktningsvinkeli vertikalled.
Jag tror de flesta inser de enkla grundprinciperna
a) att det finns olika skärmar för olika ändamål och
b) att man på det stora hela får ungefär vad man betalar för när man köper skärm
Det finns alltså skärmar som är väldigt billiga men inte så bra för bildarbete. Det finns skärmar som är väldigt bra för bildarbete men inte så billiga. Någonstans på vägen mellan de här två ytterligheterna finns den där gyllene skärmkombinationen som är ungefär "bra nog" och "inte för dyr" för just mig.
Stämmer, det finns riktigt dåliga skärmar ( för det mesta laptopskärmar ). Men dom flesta nya PC-Skärmar av "känt" märke brukar vara rätt ok numera.
/Karl
Jag håller med dig, men det är lätt att misstolka det du skriver
Problemet är ju att olika människor har mycket olika definitioner av "rätt OK", jag skulle nog säga att det är just där hela grundskillnaden ligger mellan vad du och Mikael Risedal hävdar - ni siktar på ganska olika "rätt OK".
Jag skulle nog omformulera det du skrev som
"De flesta nya lite mer påkostade skärmar, från sisådär 4000 kronor och uppåt, har numera tillräckligt bra bildkvalitet för att användas för bildredigering hemma eller andra situationer där kraven är måttliga."
Vi måste nog definiera vad som är bra eller bra.
Om du vil arbeta med bilder och följa rekommendationer för tryck och betraktningstemperatur på skärm samt omgivningsljus runt 5000-5500K så klarar inte den skärmen att profileras med gott resultat, dvs lika lite som en Apple skärm att få ett fullgott resultat under 6500K.
Återigen, vi talar om olika saker.
Här håller jag helt med Mikel (man kan inte lita på mig, jag håller alltid med den som pratat senast
Skall man diskutera vad som är bra (bra kameror, bra objektiv, bra skärmar, bra bilder, bra väder ...) så är det en stor fördel om man från början är överens om vad man menar med "bra".
Men det jag kan invända mot i vad Mikael säger är att en mycket liten majoritet av de som läser den här tråden faktiskt håller på med bilder professionellt och därmed arbetar mot tryck. För dem är nog de flesta skärmar med va- eller ips-panel med sina fabriksinställningar på 6500K faktiskt tillräckligt bra. I synnerhet om den profileras någon gång i halvåret eller så.
Men jag håller helt med om att de skärmarna jag nu pratar om inte räcker för mer krävande yrkesmässigt arbete - dels blir resultatet dåligt om man försöker tvinga ned dem till 5000 - 5500 K, dels är de ojämna över ytan, ojämna genom gråskalan och ojämna över tid. Kort sagt, de blir frustrerande för den som arbetar yrkesmässigt om med höga krav.
Jag har aldrig sagt att man inte märker skillnaden, det gör man. Jag tycker dock inte den skillnaden mellan en skärm för 3000 och en för 30000 är värd att betala 27000 för.
Det skulle aldrig falla mig in att betala det själv i alla fall.
Jobbar man dock proffesionellt och behöver ett perfekt resultat så finns det dock inga genvägar.
/Karl
Det här håller jag på det stora hela med om. Men jag skulle åter igen vilja precisera lite: Prisspannet du talar om skulle nog rättvisare kunna sägas vara från runt 3500 kronor (t.ex. en HP LP2275W) och 12500 kronor (t.ex. en Eizo Coloredge CG222W) om vi tittar på en 22-tummare som jag tycker fungerar för bildredigering hemma och en 22-tummare som lämpar sig för yrkesbruk. Prisskillnaden har krympt mycket snabbt mellan de här två ytterligheterna de senaste två-tre åren.
Jo, men nu pratar du sunkskärmarna för runt 1000-lappen, jag pratar ok skärmar för runt 3000kr. Dom har oftast möjlighet att ställa in färgtemperaturen, ljusstyrka och ofta även gamma.
Det här håller jag däremot inte med om, jag vill nog hävda att bara få skärmar i den prisklassen har de inställningsmöjligheterna och att de i nästan samtliga fall kommer från två märken: Eizo och Nec. Dessutom vill jag nog säga att du brukar få betala runt 4000 eller mer för till exempel en 22-tummare med de möjligheterna om de inte har tn-panel vilket i alla fall jag skulle undvika.
Många andra har inställningslägen för färgtemperatur som de kallar "varmare" och "kallare" eller liknande och är mycket luddiga kring vad de lägena egenligen innebär. Samma med Gamma där de flesta passar sig noga för att verkligen uppge ett gammavärde (som 1,8 eller 2,2 eller vad det nu kan vara) och istället har ett neutralläge och så kan man välja några steg plus eller minus från det läget utan att veta vilken gamma man ställer in.
Min LG (L206WU) och min Fujitsu Simenens (som jag inte hittar beteckningen på kom med datorn) kan ställa in dessa. Sedan har jag profilerat skärmarna och resultatet är så pass bra att jag inte stör mig trots att jag sitter och jobbar på en riktig proffsskärm för runt 30000kr på jobbet.
LG L206WU har en tn-panel och jag skulle dra mig från att rekommendera en sådan skärm för bildarbete - det är så oerhört lätt att få helt olika resultat bara för att man råkar sitta mer eller mindre ihopsjunken framför en sådan skärm. Färgtemperaturen och nyansskalan förskjus så oerhört mycket när du ändrar betraktningsvinkeli vertikalled.
Senast redigerad av en moderator: