Annons

Bildskärm för bildbehandling

Många skärmar med stor färgrymd har en enkel lösning för detta ja, men få har en lösning som ger korrekt mappning av färgerna till den mindre färgrymden.

Men den nya Dell-skärmen ser mycket intressant ut, de har gett ut många bra modeller med fina paneler och bra över huvud taget bra egenskaper de senaste två åren. Kul att se!

Oj, nu har det kommit många inlägg sedan i morse...

Tack för svaren!

Jag hade en Dell 2407 förut och den var ok, men såklart inte Eizo. Eftersom jag inte är mer än amatör och inte har krav på mig på fullständig färgriktighet, kan jag inte lägga mer än ca 3-5000 kr just nu. Har annat att införskaffa dessutom. Framförallt suktar jag fortfarande efter ett 500/4 VR från Nikon tyvärr.
 
Oj, nu har det kommit många inlägg sedan i morse...

Tack för svaren!

Jag hade en Dell 2407 förut och den var ok, men såklart inte Eizo. Eftersom jag inte är mer än amatör och inte har krav på mig på fullständig färgriktighet, kan jag inte lägga mer än ca 3-5000 kr just nu. Har annat att införskaffa dessutom. Framförallt suktar jag fortfarande efter ett 500/4 VR från Nikon tyvärr.

Var du nöjd med din 2407 så varför inte den nya 2410?

Jag hade 2405 på jobbet först och skulle köpt 2407 privat men innan jag slog till kom 2408HC och den är mer än okey med tanke på vad man betalt. Och som det känns så blir Dell bara bättre och bättre, de har väll lärt sig under tidens gång.

Sen finns det skärmar som börjar på E... Som nästan kostar det dubbla och visat sämre kvalitet på jobbet efter kalibrering än Dell 2408 gjort?! Så priset är inte altid relevant till kvalitet då de som rider på ryktet att tillhöra de bästa gärna tar betalt därefter.
 
Jaha du... Jag menar att i prisläge 7500 kr är den här skärmen förträfflig. Knappast långt efter nästa klass som då rimligen kostar 15000 kr. Givetvis slagen av nästa klass som kostar 30000 kr.
Känner nån mer att den här tråden har spårat ur på nåt vis...

Nu har du nog inte läst vad som skrivits på slutet. Det som sagt är väl mer att 10000kr-skärmen är ordentligt mycket bättre än 1500kr-skärmen, 30000kr-skärmen är dock bara lite bättre än 10000kr skärmen.

Så är det dock med nästan allt, sista biten till det perfekta är otroligt dyr, att nästan nå dit är dock för det mesta prisvärt. Ibland måste/vill man ha det bästa och då är det bara att lätta på plånboken.

/Karl
 
Nu har jag blivit övertygad efter att läst denna utmärkta tråd. Valet mellan PC eller mac är nu lätt i fall man ska bildbearbet som hängiven amatör.

1. Välja skärm i mitt fall en staxt under 7-8tusen
2. Det blir PC för under 10 tusen. Vilket räcker gott för surf, Elements och Nikon NX.

Om jag skull valt Mac som jag var inne på skull det blivit en
24´ IMac och den totala kostnaden lika med PC och en bra skärm, visst jag kunde valt en Mac Pro och hamnat >25´

Allt tack vare denna tråd att först välja Bildskärm efter behov
 
grönt hav

Jag tror även DELLen har möjlighet att enkelt switcha till sRGB. Användbart för check, surfning eller vissa filmuppspelningar. OM nu Dell har för starkt ljus även på svagaste läget får man väl bära solbrillor ;-). Återkommer när jag "fått" min (som är på väg nu)

Hej, nu har jag precis fått Dell U2410 och den verkar trevlig.
Man kan snabbvälja att byta färgrymd och då växlar bilden utseende omedelbart.

Min gamla Dell 2000FB till vänster och nya 24" U2410 till höger. Man kan konstatera att de är olika..men även att kalibreringen inte stämmer alls - så obs! - nya Dell:en kör på fel kalibrering vilket gör bilden grön. Storleksmässigt är det inte så stor skillnad mellan en 20" 4:3 och 24" 16:9.

Färgskillnaden jag märker är att det blir mer olika ton på himlen resp havet i windows standard-bakgrundsbild, havet går mer i blågrönt på nya skärmen - kanske kan nån annan med bra skärm ange havets korrekta färg?
mvh/Kalle
 

Bilagor

  • DSC_8431.jpg
    DSC_8431.jpg
    15.8 KB · Visningar: 741
  • DSC_8433.jpg
    DSC_8433.jpg
    13.8 KB · Visningar: 731
  • DSC_8438.jpg
    DSC_8438.jpg
    14.1 KB · Visningar: 744
Men blir inte färgerna alltid helt fel när man använder något av skärmens wide gamut-lägena i Windows då operativsystemet ju inte tar hänsyn till profil/rymd? Hur blir det i sRGB-läge? Och hur ser det ut i t ex Photoshop?

edit: Fast det verkar som om Windows 7 stödjer wide gamut korrekt.
 
Senast ändrad:
Kan du inte kalibrera skärmarna?
jo det kan jag och det har jag nu gjort men måste fixa med annat några timmar..
man ser vissa nyansskillander..t ex är den gamla skärmen lite mer blåaktig på nåt sätt så det gäller väl att vänja sig vid den nya med lite mer grönt som säkerligen är mer korrekt och naturligt. Min spyder 3 Elite-programvara verkar blanda ihop vad som är DVI-skärm 1 och 2 så jag ska trixa lite med att växla utgångar etc sent ikväll för att få en korrekt jämförelse.
Sen ville windows inte frivilligt installera den nya drivrutinen "inte bättre än den gamla" så man fick vara lite påstridig. (skillnaden verkar vara att man inte får välja 1920x1440, bara korrekta 1920x1200) och 16:10 ska det vara inte 16:9. Fabrikskalibreringen skiljer en gnutta från broschyren förstås men delta E verkar vara lägre än 2 i sRGB-fallet och lägre än 3 i aRGB.

mvh/Kalle
 
Hej, nu har jag precis fått Dell U2410 och den verkar trevlig.
Man kan snabbvälja att byta färgrymd och då växlar bilden utseende omedelbart.

Min gamla Dell 2000FB till vänster och nya 24" U2410 till höger. Man kan konstatera att de är olika..men även att kalibreringen inte stämmer alls - så obs! - nya Dell:en kör på fel kalibrering vilket gör bilden grön. Storleksmässigt är det inte så stor skillnad mellan en 20" 4:3 och 24" 16:9.

Färgskillnaden jag märker är att det blir mer olika ton på himlen resp havet i windows standard-bakgrundsbild, havet går mer i blågrönt på nya skärmen - kanske kan nån annan med bra skärm ange havets korrekta färg?
mvh/Kalle


Du har inget kalibreringverktyg? Något som hört något ang. kalibreringmöjligheterna på denna jämfört med t.ex en Eizo?

Försök hitta en testbild någostans och jämför gråskalor osv.. då får du mer rättvisa än en bakgrundbild.
 
Du har inget kalibreringverktyg? Något som hört något ang. kalibreringmöjligheterna på denna jämfört med t.ex en Eizo?

Försök hitta en testbild någostans och jämför gråskalor osv.. då får du mer rättvisa än en bakgrundbild.

Jo, jag har ett vanligt enkelt profileringsverktyg - Color Spyder 3 med sensor för skärm, projektor och även, separat, för papper + pgmvara men tyvärr ingen tid just nu.

Det går att ställa in Gain (3 axlar), Offset (3) och Hue (6 A; RGBCMY) i Custom Colorläget men jag vet inte om det finns nån hårdvarukalibrator som passar men skärmen är individuellt hårdvarukalibrerad från fabrik i sRGB och aRGB med mycket små avvikelser..dags att laga mat åt familjen..
mvh/Kalle
 
Jo, jag har ett vanligt enkelt profileringsverktyg - Color Spyder 3 med sensor för skärm, projektor och även, separat, för papper + pgmvara men tyvärr ingen tid just nu.

Det går att ställa in Gain (3 axlar), Offset (3) och Hue (6 A; RGBCMY) i Custom Colorläget men jag vet inte om det finns nån hårdvarukalibrator som passar men skärmen är individuellt hårdvarukalibrerad från fabrik i sRGB och aRGB med mycket små avvikelser..dags att laga mat åt familjen..
mvh/Kalle
Tyvärr verkar min color spyder ha fått spatt..när man försöker profilera ("kalibrera") två skärmsystem så lägger den profilen på fel skärm och det blir konstigt. Tidigare kunde man välja skärm men nu tror den bara det är en och det går inte att flytta den genererade testbilden till den andra skärmen. Får ta en titt på detta till helgen och kanske installera om eller uppdatera styrprogrammet (Spyder Elite 3.0.1) till den; kanske klarar den inte aRGB. Hursomhelst är jag nöjd med U2410. Färgerna blir lite djupare på nåt sätt. Kör man Internet Explorer i aRGB-inställning blir alla färger lite grällare (kraftigare) så det är inte helt trevligt och tur att det är enkelt (4 tryckningar på skärmkanten) att byta till sRGB. Har inte laborerat med RGBCMY balansering, kontrast etc men det kanske gör att det blir ännu bättre. mvh/Kalle
 
Hej,
nu har jag kalibrerat båda skärmarna. Bifogar bild på fabriksinställningarna, under kalibreringen och ett något överexponerat bildexempel efter kalibrering. Skillnaden mellan skärmarna är större än jag trodde - det känns nästan som förr i tiden då vissa digitalkameror genererade ill-röda färger men den här gången tror jag de är på riktigt; mer rött men även mer grönt. Uppdaterade Spyder-programvara till 3.1.1 och då verkar den skilja på skärmarna korrekt. Förhoppningsvis gör Lightroom + Photoshop det oxå.Reserverar mig för att det kanske är fel nånstans..mvh/Kalle
 

Bilagor

  • DSC_8442.jpg
    DSC_8442.jpg
    25.6 KB · Visningar: 627
  • DSC_8576.jpg
    DSC_8576.jpg
    98.5 KB · Visningar: 627
  • DSC_8578.jpg
    DSC_8578.jpg
    16.3 KB · Visningar: 622
Är det bara jag eller är 206cd väldigt högt? Det är mer än dubbelt så högt mot vad jag kalibrerar mot.
 
Är det bara jag eller är 206cd väldigt högt? Det är mer än dubbelt så högt mot vad jag kalibrerar mot.

jo, det är nog för högt men går förstås att ställa ner med brightness, ska göra ett försök.

Dessutom verkar det vara så att Windows XP eller om det nu är NVIDIAs drivrutiner verkar bladdra ihop färgprofilerna så det är fel hursomhelst..om man högerklickar sig fram till vilken profil som används är det samma på båda skärmarna.. provade att ta kort på skrivbordet (av trä) och några kläder och färgerna är/var inte korrekta så nu har jag kopplat ur den gamla skärmen och kör enskärmssystem..det blir inte längre knalliga färger i Lightroom (men i IE) men bättre och korrektare färgåtergivning. Vet inte hur ni andra som kör flerskärmsystem med olika rymder hanterar detta - fungerar det i XP eller är det en bugg? (får väl svaret att ni kör mac.. ;-)
 
Det kan vara en fördel att ligga lite för högt på konsumentskärmar när man kalibrerar, pga den lägre använda upplösningen på ljushetsstegen i skärmens styrning. Man minskar risken för bandning/färgstick i enstaka gråtoner i skuggorna ganska rejält - om man har problem med det. 160 är "bara" 1/3Ev för högt, och det kan jag nästan garatera att du inte kommer att märka om du inte har en referens bredvid.

Kör man inte datorn som proofing-station så tycker jag faktiskt inte det är så blodigt, eller så är det bara jag som vant mig vid 2500-luxskåpen vi använder för tryckavsyning... :)

XP är tradigt till dubelskärm... Har tyvärr ingen lösning där. Jag körde min andraskärm okalibrerad när jag körde den uppställningen.
 
Däremot har de ofta problem med att det står MAC på ett litet märke på skärmen också... Detta är en garanti för att man i absolut bästa fall fick det femte bästa marknaden kan åstakomma i en viss prisklass. :)
 
Det kan vara en fördel att ligga lite för högt på konsumentskärmar när man kalibrerar, pga den lägre använda upplösningen på ljushetsstegen i skärmens styrning. Man minskar risken för bandning/färgstick i enstaka gråtoner i skuggorna ganska rejält - om man har problem med det. 160 är "bara" 1/3Ev för högt, och det kan jag nästan garatera att du inte kommer att märka om du inte har en referens bredvid.

Kör man inte datorn som proofing-station så tycker jag faktiskt inte det är så blodigt, eller så är det bara jag som vant mig vid 2500-luxskåpen vi använder för tryckavsyning... :)

XP är tradigt till dubelskärm... Har tyvärr ingen lösning där. Jag körde min andraskärm okalibrerad när jag körde den uppställningen.
tack Joakim, har nu kalibrerat med 160 i ljus och får väl vänta in W7 för ev dubbelskärm.
 
Däremot har de ofta problem med att det står MAC på ett litet märke på skärmen också... Detta är en garanti för att man i absolut bästa fall fick det femte bästa marknaden kan åstakomma i en viss prisklass. :)

nu var det väl inte skärmen som har problem med att hålla isär olika skärmars profiler.

Jag har en fråga kan du få ner värdet till runt 120-130 på Dellen eller är det samma problem med den som med Appleskärmarna?
 
nu var det väl inte skärmen som har problem med att hålla isär olika skärmars profiler.

Jag har en fråga kan du få ner värdet till runt 120-130 på Dellen eller är det samma problem med den som med Appleskärmarna?
Nu har jag lånat ut kalibratorn men vid inställning 30 (av 100) är det tydligen 160 och det blir bra mycket mörkare om man drar ner Brightness till 0.
Windows XP klarar tydligen inte olika profiler på samma grafikkort (mitt har 2 DVI utgångar) så man kan köpa till ett extra grafikkort eller trixa med LUT (det finns en windows applet att strula med) så att de blir´snarlika eller acceptera att en är med fel profil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.