Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag tror även DELLen har möjlighet att enkelt switcha till sRGB. Användbart för check, surfning eller vissa filmuppspelningar. OM nu Dell har för starkt ljus även på svagaste läget får man väl bära solbrillor ;-). Återkommer när jag "fått" min (som är på väg nu)

Många skärmar med stor färgrymd har en enkel lösning för detta ja, men få har en lösning som ger korrekt mappning av färgerna till den mindre färgrymden.

Men den nya Dell-skärmen ser mycket intressant ut, de har gett ut många bra modeller med fina paneler och bra över huvud taget bra egenskaper de senaste två åren. Kul att se!

- Eizon har ett äkta srgb-läge, detta är intressant om du skall jobba med bilder som skall användas i den mindre färgrymden och du vill se hur de verkligen ser ut på en skärm med en sådan mindre färgrymd (t.ex. hos en kund)
Menar du att om man tittar på bilden i en sRGB-webläsare på den skärmen så får man inte den mindre färgrymden?

Jag tror även DELLen har möjlighet att enkelt switcha till sRGB. Användbart för check, surfning eller vissa filmuppspelningar. OM nu Dell har för starkt ljus även på svagaste läget får man väl bära solbrillor ;-). Återkommer när jag "fått" min (som är på väg nu)

Jag väntar med spänning på vad du tycker om den. Har du något att jämföra med?

Finns till mac alla fall: http://www.charcoaldesign.co.uk/shades
Borde väl gå att göra till PC oxå tycker man.

Som de själva skriver om sin produkt:

"Note: Shades may interfere with colour calibration software, and should not be used if colour accuracy is critical."

Jag är lindrigt sagt skeptisk. Skaffa hellre en bildskärm där det går att faktiskt ställa in en bra ljusstyrka.

Menar du att om man tittar på bilden i en sRGB-webläsare på den skärmen så får man inte den mindre färgrymden?

redigerat svar - nu förstod jag vad du skrev, sorry :)

Det beror ju på hur bra den webbläsaren gör ommappningen av färgrymden, precis som de enklare lösningarna i skärmar så kan det ju göras enkelt, men kanske inte speciellt korrekt.

Med en funktion som i de bra skärmarna får du ett korrekt resultat.

Jag väntar med spänning på vad du tycker om den. Har du något att jämföra med?

Njae, inte mer än att jag såg mina bilder på Apples Cinema 30" och såg att de blev bättre än på den jag har nu (5 åriga Dell UltraSharp 20" som jag ändå är rätt nöjd med men blev besviken på när jag bytte bort en bra Sony Trinitron CRT).
Vet inte hur man ska förmedla upplevelsen..kanske fota av nån lämplig testbild och lägga upp råfilen? Har Gretag färgprovskort och Spyder 3 profilator. Eller fota samma bild på gamla o nya skärmen och jämföra nyanserna?..tips mottages..

Som de själva skriver om sin produkt:

"Note: Shades may interfere with colour calibration software, and should not be used if colour accuracy is critical."

Jag är lindrigt sagt skeptisk. Skaffa hellre en bildskärm där det går att faktiskt ställa in en bra ljusstyrka.
Oops, läste inte det där.
Nej jag kan skriva ner styrkan till rätt.

redigerat svar - nu förstod jag vad du skrev, sorry :)

Det beror ju på hur bra den webbläsaren gör ommappningen av färgrymden, precis som de enklare lösningarna i skärmar så kan det ju göras enkelt, men kanske inte speciellt korrekt.

Med en funktion som i de bra skärmarna får du ett korrekt resultat.
Fast funktionen var väl att efterlikna hur det ser ut på en sämre skärm? Då behöver det väl inte göras särskilt korrekt av "finare kretsar".

Nu har jag följt den här tråden i ett antal veckor...
och nu snurrar det fullkomligt runt i huvudet!
Trodde jag var osäker på vilken skärm jag skulle ha innan...

Jag jobbar som fotograf, har inte lust att lägga mer 5-7 papp och det lutar åt Nec. Alltså som grevture kallar det en lite mer påkostad kontorsskärm.
Kollat på denna http://www.dustin.se/pd_5010133741.aspx

Eller har Nec någon annan modell som är mer att föredra?
Den skall enbart vara till bildredigering!

Den kommer funka kanon, du skall bara se till att ha några (ca 1500) kronor över till ett profileringsverktyg t.ex. en spyder.
Skillnaden i färgnyanser mellan en skärm som du funderar på och en fullfjädrad bildredigeringsskärm är liten, så länge du inte sett dom andra skärmarna kommer du aldrig sakna något.
Jag håller på med logos och annat som måste ha exakt rätt färgnyans när det gäller foto vill man ha bilden rätt balanserad och då räcker en bra profilerad skärm.

/Karl

Fast funktionen var väl att efterlikna hur det ser ut på en sämre skärm? Då behöver det väl inte göras särskilt korrekt av "finare kretsar".

Nja, inte bara, många sitter vid lite äldre proffsskärmar och äldre påkostade kontorsskärmar som är mycket bra, men som ändå inte har dagens stora färgrymder. Glöm inte att stora färgrymder är ett ganska nytt fenomen och det bara är några få procent av skärmarna som har det ännu.

Poängen med en sådan funktion är ju att man när noggrann och vill kolla så man får rätt resultat, och att göra det slarvigt blir lite poänglöst :)

Jag hittar ingen information om vilken skärm det är, men jag skulle anta att denna har det.

Lenovo ThinkPad W700ds

/Karl

När den introducerades trodde och hoppades jag att den skulle ha en bra skärm, men tyvärr ... Vanlig tn-skärm, fast med en smula störer färgrymd än vanligt. Nu är det inte riktigt Lenovos fel att det blev så, mer om det i svaret till Stefan nedan ...

När den introducerades trodde och hoppades jag att den skulle ha en bra skärm, men tyvärr ... Vanlig tn-skärm, fast med en smula störer färgrymd än vanligt. Nu är det inte riktigt Lenovos fel att det blev så, mer om det i svaret till Stefan nedan ...

Där ser man, den har i alla fall en av dom bästa laptopskärmar jag har sett (noop, jag har inte sett alla).

/Karl

Har du exempel på en bärbar dator som tillverkas idag och som använder en ips eller pva-skärm?

Stefan

Ingen som tillverkas idag vad jag känner till, men det har funnits Thinkpad-datorer med ips-panel fram till helt nyligen.

Värstingmodellerna i Lenovos/IBM:s utbud, T40p, T41p och T60p har gjorts i en variant, "Flexview" som hade ips-panel. Jag har mejlat en del med en produktansvarig hos Lenovo som berättade att de gärna fortsatt haft en sådan version även av nya T61p som görs idag. Men enligt honom så slutade det företag som gjorde de panelerna att tillverka dem i någon användbar storlek - kan vara LG (som ju är stora på IPS-paneler) eller någon annan.

Det skall finnas små 12-tums ips-paneler som sitter i en del tablet-burkar, t.ex. Fujitsu LifeBook T2010 (fast den är LED-belyst :)
Jag har även hört rykten om små netbooks med ips, men det verkar underligt med tanke på att de normalt byggs för att vara billiga och batterisnåla.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför inte fler än Lenovo i alla fall försökt satsa på laptops med bra skärmar. Ta en dator som Vaio AW - en laptop med extra allt utom just en bra skärm. Jag frågade för ett par år sedan en produktchef hos Sony om det här med bättre skärmar i laptops och fick svaret att de har flera modeller med superskärmar: "They are glossy and have high resolution" ... När jag sedan frågade om paneltyp såg han helt oförstående ut och började prata om att datorn fanns i rosa och grönt ...

Att laptop-tillverkare inte gärna använder ips- eller pva-paneler i stor skala är inte så underligt. De är påtagligt dyrare (typ dubbla priset eller mer) och de drar av allt att döma mer ström än tn-paneler. Vill man dessutom ha dem någorlunda jämnt belysta måste de göras klumpigare än vi vant oss vid och drar ännu mer ström. Men med tanke på alla människor som sitter och redigerar bilder och gör annat färgkänsligt arbete vid bärbara datorer och med tanke på alla de udda modeller som görs så borde det finnas möjlighet att tillverka och sälja några modeller med bra skärm.

Vi måste nog definiera vad som är bra eller bra.
Om du vil arbeta med bilder och följa rekommendationer för tryck och betraktningstemperatur på skärm samt omgivningsljus runt 5000-5500K så klarar inte den skärmen att profileras med gott resultat, dvs lika lite som en Apple skärm att få ett fullgott resultat under 6500K.
Återigen, vi talar om olika saker.

Jaha du... Jag menar att i prisläge 7500 kr är den här skärmen förträfflig. Knappast långt efter nästa klass som då rimligen kostar 15000 kr. Givetvis slagen av nästa klass som kostar 30000 kr.
Känner nån mer att den här tråden har spårat ur på nåt vis...

Det är vad jag också hört. Synd att det inte finns en bärbar med bra skärm, borde finnas en marknad för detta.

Stefan

Nja, inte bara, många sitter vid lite äldre proffsskärmar och äldre påkostade kontorsskärmar som är mycket bra, men som ändå inte har dagens stora färgrymder. Glöm inte att stora färgrymder är ett ganska nytt fenomen och det bara är några få procent av skärmarna som har det ännu.

Poängen med en sådan funktion är ju att man när noggrann och vill kolla så man får rätt resultat, och att göra det slarvigt blir lite poänglöst :)
Jag menade att det inte kan behövas så exakt elektronik för att försämra bilden så den liknar gemene mans ca 1 miljard alla olikt inställda PC-skärmar... som att använda mikroskop för att hitta en höstack på en åker...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar