Jag har hjälpt stora företag och institutioner som använder sig av bilder och som av okunskap inte har skaffat sig riktig utrustning från början att se bilder så bra som möjligt. dvs mätt upp dera skärmar och profilerat dessa skärmar utifrån de egenskaper som dessa skärmar har. Sk vanliga PC skärmar från Dell, HP mfl.
Resultatet är oftast nedslående, om du tycker att en fotoentusiast kan betrakta sina bilder på en sådan skärm så må det vara upp till dig.
Jag har en annan åsikt.
Martin Agfors, Stefan Ohlsson , jag mfl har tidigt i denna tråd berättat om olika skärmars egenskaper.
Martin är nog den som har mest erfarenhet av billiga och i mellanskiktet testade skärmar, Stefan har stor erfarenhet av skärmar som är dedikerade för fotografi, likaså jag har testat en hel del dyrare skärmar.
Läs tråden.det finns mycket information vad som händer och
speciellt om man frångår native färgtemperatur som oftast är 6500K eller högre samt vad en bra elektronik och hårdvaukalibrering innebär.
Varför ha dyr utrustning vad det gäler kamera och objektiv om du inte har en bra skärm att betrakta och färghantera bilderna på???