Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Kan man trycka det färgdjupet då som man förlorar?
det är skärmens egenskaper vi talar om.
Färginformation som du inte kan se pga att skärmen inte klarar att återge all information som finns i bilden.
Optimalt vore om du har en skärm som kan återge exempelvis Adobe RGB färger och nyanser.
Dessa skärmar finns och kryper ner i pris.
Se exempelvis Eizos skärmar, det finns fler

En grov generalisering, att du kan påverka skärmens egenskaper med mer inställningmöjligheter säger ingenting, Apples skärmar är i grunden klart bättre än flertal billigga pc skärmar.

Inga billiga skärmar går att hårdvarukalibrera så som dyrare låter sig göras, dvs kommunikation mellan mätinstrument och skärmens styrelektronik

Nja, på många billiga pc-bildskärmar kan du ställa in färgtemperatur, ljusstyrka och gamma, vilket faktiskt är en bit på vägen. Ju mer man kan ställa in skärmen desto mindre måste profileras.

/Karl

Nja, på många billiga pc-bildskärmar kan du ställa in färgtemperatur, ljusstyrka och gamma, vilket faktiskt är en bit på vägen. Ju mer man kan ställa in skärmen desto mindre måste profileras.

/Karl

återigen det säger ingenting om skärmens egenskaper, om du nu har hittat någon billig skärm som sedan vid uppmätning har sådana egenskaper vad det gäller gråhet,uppvisande av gråskala , färgåtergivning som är klart bra så delge gärna oss andra.

återigen det säger ingenting om skärmens egenskaper, om du nu har hittat någon billig skärm som sedan vid uppmätning har sådana egenskaper vad det gäller gråhet, färgåtergivning som är klart bra så delge gärna oss andra.

Självklart blir det inte bättre än med en skärm som är fullt kalibrerbar, men det blir oftast bättre än om man bara kan ställa in brigtnesen på skärmen.

/Karl

Självklart blir det inte bättre än med en skärm som är fullt kalibrerbar, men det blir oftast bättre än om man bara kan ställa in brigtnesen på skärmen.

/Karl

beror på vilken skärm du talar om, det finns pc skärmar som trots sina inställningsmöjligheter är betydligt sämre än Apple .
Bla beroende på kalibrering från fabrik och panel samt val av elektronik
Apples skärmar är inte optimala men håller sig inom vissa toleranser och har blivit certifierade.

beror på vilken skärm du talar om, det finns pc skärmar som trots sina inställningsmöjligheter är betydligt sämre än Apple .
Bla beroende på kalibrering från fabrik och panel samt val av elektronik
Apples skärmar är inte optimala men håller sig inom vissa toleranser och har blivit certifierade.

Stämmer, det finns riktigt dåliga skärmar ( för det mesta laptopskärmar ). Men dom flesta nya PC-Skärmar av "känt" märke brukar vara rätt ok numera.

/Karl

OK för vad? Att ha som kontorsskärm.
Bildredigering? NEJ
Sticker ner till sommarhuset nu.
Ta dig en titt på en riktig skärm exv Eizo med stor färgrymd för bildarbete så förstår du- att du och jag diskuterar inte samma sak.

Hej

Jag var innte på EIZO FLEXSCAN SX2461WK, men så såg jag att den hade sWPA-panel och inte s-IPS, någon som har testat denna eller är den bra ändå?

Du fick tydligen aldrig svar på din fråga. S-PVA paneler är minst lika bra som S-IPS idag, finns små skillnader både plus och minus med bägge typerna. Det finns således ingen anledning till att låta bli EIZO skärmen av denna anledning, även om jag inte har testat den själv (använder själv en HP med S-PVA panel).

IPS har i allmänhet lite klarare färger med högre jämnhet oavsett betraktiningsvinkel (i ljusstarka områden) och PVA har i allmänhet lite bättre skuggområden - men nu finns det naturligtvis undantag. De (de båda paneltyperna) ä ganska jämnbördiga.

Om man inte får ett vrakpris så är Mac-skärmar sällan prisvärda, ingen av deras nuvarande modeller är ens i närheten av att platsa på fem-i-topp i sin pris/storleksklass.

Håller helt med Karl, att Mac alltid snålar med inställningsmöjligheterna/styrelektroniken gör dem till ganska dåliga val i grafik/färg-sektorn... De billigare skärmarna med samma paneler internt (fast med annan och bättre styrelektronik) från andra märken brukar fungera bättre att profilera. Mac använder LG och Samsung som panelleverantörer liksom de flesta andra nu förekommande mellan/högpris-skärmar.

OK för vad? Att ha som kontorsskärm.
Bildredigering? NEJ
Sticker ner till sommarhuset nu.
Ta dig en titt på en riktig skärm exv Eizo med stor färgrymd för bildarbete så förstår du- att du och jag diskuterar inte samma sak.

Hej

En hyfsad kontorsskärm duger gott även till bildredigering för dom flesta amatörer, om man desutom skaffar ett profileringsverktyg som hjälper en att ställa in skärmen och sedan profilerar den har man kommit ganska långt.
Jag har en Quatoskärm på jobbet som har en ordentlig färgrymd, visst den är bättre men det är inte så stor skillnad mot mina inställda och profilerade skärmar hemma.

/Karl

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=794&TEXT_OBJECT=2524

Bildskärmar för entusiasten till prof användning.

PS att DU inte ser någon skilnad betyder inte att andra inte gör det.

Här på fotosidan diskuteras allt, ett lysande exempel är objektiv, flertal vittnar om hur förträfflig deras utrustning är och hur skarpa just deras objektiv är.
Jag brukar då bjuda in och säga, vi gör en jämförelse mot något som jag anser vara bättre,(dvs om jag har en avvikande mening om kvaliteten) senast var det en person som besökte mig i Lund, vi gjorde en regelrätt jämförelse , 15 minuter senare så förstod han att hans objektiv ett Canon L objektiv inte alls höll någon vidare klass i jämförelse.

Vi har alltså olika syn på på vad som kan anses vara bra.

Senast ändrad:
Du har tydigen missförstått vad jag skriver.
Varför jämföra 2 bra dyra skärmar som vi vet är bra?
Du skriver att en vanlig pc skärm som är profilerad nästan är lika bra.
Eller vad menar du med dina inlägg tidigare?

Du har tydigen missförstått vad jag skriver.
Varför jämföra 2 bra dyra skärmar som vi vet är bra?
Du skriver att en vanlig pc skärm som är profilerad nästan är lika bra.
Eller vad menar du med dina inlägg tidigare?

Precis, men det har jag ju redan jämfört själv. Jag skriver att för foto är en profilerad vanlig skärm ofta fullt tillräcklig (det är bättre att lägga pengarna på saker som t.ex objektiv) för en glad amatör och det står jag fast vid. Att det däremot är en klart synlig skillnad tänker jag inte argumentera imot.

/Karl

HP har en skärm som heter LP2475w som är kanonfin för bildbearbetning. Den och en rejäl kalibreringsutrustning till skrivaren och allt är frid och fröjd. Kostar inte en förmögenhet heller, trots IPS. Enligt vad jag fick fram innan jag köpte min så måste man upp till minst dubbla pengen för att få något bättre, alltså 15000 istf 7500. Om det är värt den skillnaden kan väl bara plånboken avgöra.

HP har en skärm som heter LP2475w som är kanonfin för bildbearbetning. Den och en rejäl kalibreringsutrustning till skrivaren och allt är frid och fröjd. Kostar inte en förmögenhet heller, trots IPS. Enligt vad jag fick fram innan jag köpte min så måste man upp till minst dubbla pengen för att få något bättre, alltså 15000 istf 7500. Om det är värt den skillnaden kan väl bara plånboken avgöra.

Vi måste nog definiera vad som är bra eller bra.
Om du vil arbeta med bilder och följa rekommendationer för tryck och betraktningstemperatur på skärm samt omgivningsljus runt 5000-5500K så klarar inte den skärmen att profileras med gott resultat, dvs lika lite som en Apple skärm att få ett fullgott resultat under 6500K.
Återigen, vi talar om olika saker.

Precis, men det har jag ju redan jämfört själv. Jag skriver att för foto är en profilerad vanlig skärm ofta fullt tillräcklig (det är bättre att lägga pengarna på saker som t.ex objektiv) för en glad amatör och det står jag fast vid. Att det däremot är en klart synlig skillnad tänker jag inte argumentera imot.

/Karl
Jag har hjälpt stora företag och institutioner som använder sig av bilder och som av okunskap inte har skaffat sig riktig utrustning från början att se bilder så bra som möjligt. dvs mätt upp dera skärmar och profilerat dessa skärmar utifrån de egenskaper som dessa skärmar har. Sk vanliga PC skärmar från Dell, HP mfl.
Resultatet är oftast nedslående, om du tycker att en fotoentusiast kan betrakta sina bilder på en sådan skärm så må det vara upp till dig.
Jag har en annan åsikt.

Martin Agfors, Stefan Ohlsson , jag mfl har tidigt i denna tråd berättat om olika skärmars egenskaper.
Martin är nog den som har mest erfarenhet av billiga och i mellanskiktet testade skärmar, Stefan har stor erfarenhet av skärmar som är dedikerade för fotografi, likaså jag har testat en hel del dyrare skärmar.
Läs tråden.det finns mycket information vad som händer och
speciellt om man frångår native färgtemperatur som oftast är 6500K eller högre samt vad en bra elektronik och hårdvaukalibrering innebär.
Varför ha dyr utrustning vad det gäler kamera och objektiv om du inte har en bra skärm att betrakta och färghantera bilderna på???

Jag har hjälpt stora företag och institutioner som använder sig av bilder och som av okunskap inte har skaffat sig riktig utrustning från början att se bilder så bra som möjligt. dvs mätt upp dera skärmar och profilerat dessa skärmar utifrån de egenskaper som dessa skärmar har. Sk vanliga PC skärmar från Dell, HP mfl.
Resultatet är oftast nedslående, om du tycker att en fotoentusiast kan betrakta sina bilder på en sådan skärm så må det vara upp till dig.
Jag har en annan åsikt.

Martin Agfors, Stefan Ohlsson , jag mfl har tidigt i denna tråd berättat om olika skärmars egenskaper.
Martin är nog den som har mest erfarenhet av billiga och i mellanskiktet testade skärmar, Stefan har stor erfarenhet av skärmar som är dedikerade för fotografi, likaså jag har testat en hel del dyrare skärmar.
Läs tråden.det finns mycket information vad som händer och
speciellt om man frångår native färgtemperatur som oftast är 6500K eller högre samt vad en bra elektronik och hårdvaukalibrering innebär.
Varför ha dyr utrustning vad det gäler kamera och objektiv om du inte har en bra skärm att betrakta och färghantera bilderna på???

Jo, men nu pratar du sunkskärmarna för runt 1000-lappen, jag pratar ok skärmar för runt 3000kr. Dom har oftast möjlighet att ställa in färgtemperaturen, ljusstyrka och ofta även gamma.

Min LG (L206WU) och min Fujitsu Simenens (som jag inte hittar beteckningen på kom med datorn) kan ställa in dessa. Sedan har jag profilerat skärmarna och resultatet är så pass bra att jag inte stör mig trots att jag sitter och jobbar på en riktig proffsskärm för runt 30000kr på jobbet.

/Karl

I så fall kan man lätt få intrycket av att din proffskärm på jobbet är riktigt dåligt kalibrerad och profilerad.....

Eller hur kommer det sig att folk betalar + 30000 för en skärm när man enligt dig lika gärna kan köpa en för 3000 utan att märka skillnad.

Man undrar också lite var du vill komma med ditt resonemang.

I så fall kan man lätt få intrycket av att din proffskärm på jobbet är riktigt dåligt kalibrerad och profilerad.....

Eller hur kommer det sig att folk betalar + 30000 för en skärm när man enligt dig lika gärna kan köpa en för 3000 utan att märka skillnad.

Man undrar också lite var du vill komma med ditt resonemang.

Jag har aldrig sagt att man inte märker skillnaden, det gör man. Jag tycker dock inte den skillnaden mellan en skärm för 3000 och en för 30000 är värd att betala 27000 för.
Det skulle aldrig falla mig in att betala det själv i alla fall.
Jobbar man dock proffesionellt och behöver ett perfekt resultat så finns det dock inga genvägar.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar