Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Undrar om man kommer att ångra sej om man "bara" köper 22"... De flesta köper väl 24" eller större...
Större är inte alltid bättre, jag gick från 24" Eizo S2401 till 22" NEC P221W just för att jag ville ha bättre bild. NEC'en är förresten hårdvarukalibrerbar med programmerbar LUT.
 
Responstid

Uteslutningsmetoden är ofta ett effektivt sätt att göra ett val.

Det sägs att en kort respons-tid innebär sämre färgåtergivning.
När jag utesluter bildskärmar med kortare respons-tid än 5, 8 resp 10 ms reduceras antalet skärmar avsevärt utan att de ofta nämnda bra fotoskärmarna försvinner.
Var ska jag sätta gränsen utan att sortera bort alltför många skärmar som ändå är hyfsat bra?

Vilka andra kriterier och gränser säger att det här är en dålig skärm för bildbehandling?
Om jag kan utesluta dessa och söka inom mitt prisintervall så kanske livet blir enklare.
 
Uppskattad HP-skärm ...

Hej, har kollat igenom valda delar av denna snart sagt eviga tråd, och kan i hastigheten inte hitta nå't om HP:s skärm LP2475W <http://tinyurl.com/mj5ewd>.

Är det någon som har erfarenhet av den?

TFT-Central har gjort ett test av skärmen, och är i det närmate lyrisk över resultatet <http://tinyurl.com/5pbxz6>.

Till detta kommer att priset är tämligen moderat för en IPS-panel; Pricerunner länkar till bland andra Amentio.se, som tar ca 6.600 kr inkl moms och frakt för den (hur är den firman att handla från?).

Respons på allt detta!

Mvh,
/JohanL
 
Ja, det är en mycket bra skärm, jag har köpt in ganska många till produktionsgolvet. I tryckeriet krävs inte perfekt färgåtergivning i den användning som skärmen används till - men det är iaf en mycket bra skärm. "Standard"-justeringen på custom-rgb som jag kom fram till efter att ha kalibrerat de första två stämmer väldigt bra över alla exemplaren. Rekommenderas - lätt. Nästa steg "upp" är i min mening NEC2490-2, och det är ett par tusenlappar till.

LG/Philips har nyligen släppt en billigare variant (240PW) med samma skärm internt som 2475 - den är 1500kr billigare, men jag vet inget om hur den är i justeringsmöjligheter, menyer osv...
 
Jag har en Pantone Huey idag och vill köpa en bra plattskärm för bildbehandling för att ersätta min gamla CRT. Vad jag förstår är Eizo FlexScan S2431WSE en bra mellanpris-skärm, stämmer det? Duger min Huey för att kalibrera skärmen?

Har precis samma fråga, med den lilla skillnaden att min skärm är 2441. Finns så mycket kundskap här, - hur kalibrerar ni?

//Berit
 
... Nästa steg "upp" är i min mening NEC2490-2, och det är ett par tusenlappar till...

Nu har jag satt ned foten och beställt en Nec 2490WUXi2. Det vart den till sist. Och jag väntar nu med spänning på paketet. Eftersom man lagt ut en go'er slant, så vill man ju bli nöjd, men jag återkommer med tankar.

Och om kalibreringen: jag har skaffat en Spyder3/Elite, som var busenkel att använda på Mac-datorn: installera och kör.

Mvh,
/JohanL
 
Grattis till skärmen, ser fram emot dina kommentarer då jag själv varit fundersam på denna men det går ju inte att hitta några tester/kommentarer på denna skärmen ännu då den är så ny.

//S
 
Lycka till med skärmen - det blir säkert bra... Hur är det med ver.2 i Sverige, måste man ha Nec's eget program (SpectraView II) för att komma åt hårdvarukalibreringen?
 
Denna djungel av skärmar.

Hej!

Är på väg att köpa en ny skärm, till fotoredigering, som jag har tänkt ha några år. Jag vill ha en bra skärm med bra färgåtergivning, något som är bättre än den macbook pro jag sitter på nu.

* gärna 24 tum
* upplösning 1920x1080 (fullHD)
* mellan 8000-12000 kr

Jag var innte på EIZO FLEXSCAN SX2461WK, men så såg jag att den hade sWPA-panel och inte s-IPS, någon som har testat denna eller är den bra ändå? Några andra skärman ni rekomennderar? Funderar också på en begagnad Apple Cinemadisplay. Någon som har länkar till något test som nyligen gjorts?

MVH
Johannes
 
Hej!

Är på väg att köpa en ny skärm, till fotoredigering, som jag har tänkt ha några år. Jag vill ha en bra skärm med bra färgåtergivning, något som är bättre än den macbook pro jag sitter på nu.

* gärna 24 tum
* upplösning 1920x1080 (fullHD)
* mellan 8000-12000 kr

Jag var innte på EIZO FLEXSCAN SX2461WK, men så såg jag att den hade sWPA-panel och inte s-IPS, någon som har testat denna eller är den bra ändå? Några andra skärman ni rekomennderar? Funderar också på en begagnad Apple Cinemadisplay. Någon som har länkar till något test som nyligen gjorts?

MVH
Johannes

För foto skall du hålla dig borta från Apples skärmar, inställningsmöjligheterna på dom är för det mesta bara brightnes. EIZO låter som ett mycket bättre val.

/Karl
 
Funkar inte MacOS inbyggda skärmkalibreringen längre eller tycker du den är otillräcklig?

att ställa skärmen manuellt och visuellt är ingen bra ide om man skall jobba med bilder.
Vi upplever alla färger och nyanser olika.
Du kan med hjälp av adobe gamma eller Mac OS X liknande program visuellt förbättra skärmens återgivning, men bättre resultat får du med ett mätinstrument typ EyeOne,Spyder mfl som mäter upp skärmen vad det gäller ett antal parametrar och sedan skapar en skärmprofil . Då har man/du en skärm som ger ett så bra/rätt återgivande av färger/nyanser/kontrastkurva som just den skärmen som är uppmätt kan återge.
Ännu bättre resultat får du med en skärm som går att hårdvarukalibrera / profilera och då även ner mot 5000K beroende på hur noga man vill vara när man betraktar en bild.
Försök att ställa in en Appleskärm i 5000-5500K med bra resultat så förstår du vad skilnaden är, du förlorar färgdjup. Appleskärmen har ett defaultvärde runt 6500K ibland upp mot 6800K.

Precis som med allt annat så finns det bra, bättre och mycket bra lösningar.
Apples skärmar är bra -det finns bättre lösningar som också är billigare.
 
Senast ändrad:
att ställa skärmen manuellt och visuellt är ingen bra ide om man skall jobba med bilder.
Vi upplever alla färger och nyanser olika.
Du kan med hjälp av adobe gamma eller Mac OS X liknande program visuellt förbättra skärmens återgivning, men bättre resultat får du med ett mätinstrument typ EyeOne,Spyder mfl som mäter upp skärmen vad det gäller ett antal parametrar och sedan skapar en skärmprofil .
Ännu bättre resultat får du med en skärm som går att hårdvarukalibrera / profilera och ner mot 5000K beroende på hur noga man vill vara när man betraktar en bild.
Försök att ställa in en Appleskärm i 5000-5500K med bra resultat så förstår du vad skilnaden är, du förlorar färgdjup. Appleskärmen har ett defaultvärde runt 6500K ibland upp mot 6800K.

Precis som med allt annat så finns det bra, bättre och mycket bra lösningar.
Apples skärmar är bra -det finns bättre lösningar som också är billigare.

Det gäller dom flesta billiga PC-skärmar också, förutom att dom är billigare än dom kallibrerbara.

/Karl
 
Det gäller dom flesta billiga PC-skärmar också, förutom att dom är billigare än dom kallibrerbara.

/Karl
En grov generalisering, att du kan påverka skärmens egenskaper med mer inställningmöjligheter säger ingenting, Apples skärmar är i grunden klart bättre än flertal billigga pc skärmar.

Inga billiga skärmar går att hårdvarukalibrera så som dyrare låter sig göras, dvs kommunikation mellan mätinstrument och skärmens styrelektronik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.