Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Där står att det är en TN-panel. Så jag tror inte den är så lyckad.

John

Samtidigt så skriver han budgetalternativ, och då kommer man inte undan TN panel.


Kolla runt på tex prisjakt om omdömen, vet inget om just denna själv tyvätt men ska du ifrån TN panel så pratar vi minst det dubbla i pris.
 


Hittade ett test till, som inte var fullt lika muntert:
http://www.lcdreviewz.com/review_Dell_2209WA

Kan nån förklara för en som int' begrip': om jag kalibrerar som vanligt med min Spyder2Pro, kommer jag då åt problemet med felaktig gamma-kurva som dom skriver om?

"Second biggest problem are the monitors electronics, which are set in such a way to produce incorrect gamma curve, which results in incorrect colors being displayed. Note that this is not a consequence of 'bad electronics'; our opinion is that Dell did this on purpose, to somehow 'enhance' the picture quality. There is no way to disable this 'picture enhancing mode', and that annoys us a lot. To remedy this problem, we highly recommend fixing the gamma curve, using graphic card's lookup tables."

Per
 
Eizo CG222WK för 10.000,-

eller

HP 2475 för 5000,- med kalibreringsverktyg

Hur skulle ni välja? Skulle hjälpa mig mycket med mitt val om någon kunde svara på det.
 
Eizo CG222WK för 10.000,-

eller

HP 2475 för 5000,- med kalibreringsverktyg

Hur skulle ni välja? Skulle hjälpa mig mycket med mitt val om någon kunde svara på det.

Det där är ju två helt olika typer av skärmar. Utan tvekan väljer jag Eizo Color Edge 222. Den är hårdvarukalibrerad.

mvh
cf
 
Betyder det så mycket att den är hårdvarukalibrerad? Behöver jag inte kalibrera den själv då?
Tack för hjälpen.
 
Betyder det så mycket att den är hårdvarukalibrerad? Behöver jag inte kalibrera den själv då?
Tack för hjälpen.

Eizo skärmen går att hårdvarukalibrera, dvs du mäter upp skärmens egenskaper och korrigerar skärmen genom att påverka elektroniken i skärmen detta genom att först kalibrera den och sedan profilera skärmen.
Du kan därmed få en bättre återgivning i alla nivåer från svart till vitt vad det gäller gråskala , gamma och färgåtergivning.
 
Senast ändrad:
letar skärm. Attans vad det finns mkt!
budgeten ligger på 5 000, och bildredigeringen är det gränssättande. Vad ska man titta på ?

tittar på HP 2475 nämnd ovan, o har inte råd att gå upp mer än så... billigaste stället säljer den för 6k enligt prisjakt
 
Senast ändrad:
Eizo skärmen går att hårdvarukalibrera, dvs du mäter upp skärmens egenskaper och korrigerar skärmen genom att påverka elektroniken i skärmen detta genom att först kalibrera den och sedan profilera skärmen.
Du kan därmed få en bättre återgivning i alla nivåer från svart till vitt vad det gäller gråskala , gamma och färgåtergivning.
Det är en bra förklaring Mikael. Men, för någon som inte instinktivt förstår skillnaden mellan att hårdvarukalibrera elektroniken i bildskärmen och att kalibrera LUT:en i datorns grafikkort, är det förmodligen bara kvalificerad mumbo-jumbo. Kanske du borde utveckla, när du nu ändå är inne och förklarar? Jag har själv varit där, alldeles förvirrad i sammanhanget...
 
Hårdvarukalibrering innebär att alla justeringarna sker i skärmen exv vitbalans, ljusstyrka samt gammakurva.Eizo har en beprövad teknik med deras egen programvara Color Navigator som sköter hela denna procedur tillsammans med exv Eye One2 som sensor att hänga på skärmen när skärmen skall mätas upp.
Fördelen med hårdvarukalibrering och exv Eizo skärmen (det finns flera andra märken) är att signalen optimeras och att alla 256 nivåer per färgkanal kan levereras så optimalt ut som det är möjligt, hur bra beror på skärmens elektronik och uppbyggnad. Att välja en bra skärm är därför viktigt om man vill se ett stort antal färger så rätt som möjligt . Frångår man native färgtemperatur som oftast ligger runt 6500K-7000K ibland ännu högre hos billigare skärmar så har dessa skärmar sämre färgåtergivning. Beroende på omgivningsljus,betraktningsljus så vill man kanske kunna välja en lägre färgtemperatur runt 5000-5500K och få så bra färgåtergivning som möjligt.De billiga skärmarna kan inte kompensera en lägre färgtemperatur och man får sämre färgegenskaper.
 
Någon här som köpt/testat/har några tankar om "Dell 2209WA"?
Verkar intressant och har ett rimligt pris...
 
letar skärm. Attans vad det finns mkt!
budgeten ligger på 5 000, och bildredigeringen är det gränssättande. Vad ska man titta på ?

tittar på HP 2475 nämnd ovan, o har inte råd att gå upp mer än så... billigaste stället säljer den för 6k enligt prisjakt

Eizo har en i den prisklassen som jag funderat på ett tag.
Tror den kostade 5300.- ungefär.
Kolla Zizo i den prisklassen på dustin. ska va 22 eller 24"
 
Där står att det är en TN-panel. Så jag tror inte den är så lyckad.

John

Titta på den i en affär som har den.
Många (inklusive jag) går ofta uteslutande på siffror och annan data vilket är rätt tramsigt om man aldrig jämför med det man ser med sina egna ögon.

Det finns bra och mindre bra tn-paneler.
 
Hej.

Jag sitter på en gammal Fujitsu Siemens Scaleo C792 (crt) och är sugen på att uppgradera. Dock så vill jag helst inte betala mer än 1000-2000. Är det någon idé isf? Har inte så jätte höga krav.

Sedan har jag märkt att mina glasögon har en svag brun-grön ton. Ska man kompensera för sådant i skärm inställningarna eller är den brun-gröna tonen en "normal" ton för mig eftersom jag ser allt så?

/Johan

Om du inte vill att alla andra ska se dina bilder utan brunton så ska du låta skärmen göra jobbet.
 
Någon här som köpt/testat/har några tankar om "Dell 2209WA"?
Verkar intressant och har ett rimligt pris...

Jag köpte den efter tipset i denna tråd. Först köpte jag en Samsung t220 som ligger i samma prisklass, för jag tänkte att det inte spelar så stor roll, men det gjorde det. Samsungen hade i pricip ingen betraktningsvinkel alls eftersom hela skärmen var som en stor gradient. Jag gick genast tillbaks med den och använde en låneskärm tills jag hittade denna tråden.

Det är en milsvid skillnad i betraktningsvinkel, man kan stå i princip varsomhelst och se allt tydligt, dessutom är den jämn i ljuset ( i alla fall jämfört med Samsungen ).

Nu är jag ingen hejare på skärmar, kan bara jämföra med min andra skärm , en 3 år gammal Samsung 910t som jag gillar mycket, och som jag upplever är snäppet bättre än Dell, speciellt i mellantonerna som är fylligare och mer mättade. Dell känns en aning för ljus i mellanregistret. Men för priset så är jag kanonnöjd. Stativet den står på är fantastiskt bra och enkelt att ändra allt, dessutom går den att ställa i "porträtt"-läge, alltså högstående.bara att vrida.
 
Låter bra Per. Är inte heller någon hejare på skärmar så Dellen låter som ett rimligt alternativ.
Borde bli ett lyft mot min fem/sex år gamla 19" hp L1925 som tjänat mej väl men börjar vara trött...
Undrar om man kommer att ångra sej om man "bara" köper 22"... De flesta köper väl 24" eller större...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.