Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Eizo flexscan

Hur pass bra är dom där eizo flexscan skärmarna? Jag är så in i helvetes trött på min gamla iMac G5 som har några år på nacken. Färgerna är åt helvete och den är slöare än mormors dator. Som ni märker så har den bråkat med mig nu på förmiddagen. Är jävligt trött, ska begära omgående skiljsmässa! Har dessutom inte råd med en fetfin Eizo skärm. Bryr inte så mycket om storleken (dvs behöver inte det största). Det som är viktigast för mig är färgåtergivningen. Är riktigt trött på att behöva beställa om bilderna flera gånger för att färgerna är något annat än vad dom ska. SUCK SUCK SUCK! Hjälp.
 
undrar om någon kan ge mig svar på frågan om dyrare skärmar också är behagligare för ögonen?

det är så att jag sitter på en 1 år gammal Philips 19 tum tft
priset på den ny var bara 1200:-
problemer är att efter ungefär 30 minuter bildarbetande framför den så har mina ögon blivit rejält irriterade, rinnande och röda..

har testat att ställa in den på alla möjliga inställningar utan resultat..

kan väl tänka mig betala 4000-5000:- för en ny bara man slipper det här problemet..
 
det är så att jag sitter på en 1 år gammal Philips 19 tum tft
priset på den ny var bara 1200:-
problemer är att efter ungefär 30 minuter bildarbetande framför den så har mina ögon blivit rejält irriterade, rinnande och röda..

har testat att ställa in den på alla möjliga inställningar utan resultat..

Det kanske inte är skärmen utan ögonen.
Jag måste använda glasögon när jag sitter framför datorn (nej det är inte speciella terminalglasögon).

Har du bara problem när du sitter just bakom den skärmen?
 
Eizo FlexScan S2431WSE + Pantone Huey?

Jag har en Pantone Huey idag och vill köpa en bra plattskärm för bildbehandling för att ersätta min gamla CRT. Vad jag förstår är Eizo FlexScan S2431WSE en bra mellanpris-skärm, stämmer det? Duger min Huey för att kalibrera skärmen?
 
OJ, jag är inte tillräckligt erfaren för att ge något riktigt proffsigt svar på din fråga. Alla skärmar har väl någon brist :) Men för det här priset så är det nog nästintill oslagbart. Jag har inte hunnit kalibrerar den än, min Syder3 kommer om någon dag. Har heller inte haft tid att sitta vid den så mycket eftersom jag är mitt i en flytt. Men min skärm uppvisar en mycket jämn bakgrundsbelysning, inga genomlysningar på kanter och i hörn. Färgerna känns mycket bra efter lite justering och det gråa känns riktigt neutralt grått. Så för en glad men något kräsen amatör som mig så duger det nog. JAg var inställd på en något dyrare skärm från Eizo eller möjligen HPs nya 2475 men jag tror att jag kommer att vara nöjd med denna ett tag framöver. Det roligaste av allt var ju att det blev en hel del slantar över som man kan konsumera för ;-)

Hej
Jag kunde inte heller motstå priset, o har beställt. Men jag är lite tveksam, en del klagar på att den är för ljustark och om man drar ner ljuset för mycket tappar den i fägerna mm.
Så hur upplever du ljusstyrkan? och hur gick det med kalibreringen?

Mvh
Peter
 
Ngn som använder Eizo FlexScan HD2441W och kan kommentera, återkoppla om hur bra denna skärm är för bildbehandling, spel. Modellen är utgående och säljs för ca 8700.-

Jag använder en MacBook och behöver en extern skärm.

/anders
 
Ngn som använder Eizo FlexScan HD2441W och kan kommentera, återkoppla om hur bra denna skärm är för bildbehandling, spel. Modellen är utgående och säljs för ca 8700.-

Jag använder en MacBook och behöver en extern skärm.

/anders

Här har en kille på Sweclockers gjort en utförlig recension av EIZO S2431W som tydligen är i stort sett samma

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=739626&highlight=HD2441W

Här är lite trådar där skärmen tas upp

http://www.sweclockers.com/forum/se...owresults&searchid=8594136&sortby=&sortorder=

Ha de
 
Hej, mitt första inlägg här på forumet.

Jag har skummat igenom denna tråden lite grann och letar först och främst efter lite info ang. Dells "2408 WFP Ultrasharp" LCD-skärm.
Ska inhandla 2st skärmar är det tänkt och kommer att använda dessa framförallt till bildbehandling, film & surfning.

Skulle verkligen uppskatta ifall nån/några som äger denna skärmen kunde skriva några rader om den. Som jag förstår det så verkar den behöva kalibreras enligt några tidigare kommentarer, vad är det mer exakt som behöver justeras tycker ni?

Jag kollade även på Dell:s 2208 WFP men det ska tydligen sitta en sämre panel i den (TN) och i denna sitter det PVA. Hur stor skulle ni säga att skillnaden är mellan en skärm med TN panel vs. PVA panel som i fallet med dessa Dell skärmar?

Vore tacksam för lite feedback på denna skärmen så att man inte går och köper nånting man kanske ångrar i efterhand.

/Peter.
 
Hej

Mitt andra inlägg :)

Angående Dell 2408WFP. Här följer i korthet mina erfarenheter av denna produkt.

För cirka sex månader sedan köpte jag en sådan då den såldes till ett förmånligt pris. Efter ett par dagar levererades skärmen och mina förväntningar var höga.

Det dröjde inte många minuter innan jag hade räknat en handfull "defekta" pixlar, vissa vita andra gröna eller röda...

Utbytesskärm levererades. Denna var fri från pixelfel men hade ett annat fel som jag inte accepterade. "Cirka 1/3 av bildytan från vänster sida var avsevärt ljusare än resterande".Foton kunde uppvisas olika beroende på var de placerades på bildytan. (T.ex. mörka partier innehållande "detaljer" var högst synliga/osynliga genom att flytta fotot från vänstra delen av bildytan mot centrum)

Utbytesskärm tre levererades och uppvisade samma fenomen som den förra samt pixelfel.

Vid detta skede krävde jag att få häva köpet vilket inte var helt enkelt. Telefonsamtal och mailkontakt med CS var resultatlösa. Köpet gick så småningom tillbaka men det tog tid och energi...

Från fabrik är 2408WFP inte korrekt kalibrerad. Mycket går dock att justera om hårdvarukalibrator finns tillgänglig. Det jag reagerade på var att samtliga skärmar var väldigt "ljusstarka". Skärmarna gick inte att ställa till 100 - 120 c/m2 utan minimum var cirka 140 c/m2.

Jag skaffade mig en Eizo HD2441W efter att historien med Dell var avslutad. Något dyrare men denna skärm är jag väldigt nöjd med på alla sätt och vis. Kan nämnas att jag är ganska kräsen av mig :)

Ett tips är kanske att kika på Eizo 2431WSE som har fått många positiva kommentarer på diverce forum. (Jag jobbar inte för Eizo)

Mvh
André
 
Ni som köpte Benq skärmen och har provat den ett tag, är den för ljus eller hur ligger det egentligen till, finns ju en hel del negativa kommentarer att den bränner lite mycket i ögonen om det är mörkt i rummet...
 
Andrè Friman:

Tack för ditt svar ang. denna skärmen, tråkigt att höra och jag kan förstå att du måste känt dig besviken på skärmen efter att ha testat 3 st.
En fråga bara, vilken revision var det på din/dina skärmar. Det finns ju numera en 2408WFP REV A01 som är en nyare firmware om jag förstått det rätt, vet du om du hade A00 firmwaren på din skärm?

Jag har läst runt på lite olika sidor/forum och det verkar som att en del haft problem med just REV A00 men att dessa problem ska vara åtgärdade i nya REV A01.

/Peter.
 
Har också en 2408WFP, REV A00 men hade tur, efter kalibreringen så presterar den mer än jag hoppats på. Inga döda pixlar, ingen ljus kant i sidan. Ljusstyrkan var lite knepig innan man kom på att stänga av "autoanpassningen", sen gick det att få till 129 c/m2.

Rörande REV A01 finns det lika många missnöjda där, ta en titt på Dell community t.ex. De flesta som prövat flera 24" och 30" från Dell verkar eniga om att den första modellen i resp. serie var de bästa. 2405 WFP och 3005 WFP om jag minns modellerna rätt. Sitter med första 30" i arbetet och kan inte hitta nått negativt på den, än energiförbrukningen då.
 
Bilskärms dilemma

Det här med bildskärm kan tyckas vara en knepig fråga. Speciellt för oss Amatörer som inte vill slänga ut 10 tusentals kronor på en skräm.
I vilket forum man än hamnar i från akvarie till hifi så finns det alltid en kategori som hävdar att man måste ha det dyraste,senaste
(ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna) Jag påstår inte att ni har fel i alla lägen. Jag tror på det gamla ordspråket "man får det man betalar för" Jag tror dessvärre inte på att man blir en bättre redigerare eller att intresset för redigering är bättre/större för att man sitter med en skärm för 22 tusen.

Själv har jag köpt en Skärm för fjutiga 2500 kr med följande spec
Skärmstorlek 22" Wide
Ljusstyrka 300 cd/m²
Kontrast Statisk 1000:1 (Typ)
Kontrast dynamisk 20 000:1
Upplösning 1680 x 1050 (WSXGA+)
Responstid 2 ms (GTG)
Betraktningsvinkel (Horisontell/Vertikal) 170˚/160˚ (CR > 10)
Färgåtergivning 16,7 Mil.

Denna ska jag kalibera med ett verktyg.
Jag tror att resultatet av mina redigerade bilder kommer att bli godkända
Om någon undrar så är det en Samsung Syncmaster 220

Önskar alla en härlig dag framför photoshop :)
/Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.