Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag sa ju att de inte har bytts ut stup i kvarten!

För övrigt, tror du att Eizos flaggskepp CG221 med full Adobe RGB visning och ett pris på 46000 kr har ersatts av CG222 för 12500 kr?
Nej jag gick bara på modellnummer (vilket uppenbarligen var fel av mig). Du svarar dock själv på varför vissa skärmar uppdateras oftare än andra, prisbilden. Jag tycker själv inte 15månader mellan uppdateringar är stup i kvarten (som du skriver i fallet CG241 till CG242), men det är väl en smaksak.

För övrigt är det 37kkr inkl moms, inte 46 ;) Kanske en uppdatering på väg där också.
Dessutom, CG220 lanerades September 2004, CG221 lanserades Mars 2006. Det är 18 månader, dvs 3månader längre livslängd än CG241 till CG242. Det är mao ingen skillnad att prata om.
 
Senast ändrad:
För övrigt är det 37kkr inkl moms, inte 46 ;) Kanske en uppdatering på väg där också.
Dessutom, CG220 lanerades September 2004, CG221 lanserades Mars 2006. Det är 18 månader, dvs 3månader längre livslängd än CG241 till CG242. Det är mao ingen skillnad att prata om.
Om jag vore du skulle jag sluta snurra till det ytterligare. Du är långt ute och cyklar nu. Du kan väl iallafall läsa innantill priset med eller utan moms?
 
Om jag vore du skulle jag sluta snurra till det ytterligare. Du är långt ute och cyklar nu. Du kan väl iallafall läsa innantill priset med eller utan moms?
Datumen är från Eizo's press releaser, vet inte hur mycket mer officiellt det kan bli.
http://hegethorns.e-line.nu/servlet...ON=loginguest&p=H&$echoLink=CG221K&$echoVar=0
Det står 37kkr inkl moms, sen om dom har skrivit fel eller inte är ju inte upp till mig.
http://www.kullander.se/product.php?productid=18597
En annan säljare som skrivit fel, enligt dig.
En tredje:
http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=96528
 
Jo men Eizo är nästan alltid dyrare än återförsäljarna.CG241 tar dom 17400kr för, jag gav 13700 hos Dustinhome. Det lönar sig att vara en smart konsument ibland, finns pengar att tjäna ;)
 
Jo men Eizo är nästan alltid dyrare än återförsäljarna.CG241 tar dom 17400kr för, jag gav 13700 hos Dustinhome. Det lönar sig att vara en smart konsument ibland, finns pengar att tjäna ;)
Till saken hör att den inte kostar 13777 som du syftar på utan 16 244 hos Dustinhome. Att dra fram student priserna är som att jämföra äpplen och päron.
 
Pris från DustinHome för CG241 är 16244 kr inkl moms.

http://www.dustinhome.se/pd_5010116698.aspx
Inte om du är student (bra markup på skärmar). Jag kan dock inte se några studentpriser på de tre handlarna jag länkade till så 37kkr verkar vara priset som gäller för CG221 (såvida inte alla tre har tryckfel).

Oavsett vilket så är tiden mellan CG241 och CG242 inte något märkvärdigt jämfört med CG220 och CG221, troligtvis inte om man kollar på andra CG-skärmar heller.

JoBac: Ett pris är ett pris, samma skärm, samma villkor. Jag tog det priset för att påvisa att en försäljare kan lägga på flera tusen i markup medan en annan kan sälja samma produkt avsevärt billigare.
Jag har aldrig varit med om att man sätter priset efter den dyraste återförsäljaren i jämförelser, det brukar vara tvärt om.
 
Ett pris är ett pris, samma skärm, samma villkor. Jag tog det priset för att påvisa att en försäljare kan lägga på flera tusen i markup medan en annan kan sälja samma produkt avsevärt billigare.
Jag har aldrig varit med om att man sätter priset efter den dyraste återförsäljaren i jämförelser, det brukar vara tvärt om.
Samma villkor är det knappast då den ena butiken kräver att man är student föratt handla för de priset. Men visst kan man som student så är det perfekt, vilket jag och du är. Köpte själv min HP LP2475W där några hundringar billigare sedan att det är frifrakt och dessutom är Dustinhome väldigt bra att göra med gjorde det inte sämre.

Föratt räknas som billigast måste ALLA få handla för det priset annars är det ointressant. Prisjämförelse siter som prisjakt tar inte upp studentpriset från Dustinhome föratt de är orelevanta för allmänhenten.
 
Samma villkor är det knappast då den ena butiken kräver att man är student föratt handla för de priset. Men visst kan man som student så är det perfekt, vilket jag och du är. Köpte själv min HP LP2475W där några hundringar billigare sedan att det är frifrakt och dessutom är Dustinhome väldigt bra att göra med gjorde det inte sämre.

Föratt räknas som billigast måste ALLA få handla för det priset annars är det ointressant. Prisjämförelse siter som prisjakt tar inte upp studentpriset från Dustinhome föratt de är orelevanta för allmänhenten.
Fast om du nu tittar på "ursprungsproblematiken" att CG221 skulle kosta 37kkr och inte 46kkr så är det inget studentpris eller på annat sätt ett begränsat pris i de billiga butikerna jämfört med de dyra.
När jag säger samma villkor menar jag för produkten, samma garanti osv, ber om ursäkt att jag var otydlig. Studentpriset på CG241 visar ju tydligt på att många handlare måste tjäna flera tusen kronor extra på t.ex. CG241 än vad Dustin gör när de säljer till studenter, eller så är det något annat som är i göringen (tvivlar på att Dustin skulle sälja till förlustpris).

Hur är din 2475 förresten? Jag kollade länge på den men efter att Dustin gav mig ett väldigt långt leveransbesked (flera veckors väntan) så köpte jag CG241 istället. Har förstått att 2475 är väldigt ojämn i kvalitétskontrollen, vissa får ypperliga skärmar, andra får katastrofala.
 
Fast om du nu tittar på "ursprungsproblematiken" att CG221 skulle kosta 37kkr och inte 46kkr så är det inget studentpris eller på annat sätt ett begränsat pris i de billiga butikerna jämfört med de dyra.
När jag säger samma villkor menar jag för produkten, samma garanti osv, ber om ursäkt att jag var otydlig. Studentpriset på CG241 visar ju tydligt på att många handlare måste tjäna flera tusen kronor extra på t.ex. CG241 än vad Dustin gör när de säljer till studenter, eller så är det något annat som är i göringen (tvivlar på att Dustin skulle sälja till förlustpris).
Ser inte din "ursprungsproblematiken" som ett problem det är så det funkar, varje handlare tar ut "sitt" pris och tar det för högt pris, kommer kunderna svika om de inte på något annat sätt kompenserar det. Och såklart inte Dustin förlorar på att sälja till studentpris på den enskilda varan men eftersom de inte erbjuder alla det priset är pga de tror de tjänar mer att inte göra de, svårare än så är det inte.

Hur är din 2475 förresten? Jag kollade länge på den men efter att Dustin gav mig ett väldigt långt leveransbesked (flera veckors väntan) så köpte jag CG241 istället. Har förstått att 2475 är väldigt ojämn i kvalitétskontrollen, vissa får ypperliga skärmar, andra får katastrofala.
Har tyvärr inte hunnit testa så mycket men initial känns den bra ska senare under veckan testa mera och ställa in den med min ny köpta Spyder 3 Elite.

Mvh Johan
 
kontroll av skärm

Prissättningsfrågan är komplicerad och kanske omöjlig att avhandla i ett sånt här forum.
Jag undrar hur man gör vid en kontroll av den skärm man nu har fått hem. Förstår att det finns många måndagsex. Om vi tar Eizo CG241 vad kan vara fel och berättigat till byte? Hur kollar man enkelt uttryckt?
mvh
bo
 
Prissättningsfrågan är komplicerad och kanske omöjlig att avhandla i ett sånt här forum.
Jag undrar hur man gör vid en kontroll av den skärm man nu har fått hem. Förstår att det finns många måndagsex. Om vi tar Eizo CG241 vad kan vara fel och berättigat till byte? Hur kollar man enkelt uttryckt?
mvh
bo
Följ kanterna på skärmen och kontrollera avståndet mellan ram och panel, att det skiljer 1 eller 2 mm får man räkna med men inte mer. Avståenden mellan ramen och panelen ska alltså vara lika mellan hörnen.
Titta på skärmen från alla möjliga vinklar, felaktigheter uppträder ofta lättast i extrema vinklar.
Skuggbildningarna såg jag när jag jobbade, men det lättaste är att dra upp Photoshop i fullskärm och fylla med olika färger för att se hur det ser ut (ta bort toolbars med mellan färgbytena).

En CG241 är ju kontrollerad vid fabrik för ojämnheter i ljusstyra och hur pass bra delta e den presterar så det är nog svårare att klaga på ifall du inte är nöjd.
 
Jag är amatör och har aldrig använt en skärm man kalibrerar.
Har bara ägt billiga crt-skärmar.
Finns det något att klaga på på den här Eizon: S2231WSEK
 
Lite hjälp kanske?
Har läst hela tråden och blir inte klokare :(

Sugen på "det omöjliga", vill ha en ca 22-24" Wide Skärm, som är "bra" för Fotoredigering/Retoush osv, men ändå tillräckligt snabb för spel!

Maxpris på ca 8.000 kr.

Har kikat lite på denna skärm också...

Eizo S2431 24" Widescreen!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7507982

Dock har jag hört att det blir lite efterläpningar vid spel! (Vilket verkar vara svårt att komma ifrån?)

Fler tips?


/Jocce
 
Benq FP241W

Kunde inte hålla mig, för 3353 kr (med stud.rabatt) kunde jag inte motstå frestelsen. Jag hade egentligen spanat in mig på en skärp i segmentet 6-10kkr men så kom detta erbjudande. Den har dock något år på nacken men men, tycker verkligen inte att den verkar dålig för en glad amatör som ändå ställer vissa rimliga krav. Priset ger ju också utrymme för annat kul i livet ;-) Säkert fler här som hakar på dustins erbjudande, det är ju ett galet bra pris.
 
Kunde inte hålla mig, för 3353 kr (med stud.rabatt) kunde jag inte motstå frestelsen. Jag hade egentligen spanat in mig på en skärp i segmentet 6-10kkr men så kom detta erbjudande. Den har dock något år på nacken men men, tycker verkligen inte att den verkar dålig för en glad amatör som ändå ställer vissa rimliga krav. Priset ger ju också utrymme för annat kul i livet ;-) Säkert fler här som hakar på dustins erbjudande, det är ju ett galet bra pris.

Har skärmen några svagheter och i så fall vilka? Duger den för foto, videoredigering?

anders
 
OJ, jag är inte tillräckligt erfaren för att ge något riktigt proffsigt svar på din fråga. Alla skärmar har väl någon brist :) Men för det här priset så är det nog nästintill oslagbart. Jag har inte hunnit kalibrerar den än, min Syder3 kommer om någon dag. Har heller inte haft tid att sitta vid den så mycket eftersom jag är mitt i en flytt. Men min skärm uppvisar en mycket jämn bakgrundsbelysning, inga genomlysningar på kanter och i hörn. Färgerna känns mycket bra efter lite justering och det gråa känns riktigt neutralt grått. Så för en glad men något kräsen amatör som mig så duger det nog. JAg var inställd på en något dyrare skärm från Eizo eller möjligen HPs nya 2475 men jag tror att jag kommer att vara nöjd med denna ett tag framöver. Det roligaste av allt var ju att det blev en hel del slantar över som man kan konsumera för ;-)
 
OJ, jag är inte tillräckligt erfaren för att ge något riktigt proffsigt svar på din fråga. Alla skärmar har väl någon brist :) Men för det här priset så är det nog nästintill oslagbart. Jag har inte hunnit kalibrerar den än, min Syder3 kommer om någon dag. Har heller inte haft tid att sitta vid den så mycket eftersom jag är mitt i en flytt. Men min skärm uppvisar en mycket jämn bakgrundsbelysning, inga genomlysningar på kanter och i hörn. Färgerna känns mycket bra efter lite justering och det gråa känns riktigt neutralt grått. Så för en glad men något kräsen amatör som mig så duger det nog. JAg var inställd på en något dyrare skärm från Eizo eller möjligen HPs nya 2475 men jag tror att jag kommer att vara nöjd med denna ett tag framöver. Det roligaste av allt var ju att det blev en hel del slantar över som man kan konsumera för ;-)

Har du en länk till Skärmen ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.