Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Tack Erik
Skärmen kommer på mån/tis och vi får se hur den verkar då. Tycker att forumet ska hålla sig till ett mer faktiskt tyckande utifrån var o ens erfarenheter och gärna kryddade med tips om hur man åtgärdar sitt missnöje. Bra att du tipsade om deras välvilja till att göra dig nöjd
bo
 
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg men här är en skitbra skärm som ligger i 4500kronors klassen. HP W2408H riktigt grym bild och skärmen är sjukt snygg :)
 
jag har hjälpt till att installera/kalibrera 4 st Eizo 241 , alla otroligt jämna och har en mycket bra svärta och färgåtergivning.Utmärkt val för bildbehandling och bra mycket bättre än min Eizo som är några år gammal och som var betydligt dyrare.
Använd medföljande programvara colornavigator när du kalibrerar den med exv EyeOne

Vilken av dessa?

Hittade 2 produkter: Bästa pris
Eizo ColorEdge CG241W (TFT-skärmar) 1 2 14990:-
Eizo ColorEdge CE241W (TFT-skärmar) 16200:-

från Prisjakt.
 
Jag har en 4 år gammal 19" AOC som är den absolut bästa skärmen jag någonsin provat/haft, Är det någon som har testat någon nyare variant från AOC?
 
Eizo COLOREDGE CG 241W

Vet inte så mycket eller egentligen ingenting om efterföljaren till 241:an. Men kan man tro att det är säkrare, stabilare med en skärm med ett par år på nacken än en förstaversion av uppföljaren. Naturligtvis finns det ingen som vet men att tycka går an
bo
 
Jag har en 4 år gammal 19" AOC som är den absolut bästa skärmen jag någonsin provat/haft, Är det någon som har testat någon nyare variant från AOC?

AOC är ett av många märken som haft svårt att hävda sig på den svenska marknaden. Inte på grund av att det skulle vara något fel på deras skärmar/TV-apparater, utan för att ingen av de större svenska distributörerna tar in dem.

Tror det var fyra år sedan jag senast såg en AOC-skärm :)
 
Och ser jag på specarna ser det inte ut som skärmar som lämpar sig särdeles väl för bildbehandling.

Stefan

Det är jäkligt synd, som sagt för 4-5 år sedan när jag testade ett gäng skärmar så sopade den mattan med dom flesta jag testade inklusive flera hyllade Eizo-skärmar. Förmodar att de sedan hakade på trenden att sälja tokbilligt i stället för att behålla den höga kvalitén.
 
Och ser jag på specarna ser det inte ut som skärmar som lämpar sig särdeles väl för bildbehandling.

Stefan

Nej, det verkar inte bättre. Jag kikade lite på deras europeiska hemsida och det verkar mest vara budget-skärmar med tn-paneler.

Jag snokade dessutom lite i mina arkiv och ser att den senaste AOC-skärm jag kikat på var en LM729. Dvs en 17-tummare (1280x1024) med tn-panel, bildvinklar på 140/140 och en svarstid på 25 millisekunder. Allt detta för det på den tiden (våren 2004) låga priset 3495 kronor + moms.
 
Vet inte så mycket eller egentligen ingenting om efterföljaren till 241:an. Men kan man tro att det är säkrare, stabilare med en skärm med ett par år på nacken än en förstaversion av uppföljaren.
Fast 241:an kom förra sommaren. Det är en av Eizos första högkvalitativa PVA skärmar, så jag skulle vara mer fundersam kring varför de byter ut den redan efter ett drygt år.
 
Fast 241:an kom förra sommaren. Det är en av Eizos första högkvalitativa PVA skärmar, så jag skulle vara mer fundersam kring varför de byter ut den redan efter ett drygt år.

Marknaden ser annorlunda ut. Deras "nya" 2461 bygger på samma panel som CG241 (utan hårdvarukalibrering och inte samma fabriksuppmätning/justering) så dom har inte övergett panelen :)
De kommer även med en ny HD2442 ganska så snart efter HD2441, det dröjer dock ca ett halvår från den japanska releasen till att Sverige kan börja få några skärmar.
Min gissning är att klimatet idag kräver att leverantörerna hela tiden förnyar, om än bara i små små steg. Innebär ju givetvis också att de kan hålla prisnivån uppe.
 
Marknaden ser annorlunda ut. Deras "nya" 2461 bygger på samma panel som CG241 (utan hårdvarukalibrering och inte samma fabriksuppmätning/justering) så dom har inte övergett panelen :)
De kommer även med en ny HD2442 ganska så snart efter HD2441, det dröjer dock ca ett halvår från den japanska releasen till att Sverige kan börja få några skärmar.
Min gissning är att klimatet idag kräver att leverantörerna hela tiden förnyar, om än bara i små små steg. Innebär ju givetvis också att de kan hålla prisnivån uppe.
Om du tittar på de andra skärmarna i ColorEdge serien så ser du att de inte har bytts ut stup i kvarten. Vad gäller konsumentprodukterna så är det som du säger, en annan marknad.
 
Om du tittar på de andra skärmarna i ColorEdge serien så ser du att de inte har bytts ut stup i kvarten. Vad gäller konsumentprodukterna så är det som du säger, en annan marknad.
CG241 introducerades i Juni 2007, och CG242 i September 2008, 15månader.
CG221 introducerades i Mars 2006 och CG222 i Januari 2008, 19månader.

Visst, det skiljer 4 månader, men det är väl knappast "stup i kvarten"? Sen gäller det ju för Eizo (och alla andra tillverkare) att fokusera på den marknaden där de tjänar mest, jag vet inte vilka modeller det tjänar mest på men jag gissar att CG241 sålt riktigt bra och således är det naturligt med en uppföljare ganska så snabbt inpå.

Det är bara spekulationer från min sida dock.
 
CG241 introducerades i Juni 2007, och CG242 i September 2008, 15månader.
CG221 introducerades i Mars 2006 och CG222 i Januari 2008, 19månader.

Visst, det skiljer 4 månader, men det är väl knappast "stup i kvarten"?
Jag sa ju att de inte har bytts ut stup i kvarten!

För övrigt, tror du att Eizos flaggskepp CG221 med full Adobe RGB visning och ett pris på 46000 kr har ersatts av CG222 för 12500 kr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.