Maxieboy skrev:
Allt är väl relativt. Jag tror dock att genomsnittsanvändaren får bättre skärm för sina pengar om han köper en CRT. Yrkesfotografen eller färglabbet som framställer bilder mot betalning kan ju kosta på sig det bästa, så länge kunden betalar för jobbet. Hemma är det väl lite annorlunda kan jag tänka mig. Det jag menar är att när någon sitter hemma och leker med sina bilder som man har tagit med medelklassutrustning för ca 10-15.000:- så skall man ju inte köpa en platt bildskärm för 5000:- som inte visar bilderna på ett rättvist sätt. Då är det bättre att lägga ner 5000:- på en CRT skärm som är bra mycket bättre. Att det sen finns plattskärmar för 20-45.000:- som är lika bra eller bättre än CRT skärmar är ju sant, men knappast relevant.
Det finns minst tre nivåer: Hobby, Amatörer och Proffs.
Hej Max!
Den springande punkten i det du skriver är "Jag tror dock att genomsnittsanvändaren" -- det är just det, du tror. Jag har jämfört hundratals skärmar de senaste tre åren (det är mitt jobb
, där vi matar grupper av testskärmar med samma bildsignal, kör igenom en och samma testprocedur med allihop. Jag vågar säga att jag vet att tft-skärmar för 5000 kronor idag är bättre för "genomsnittsanvändaren" än en crt-skärm för samma pris.
Det här är några av de fenomen jag har sett:
- Crt-skärmar har bättre svärta än tft medan tft är bättre på att visa vitt än crt. Som jag ser det kan en tft visa sisådär 90% av svärtan i en crt medan en crt bara kan visa sisådär 75% av vitheten i en tft. Crt har högre kontrastomfång än tft, men en stor del av det kontrastomfånget består i att de kan visa rent svart och rent praktiskt har moderna tft-skärmar ett mer användbart kontrastomfång än en crt -- kontrasten ligger i ett område vi faktiskt kan se.
- Tft-skärmar har väl så bra färger som crt, generellt klarar åttabitars tft att visa ett större färgomfång än crt -- notera att det är först med tft-tekniken du över huvud taget fått några skärmar som faktiskt klarar hela Adobe RGB (1998).
- Tft-skärmar har överlägset bättre skärpa än crt-skärmar. Kör du en lågupplöst tft (t.ex. 19-tumare med 86 pixlar/tum) kan bilden se överskärpt ut, men med till exempel 17-tummare (96 pixlar/tum), 20-tummare (ca 100 pixlar/tum) eller 23-tummare (98 pixlar/tum) får du en mycket skarp och bra bild. Crt blir ganska snart mjuka, tappar den där riktiga skärpan.
- Tft har förr haft stora problem med betraktningsvinklar, dvs att kontrasten sjunker med vinkeln och att färgerna förändras. Idag kan du få bra mva-, pva- eller ips-paneler för runt 5000 kronor som bara har små (mva, pva) eller försumbara (ips) förändringar med betraktningsvinklar. Riktigt billiga eller mycket snabba tn-paneler har dock fortfarande problem med att färgtemperatur och gamma förändras kraftigt med vinklar.
- Både tft- och crt-skärmar har ojämna egenskaper över ytan. Hos tft orsakas det här av att bakgrundsbelysningen är ojämn vilket i sin tur påverkar färgtempetur och gamma i olika delar av skärmen. Crt har också sådana variationer och dessutom varierar själva färgerna och skärpa/geometri på ett ganska slumpmässigt sätt beroende på störningsfenomen i katodstrålröret.
- Tft-skärmar har inga geometriproblem. En cirkel är alltid exakt en cirkel, raka streck, även de i kanten på skärmen är alltid raka.
- Färger, gamma och annat förändras mycket långsammare hos tft-skärmar än hos en crt. Som Stefan påpekade behöver du kalibrera om en crt minst en gång i veckan. Ska man vara elak behöver du kalibrera om den så snart du flyttat på en högtalare i rummet bredvid eller grannen kört mikron. Tft avger försumbar elektromagnetisk strålning och påvekas också försumbart av sådan.
- Tft drar ungefär en tredjedel så mycket effekt. Vi i Sverige har nog sparat in en kärnreaktor eller så bara på att ha bytt ut alla gamla crt-grillar som stod på kontoren.
- Tft håller mycket längre, själva panelen (de flytande kristallerna) bryts ner otroligt långsamt och det som främst står för åldrandet är bakgrundsbelysningen som blir svagare och får förändrade ljusegenskaper med tiden. Men grovt räknat kan du räkna med minst dubbla livslängden hos en billig tft jämfört med en crt. Dyrare tft-skärmar med mer påkostad bakgrundsbelysning håller ännu längre.
. . .
Att tft-skärmar idag står för sisådär 99% av skärmförsäljningen i Sverige beror inte på någon gigantisk konspiration att lura konsumenterna. Det beror helt enkelt på att tft ger med bild för pengarna än crt.