Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag passar på att peta in en fråga i den här tråden eftersom även jag går i skärmköpartankar.

Jag har kikat på två kombatanter, nämligen Eizo L887 och LaCie 120. De ligger ungefär i samma prisklass. Är det någon som har ställt dem mot varandra och valt antingen den ena eller den andra?

Eizon ska visst ha IPS-paneler medan LaCien har MVA eller om det PVA. Sen var visst LaCiens uppdateringstid på 15ms och Eizons på 20. Det vore ju trevligt om det gick att kika på film utan att det hackar allt för jäkligt, däremot är jag ingen inbiten spelare.
 
I testen är det bara Sonyskärmen som har 450 Nits OCH 1:1000 i kontrast. Det är det som är viktigt för att man skall kunna se hela gråskalan.
Samsung 970P har också kontrast 1:1000 men bara 250 Nits så någon av dom bör väl kunna klara sig i mitt test.

Min Sony har förstås 450 nits och 1:1000 i kontrast men så var den också den absolut bästa av dom cirka 20 skärmar som PC City hade i utställningen för ett år sedan och den står sig nog även idag men har blivit billigare.
 
Vad tycks om den här??

PHILIPS 230WP7NS

Någon som kan uttala sej spontant, eller har egen erfarenhet?

/K
 
Grevture skrev:
Enkelt uttryck, Nec 2190UXI är en betydligt mer påkostad skärm än Nec 2090UXI. Den har bättre panel och betydligt mer avancerad styrelektronik. Det är nog en av de jämnaste skärmar (jämn avseende ljusstyrka, gamma, färgtemp osv över ytan) som går att köpa under 30000 kronor idag.

2090UXI är en mycket bra skärm, men saknar en del av den avancerade teknik som används i 2190UXI.

Hej Martin!
Vill först tacka dig för att du ställer upp så mycket som du gör och besvarar våra frågor :)

När det gäller kalibrering, slipper man att köpa en separat kalibreringsverktyg som tex One Eye om man köper t ex Nec 219OUXI? Har de mer avancerade skärmarna inbygd bra kalibreringsverktyg?

Marie
 
Atena skrev:
Hej Martin!
Vill först tacka dig för att du ställer upp så mycket som du gör och besvarar våra frågor :)

När det gäller kalibrering, slipper man att köpa en separat kalibreringsverktyg som tex One Eye om man köper t ex Nec 219OUXI? Har de mer avancerade skärmarna inbygd bra kalibreringsverktyg?

Marie

Hej Marie!

Nej tyvärr. Avancerade skärmarna (som t.ex. Nec 2090 och 2190) har diverse inbyggd automatik för att hålla jämn ljusstyrka, gamma och färgtemperatur över hela ytan.

Men för en kalibrera färgerna mer exakt behöver du ett kalibreringsverktyg. Antingen som då ger en färgprofil (profilering) i datorn, eller som med de riktigt dyra skärmarna med hårdvarukalibrering där instrumentet kan påverka färgtabellen i själva bildskärmen. Sedan ingår ofta ett kalibreringsinstrument (och huv) när man köper de riktigt dyra skärmarna, men det är ju en annan sak.
 
keckax skrev:
Vad tycks om den här??

PHILIPS 230WP7NS

Någon som kan uttala sej spontant, eller har egen erfarenhet?

/K

Hej!

Philips 230WP7NS har riktigt trevliga färger och bra kontrast (det är en ips-panel). Enda mer påtagliga svagheten är att belysningen är lite ojämnt fördelad, men så är de flesta 23- och 24-tumsskärmar. Inställningsmöjligheterna är ok, skärmen har basinställningarna men inte så mycket mer.

Nu vet jag inte om priserna har förändrats, men i våras kostade den här ungefär som en Eizo L997 och var dyrare än Nec 2090UXi: de två har mindre bild (1600x1200 mot 1920x1200), men har i gengäld något vassare färger och drastiskt mycket bättre inställningsmöjligheter.

Sedan har du skärmar som Lacie 120 och Viewsonic VP2030b som i och för sig har mva-paneler och inte ips, men de har riktigt bra färger och ungefär samma inställningsmöjligheter som Philips-skärmen -- och det till ett ännu lägre pris.
 
CRT - LCD 1 - 0

Jag har ännu inte suttit och jobbat vid någon bra plattskärm! Marknaden vill få oss att tro att plattskärmar är lika bra eller bättre än CRT bara för att avancen är större på plattskärmar.

CRT är dyra att tillverka och priserna är pressade till fördel för oss konsumenter! Om du vill ha ut något utav dina bilder så nöj dig då inte med sämre grejor.

Du köper den finaste kameran med flest megapixels, det finaste, skarpaste, ljusstarkaste objektivet. Du köper det snabbaste, dyraste minneskortet och förvarar dina bilder på dyra DVD-skivor eller externa hårddiskar... Listan kan göras lång i framställningen av dina bilder. När det kommer till att betrakta sina resultat så skall man väl då inte nöja sig med det sämsta, bara för att det tar liten plats på skrivbordet och ser fräckt ut på utsidan??? Det samma gäller vid utskrifter...
Billigaste skrivaren med billigt papper och piratbläck. Hur ser dina fina bilder ut efter det???

www.pix4chicks.se/photo.htm
 
Re: CRT - LCD 1 - 0

Maxieboy skrev:
Jag har ännu inte suttit och jobbat vid någon bra plattskärm! Marknaden vill få oss att tro att plattskärmar är lika bra eller bättre än CRT bara för att avancen är större på plattskärmar.

CRT är dyra att tillverka och priserna är pressade till fördel för oss konsumenter! Om du vill ha ut något utav dina bilder så nöj dig då inte med sämre grejor.

Du köper den finaste kameran med flest megapixels, det finaste, skarpaste, ljusstarkaste objektivet. Du köper det snabbaste, dyraste minneskortet och förvarar dina bilder på dyra DVD-skivor eller externa hårddiskar... Listan kan göras lång i framställningen av dina bilder. När det kommer till att betrakta sina resultat så skall man väl då inte nöja sig med det sämsta, bara för att det tar liten plats på skrivbordet och ser fräckt ut på utsidan??? Det samma gäller vid utskrifter...
Billigaste skrivaren med billigt papper och piratbläck. Hur ser dina fina bilder ut efter det???

www.pix4chicks.se/photo.htm

Det visar att du inte sett en modern jämförbar (ja, även prismässigt!) tft-skärm.

Det finns enstaka die-hard CRT-entusiaster som vägrar att inse fakta och som dessutom ofta vägrar titta på moderna platta skärmar ("jag vet ändå att de är sämre, jag behöver inte titta" brukar vara argumentet). Om vi talar riktigt billiga skärmar, 2-3000 kronor så har CRT i den prisklassen bättre färger än motsvarande TFT-skärmar. Om du jämför en CRT med en TFT avsedd för spel (korta svarstider i en snabb tn-panel) så har CRT-skärmen bättre färger.

Men kommer du upp till kontorsskärmar för 4-5000 och uppåt så har TFT-skärmar med va- eller ips-teknik i panelen lika bra färger, i realiteten bättre kontrast, bättre skärpa, ingen bilddistorsion, inga stabilitetsproblem, de kan visa vitt som verkligen är vitt och de håller längre.

Går vi upp i skärmar för runt 10-15000 finns det ingen konkurrens, de TFT-skärmarna är bättre på allt. Det är först om du går upp till 40-50000 det finns några CRT-skärmar (Barco) som kan jämföras med avancerade TFT-skärmar -- men där har TFT-skärmarna större färgrymd och är faktiskt ofta billigare. (Om nu något i den prisklassen kan kallas billigt :)

Dessutom är inte avansen större på TFT-skärmar än hos CRT-skärmar. Avansen är större på dyrare skärmar än på billiga, oavsett teknik.
 
Re: Re: CRT - LCD 1 - 0

Grevture skrev:
Det visar att du inte sett en modern jämförbar (ja, även prismässigt!) tft-skärm.

Det finns enstaka die-hard CRT-entusiaster som vägrar att inse fakta och som dessutom ofta vägrar titta på moderna platta skärmar ("jag vet ändå att de är sämre, jag behöver inte titta" brukar vara argumentet). Om vi talar riktigt billiga skärmar, 2-3000 kronor så har CRT i den prisklassen bättre färger än motsvarande TFT-skärmar. Om du jämför en CRT med en TFT avsedd för spel (korta svarstider i en snabb tn-panel) så har CRT-skärmen bättre färger.

Men kommer du upp till kontorsskärmar för 4-5000 och uppåt så har TFT-skärmar med va- eller ips-teknik i panelen lika bra färger, i realiteten bättre kontrast, bättre skärpa, ingen bilddistorsion, inga stabilitetsproblem, de kan visa vitt som verkligen är vitt och de håller längre.

Går vi upp i skärmar för runt 10-15000 finns det ingen konkurrens, de TFT-skärmarna är bättre på allt. Det är först om du går upp till 40-50000 det finns några CRT-skärmar (Barco) som kan jämföras med avancerade TFT-skärmar -- men där har TFT-skärmarna större färgrymd och är faktiskt ofta billigare. (Om nu något i den prisklassen kan kallas billigt :)

Dessutom är inte avansen större på TFT-skärmar än hos CRT-skärmar. Avansen är större på dyrare skärmar än på billiga, oavsett teknik.

Barco görs inte längre, las ner för några år sedan

Quato TFT är vad jag förstår en skapelse från gamla Barco gänget.

En kollega håller på att mäta upp en nyutkommen ViewSonic 23" skärm som ligger runt 5000:-. Testexet är lite ojämt men har troligen tillräckligt bra bildegenskaper för den fotointresserade, dvs i klass med Apple skärmar, Lacie mellanskiktsskärmar mfl. Inställningsmöjligheterna är större på denna skärm än många andra där det bara går att justera "ljusheten" , dvs på denna skärm går det att påverka/ställa in kontrast och även påverka RGB i skärmens elektronik . Återkommer när jag vet mer

Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: CRT - LCD 1 - 0

macrobild skrev:
Barco görs inte längre, las ner för några år sedan

Quato TFT är vad jag förstår en skapelse från gamla Barco gänget.

En kollega håller på att mäta upp en nyutkommen ViewSonic 23" skärm som ligger runt 5000:-. Testexet är lite ojämt men har troligen tillräckligt bra bildegenskaper för den fotointresserade, dvs i klass med Apple skärmar, Lacie mellanskiktsskärmar mfl. Inställningsmöjligheterna är större på denna skärm än många andra där det bara går att justera "ljusheten" , dvs på denna skärm går det att påverka/ställa in kontrast och även påverka RGB i skärmens elektronik . Återkommer när jag vet mer

Mikael

Jo, Barco missade TFT-tåget och förlorade oerhört på det. Men deras skärmar står fortafarande kvar på många håll :)

Quato skall bli oerhört intressant att se, jag har bara läst och hört om dem, men de verkar ha klarat sig bra i tester mot Eizo CG och Nec Spectraview. Se:

http://www.targetcolour.com/PDF Docs/Seybold_Report-LCDs.pdf#search="quato test"

Vore ju roligt med lite mer konkurrens i det här segmentet och Barco-gänget har väl en del kunskaper :)

Ska bli kul att höra vad ni får fram av mätningsarna.
 
Grevture skrev:
Hej!

Philips 230WP7NS har riktigt trevliga färger och bra kontrast (det är en ips-panel). Enda mer påtagliga svagheten är att belysningen är lite ojämnt fördelad, men så är de flesta 23- och 24-tumsskärmar. Inställningsmöjligheterna är ok, skärmen har basinställningarna men inte så mycket mer.

Nu vet jag inte om priserna har förändrats, men i våras kostade den här ungefär som en Eizo L997 och var dyrare än Nec 2090UXi: de två har mindre bild (1600x1200 mot 1920x1200), men har i gengäld något vassare färger och drastiskt mycket bättre inställningsmöjligheter.

Sedan har du skärmar som Lacie 120 och Viewsonic VP2030b som i och för sig har mva-paneler och inte ips, men de har riktigt bra färger och ungefär samma inställningsmöjligheter som Philips-skärmen -- och det till ett ännu lägre pris.

Tack så mycket för svaret!

/K
 
Läste nyligen bildskärmstestet i Mikrodatorn 6/2006 av Martin Agfors (Grevture). Ett mycket intressant test men jag saknade Eizo CG 19 som jag funderar på.

Hur står sig Eizo CG 19 mot övriga i testet/NEC 2190UXi. Någon som har erfarenhet, Martin?

Det vore också intressant om man kunde se några olika skärmar i den här klassen uppställda bredvid varandra för att bedöma vad som är tillräckligt bra för mig. Alla har ju olika krav på pris/prestanda

/Håkan
 
Håkan-S skrev:
Hur står sig Eizo CG 19 mot övriga i testet/NEC 2190UXi. Någon som har erfarenhet, Martin?

Hej!

Jag har aldrig testat en CG19, men det är ingen vågad gissning att den skulle stå sig ganska bra :)

Den har ju (som alla skärmarna i CG- och CE-serierna) fabrikskalibrerad gamma, hårdvarukalibrering och annat godis.

Med det finns säkert andra här i forumen som har praktiska erfarenheter av den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.