Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Martin F skrev:
Är det nån som har koll på skillnaden mellan NEC 2070NX och NEC 2070WNX förutom att den sistnämnda är wide? Wideskärmen är betydligt billigare, så är det inte samma panel?

Vill ha en bra skärm för runt 5000 exkl moms men det ska gärna vara wide.

Hej!

Wide-skärmen har en tn-panel. Man kan hitta alla uppgifter om den i Nec:s eget produktblad för den, som att betraktningsvinklarna är 140/125 och inte 176/176 som felaktigt uppges t.ex. hos Dustin.

2070NX däremot har en mycket bättre ips-panel och lirar i en annan division när det gäller färger. Det här är över huvud taget en av de mest prisvärda skärmarna som går att hitta för människor med lite färgkrav.

Var inte allt för bekymrad över skillnaden mellan 4:3 (hos NX) och 16:10 (hos WNX), vad det handlar om är att bredbildsmodellen har 150 bildpunkter mindre på höjden och 80 mer på bredden. Skillnaden för praktiskt arbete är inte speciellt stor.
 
PierreS skrev:
Är det nåt mer än storleken som skiljer de här skärmarna åt?

Enkelt uttryck, Nec 2190UXI är en betydligt mer påkostad skärm än Nec 2090UXI. Den har bättre panel och betydligt mer avancerad styrelektronik. Det är nog en av de jämnaste skärmar (jämn avseende ljusstyrka, gamma, färgtemp osv över ytan) som går att köpa under 30000 kronor idag.

2090UXI är en mycket bra skärm, men saknar en del av den avancerade teknik som används i 2190UXI.
 
Grevture skrev:
2090UXI är en mycket bra skärm, men saknar en del av den avancerade teknik som används i 2190UXI.

Ok; Jag tackar för infon. Jag kommer förmodligen att anskaffa 2090 senare i höst. 2190 blir trots allt lite för dyr.
 
Vad är det för skillnad på Eizo 887 resp 997 förutom storleken? Bägge verkar ha IPS-panel och fulla justeringsmöjligheter. Är 887 bra för bildarbete?

Eizo verkar ha bäst garanti (5 år) men förutom det, vad skiljer mot NEC?

Har jämfört Eizo 887 med t ex NEC 2090 UXI och 2070 NX. På papperet verkar de rätt lika...
 
Vad tror ni om en Sony SDM-P234? Rätt häftig prislapp i gamla Svedala men säljs för det "facila" priset av 750 dollar i USA. Hur står sig denna skärm i jämförelsen med Laie, Eizo mfl?
 
FiLM) (Francis-G skrev:
Vad är det för skillnad på Eizo 887 resp 997 förutom storleken? Bägge verkar ha IPS-panel och fulla justeringsmöjligheter. Är 887 bra för bildarbete?

Bägge är nog bra på ungefär samma sätt som både Nec 2090Uxi och 2190Uxi är bra. Och skillnaderna dem emellan är nog av ungefär samma typ. Den dyrare modellen är mer påkostad. Om den skillnaden i praktiken betyder något för dig beror helt på dina krav.

Eizo verkar ha bäst garanti (5 år) men förutom det, vad skiljer mot NEC?

Där skulle du förmodligen få väldigt olika svar beroende på om du frågar en representant från Eizo eller från Nec :)

Min magkänsla: inte så jättestor skillnad. Bägge de här märkena satsar hårt på det här segementet, bägge märkena gör också ännu finare, apdyra bildredigeringsskärmar, bägge märkena gör dessutom avancerade spelcialskärmar (sådana som kostar sexsiffriga belopp) för till exempel medicinska ändamål. Kort sagt, bägge märkena kan det här och har bra grejer.

Har jämfört Eizo 887 med t ex NEC 2090 UXI och 2070 NX. På papperet verkar de rätt lika...

Eizo 887 och Nec 2090Uxi uppfattar jag också som ganska likartade, men jag har aldrig testat Eizo 887 så jag vågar inte säga så mycket. Nec 2070NX är en lite mindre påkostad modell, men fantastiskt bra värde för pengarna -- den går att hitta för runt 5000 kr inklusive moms.
 
MagnusC skrev:
Vad tror ni om en Sony SDM-P234? Rätt häftig prislapp i gamla Svedala men säljs för det "facila" priset av 750 dollar i USA. Hur står sig denna skärm i jämförelsen med Laie, Eizo mfl?

Hej!

Det är en skärm som funnits ett tag på marknaden och det kan hända att de i USA säljer ut den för att göra plats för nyare modeller. Men det är en allmänt trevlig skärm med bra färgvisning. 750 dollar verkar prisvärt, när jag kikade på den för ett år sedan var listpriset här i Sverige runt 15000 kronor, nu verkar det ligga runt 11000.

Det är svårt att göra några generella jämförelser med andra märken, tänk på att t.ex. Eizo säljer allt från billiga kontorsskärmar till oerhört påkostade (och dyra) specialskärmar. Men skall du lägga runt 11000 kronor på en skärm skulle jag hellre skaffa en Eizo L997. Kan du köpa Sonyn för 750 dollar och få hem den utan allt för stora extrakostnader (hur det nu skulle gå till) känns den däremot prisvärd.

Runt 5000 kronor är annars den tidigare i tråden nämnda Nec 2070NX ett bra köp.
 
Några synpunkter på Samsung SyncMaster 214T? Ser bra ut på databladet, men hur är den i verkligheten? Jag har ännu inte hittat något ställe på stan där man kan se och "klämma" på en sådan. Har inte hittat några bra tester heller.

Är i startgroparna för att byta ut min 21" SONY Multiscan 500PS mot en tft i 7000 kronors klassen.

mvh
cf
 
Mozo skrev:
Några synpunkter på Samsung SyncMaster 214T? Ser bra ut på databladet, men hur är den i verkligheten? Jag har ännu inte hittat något ställe på stan där man kan se och "klämma" på en sådan. Har inte hittat några bra tester heller.

Är i startgroparna för att byta ut min 21" SONY Multiscan 500PS mot en tft i 7000 kronors klassen.

mvh
cf

Hej!

Det är en trevlig pva-skärm (samma panel används också i Nec 2170NX och förmodligen i flera andra skärmar) med neutrala och bra färger. En klart trevlig skärm.

Du kan även kika på Nec 2070NX eller Eizo L887 som ligger i ungefär samma prisklass och har samma bildstorlek (1600x1200). De är bara på 20 tum men har fina ips-paneler. Skillnaden mot en riktigt bra pva-panel (som i 214T) är inte så himlastormande stora, men ips-panelerna har inte den svaga blekning av färgerna som pva-skärmar får när du inte ser helt rakt på dem.

Även Viewsonic 2030b och Lacie 120 är trevliga skärmar i den här prisklassen, med mva-paneler som är ganska lika Samsungs pva-paneler.
 
Eizo 20" LCD FlexScan L887 TCO-03 och Eizo 20,1" LCD FlexScan S2000 TCO-03 kostar lika mycket på komplett.se .

Nån som känner till för och nackdelar mellan dessa.
Den första har kontrast 500:1 och den andra 1000:1.
Vilka är för- eller nackdelarna med detta?
 
PierreS skrev:
Eizo 20" LCD FlexScan L887 TCO-03 och Eizo 20,1" LCD FlexScan S2000 TCO-03 kostar lika mycket på komplett.se .

Nån som känner till för och nackdelar mellan dessa.
Den första har kontrast 500:1 och den andra 1000:1.
Vilka är för- eller nackdelarna med detta?

Hej!

S2000 har en pva-panel, med stor sannolikt mycket mycket lik den panel som sitter i Samsung 214T och Nec 2170NX som är omnämnda tidigare i den här tråden (svaret på Christer Fischers inlägg).

Där ser du också en mycket kort beskrivning av vad som skiljer dessa från till exempel L887.

Skillnaden i kontrast låter stor, men betyder i praktiken inte så förfärligt mycket. Råkar du vara speltok så har S2000 avsevärt kortare svarstider än L887, men i övrigt förefaller de vara två trevliga och bra skärmar.
 
Senast ändrad:
Stort tack för svaren!

En följdfråga: brukar kvalitetsskärmar med IPS-panel klara att visa full Adobe RGB färgrymd?

Vad är det för skillnad på IPS, AS-IPS, A-TW-IPS? Såg att NEC använder A-TW-IPS i både 2090UXI och SpectraView 2090. Samma panel tro?
 
Nej det är ett fåtal skärmar som kan visa de färger och nyanser som Adobe rgb innefattar, Eizo dyraste skärm samt någon Nec. Vissa dyrare Eizoskärmar kan visa de färger och nyanser som innefatts i en bra tryckprofil för glättat papper vilket räcker långt.
Mikael
 
Högtalare samt USB hub

Hej, och tack för mycket värdefull information.
För att göra valet än svårare - finna någon av de ovan nämda skärmarna (max 5000) med inbyggda högtalare och gärna USB hub?
/Andreas
 
Hur påverkar frekvensen vid maxupplösning på TFT-skärmar? flimmer mm.

Vilken frekvens har t.ex Nec 2090uxi eller ezio 887 vid maxupplösning?
 
En tft har ingen uppdateringsfrekvens som som en crt.
En crt uppdaterar skärmen 60. 80 ggr eller mer per sekund och detta ses/uppfattas av ögat som flimmer .
Lättast att upptäcka hur en crt flimmrar är att titta brevid en crt, ej rakt på skärmen då ses/registreras flimmret tydligast.
En plattskärm LCD där styrs varje cell individuellt och därför ses inget flimmer.
Mikael
 
Senast ändrad:
Hejsan,

Nu är det min tur att ha hammnat i skärm bytar "träsket" idag så sitter jag med en 6-7 år gammal 21" CRT med dimondtron rör, kör den med upplösning 1600*1200, men nu känner jag att det är dags för något mindre klumpigt på skrivbordet. Samtidigt så vill jag ha en större bildskärm helst en 24" LCD med bättre upplösning och det vore bra om det går att spela på den också, är skönt att kunna avreagera sig ibland med lite FPS- eller bil- spel.

Jag har funderat på denna EIZO FLEXSCAN S2410WK 24.1# WIDE som finns på Dustin, http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087098

Är det någon som eventuellt har använt en sådan skärm i verkligheten och kan berätta lite om hur den fungerar för bildbehandling (jag är bara en glad amatör) och gärna om den är "spelbar".

Andra alternativ som jag tittat på är dessa två,
SAMSUNG 244T http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088704
ACER AL2423 http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096726
Båda har ju fördelen av att vara billigare än EIZO:n men jag undrar hur står dom sig bildmässigt jämfört med EIZO:n speciellt Acern är ju betydligt billigare, på pappret så ser den ju ut som ett fynd jämfört med EIZO:n.

mvh
Anders
 
Vad du skall kolla är att om det går att ställa in ljushet,kontrast, temperatur och RGB värden manuellt.

Få skärmar klarar detta idag, de flesta skärmar har oftast en grundinställning runt 6500K och kan sedan endast regleras i ljusheten.Dessa skärmar kan alltså inte " kalibreras fullt" ut i exv 5000k som isostandarden rek. Var skärmen har sin native färgtemperatur/vitpunktinställd varierar i billigare skärmar.

Om seriös bildhantering/bildbehandling skall göras på en platt skärm så bör detta göras på en skärm där färgtemperatur/vitpunkt och övriga parametrar kan ställas in i skärmen. Därefer kan skärmen kalibreras/profileras med exv Gretag EyeOne. Flertalet lite dyrare Eizo skärmar har därför bättre elektronik i skärmen därav det dyrare priset . Dessa skärmar är också framtagna för prepress osv

Man bör därmed inte stirra sig blind på billigare skärmars specifikationer om den skall vara till bildhantering. Färgåtergivning, separation, jämnhet. svart och vit återgivning är viktigare än snabb responstid.
Mikael
 
Senast ändrad:
Någon som vet något om denna skärm HP F2105 21 tum WIDE TFT TCO-03? Den har tydligen prissänkts ganska kraftigt. Den verkar få mkt bra kritik i de media som jag kan hitta.
Ställde samma fråga i annat forum på Fotosidan av misstag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.