Annons

Bildskärm för bildbehandling

Re: LG

KoDanne skrev:
Kanske? den här (LG L204WT) är en 20" wide o en kontrast på 2000:1 labbar du lite med kalibreringen så tror jag du kan få en bra skärm för dessa 3000:-

Hej!

Den skärmen har jag inte testat, så jag borde väl hålla tyst, men ... Det är en snabb tn-panel med sexbitars färghantering och utrustad med LG:s nya teknik för att få upp kontrastvärdet (dagens tn-skärmar har annars som bäst runt 700:1 - 800:1 i kontrast). Jag har testat en annan LG-skärm med samma teknik och vad den (bland annat) gör är att variera ljusstyrkan beroende på hur bilden ser ut -- fullkomligt förödande för färgvisningen.

Det här är en teknik som så vitt jag förstår kommer från tv-världen och där fungerar bra för att ge djupare svärta och med nyanser i mörka bilder (t.ex. nattscener) och sedan kunna visa mer ljusa nyanser när bilden huvudsak är ljus (t.ex vinterlandskap).

Men, tekniken blir en fullkomlig mardröm om du försöker färgkalibrera skärmen ...

Det här är en jättetrevlig skärm för den som vill kombinera bra kontorsskärm som samtidigt är bra för att spela spel och visa film/tv. Men som skärm för bildarbete skulle jag definitivt avråda.
 
Grevture skrev:
Mitt tips är att även kika på de skärmar som Martins Fransson var nyfiken på strax innan i tråden. Eller den här om du vill komma riktigt billigt undan (kampanjpris):
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49883&traff=1
Men skärmarna du kikat på är trevliga bägge två, pva-panel hos Samsungen, mva-panel hos Viewsonicen.

Efter att jag hade skrivit mitt inlägg så satt jag och sniffade runt lite på nätet och ViewSonic´en har ju fått riktigt bra kritik för att vara en bra "allround" skärm med bra egenskaper på allt man slänger i dess väg. Hittills så är det mitt "förstaval", men den verkar vara slut precis överallt ?

Sony´n som du länkar till har jag aldrig hört talas om, och jag har inte hittat någon bra recension på den någonstans så jag kan inte sätta den i jämnförelse mot de andra. I dina ögon, hur står den mot ViewSonic´en ?

Nec 2070NX har jag sett en massa olika siffror gällande både kontrast och uppdateringsfrekvens. Har du de rätta siffrorna någonstans ?

Sony´n ser ju verkligen trevlig ut till det priset men vad är den faktiska uppdateringsfrekvensen gray-to-gray ? Det står ju 16ms på Webhallen, men är det g-t-g eller off-on-off ?

Som sagt, jag lägger gärna en lusentapp extra på att få en skärm som jag kan ha både till bildbehandling och spel lite då och då (man är ju trots allt inte äldre än vad man känner sig)...

Hur skulle du "rangordna" dessa 3 skärmar (enligt min "kravlista") ?
 
Wreckdiver skrev:
Efter att jag hade skrivit mitt inlägg så satt jag och sniffade runt lite på nätet och ViewSonic´en har ju fått riktigt bra kritik för att vara en bra "allround" skärm med bra egenskaper på allt man slänger i dess väg. Hittills så är det mitt "förstaval", men den verkar vara slut precis överallt ?

Sony´n som du länkar till har jag aldrig hört talas om, och jag har inte hittat någon bra recension på den någonstans så jag kan inte sätta den i jämnförelse mot de andra. I dina ögon, hur står den mot ViewSonic´en ?

Nec 2070NX har jag sett en massa olika siffror gällande både kontrast och uppdateringsfrekvens. Har du de rätta siffrorna någonstans ?

Sony´n ser ju verkligen trevlig ut till det priset men vad är den faktiska uppdateringsfrekvensen gray-to-gray ? Det står ju 16ms på Webhallen, men är det g-t-g eller off-on-off ?

Som sagt, jag lägger gärna en lusentapp extra på att få en skärm som jag kan ha både till bildbehandling och spel lite då och då (man är ju trots allt inte äldre än vad man känner sig)...

Hur skulle du "rangordna" dessa 3 skärmar (enligt min "kravlista") ?

Hej!

Jag glömde bort att du var sådan där spelgalning :) Jag har ingen aning om vilken svarstidsmätning de kört på Sony-skärmen, men bägge de skärmarna är ips-paneler och där är det så vitt jag förstå normalt sett mycket mindre skillnad mellan av/på och g-t-g.

Vad gäller korrekta siffror för Nec är det alltid bäst att gå till själva källan:
www.nec-display-solutions.se
Gå in via Produkter och Commercial Displays

Bild- och färgmässigt är skillnaderna mellan de här skärmarna du är inne på ganska små. Som alltid finns det en viss skillnad mellan mva-/pva-paneler som för små färgskiftningar vid betraktningsvinkel och ips-paneler som bara har försumbara skiftningar vid samma vinklar.

Ur spelsynpunkt är min personliga misstanke att skillnaderna också är små, men det är kanske det känns tryggare att sikta mot någon av dem med lägst uppgivna svarstider.
 
Nån som har sett en Samsung SyncMaster XL20? Den är rätt ny, och jag har inte hittat någon som säljer den i Sverige än. Rätt torftig info på nätet med tanke på att det står i pressreleasen att den ska finnas tillgänglig nu. På Samsungs hemsida finns iofs en manual att ladda ner. Enda problemet är att den är på Koreanska... ;)
 
Detta är en av de bästa trådarna på Fotosidan .
Kan du Martin göra en sammanfattning på några skärmar du rekommenderar upp till 10000:-
Sedan kanske du Stefan kan bidra med en lista på de skärmar du anser vara bra-men som kostar.

Mikael
 
NU har jag bestämt mig för att vänta lite med inköp av ny bildskärm. NEC visade upp en alldeles ny 26" 2690WUXi skärm på Fotomässan i helgen och den skall komma till försäljning i början på 2007 för ett ungefärligt pris om 12000:- plus moms, den är dock inte hårdvaru kalibrerbar. Innan mässan var jag helt inställd på att köpa en EIZO Flexscan S2410w men efter att ha sett den nya NEC:en så blir det en sådan. Inget ont om Eizo:n utan det är bara det att Windows texten blir lättare att läsa med en lite större skärm med samma upplösning 1920*1200.

mvh
Anders T
 
26" 2690WUXi skärm

Det ska ju komma en hårdvarukalibrerbar variant oxå för ca 5000:- mer + moms, känns som den ultimata skärmen, om man vill ha en bra skärm som duger för det mesta.
Men för att fördela utgifter bra mellan åren, jag inte vänta till nästa år...
 
macrobild skrev:
Detta är en av de bästa trådarna på Fotosidan .
Kan du Martin göra en sammanfattning på några skärmar du rekommenderar upp till 10000:-
Sedan kanske du Stefan kan bidra med en lista på de skärmar du anser vara bra-men som kostar.

Mikael

Hej!

Oj ... Kul idé, men det är ingen enkel lista att göra :)

1) Vad man kan rekommendera beror en hel del på vad olika personer har för andra krav på sin skärm, utöver grundförmågan att kunna visa färger och bra inställningsmöjligheter

2) Priset spelar en viktig roll, och det varierar ganska kraftigt -- ofta säljs bra skärmar av föregående modell ut i kampanjer vilket plötsligt kan göra dem mer prisvärda än en annan skärm man nyss rekommenderade

3) Det kommer hela tiden massor av nya skärmar med små och stora skillnader mot tidigare modeller. Det här är enormt roligt, men det gör att en sådan lista snabbt skulle bli inaktuell.

Men får jag lite tid över senare i veckan skall jag göra ett försök till en lista.
 
Det kan inte vara så svårt utifrån de erfarenheter du har.
Jag har testat en hel del skärmar under åren och funnit att flera har varit för dåliga vad det gäller jämnhet och färgåtergivning.Nu arbetar jag med bilder i en kontrollerad miljö.Dvs omgivningen är anpassad för bildarbete

Idag verkar det finnas betydligt fler skärmar som håller tillräckligt hög klass för den som har foto som hobby.

Petter L mätte upp ett antal skärmar för något/några år sedan, en bra skärm till tidningsredaktioner var då Phillips 20". Dvs här bedömdes pris/prestanda när ett stort antal skärmar skulle köpas in.
Sedan dess måste det ha hänt mycket.

Alla kan inte köpa en Eizo skärm eller en Canon 1dsmk2, D2x, en 30D eller D80 duger länge.
Likaså bör det vara med skärmar som skall användas till bilder.
En lista över några bra "bild"skärmar bör således inte vara svårt att presentera och skulle kunnas fyllas på i efterhand.
Mikael
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har nu beställt och fått en NEC 2090 uxi skärm. Den är mycket trevlig! Det är samma skärm som Spectraview 2090, dock utan keps och NEC:s programvara för hårdvarukalibrering.

Efter mjukvarukalibrering med Gretag Macbeth Eye One Display får jag en närmast spikrak felkurva och bättre färgomfång än min gamla 19" CRT. Bilden är mindre kontrastrik jfrt med CRT:n men hela gråskalan är nu tydligt separerad. CRT:n klarade inte att visa de allra ljusaste och de allra mörkaste tonerna.

NEC 2090 uxi visar tydligt alla toner i de referensbilder jag har (Phase One Color Checker och Crimsons provbild).

Jag är mycket nöjd! Tack för era tips och råd!

Läs Martins test av TFT-skärmar för bildbruk i Mikrodatorn! En mycket bra artikel som även förklarar en del av tekniken i skärmarna och vilka egenskaper de ger. Testet innehöll NEC 2090, 2190 uxi, Eizo 997, Eizo CE 210, Lacie 120, Lacie 321 (?), Samsung XXX och Philips 23" om jag inte minns fel =)
 
Även Inwarehouse hade visst problem att få tag på Lacie 120 varav jag avbeställde ordern. Efter mycket sökande stod jag och valde mellan Viewsonic VP2030b och Nec 2090Uxi. Tyvärr är den förstnämnda mycket svår att få tag på (som alla lite bättre skärmar?) och jag la en order på Necen.

Nu hittade jag http://www.webhallen.com/prod.php?id=49883&ref=Pricerunner&tduid=6f0bf337e2cd21cfe0ea571468e7b4b8 denna i en annan tråd och blir lite nyfiken på hur den står sig mot Necen. Det är trots allt halva priset. Har den någon chans?
 
Vi kalibrerade /profilerade en Samsung 215TW idag. Bra inställningsmöjligheter kontrast/ljus och RGB. Efter att med hjälp av EyeOne 2 mätt upp och ställt in kontrast och ljushet samt RGB fick vi en snygg skärm med jämn återgiven gråskala utan färgskiftningar i 6500k och gamma 2,2 och candellavärde 140
Testade med Stefans testbilder (www.profiler.nu) , bra separation av alla fälten.
Enda anmärkningen är att liksom hos många andra skärmar så finns det en glittrig "damstrumpa" framför bilden som jag upplever som störande. Det ger ett störande focusskift för ögat. Vissa färgskiftningar kan ses i Gratag macbeth om man sitter vid sidan och ej rakt framför skärmen.
Helt OK skärm för priset.
Mikael
 
Senast ändrad:
J0£L skrev:
Även Inwarehouse hade visst problem att få tag på Lacie 120 varav jag avbeställde ordern. Efter mycket sökande stod jag och valde mellan Viewsonic VP2030b och Nec 2090Uxi. Tyvärr är den förstnämnda mycket svår att få tag på (som alla lite bättre skärmar?) och jag la en order på Necen.

Nu hittade jag http://www.webhallen.com/prod.php?id=49883&ref=Pricerunner&tduid=6f0bf337e2cd21cfe0ea571468e7b4b8 denna i en annan tråd och blir lite nyfiken på hur den står sig mot Necen. Det är trots allt halva priset. Har den någon chans?

Hej!

Sony-skärmen är precis som Viewsonic-skärmen trevlig, bägge har bra (men lite olika) paneler.

Nec 2090UXi i sin tur har en mycket mer avancerad färghantering (i skärmen) och mycket mer utförliga inställningsmöjligheter. Dessutom har den teknik för att jämna ut skillnader i ljusstyrka över ytan.

Men, det hela beror på dina krav. Har du kört med kalibrerad skärm av bra kvalitet innan? Har du inte det och kanske inte har några planer på att regelbundet kalibrera och profilera skärmen faller många av Nec-skärmens fördelar, eller rättare sagt, i så fall utnyttjar du dem inte :)

Det är svårt att ge konkreta köpråd, det enkla är ju att konsekvent säga "köp det bästa du har råd med", men det samtidigt lite fegt :)
Nec-skärmen är mer avancerad och faktiskt bättre än Sonyn och Viewsonicen, men skillnaderna kan vara ganska subtila och kommer man inte använda dess mer avancerade möjligheter är det lite bortkastade pengar.

Alla tre skärmarna du är inne på är bra, bara olika bra :)
 
macrobild skrev:
Vi kalibrerade /profilerade en Samsung 215TW idag. Bra inställningsmöjligheter kontrast/ljus och RGB. Efter att med hjälp av EyeOne 2 mätt upp och ställt in kontrast och ljushet samt RGB fick vi en snygg skärm med jämn återgiven gråskala utan färgskiftningar i 6500k och gamma 2,2 och candellavärde 140
Testade med Stefans testbilder (www.profiler.nu) , bra separation av alla fälten.
Enda anmärkningen är att liksom hos många andra skärmar så finns det en glittrig "damstrumpa" framför bilden som jag upplever som störande. Det ger ett störande focusskift för ögat. Vissa färgskiftningar kan ses i Gratag macbeth om man sitter vid sidan och ej rakt framför skärmen.
Helt OK skärm för priset.
Mikael


Intressant! Den s-pva-panel de använder i den skärmen finns också i ett tjugotal andra skärmar på 21 (1680x1050) och 24 tum (1920x1200) från Dell, BenQ, Eizo, Fujitsu-Siemens, HP, Nec -- och Samsung själva då förstås :)

Nu varierar det givetvis med elektroniken från de olika tillverkarna hur bra inställningsmöjligheter man i praktiken får, men det är hur som helst en trevlig panel att utgå ifrån.
 
En av anledningarna att jag köpte en Eizo CG 210 var att där finn ingen j.... glittrig damstrumpa framför som stör+ att hela skärmen uppträder betydligt bättre än allt annat jag har provat i tft väg.
Varför denna glittriga hinna framför???

Mikael

PS finns även hos vissa senare Appleskärmar men inte hos exv tidiga Apple 20" .
 
Senast ändrad:
Grevture skrev:
Hej!

Sony-skärmen är precis som Viewsonic-skärmen trevlig, bägge har bra (men lite olika) paneler.

Nec 2090UXi i sin tur har en mycket mer avancerad färghantering (i skärmen) och mycket mer utförliga inställningsmöjligheter. Dessutom har den teknik för att jämna ut skillnader i ljusstyrka över ytan.

Men, det hela beror på dina krav. Har du kört med kalibrerad skärm av bra kvalitet innan? Har du inte det och kanske inte har några planer på att regelbundet kalibrera och profilera skärmen faller många av Nec-skärmens fördelar, eller rättare sagt, i så fall utnyttjar du dem inte :)

Det är svårt att ge konkreta köpråd, det enkla är ju att konsekvent säga "köp det bästa du har råd med", men det samtidigt lite fegt :)
Nec-skärmen är mer avancerad och faktiskt bättre än Sonyn och Viewsonicen, men skillnaderna kan vara ganska subtila och kommer man inte använda dess mer avancerade möjligheter är det lite bortkastade pengar.

Alla tre skärmarna du är inne på är bra, bara olika bra :)

Tack så hemskt mycket för ditt svar Martin. Det var precis vad jag ville höra. Jag ska avbeställa Necen och välja en Sony istället, så kan jag lägga resten som en grundpott till en ny vidvinkelzoom.
 
mr_rockster skrev:
Martin:

Hur bra är Sony 20" TFT SDM-S205F/S jämfört med 2070 nx skärmen?

MVH

Johan

Hej!

Jag har testat Sony-skärmen, men inte Nec-skärmen så det är svårt att säga. Men så vitt jag vet bygger de på samma panel, så skillnaderna borde inte vara så jättestora.

Sony-skärmen är bra, trevliga färger och helt ok inställningsmöjligheter.
 
Sådär, då var en sony beställd ;)

Tusen tack än en gång för att du delar med dig av dina kunskaper. Denna tråden är härmed nominerad till fotosidans bästa av mig ;)

mvh

Johan
 
Jag borde få provision från Webhallen. Två har beställt pga lilla mig :)

För övrigt har jag haft skärmen i ett par veckor och jag är supernöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.