Dykhjelm skrev:
Fråga till Martin A.
Innebär detta att du rekommenderar Samsung 204B för bildbehandling?
Ok, här kommer ett smått filosofiskt svar ...
Det här med att rekommendera skärmar är oerhört svårt. Jag kan göra det enkelt för mig och bara rekommendera en skärm som till exempel Eizo Coloredge CG221 (eller motsvarande Nec- eller Quato-skärm) och konstatera att de flesta andra skärmar inte har riktigt lika bra egenskaper.
Men tyvärr är det få av oss förunnat att ha råd med den typen av skärmar.
Att rekommendera andra skärmar utan att veta precis vem som skall ha dem och hur de skall användas slår lätt fel. Jag kanske pekar på en onödigt dyr skärm för en viss person, eller en skärm som inte håller måttet för någon annan.
Samsung 204B är inte en skärm som är avsedd för bildarbete, den är (liksom ungefär 95% av alla skärmar som säljs
snarare optimerad för att vara så bra som möjligt för kontorsbruk. Det innebär att den är
- ganska ljusstark (skall kunna användas i väl upplysta rum, med dåligt ordnad belysning)
- har hög kontrast (ger bra sting och svärta i text på vit bakgrund)
- har bra men inte fantastiska färger (du kan titta på bilder utan att missa så mycket men den har inte så noga avstämd gamma, vittemperatur och dessutom varierar kanske färgtemp över gråskalan)
- har god ergonomi (företag kan köpa in 200 skärmar och alla 200 som får dem kan ställa in dem efter sina behov)
- så billig som möjligt utan att tappa för mycket av de ovanstående punkterna.
Så är en sådan förhållandevis billig kontorsskärm att rekommendera för bildarbete?
Ja, om det är den skärm du har råd med, så definitivt. Den är mycket bättre än en äldre sunkig skärm. (Som en tidig och liten tft-skärm, t.ex. 15-tum med kassa färger eller en trött gammal crt som tappat skärpa och kontrast.)
Men har du råd att lägga mer pengar finns det helt klart skärmar som ger mer för en fotograf än de billiga kontorsskärmarna. Som en lite dyrare kontorsskärm -- det du ofta vinner där är just lite bättre färger, en lite mer påkostad panel, lite mer påkostad styrelektronik (ger exaktare färger och mer möjligheter att justera).
Ofta kan det kanske vara bättre att köpa en förhållandevis billig skärm och sedan profilera den med hjälp av ett kalibreringsinstrument (läs gärna
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm) än en dyrare skärm som du lämnar helt ojusterad.