ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hur var det nu med NEC MultiSync LCD2470WNX, tror att du berört den förrut. Har sett priser nerät 6500kr ute i Europa. Har denna billiga skärm fler inställningsmöjligheter än andra liknande skärmar i samma prisklass? Det jag är mest orolig för att är att färgernas återgivning varierar äver panelens yta. Är det någon tillverkare som haft detta problem mer än andra?

johan.morck skrev:
Hur var det nu med NEC MultiSync LCD2470WNX, tror att du berört den förrut. Har sett priser nerät 6500kr ute i Europa. Har denna billiga skärm fler inställningsmöjligheter än andra liknande skärmar i samma prisklass? Det jag är mest orolig för att är att färgernas återgivning varierar äver panelens yta. Är det någon tillverkare som haft detta problem mer än andra?

Hej!

Jag har ännu inte testat just den skärmen, men den ser helt klart intressant ut -- samma fina pva-panel som sitter i så många 24-tummare.

Men tänk på att hålla isär
2470WNX - pva-panel
2470WVX - tn-panel

Alla skärmar i Nec:s Multisync-serie har omfattande färginställningar (precis som alla Eizo-skärmar), så den har helt klart mer färginställningar än de flesta andra skärmar i samma prisklass.

I den här priklassen är skärmar aldrig perfekt jämna över ytan. Det typiska mönstret är att ljusstyrkan är relativt kosnstant över en stor yta mitt i skärmen, men att den sedan avtar sista biten ut mot kanterna och i synnerhet i hörnen. Färgegenskaperna brukar vara tämnligen konstanta i den del av ytan där ljusstyrkan är konstant, och variera lite där ljusstyrkan sedan avtar.

Jag har inte sett några generella problem med ojämnhet hos specifika tillverkare, snarare att vissa modeller hos billigare märken kan vara mer ojämna än andra. Det är i grund och botten en prisfråga, mer påkostad bakgrundsbelysning är just mer påkostad, dvs dyrare.

Grevture skrev:

Alla skärmar i Nec:s Multisync-serie har omfattande färginställningar (precis som alla Eizo-skärmar), så den har helt klart mer färginställningar än de flesta andra skärmar i samma prisklass.

Jag tycker nog att min nya Eizo S2110W är en liten besvikelse vad gäller färginställningar. Jag kan bara välja fasta lägen för Kelvin och har bara möjlighet att justera "mättnad" och "färgton" och det är inte separata inställningar för R, G och B.Men bilden ser bra ut ändå och jag använder 6500 K profilen som följde med. Den verkar göra ett bättre jobb än min Spyder 2.

Slowfinger skrev:
Jag tycker nog att min nya Eizo S2110W är en liten besvikelse vad gäller färginställningar. Jag kan bara välja fasta lägen för Kelvin och har bara möjlighet att justera "mättnad" och "färgton" och det är inte separata inställningar för R, G och B.Men bilden ser bra ut ändå och jag använder 6500 K profilen som följde med. Den verkar göra ett bättre jobb än min Spyder 2.

Hej!

Den skärmen har definitivt mer inställningar än så, men jag funderar om den inte har två lägen för inställningsmenyn -- ett "enkelt" (dvs ofullständigt :) och ett avancerat (det du vill ha). Kolla upp det i manualen.

Right you are Martin! Det tog ett tag innan jag fattade att skärmen skulle vara i läge "custom" för att få fram alla kontroller som gain, temperatur, gamma och sex färger. Tack! Nu blir det säkert bättre med Spydern. Förut när jag profilerade med den såg allt bra tills den skulle mäta vitbalansen. Då blev allt rosafärgat och programmet tyckte att det var mycket bättre än orginalet. Såg för jäkligt ut...

Grevture skrev:
Hej!

Jag har ännu inte testat just den skärmen, men den ser helt klart intressant ut -- samma fina pva-panel som sitter i så många 24-tummare.

Men tänk på att hålla isär
2470WNX - pva-panel
2470WVX - tn-panel

I den här priklassen är skärmar aldrig perfekt jämna över ytan. Det typiska mönstret är att ljusstyrkan är relativt kosnstant över en stor yta mitt i skärmen, men att den sedan avtar sista biten ut mot kanterna och i synnerhet i hörnen. Färgegenskaperna brukar vara tämnligen konstanta i den del av ytan där ljusstyrkan är konstant, och variera lite där ljusstyrkan sedan avtar.

Jag har inte sett några generella problem med ojämnhet hos specifika tillverkare, snarare att vissa modeller hos billigare märken kan vara mer ojämna än andra. Det är i grund och botten en prisfråga, mer påkostad bakgrundsbelysning är just mer påkostad, dvs dyrare.

Nu har jag fått hem min 2470WNX . Ujujuj vad stor och fin den är. Jag är särskilt imponerad på det mekaniska. Foten med höj-sänk, tilt, pivot - det är hur mjukt som helst. Vridningen i foten är säkert kullagrad.

Bildmässigt har jag inte konstaterat så mycket än, men ljusstark är den och klar och fin.

Den har ju till och med den "utfyllnadsmod" som jag letat efter. Den som fyller ut skärmen men behåller proportionerna.

Jag köpte den i blindo på rekommendatinoer från en färghanteringskonsult.

/Per

Hade egentligen bestämt mig för en ViewSonic VP2030B men efter att läst igenom tråden börjar det mer och mer luta åt en bredbildsskärm och då Eizo S2411W. Vad som gör mig något betänksam är att den har dynamisk kontrast som jag vill minnas att Martin varit tveksam till.
Så min undran är om den ändå är bra till bildredigering eller det finns något bättre i den prisklassen?

Nu har jag labbat lite med min NEC LCD2470WNX. Jag har den inställd på sRGB - vilket är möjligt i den, men då tycker jag att det är ett grönstick i bilden som känns knasigt.

När jag kalibrerar skärmen (mot 6500K) med Spyder2 och mäter upp RGB responsen så får jag bifogat utseende.

Borde ett sRGB läge bli så grönt?

Efter kalibrering känns dock skärmen väldigt trevlig. Jag ser faktiskt lite ojämnheter i belusning längst ut i hörnen. Typ sista centimetern eller så och det kan jag leva med.

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,013
Slowfinger skrev:
¨

Hej Bosse!
Jag har för ett par dagar sedan fått samma skärm (S2110W) och kan inte säga annat än att jag är besviken, om bilden inte blir bättre än så här.

-Svart text mot vit bakgrund visas inte skarpt svart, utan har grönt "ludd" runt omkring sig. Ser nästan ut som kromatiskt abberration som man kan få på fotografier.

-Jag hittar ingen kontrast-knapp. Kan man inte justera kontrasten?

-Har du kommit på hur man får skärmen att visa 32-bitars färger? För jag får inte ut det på min skärm. Grafikkortet levererar 32-bitars färg, men skärmen visar klart övergångar mellan olika färgnyanser, vilket den inte ska göra. Se exempelvis på denna bild som är bakgrundsbilden "WindowsXP".
(Och det är inte så att jag har ställt in 16-bitars färg på mitt grafikkort av misstag, det har jag kontrollerat. Med 16-bitars läget valt ser det ännu värre ut.)

Bilagor

• windows.jpg
    windows.jpg
    41.6 KB · Visningar: 964
Är det inte så enkelt att det bara krävs någon form av uppdatering av befintlig drivrutin? Eller någon inställning som ligger kvar sedan tidigare och som var anpassad för en annan skärm. Låter ju helmysko annars.

vaspenil skrev:
Nu har jag labbat lite med min NEC LCD2470WNX. Jag har den inställd på sRGB - vilket är möjligt i den, men då tycker jag att det är ett grönstick i bilden som känns knasigt.

När jag kalibrerar skärmen (mot 6500K) med Spyder2 och mäter upp RGB responsen så får jag bifogat utseende.

Borde ett sRGB läge bli så grönt?

Efter kalibrering känns dock skärmen väldigt trevlig. Jag ser faktiskt lite ojämnheter i belusning längst ut i hörnen. Typ sista centimetern eller så och det kan jag leva med.

Läs igenom testen http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-nec-lcd2470wnx-part2.html
och frammåt. Du får också lite tips om inställningar. Skärmen klarar "nästan" s-rgb
färger och nyanser.

Mikael

Eeros skrev:
¨

Hej Bosse!
Jag har för ett par dagar sedan fått samma skärm (S2110W) och kan inte säga annat än att jag är besviken, om bilden inte blir bättre än så här.

-Svart text mot vit bakgrund visas inte skarpt svart, utan har grönt "ludd" runt omkring sig. Ser nästan ut som kromatiskt abberration som man kan få på fotografier.

-Jag hittar ingen kontrast-knapp. Kan man inte justera kontrasten?

-Har du kommit på hur man får skärmen att visa 32-bitars färger? För jag får inte ut det på min skärm. Grafikkortet levererar 32-bitars färg, men skärmen visar klart övergångar mellan olika färgnyanser, vilket den inte ska göra. Se exempelvis på denna bild som är bakgrundsbilden "WindowsXP".
(Och det är inte så att jag har ställt in 16-bitars färg på mitt grafikkort av misstag, det har jag kontrollerat. Med 16-bitars läget valt ser det ännu värre ut.)

Samma sak här http://www.prad.de/en/monitore/review-eizo-s2110w-k.html
Läs igenom testen, Eizon har bra färgåtergivning, stor färgrymd med bra färgåtergivning.
Du kan sannolikt ställa in mer vad du tror.
Mikael

Jag håller på att hjälpa ett företag med skärmar till bildbehandling.
Förutom Eizo CG serie så ser jag denna skärm som mycket intressant alternativ. NEC Bildskärm 26" MultiSync 2690WUXi svart.
Prestandamässigt och bildmässigt verkar den prisvärd.
Vad säger du Martin (vårt samtal bröts innan jag stack till Berlin).
Mikael

Tycker ni att det syns gröna och magenta "ludd" runt texten i denna bild, där jag fotograferade av skärmbilden: (Jag frågar för det är så svårt att veta om det kommer med, fastän jag på min skärm kan se att det syns även på fotografiet. Jag vet ju inte om det syns bara för att jag tittar på det med just min skärm..)

Bilagor

• text.jpg
    text.jpg
    51.5 KB · Visningar: 954
hej Eero! Trist att du inte är nöjd med din skärm. Tyvärr är jag inte hemma i Göteborg förrän på söndag men då ska jag kolla upp min S2110W lite mer. Har du kopplat in den med DVI? Har du tryckt vänsterpil och fått upp en ruta i nedre vänstra hörnet där du kan bläddra fram till "custom" och därmed få upp fler inställningsmöjligheter när du sedan trycker fram menyerna?

Jag har inte hunnit undersöka närmare och inte hunnit profilera innan jag åkte men vi får se till att kolla upp det här. Mvh Bosse

Ollermark1 skrev:
Hade egentligen bestämt mig för en ViewSonic VP2030B men efter att läst igenom tråden börjar det mer och mer luta åt en bredbildsskärm och då Eizo S2411W. Vad som gör mig något betänksam är att den har dynamisk kontrast som jag vill minnas att Martin varit tveksam till.
Så min undran är om den ändå är bra till bildredigering eller det finns något bättre i den prisklassen?

Hej!

Väldigt många moderna har dynamisk kontrast som tillval. Du behöver alltså inte använda det, se till att inte aktivera den bara.

--------------------------------------------------------------------------------
Mats Ollermark (Ollermark1) skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Väldigt många moderna har dynamisk kontrast som tillval. Du behöver alltså inte använda det, se till att inte aktivera den bara.

Tack så mycket Martin.

macrobild skrev:
Jag håller på att hjälpa ett företag med skärmar till bildbehandling.
Förutom Eizo CG serie så ser jag denna skärm som mycket intressant alternativ. NEC Bildskärm 26" MultiSync 2690WUXi svart.
Prestandamässigt och bildmässigt verkar den prisvärd.
Vad säger du Martin (vårt samtal bröts innan jag stack till Berlin).
Mikael

Hej!

Nec 2690UXi är en härlig skärm, fråga till exempel Jesper Ekwall, har för mig att han kör en sådan.

Bra ips-panel från LG, rejält med inställningar och ovanligt jämn över ytan tack vare GammaComp-tekniken Nec använder. Stor färgrymd (lite drygt 90% aRGB) och stor yta.

Inte jättebillig, men grymt mycket skärm för pengarna skulle jag säga.

Eeros skrev:
Tycker ni att det syns gröna och magenta "ludd" runt texten i denna bild, där jag fotograferade av skärmbilden: (Jag frågar för det är så svårt att veta om det kommer med, fastän jag på min skärm kan se att det syns även på fotografiet. Jag vet ju inte om det syns bara för att jag tittar på det med just min skärm..)

Hej!

Jag kan inte påstå att jag har någon riktig aning vad som blir fel hos dig. Jag har både testat och använt åtskilliga exemplar av både S2110W och S2111W och inga av dem har visat upp några som helst tendenser till generalla problem med skärpa. Så antingen är ditt exemplar defekt, eller så är något fel med grafikkort, drivrutiner, inställnigar, Windows, skärmkabeln eller någon kombimation av dessa.

Vad kör du med för inställningar?

Detta att du inte kan få 32 bitar luktar lite grafikkortsproblem (eller drivrutiner), vad är det för grafikkort? Kan du köra 32 bitar om du ställer ned bildstorleken till 1280x1024?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar