Annons

Bildskärm för bildbehandling

AFE skrev:
Vi fick ett väldigt bra pris på Dells 24-tummare (nya varianten) på jobbet, och bestämde oss för att köpa ett knippe.

Leveranstid: två månader :(

Finns det någon konkurrent som levererar något så när likvärdiga skärmar för runt 5kkr?

/afe

Sökte på prisjakt, 24 tum, betraktningsvinklar 178/178 (dvs pva-panel):

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s11073749&o=produkt_pris_inkmoms

De här (14) skärmarna borde har relativt likartade egenskaper med tanke på att de flesta av dem bygger på samma paneltyp. LG är ett undantag som inte har Samsungs pva, utan en mva-panel (LG:s egen?). Nu kan de billigaste vara med en lite äldre version av panelen, men skillnaderna är ganska subtila. Tror den allra billigaste Acer-skärmen enbart har d-sub-ingång, ingen dvi.

Var Dell-skärmen en HC-variant? (High Color) I så fall är det nog så vitt jag vet enbart Samsung och Eizo som släppt motsvarande versioner med stor färgrymd.
 
Senast ändrad:
Hej! Började läsa den här mastodonttråden för ett par dagar sedan. Mycket intressant eftersom jag ska köpa en ny, extern skärm, till min Macbook Pro.

Men det är ju inte lätt med tanke på alla modeller som finns, för att inte tala om allt nytt som kommer. Måste också säga att Martin är fantastisk som hjälper till så mycket i den här tråden. Det är sådana som du som gör Fotosidan så himla bra!

Mitt eget mål är ju att hitta en så bra skärm som möjligt för fotoarbete, helst så stor som möjligt men ändå vill jag lägga ut max 10-11 000 kronor inkl moms.

Kanske finns svaret bland de här 24-tummarna som Martin just länkat till. Eller är det någon som har svaret på tiotusenkronorsfrågan:

Mest "bang for the bucks"i prisklassen upp till 10- 11 000 kronor?
 
Johan Forsgard skrev:
Men, varför blir det som det gör?
Varför klarar inte Spydern av att profilera skämen om jag säger att jag kan justera det som går, dvs Brightness, Contrast och RGB?
Det låter mycket märkligt att du får en knallröd skärm när du färgbalanserar din skärm. Tror inte det beror på att din skärm har ett så stort färgomfång så att den inte kan hanteras av kalibratorn. Mina erfarenheter av den kalibratorn är rätt god, men programmet tycker jag är sämre. Ta hem och prova Basiccolor Display för att se om du får ett bättre resultat. Jag har för mig att du får 5 kalibreringar innan du måste betala för programmet, eller om det är 14 dagar fri användning du får.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det låter mycket märkligt att du får en knallröd skärm när du färgbalanserar din skärm. Tror inte det beror på att din skärm har ett så stort färgomfång så att den inte kan hanteras av kalibratorn. Mina erfarenheter av den kalibratorn är rätt god, men programmet tycker jag är sämre. Ta hem och prova Basiccolor Display för att se om du får ett bättre resultat. Jag har för mig att du får 5 kalibreringar innan du måste betala för programmet, eller om det är 14 dagar fri användning du får.

Stefan

Jag tycker också det hela låter lindrigt sagt märkligt. Jag har kört kalibrering på Dells och Samsungs 27-tummare som har snarlik panel och samma stora färgrymd, det gick utan problem och det var i själva verket mycket lite jag behövde skruva på (de var hyfsat väl inställda med fabriksinställningar). Nu körde jag däremot med en Eye-One och Gretags gamla programvara.
 
Vilken tråd!

Hittade också den här tråden för några dagar sedan. Mycket och bra information men jag blir lite snurrig av att lista ut vad som skulle passa mig, så jag tar chansen att ställe en fråga. Som säkert är ställd redan på någon av de 60 föregående sidorna. I så fall kanske ni kan hänvisa mig till rätt sida?

Så här är det:
Sitter vid min bärbara och längtar efter en bra skärm för bildbehandling. Tyvärr har jag inte råd med några 10-15k. Någonstans vid 5000:- går gränsen. Finns det några bra skärmar i den här prisklassen, ips-panel verkar ju vara det bästa för bilder, ca 21", som går bra att kalibrera (använder eye-one)?

Alltså: så bra som möjligt så billigt som möjligt. Även om den ekvationen ju oftast inte går ihop...
 
Re: Re: Re: Re: Är denna nåt att ha?

Grevture skrev:
Jag ber om ursäkt, glömde att Dustin behåller den urprungliga URL:en även fast man bläddrar iväg till andra produkter ...

Nytt försök:

Eizo S1931SA
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095438

Nec 1970NXP
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010114894

Philips 200WP7
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098785

Bra att du sa till Eero, så här dags är man inte alltid vid fullt medvetande :)

Tack Martin för alla tips :)
Står lite i valet och kvalet om det inte är bättre på lång sikt att satsa några tusen kronor till för en mer grafikanpassad skärm.
Såg denna på Scandinavian Photo och undrar om det är något att satsa på om man tar några steg uppåt?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6547499
 
Re: Vilken tråd!

mareri skrev:
Hittade också den här tråden för några dagar sedan. Mycket och bra information men jag blir lite snurrig av att lista ut vad som skulle passa mig, så jag tar chansen att ställe en fråga. Som säkert är ställd redan på någon av de 60 föregående sidorna. I så fall kanske ni kan hänvisa mig till rätt sida?

Så här är det:
Sitter vid min bärbara och längtar efter en bra skärm för bildbehandling. Tyvärr har jag inte råd med några 10-15k. Någonstans vid 5000:- går gränsen. Finns det några bra skärmar i den här prisklassen, ips-panel verkar ju vara det bästa för bilder, ca 21", som går bra att kalibrera (använder eye-one)?

Alltså: så bra som möjligt så billigt som möjligt. Även om den ekvationen ju oftast inte går ihop...

Hej!

Bra skärmar runt 5000 kronor ... Visst finns det sådana. Inte de bästa förstås, men bra.

Dels har vi de tre förslagen till Jan Jidsten strax före här:

Eizo S1931SA
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095438

Nec 1970NXP
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010114894

Philips 200WP7
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098785

Sedan skulle jag säga att de här är bra, men en liten aning dyrare:

Nec 2070NX
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094679

Viewsonic VP2030B
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088826

En gammal klassiker som varit uppe ofta i den här tråden - Nec 20WGX2
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104936

Nu har jag länkat till Dustin ovan (jag har givetvis provision :), det är mest eftersom de har tydliga sammanställningar. Det går normalt att hitta skärmarna billigare på annat håll, prova Prisjakt.

Ett annat bra ställe att kika är Eizos egna utförsäljning av modeller som försvunnit ur sortimentet:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664

Huvudtipset är det här: Kika efter skärmar med 176/176 eller 178/178 i betraktningsvinklar. Strunta i svarstider, fundera inte så mycket på kontrasten ... Och köp en större skärm än du tänkt dig -- du ångrar dig inte! :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Är denna nåt att ha?

jjf skrev:
Tack Martin för alla tips :)
Står lite i valet och kvalet om det inte är bättre på lång sikt att satsa några tusen kronor till för en mer grafikanpassad skärm.
Såg denna på Scandinavian Photo och undrar om det är något att satsa på om man tar några steg uppåt?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6547499

Det är förtvivlat svårt att ge konkreta råd om lämpliga prisnivåer till andra som man inte riktigt känner och inte vet hur de arbetar med sina bilder ... :)

Det är mycket enklare att ge råd till yrkesfotografer -- de skall ha bra grejer och de får banne mig kosta på sig lite. Det är att ge råd till någon som satsar sin surt förvärvade hobbybudget som svårare. Det är bara du själv som riktigt vet var din budget ligger.

Men skärmen du länkar till är bra, har du råd med den blir du inte besviken.

Är du ambitiös med att skriva ut snygga utskrifter, blir irriterad över små färgfel ... Då är den där skärmen ett stort lyft jämfört med de vi diskuterade tidigare. En välkalibrerad och bra skärm kan bespara dig många dyra provutskrifter.

Själv hör jag till dem som prioriterar storlek framför kvalitet, större är bättre (hej Freud!). Men då skall man hålla i minnet att jag inte ens har någon fotoskrivare och att färgäkthet inte är min huvudprioritet.

Den där skärmen (och liknande paket från till exempel Eizo eller Lacie) har tydliga fördelar jämfört med de skärmar vi diskuterade tidigare. Du får framför allt en kalibrator vilket alltid är en bra idé, och dessutom automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering") som är exaktare och är så bekvämt att det faktiskt blir gjort (inte för att jag säger att du är lat, men jag är det).
 
Tack så mycket för den där länken till Eizos "utförsäljning" Martin - jag slog till på en Eizo S2110W som var en skärm jag funderat lite på tidigare. Kostade bara 5800 inkl moms och frakt vilket var en tusenlapp billigare än bästa pris på Pricerunner. Enligt de tester jag sett ska det vara en bra skärm och det verkar som om den har bra inställningsmöjligheter.

Hojta gärna till om jag har fel så får jag väl ångra mig ;-)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är denna nåt att ha?

Grevture skrev:
Det är förtvivlat svårt att ge konkreta råd om lämpliga prisnivåer till andra som man inte riktigt känner och inte vet hur de arbetar med sina bilder ... :)

Det är mycket enklare att ge råd till yrkesfotografer -- de skall ha bra grejer och de får banne mig kosta på sig lite. Det är att ge råd till någon som satsar sin surt förvärvade hobbybudget som svårare. Det är bara du själv som riktigt vet var din budget ligger.

Men skärmen du länkar till är bra, har du råd med den blir du inte besviken.

Är du ambitiös med att skriva ut snygga utskrifter, blir irriterad över små färgfel ... Då är den där skärmen ett stort lyft jämfört med de vi diskuterade tidigare. En välkalibrerad och bra skärm kan bespara dig många dyra provutskrifter.

Själv hör jag till dem som prioriterar storlek framför kvalitet, större är bättre (hej Freud!). Men då skall man hålla i minnet att jag inte ens har någon fotoskrivare och att färgäkthet inte är min huvudprioritet.

Den där skärmen (och liknande paket från till exempel Eizo eller Lacie) har tydliga fördelar jämfört med de skärmar vi diskuterade tidigare. Du får framför allt en kalibrator vilket alltid är en bra idé, och dessutom automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering") som är exaktare och är så bekvämt att det faktiskt blir gjort (inte för att jag säger att du är lat, men jag är det).

Tack än en gång Martin :)
Du verkar vara en klippa när man behöver råd om bildskärmar och dina tips är bra och tydliga.
Som hobbbyfotograf med naturen som vanligaste motiv känns det viktigt att ha en bra skärm, lika väl som att ha en bra kamera och objektiv, nu när vi går in i det digitala mörkrummet. Bildskärmen är ju en viktig länk i bildens "framkallning"
Sedan har vi ju olika behov och budget etc. men det är alltid gott med goda råd och det har jag fått.
 
Jag har en liten fråga ang. Benq.

Köpte en FP241W förra året, jag är överlag nöjd efter "kalibrering".
Nu letar jag efter en skärm till min systers dator, och då ser jag att det har kommit en ny modell som heter FP241WZ...

Vad är skillnaden mellan FP241WZ och den gamla FP241W?? Som jag förstått det hela så är det 1:1 pixelmappning (vad är det??) Och någon mjukvaruanpassad motor för svart till vitt???

Martin A, har du testat dessa skärmar, du har nämnt innan i tråden att dom är prisvärda.

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Jag har en liten fråga ang. Benq.

Köpte en FP241W förra året, jag är överlag nöjd efter "kalibrering".
Nu letar jag efter en skärm till min systers dator, och då ser jag att det har kommit en ny modell som heter FP241WZ...

Vad är skillnaden mellan FP241WZ och den gamla FP241W?? Som jag förstått det hela så är det 1:1 pixelmappning (vad är det??) Och någon mjukvaruanpassad motor för svart till vitt???

Martin A, har du testat dessa skärmar, du har nämnt innan i tråden att dom är prisvärda.

Mvh // Martin

Hej!

Jag har testat den modellen du har, FP241W, men inte den nya. Som jag har förstått det är skillnaderna i den nya mest relevanta om man har skärmen för TV/film och spel.

1:1-pixelmappning innebär att om du matar skärmen med 1280x1024 så kan du välja om den skall "stretcha", dvs försöka skala ut den bilden så den täcker hela skärmytan, eller köra 1:1-mappning som innebär att skärmen använder 1280x1024 bildpunkter i mitten och lämnar resten av bildpunkterna svarta (du har ju 1920x1600). Det här senare är viktigt för spelare som av prestandaskäl ofta kör spel i allt från 1280x1024 till 800x600.

Jag är inte helt klar över vad du menar med det andra, men det kan vara "black frame insertion" som används för att ge bättre upplevda prestanda för spel och film.
 
Ok, tack för ditt snabba svar Martin!
Då blir det en till av den gamla modellen :)

Förresten, hur står sig en <EIZO FLEXSCAN S2401WSE 24#> mot en Benq FP241W? (skriver detta utan att söka i tråden...) Priset är nästan samma...


Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Ok, tack för ditt snabba svar Martin!
Då blir det en till av den gamla modellen :)

Förresten, hur står sig en <EIZO FLEXSCAN S2401WSE 24#> mot en Benq FP241W? (skriver detta utan att söka i tråden...) Priset är nästan samma...


Mvh // Martin

Har inte S2401WSE en billigare panel? Det är min gissning. FP241w/wz förefaller vara en riktigt fin och är enligt min gissning snäppet bättre för den som jobbar mycket med bildbehandling.
Vad gäller FP241WZ så skall den enligt uppgifter vara mer strömsnål också. Det lite högre priset kansk man har igen på elräkningen ;-)
 
johan.morck skrev:
Har inte S2401WSE en billigare panel? Det är min gissning. FP241w/wz förefaller vara en riktigt fin och är enligt min gissning snäppet bättre för den som jobbar mycket med bildbehandling.
Vad gäller FP241WZ så skall den enligt uppgifter vara mer strömsnål också. Det lite högre priset kansk man har igen på elräkningen ;-)

Hej!

Jag har inte tittat på S2401WSE (ännu :), det är en tämligen ny skärm. Men du har helt rätt i att den har en annan billigare panel, det är en tn-panel (se http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1657)
och med 99% sannolikhet ungefär densamma som till exempel sitter i Samsung 245B. Så ur bildarbetessynpunkt är pva-panelen i Benq FP241 att föredra.
 
Hej

Jag har hittat en ViewSonic VX2435WM. Den verkar intressant och till konkurenskraftigt pris. Dock hittar jag inte så många åsikter om den. Någon som vet om det är ett relevant alternativ?

Efter de senaste dagarnas efterforskningar på 1200x1920 skärmar kandiderar
Apple Cinema Display 23"
HP LP2465
NEC MultiSync LCD2470WNX
Benq FP241WZ
LG L245WP
ViewSonic VX2435WM

Jag gissar att alla dessa är ganska likvärdiga.

En sak jag undrar över dock. Många tillverkare har "färgförbättring", "skärpeförbättring" och annat lullull i skärmarna (och till grafikdrivrutiner med för den delen).
In a word, picture quality is punchy, with very vibrant colours, produced courtesy of ViewSonic's Smart Colour Engine, which is designed to optimise colour for games, movies, photos and the like."
Det låter som om dessa grejjer gör olika saker med lika bilder. Hur vet jag om då vad jag får? Och brukar man kunna slå av dessa "förbätrare".
 
Jag vill passa på och tacka för all värdefull information som finns i tråden!

Jag har nu en Eizo s2110w, och skulle behöva lite råd vid val av kalibrator. Var inne på Spyder2 Express med BasicColor som mjukvara, men efter att ha läst olika recensioner verkar
Eye-One Display 2 prestera bättre, däremot vet jag inte hur bra deras mjukvara är.

Min fråga är vilken kombination av kalibrator + mjukvara skulle ge bra resultat för min bildskärm?


ps. Jag kör Vista, med avstängd användarkontokontroll, så jag borde inte tappa profilen.
 
TonyC skrev:
Jag vill passa på och tacka för all värdefull information som finns i tråden!

Jag har nu en Eizo s2110w, och skulle behöva lite råd vid val av kalibrator. Var inne på Spyder2 Express med BasicColor som mjukvara, men efter att ha läst olika recensioner verkar
Eye-One Display 2 prestera bättre, däremot vet jag inte hur bra deras mjukvara är.

Min fråga är vilken kombination av kalibrator + mjukvara skulle ge bra resultat för min bildskärm?


ps. Jag kör Vista, med avstängd användarkontokontroll, så jag borde inte tappa profilen.

EyeOnes programvara är bra men Stefan Ohlsson som är den person som har testat nästan alla programvaror menar att basiccolor fortfarande är bättre , just nu har jag strul med Leopard och ColorNavigator till min Eizo CG skärm så jag förlitar mig på EyeOne programmet som är nyligen uppdaterat.
Har även tagit ner Basiccolor trialversion som mäter skärmen mer noggrant, dvs gör flera ommätningar än övriga innan kalibreringen är klar.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.