Annons

Bildskärm för bildbehandling

macrobild skrev:
EyeOnes programvara är bra men Stefan Ohlsson som är den person som har testat nästan alla programvaror menar att basiccolor fortfarande är bättre , just nu har jag strul med Leopard och ColorNavigator till min Eizo CG skärm så jag förlitar mig på EyeOne programmet som är nyligen uppdaterat.
Har även tagit ner Basiccolor trialversion som mäter skärmen mer noggrant, dvs gör flera ommätningar än övriga innan kalibreringen är klar.

Mikael

Vilka mätare funkar Basiccolor med eg? Har kollat på siten men de e lite svårt o se skogen
 
vaspenil skrev:
Hej

Jag har hittat en ViewSonic VX2435WM. Den verkar intressant och till konkurenskraftigt pris. Dock hittar jag inte så många åsikter om den. Någon som vet om det är ett relevant alternativ?

Det är en ganska ny skärm, presenterades i mitten av augusti, inte så många som testat den ännu. Men av specarna ser den onekligen lovande ut, en mva-panel från CMO ... Hoppas få kika på den och en del andra 24-tummare som dykt upp på sistonde.

Efter de senaste dagarnas efterforskningar på 1200x1920 skärmar kandiderar
Apple Cinema Display 23"
HP LP2465
NEC MultiSync LCD2470WNX
Benq FP241WZ
LG L245WP
ViewSonic VX2435WM

Jag gissar att alla dessa är ganska likvärdiga.

Ett rimligt antagande, panelmässigt är det den vanliga sörjan:

Apple Cinema Display 23" - ips-panel från LG
HP LP2465 - pva-panel från Samsung
NEC MultiSync LCD2470WNX - pva-panel från Samsung
Benq FP241WZ - mva-panel från AUO
LG L245WP - mva-panel från AUO
ViewSonic VX2435WM - mva-panel från CMO

Kan lägga till att "vanliga" Benq FP241W (utan Z) från början hade en pva-panel från Samsung men numera alltså kör en mva-panel från AUO. Man kan fråga sig varför LG köper 24-tums mva-paneler från AUO när de gör alldeles utmärkta egna 24-tums ips-paneler (LM240WU2) som sitter bland annat i Nec 2490WUXi och Apples 24-tums iMac ...

Men det är så mycket här i världen som man inte förstår.

Men paneler är inte allt. Alla de skärmar du räknar upp ovan har dessutom sin egen styrelektronik och bakgrundsbelysningar av skiftande härkomst och kvalitet. Apple-skärmen är äldst i gänget och saknar inställningsmöjligheter av skärmen. Åt andra håller har Nec de mest omfattande inställningsmöjligheterna i den flocken, och eftersom de även gör bra proffsskärmar kan man anta att en del av de kunskaperna också letat sig fram till 2470WNX.

En sak jag undrar över dock. Många tillverkare har "färgförbättring", "skärpeförbättring" och annat lullull i skärmarna (och till grafikdrivrutiner med för den delen).

Det låter som om dessa grejjer gör olika saker med lika bilder. Hur vet jag om då vad jag får? Och brukar man kunna slå av dessa "förbätrare".

1) I alla de fall jag har sett kan du stänga av sådana här funktioner.

2) I alla fall jag har sett bör du stänga av sådana här funktioner.

För våra ändamål är det säkraste att stänga av alla funktioner som man inte riktigt vet vad de gör med färgvisningen och kalibrera skärmen själv.
 
ChiPs skrev:
Vilka mätare funkar Basiccolor med eg? Har kollat på siten men de e lite svårt o se skogen

Följande
• basICColor SQUID
• basICColor SQUID2
• basICColor RAY
• Colorvision Spyder 2
• Gretag Macbeth EyeOne Display
• Gretag Macbeth EyeOne Display LT
• Gretag Macbeth EyeOne Display 2
• Gretag Macbeth EyeOne Monitor
• Gretag Macbeth EyeOne Pro
• Monaco OPTIXXR
• X-Rite DTP94 USB

Mikael
 
Snackade lite med Eizo efter Leopard och testade även en beta av CN som inte funkade.

Fick senare besked om att 18:e jan gäller för uppdaterad version av CN.

Kör också Eye-match tillsvidare och den fungerar ju ganska bra.

Jerry
 
Jerry
Ta ner senaste versionen Basiccolor, min powerbook blev bättre, skall nu köra programmet på Eizo CG.Programvaran kommunicerar med skärmen precis som ColorNavigator
men är tom bättre enligt Stefan.
Köper det, inga stora summor.
Mikael
 
Jag tror att Leopard även strular med BasicColor och min Eizoskärm,programvaran verkar inte kommunicera med skärmens elektronik så som det är beskrivit i PDF.
Stämmer detta Stefan
Mikael
 
Kostar en bokstav 4 500 kr?

Jag har hittat S2411WK och S2411WMK. Den enda skillnaden jag kan hitta på dem är att den senare har ett "M" i modellbeteckningen och kostar 4 500 kr mer. Det lustigaste är att Eizos hemsida inte känner till denna S2411WMK alls.
 
Nu har jag lusläst specen på dem två. Dessa saker är det (enligt specen) som skiljer dem åt:

S2411WK:
Screenadjustment (analog only): ... Range ...
Pris 10 493,75 kr

S2411WMK:
Screenadjustment (analog only): ... RGB Range ...
Other settings: Languages (... Simplified Chinese, Traditional Chinese ...)
Bokstaven "M" i modellbeteckningen
Pris 14 993,75 kr

Naturligtvis fanns det även andra inställningsmöjligheter på dessa skärmar, men det var endast dessa saker som i specen skiljde dessa två skärmar åt. Ok, det vore ju kul att ställa in vitbalansen på kantonesiska och jag har inget emot bokstaven M, men att betala 4 500 kr för dessa nöjen, jag tror jag avstår. Någon som vet om det är något annat som skiljer dessa två skärmar åt?
 
TonyC skrev:
Hej,
ta en titt på dessa länkar. Förutom det du skrev finns det en liten skillnad under Color Adjustment.

http://www.westium.com/PartDetail.aspx?q=p:1397482;b:47;c:36167;pl:1;tp:1

http://www.westium.com/PartDetail.aspx?q=p:1436631;b:47;c:36167;pl:1;tp:1

/tony

Ja, det var just att på den ena heter det Range, på den andra RGB Range. Förmodligen precis samma sak. Så enda skillnaden som då återstår är att på den 4,5 lakan dyrare kan man få göra skärminställningarna på kinesiska... kul! :)



Edit: Det är inte lätt att välja skärm. Det har nu gått ett par veckor och jag bara velar, kan inte bestämma mig. Förmodligen kommer jag att bli nöjd, oavsett vilken jag köper, men jag kan ändå inte bestämma mig. I nästan samma prisklass bland Eixos 24"-skärmar finns, förutom S2411W, även S2431W och HD2441W.

Eizo själv marknadsför S2431 som en kontorsskärm. Är den då inte lika bra till grafik, proofing och foto som S2411W?

Och HD2441W marknadsförs som bra till spelkonsoller och liknande, då den har även HDMI-anslutningar. Men är den sämre eller lika bra som S2411W till grafik, proofing och foton?

Fast sen har ju Stefan Olsson satt griller i huvudet på mig och jag funderar på att vänta ett par veckor så att jag får råd till en dubbelt så dyr skärm med automatisk kalibrering och bättre färghantering (proofing är viktigt för mig).
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Ja, det var just att på den ena heter det Range, på den andra RGB Range. Förmodligen precis samma sak. Så enda skillnaden som då återstår är att på den 4,5 lakan dyrare kan man få göra skärminställningarna på kinesiska... kul! :)



Edit: Det är inte lätt att välja skärm. Det har nu gått ett par veckor och jag bara velar, kan inte bestämma mig. Förmodligen kommer jag att bli nöjd, oavsett vilken jag köper, men jag kan ändå inte bestämma mig. I nästan samma prisklass bland Eixos 24"-skärmar finns, förutom S2411W, även S2431W och HD2441W.

Eizo själv marknadsför S2431 som en kontorsskärm. Är den då inte lika bra till grafik, proofing och foto som S2411W?

Och HD2441W marknadsförs som bra till spelkonsoller och liknande, då den har även HDMI-anslutningar. Men är den sämre eller lika bra som S2411W till grafik, proofing och foton?

Fast sen har ju Stefan Olsson satt griller i huvudet på mig och jag funderar på att vänta ett par veckor så att jag får råd till en dubbelt så dyr skärm med automatisk kalibrering och bättre färghantering (proofing är viktigt för mig).

ja precis ..:) jag skulle ändå ringa till Eizo Sverige supporten och tala med någon av deras kunniga tekniker om skillnaden. Kanske t o m Dustin skulle kunna ge dig ett svar.

/tony
 
Re: Kostar en bokstav 4 500 kr?

Eeros skrev:
Jag har hittat S2411WK och S2411WMK. Den enda skillnaden jag kan hitta på dem är att den senare har ett "M" i modellbeteckningen och kostar 4 500 kr mer. Det lustigaste är att Eizos hemsida inte känner till denna S2411WMK alls.

Hej!

Jag blev nyfiken och frågade Eizo:

S2411WMK är en utgående modell, har nu ersatts av MX240W. Bägge är skärmar med förkalibrerad Dicom-gamma för granskning av röntgenbilder, de är dessutom medical-certifierade (EN60601).

Omtolkat till mer vanlig svenska: M står sannolikt för Medical och de är för läkare som skall granska röntgenbilder och liknande. Inget för oss direkt.
 
Det bidde en nödlösning: jag beställde S2110W nu, den får bli min andraskärm när jag senare beställer en CG211K eller en CG241WK. Eller varför inte Eizos kommande proffs-30"? Återstår att se hur den presterar. Misstänker dock starkt att det är CG211K som är bäst för mig.
 
Eeros skrev:
Det bidde en nödlösning: jag beställde S2110W nu, den får bli min andraskärm när jag senare beställer en CG211K eller en CG241WK. Eller varför inte Eizos kommande proffs-30"? Återstår att se hur den presterar. Misstänker dock starkt att det är CG211K som är bäst för mig.

Hej,

jag tror att du kommer att bli nöjd med s2110w. Jag har en sådan,..:) men har inte haft chansen att jämföra med andra eizo skärmar. Jag litar helt enkelt på vad experterna säger här på forumet.

/tony
 
Grevture skrev:
Ett rimligt antagande, panelmässigt är det den vanliga sörjan:

Benq FP241WZ - mva-panel från AUO


Kan lägga till att "vanliga" Benq FP241W (utan Z) från början hade en pva-panel från Samsung men numera alltså kör en mva-panel från AUO.


Jag sitter och skall beställa skärm till min syster (har inte fått tummen ur sedan jag frågade i tråden sist...) Martin A, ser du detta som negativt eller positivt att FP241W har bytt panel till AUO?

Finns det något bättre alternativ i denna prisklassen?? Maxbelopp: 6396SEK +Moms (7995SEK)

Tacksam för snabba puckar =)
Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Jag sitter och skall beställa skärm till min syster (har inte fått tummen ur sedan jag frågade i tråden sist...) Martin A, ser du detta som negativt eller positivt att FP241W har bytt panel till AUO?

Finns det något bättre alternativ i denna prisklassen?? Maxbelopp: 6396SEK +Moms (7995SEK)

Tacksam för snabba puckar =)
Mvh // Martin

Hej!

Det är svårt för mig att ge ett exakt svar utan att ha sett skärmen med den nya panelen. Men min gissning är att skillnaden (ur färgmässig synvinkel) förmodligen är försumbar.

Däremot har jag en vag och möjligen ogrundad misstanke att skillnaden för en spelare kan vara märkbar. Samsung har fått mycket stryk för sidoeffekterna av Overdrive-tekniken i deras paneler, det kan vaar så att den nya panelen inte har Overdrive och därmed slipper det lagg som plågat spelare.
 
När tillverkarna plötsligt byter panel efter ett tag - handlar det möjligen om att man är mån om att få bra i tester. När testarna är klara byter man till billigare (och ibland sämre) paneler.

Kanske för konspiratoriskt men...
 
Det skulle inte förvåna mig om de bytte till en billigare panel efter testerna...



Finns det något bättre alternativ i denna prisklassen?? Maxbelopp: 6396SEK +Moms (7995SEK)



Mvh // Martin
 
Slowfinger skrev:
När tillverkarna plötsligt byter panel efter ett tag - handlar det möjligen om att man är mån om att få bra i tester. När testarna är klara byter man till billigare (och ibland sämre) paneler.

Kanske för konspiratoriskt men...

Jag tycker det låter ganska mycket x-files :)

Tillverkare vill ofta hitta minsta ursäkt att komma med en ny modell eftersom de vet att nya modeller ökar försäljningen. Så byter de panel är det mycket benägna att med det som ursäkt säga att de har en ny modell (som ofta är till förväxling lik föregångaren).

Byter en tillverkare panel i en befinlitlig modell beror det i allmänhet på något av två skäl: De kan få en annan panel med samma specar till ett lägre pris, eller att de kan få en bättre panel till samma eller lägre pris.

I fallet med Benq-skärmen ovan så blev den till snabbt populär bland spelare, min misstanke är att den (i likhet med Samsungs egna pva-skärmar med 8 ms svarstid) kan ha haft påtagligt och för spelare irriterande lagg. Det är inte osannolikt att de bytt panel för att få en som passar bättre för en mycket stor målgrupp (spelare). Om något alltså en förbättring, inte en försämring.

Sedan skall man allmänt sett ha klart för sig att paneler hela tiden utvecklas. Tillverkarna förbättrar och finputsar hela tiden panelerna och med jämna mellanrum kallar man det här för en ny modell. En skärmmodell, kan ibland över sin livstid haft flera (mycket lika och stegvis finputsade) panelmodeller.

Det som däremot är lite småfult är när vissa tillverkare bytt panelteknik helt och hållet (några tillverkare har velat fram och tillbaka mellan ips och pva i några skärmmodeller). Andra tillverkare är mer tydliga ocn indikerar sådant med nya modellbeteckningar, kanske bara en annan bokstav i beteckningen, men ändå.
 
Anderzon skrev:
Det skulle inte förvåna mig om de bytte till en billigare panel efter testerna...

För mig låter det ganska mycket som råttan i pizzan ... :)

När vi gör jämförande tester inträffar de endast undantagsvis just när en skärm lanserats, ofta mer mitt i produktlivsscykeln. Det skulle helt enkelt inte fungera för en tillverkare att hålla på så.

Dessutom har jag en känsla av att många tillverkare inte bryr sig så förfärligt mycket om vad som skrivs i testerna (hur gärna jag än vill tro motsatsen :)

De vet ganska väl vad deras stora kunder vill ha, vad de är beredda att betala och hur nöjda de var med deras tidigare modeller.


Finns det något bättre alternativ i denna prisklassen?? Maxbelopp: 6396SEK +Moms (7995SEK)

Mvh // Martin

Oj, det finns många skärmar i den prisklassen ... :) Men om vi pratar om 24-tummare med pva- eller mva-paneler så är inte de generella kvalitetsskillnaderna mellan olika tillverkare så stora.

I det här forumet där jag utgår från att de flesta vill kunna ställa in så bra färger som möjligt så skulle jag ändå lyfta fram Eizo och Nec. Det då mest eftersom de även i den här prisklassen har mer omfattande inställningsmöjligheter (gamma, färgtemp, sexaxlars färgmix) än övriga tillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.