vaspenil skrev:
Hej
Jag har hittat en ViewSonic VX2435WM. Den verkar intressant och till konkurenskraftigt pris. Dock hittar jag inte så många åsikter om den. Någon som vet om det är ett relevant alternativ?
Det är en ganska ny skärm, presenterades i mitten av augusti, inte så många som testat den ännu. Men av specarna ser den onekligen lovande ut, en mva-panel från CMO ... Hoppas få kika på den och en del andra 24-tummare som dykt upp på sistonde.
Efter de senaste dagarnas efterforskningar på 1200x1920 skärmar kandiderar
Apple Cinema Display 23"
HP LP2465
NEC MultiSync LCD2470WNX
Benq FP241WZ
LG L245WP
ViewSonic VX2435WM
Jag gissar att alla dessa är ganska likvärdiga.
Ett rimligt antagande, panelmässigt är det den vanliga sörjan:
Apple Cinema Display 23" - ips-panel från LG
HP LP2465 - pva-panel från Samsung
NEC MultiSync LCD2470WNX - pva-panel från Samsung
Benq FP241WZ - mva-panel från AUO
LG L245WP - mva-panel från AUO
ViewSonic VX2435WM - mva-panel från CMO
Kan lägga till att "vanliga" Benq FP241W (utan Z) från början hade en pva-panel från Samsung men numera alltså kör en mva-panel från AUO. Man kan fråga sig varför LG köper 24-tums mva-paneler från AUO när de gör alldeles utmärkta egna 24-tums ips-paneler (LM240WU2) som sitter bland annat i Nec 2490WUXi och Apples 24-tums iMac ...
Men det är så mycket här i världen som man inte förstår.
Men paneler är inte allt. Alla de skärmar du räknar upp ovan har dessutom sin egen styrelektronik och bakgrundsbelysningar av skiftande härkomst och kvalitet. Apple-skärmen är äldst i gänget och saknar inställningsmöjligheter av skärmen. Åt andra håller har Nec de mest omfattande inställningsmöjligheterna i den flocken, och eftersom de även gör bra proffsskärmar kan man anta att en del av de kunskaperna också letat sig fram till 2470WNX.
En sak jag undrar över dock. Många tillverkare har "färgförbättring", "skärpeförbättring" och annat lullull i skärmarna (och till grafikdrivrutiner med för den delen).
Det låter som om dessa grejjer gör olika saker med lika bilder. Hur vet jag om då vad jag får? Och brukar man kunna slå av dessa "förbätrare".
1) I alla de fall jag har sett kan du stänga av sådana här funktioner.
2) I alla fall jag har sett
bör du stänga av sådana här funktioner.
För våra ändamål är det säkraste att stänga av alla funktioner som man inte riktigt vet vad de gör med färgvisningen och kalibrera skärmen själv.