Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag har WinXP-operativsystem, grafikkort Ati Radeon X800 Pro, dvi-kabel, skärmen inställt på "custom", upplösning 1680x1050, 32-bitars färger.

Jag ska hämta in de nyaste drivrutinerna till grafikkortet och se om det hjälper något.
 
Jag har nu testat med de nyaste drivrutinerna, samt har testat med både analog- och digital kabel och dessutom skiftat mellan de två porten på skärmen, men ingenting hjälper. Jag får nog ta och ringa Eizo i morgon. De har väl en svensk kundtjänst?
 
Ska hämta upp min BenQ 241W i morgon hade jag tänkt så får man se vad den går för. Hade en Dell 2407WFP-HC på beställningen, men de har tydligen svårt att få tag på paneler till den så datumen blev framskjutet till 2008-02-01 och det var lite väl långt.

Vad jag kunde se i en del tester var både BenQ'en och en Viewsonic mer omtyckt än Dellen, men Viewsonicen hade ju ingen inställning på höjden så den gick fetbort.

Nu är bara frågan om man ska orka ta sig till en Spyder 3 Elite också vid tillfälle.
 
Damocles skrev:
Nu är bara frågan om man ska orka ta sig till en Spyder 3 Elite också vid tillfälle.

Gör det!

En kalibrator är ett verktyg du har enormt stor nytta av. En av mina standardråd är att hellre köpa en snäppet billigare skärm och en kalibrator, än en lite dyrare utan.
 
Detta är nog ett väldigt bra råd - man kan ju få (hyfsad) stil på tom. en laptop skärm med en kalibrator ;-)

/

Grevture skrev:
Gör det!

En kalibrator är ett verktyg du har enormt stor nytta av. En av mina standardråd är att hellre köpa en snäppet billigare skärm och en kalibrator, än en lite dyrare utan.
 
Eeros skrev:
Tycker ni att det syns gröna och magenta "ludd" runt texten i denna bild, där jag fotograferade av skärmbilden: (Jag frågar för det är så svårt att veta om det kommer med, fastän jag på min skärm kan se att det syns även på fotografiet. Jag vet ju inte om det syns bara för att jag tittar på det med just min skärm..)

Hej,

jag upplever lite av det du beskriver, kanske inte i lika stor utsträckning. Här är mina inställningar för s2110w:

Ljusstyrka: 6%
Vittemperatur: 6500k
Gamma: 2.0
Mättnad: -10
Färgton: 0
Färgdynamic(kontrast): R 100%, G 95%, B 95%, styrs också av Vittemperturen
Färgjustering: 6 färger är oförändrad

Jag kör med Vista Home Premium, NVIDIA 8600GT grafikkort, upplösning 1680x1050 32 bit,
andra inställningar 110 DPI och ClearType på effekter.

/tony
 
TonyC skrev:
Hej,

jag upplever lite av det du beskriver, kanske inte i lika stor utsträckning. Här är mina inställningar för s2110w:

Ljusstyrka: 6%
Vittemperatur: 6500k
Gamma: 2.0
Mättnad: -10
Färgton: 0
Färgdynamic(kontrast): R 100%, G 95%, B 95%, styrs också av Vittemperturen
Färgjustering: 6 färger är oförändrad

Jag kör med Vista Home Premium, NVIDIA 8600GT grafikkort, upplösning 1680x1050 32 bit,
andra inställningar 110 DPI och ClearType på effekter.

/tony

just det, skärmen är inte profilerad ännu.
 
Vad tror ni om Lenovo L220x?
http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_T33HNEU?open&OpenDocument&epi=web_expressepi=web_express#char

22" med upplösningen 1920x1200 och 178x178 i betrakningsvinkel.
6ms enligt spec och en TN panel enligt flatpanels.dk.

Mer info
http://www.slashgear.com/lenovo-22-inch-widescreen-hd-monitor-an-wuxga-industry-first-177437.php

Pris ca 4600kr

Får dock inte ihop det med 178 samt TN panel?

Skärmen är dessutom TCO-03 märkt fast den är svart? Trodde inte svarta skärmar gick igenom TCO-03 kraven?
 
Det löste sig. Jag ringde Eizo och de bad mig välja menyvalet "Återställ". Texten som tidigare var luddig blev plötsligt mycket skarpare. Dessutom fick jag fler menyalternativ under menyn "Bildgeometri" nu (av någon dunkel anledning hade jag tidigare bara "position" och "grafikupplösning" där).

Nu har jag alltså många fler alternativ under "Bildgeometri", varav en heter "Fas". Med den kan jag nu ställa in skärpan så att den blir närmast perfekt. Ingen mera synlig magenta eller grönt runt svart text, om man inte tittar väldigt nära.

Solarisationen försvann inte genom att göra en återställning, men serviceteknikern bad mig testa skärmen på en annan dator. Jag gjorde som han sa, och där var bilden bra. Alltså inget fel på själva skärmen. Jag kopplade tillbaka skärmen till min dator och tänkte börja leta efter felkällan. Men nu var plötsligt solarisationen borta! Vad som var felet, det kom jag aldrig fram till, men nu har jag en fin och bra bild på skärmen, så jag är nöjd.
 
"Kontrast" hittar jag också numera på min OSD-meny. Den heter av någon anledning "Färgdynamik". Varför inte kontrast, Eizo, vore det inte bättre att använda etablerade begrepp? Det jag inte sett på andra skärmar jag haft, är att kontrasten justeras var för sig för den röda, gröna och blå kanalen. Antar att det är bra? Fast det kan ju uppstå svårigheter när jag justerar kontrasten medans jag kalibrerar; hur vet jag vilken av kanalerna jag ska justera? Lika mycket på alla? Vad är det då för vits med att ha tre olika kanaler för kontrast?

Sen det här med att jag har sexkanalers färgjustering, vad har jag för nytta av den? När jag kalibrerar färgen, ska jag totalt strunta i C, M och Y och bara justera R, G och B? Vad är nyttan av att ha CMY där? Det är ju trots allt endast av rött. grönt och blått som färgen i min skärm byggs av, eller?

Summa summarum, jag har en bra skärm, där jag kan justera saker som jag inte vet vad de gör med bilden. Det stör mig, lite.
 
Eeros skrev:
"Kontrast" hittar jag också numera på min OSD-meny. Den heter av någon anledning "Färgdynamik". Varför inte kontrast, Eizo, vore det inte bättre att använda etablerade begrepp? Det jag inte sett på andra skärmar jag haft, är att kontrasten justeras var för sig för den röda, gröna och blå kanalen. Antar att det är bra?
Ja, det är en bra funktion, eftersom det är där du ställer in rätt färgtemperatur på din skärm. Med hjälp av din kalibrator drar du kontrasten i resp kanal till dess att du får rätt färgtemperatur.

Detta med sexkanalers färgjustering har jag aldrig förstått mig på. Varför ska jag ändra på skärmens färger efter det att jag kalibrerat den korrekt? Så den inställningen rör jag aldrig.

Stefan
 
stefohl skrev:
Ja, det är en bra funktion, eftersom det är där du ställer in rätt färgtemperatur på din skärm. Med hjälp av din kalibrator drar du kontrasten i resp kanal till dess att du får rätt färgtemperatur.

Ok, det var faktiskt precis vad jag gjorde, innan jag fattade att den egentligen är till för att justera kontrasten. När jag väl insåg detta, så tänkte jag att jag har nog gjort fel och borde justera färgerna via "Färgjustering" istället. Men du menar alltså att man gott och väl kan justera rätt färgtemperatur med de tre kanalerna i "Färgdynamik".

Vad blir skillnaden beroende på vart jag justerar vitbalansen? Det känns ju lite tårta på tårta om man kan justera samma sak på två olika ställen. Och vart kalibrerar jag kontrasten om jag sätter vitbalansen med "Färgdynamik"?

-Eero

P.S. Vi ses på fotomässan på söndag, jag har köpt biljetter till båda dina seminarier då. Nu ska jag gå och lägga mig och som nattlektyr har jag den utmärkta boken "Skin" av Lee Varis. Rekommenderas varmt till alla som är intresserade av hur man får till bra hudtoner i Photoshop.
 
Grevture skrev:
Gör det!

En kalibrator är ett verktyg du har enormt stor nytta av. En av mina standardråd är att hellre köpa en snäppet billigare skärm och en kalibrator, än en lite dyrare utan.
Frågan är om det uppbytet är värt det. Det jag inte nämnde i föregående post är att jag redan har en Spyder 2 Pro Studio som i princip har samma funktioner. Men den har ju en 3-4 år på nacken. Man tycker ju att något borde hänt på den fronten. Colorvision gjorde ju ett rätt rejält lyft mellan Spyder och Spyder 2. Sen när man kör dubbla skärmar så kräver det ju i regel Pro-versionerna av allt.

Det jag är lite mån om är tripod-stödet och om det är nya funktioner för att kalibrera projektor. Spyder 2 Pro har ju också den funktionen numera, men jag undrar om inte Spyder 3 Elite faktiskt kan vara så mycket bättre vad gäller det extra lull-lullet runtomkring.
 
MARTIN!!!!!!!

Jag ropar här :)
Tackar för ditt goda råd om skärm; utmärkt ble det.
Nu lite på sidan:
I ställat för att stoppa nya (kostbar ) minnen i min gml.a. burk; undrar jag på om icke tiden är mogen för att köra lap-top.
HP kommer nu med sin nya 9000-serie till små pengar, med 2Mb interminne och digital Ut/inn. Jag tror detta rekker för mej; men hur är skärmkortet.? Och hur stör är skillnaden på att köra skärmen på D-SUB kontra DVI-D.
Skärmen är en NEC Multisynk 20WGX2 Pro.

Kann hr. Martin eller andra datorgurus ge råd?
Så blir jag glad...
Mvh Erik J
 
Erik, jag hör din rop och svarar, fastän jag inte heter Martin. Jag är av den uppfattningen att behöver du inte en bärbar dator för mobilitetens skull, så finns det ingen stor vits att skaffa en; du får du en bättre stationär dator för samma summa pengar.

Mvh!
-Eero (som var på Stefan Ohlssons båda seminarier idag och nu ska skaffa en lysrörslampa i arbetsrummet, istället för den mysiga glödlampan)
 
Tack Eero.

Ju, jag ser ditt argument. Men plats och mobilitet är viktig för mej.
Jag bor i båt, husbil och Frankrike.....och det värkar vara mer kol i en 10-12K laptop enn i min 2 år gml. burk. Men skärmen kann jag släpa med......derför är jag skäptisk till skärmkortet. På min åldriga (2 år) HP är det inte bra.
Det är bara foto, inga fåniga spel eller nåt.
mvh Erik J
 
Re: MARTIN!!!!!!!

fujicanon skrev:

...
hur stör är skillnaden på att köra skärmen på D-SUB kontra DVI-D.
Skärmen är en NEC Multisynk 20WGX2 Pro.

Kann hr. Martin eller andra datorgurus ge råd?
Så blir jag glad...
Mvh Erik J

Hej

Jag köpte nyss en 1200x1920 skärm (NEC 2470WNX). Inte samma som du tittat på, men de är ju till viss del besläktade. Jag har provat att köra DSUB vägen, men i 1200x1920 blir det inte helt bra. Eftersom DSUB vägen är analog blir det svårare för skärmen att göra bra bild ju högre upplösningen är. i 1050x1680 som din skärm har är det lättare än i 1200x1920. Till viss del beror det även på dator och kabel skulle jag kunna tro, men det är min gissning. Min övertygelse är dock att man bör välja DVI-D istf analog signal när man är i dessa upplösningar.

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.