PerFogelberg
Aktiv medlem
Det finns ju bärbara datorer med DVI. Dock inte HP tror jag. Kolla på datorer som börjar på A.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vaspenil skrev:
Hej
Jag köpte nyss en 1200x1920 skärm (NEC 2470WNX). Inte samma som du tittat på, men de är ju till viss del besläktade. Jag har provat att köra DSUB vägen, men i 1200x1920 blir det inte helt bra. Eftersom DSUB vägen är analog blir det svårare för skärmen att göra bra bild ju högre upplösningen är. i 1050x1680 som din skärm har är det lättare än i 1200x1920. Till viss del beror det även på dator och kabel skulle jag kunna tro, men det är min gissning. Min övertygelse är dock att man bör välja DVI-D istf analog signal när man är i dessa upplösningar.
/Per
Alexandersson skrev:
Jag har läst hela tråden och det har varit givande.
Jag funderar på att byta ut min 7 åriga ViewSonic P225f en 22" CRT som jag kört i 1600x1200 som har varit trevlig men ser att en ny skärm behövs.
Jag är också lite svag för stora ytor men har en begränsad budget. Helst under 5000kr max 6000kr.
Jag kikade på dustin home och hittade en Acer 24" som verkar vara en PVA-panel och har 178 i betraktningsvinkel.
http://www.pricerunner.se/pl/25-636113/Bildskaermar/Acer-AL2423W-Silver-priser
Är den prisvärd och "duger" år en seriösare hobbyfotograf?? Jag har tillgång till en Spider2 som kan kallibrera den åt mig.
Oj, någon mer än jag som använder Taxan. Rätt ovanligt märke bland konsumenter annars. Jag lyckades ju köpa loss mina till bra pris från skatteverket på den tiden jag jobbade där.elbe skrev:
- - -
haft en kalibrerad Taxan 2160 crt-skärm. En väldigt stor och tung apparat men bra för bilder m.m. som jag hade för avsikt att behålla just för bildbehandlingen.
Men idag så fick klumpen ge sej för den nya platta lcdn som efter installation och kalibrering med huey pro visade sej vara förvånansvärt bra.
- - -
elbe skrev:
Köpte en 22 tum widscreen lcd Hanns G HG216D för att använda i mitt "vanliga" yrke på en arbetsplats som jag disponerar hos en kund någon dag i veckan. Min bärbara datorns skärm på 15,4 tum blir lätt för liten att jobba profesionellt med. På min ordinarie arbetsplats har jag, ända tills idag, haft en kalibrerad Taxan 2160 crt-skärm. En väldigt stor och tung apparat men bra för bilder m.m. som jag hade för avsikt att behålla just för bildbehandlingen.
Men idag så fick klumpen ge sej för den nya platta lcdn som efter installation och kalibrering med huey pro visade sej vara förvånansvärt bra. Så bra att det blir till att köpa en till. Svart är svart och vitt är vitt och alla färger där emellan klockrena ända ut i hörnen, något som jag inte alls trodde när jag nyfiket packade upp den.
Helt plötsligt kom nya nyanser fram som den gamla crt-skärmen skickligt gömt...
Nåja... Jag kanske är färgad av nymodigheten men det skulla vara kul att höra om någon annan här på FS har några erfarenheter av denna skärm... HannsG HG216D?
Hanns G
En test av HG216D
Schappe skrev:
Stor, högupplöst,178/178 o ganska billig. Finns det något uppenbart fel på denna skärm som jag missat?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=241408
M V H Peter
ulnion skrev:
Är det någon som har testat Samsungs 226CW med Wide Color Gamut?
Det är väl en TN-panel men har de lyckats med en bra färgåtergivning på den?
Mvh
Ulf
Grevture skrev:
Hej!
Ett märke jag aldrig ens hört talas om, sånt är alltid kul!
Har du köpt den i Sverige?
Av specarna att döma verkar det vara en vanlig 22-tummare med tn-panel, men välutrustand med kontakter.
Men du tar upp en intressant och viktig sak: även en förhållandevis billig skärm blir faktiskt riktigt trevlig om man tar sig tid att kalibrera den.
Även Taxan är ju en doldis, numera är de väl mer kända för sina projektorer. Du verkar ha en dragning åt udda märken, fotograferar du med en rysk kamera dessutom?
Damocles skrev:
Oj, någon mer än jag som använder Taxan. Rätt ovanligt märke bland konsumenter annars. Jag lyckades ju köpa loss mina till bra pris från skatteverket på den tiden jag jobbade där.
Slängde faktiskt ut min sista Taxan 2280(22" Diamondtron-basrade) för någon månad sen, fullt fungerande, men då hade den gjort några modiga år och blivit rätt blek med tiden. Men nu har ju LCD'erna blivit såpass bra så det är inte lönt att sitta med den typen av CRT längre, speciellt inte när de gått några år.