Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Kollade att HP kommer med en ny (serie 9000) med DVI, men har inte sett den ennu. Priset skal vara ca. 12K IntelDuo och 2Gb /160 eller 200Gb HD.
 
Jag har läst hela tråden och det har varit givande.

Jag funderar på att byta ut min 7 åriga ViewSonic P225f en 22" CRT som jag kört i 1600x1200 som har varit trevlig men ser att en ny skärm behövs.

Jag är också lite svag för stora ytor men har en begränsad budget. Helst under 5000kr max 6000kr.

Jag kikade på dustin home och hittade en Acer 24" som verkar vara en PVA-panel och har 178 i betraktningsvinkel.

http://www.pricerunner.se/pl/25-636113/Bildskaermar/Acer-AL2423W-Silver-priser

Är den prisvärd och "duger" år en seriösare hobbyfotograf?? Jag har tillgång till en Spider2 som kan kallibrera den åt mig.
 
Re: Re: MARTIN!!!!!!!

vaspenil skrev:
Hej

Jag köpte nyss en 1200x1920 skärm (NEC 2470WNX). Inte samma som du tittat på, men de är ju till viss del besläktade. Jag har provat att köra DSUB vägen, men i 1200x1920 blir det inte helt bra. Eftersom DSUB vägen är analog blir det svårare för skärmen att göra bra bild ju högre upplösningen är. i 1050x1680 som din skärm har är det lättare än i 1200x1920. Till viss del beror det även på dator och kabel skulle jag kunna tro, men det är min gissning. Min övertygelse är dock att man bör välja DVI-D istf analog signal när man är i dessa upplösningar.

/Per

Hej!

I teorin skall en analog kabel kunna överföra samma bild som en dvi-kabel. Skillnaden ligger i att analog överföring är mer störningskänslig och störningar kan tyvärr uppstå på flera ställen i kedjan. Bilden i datorn är ju i grund och botten digital, men omvandlas i grafikkortet (när du kör d-sub) till en analog signal i en D/A-omvandlare, den skickas ut via d-sub-kontakten, via kabeln, in i skärmen där en A/D-omvandlare konverterar tillbaka signalen till digital information igen (tft-skärmar är ju till sin natur digitala).

Det finns många källor till störningar i den här kedjan, D/A- och A/D-omvandlarna, ledningarna internt i grafikkortet och i skärmen, kontakterna i vardera ändan och kabeln själv. Jag misstänker också att de inbyggda grafikkorten i bärbara datorer är lite känsligare -- det är mer trångt och bärbara datorer slängs och dängs mer ... Risk för att små glapp uppstår med tiden.

Numera fungerar det trots allt häpnadsväckande bra, det var mycket mer problematiskt förr, jag misstänker att D/A- och A/D-omvandlarna har utvecklats rejält.
 
Alexandersson skrev:
Jag har läst hela tråden och det har varit givande.

Jag funderar på att byta ut min 7 åriga ViewSonic P225f en 22" CRT som jag kört i 1600x1200 som har varit trevlig men ser att en ny skärm behövs.

Jag är också lite svag för stora ytor men har en begränsad budget. Helst under 5000kr max 6000kr.

Jag kikade på dustin home och hittade en Acer 24" som verkar vara en PVA-panel och har 178 i betraktningsvinkel.

http://www.pricerunner.se/pl/25-636113/Bildskaermar/Acer-AL2423W-Silver-priser

Är den prisvärd och "duger" år en seriösare hobbyfotograf?? Jag har tillgång till en Spider2 som kan kallibrera den åt mig.

Hej!

För att citera Acers egen hemsida: "Produktmodeller och specifikationer kan variera mellan länderna. Kontakta ditt lokala Acer kontor för information"

Kolla med Acer, de har 24-tummare med pva-paneler (jag har testat sådana), men numera lär de också ha 24-tums tn-skärmar. Bäst att kolla noga så du köper det du verkligen vill ha. Informationen hos handlare (Som Dustin etc) är inte alltid så korrekt, bättre att kolla med Acer själva.

Annars är Acer helt ok och ofta ett bra budgetalternativ. Acer har ju flera parallella produktserier, allt från billiga budgetskärmar till mer påkostade och designade skärmar (som Ferrari-serien av prylar).

Men de verkar sikta på att alltid någon skärmmodell i varje storlek som är billigare än konkurrenternas. Nu innebär sådana billiga modeller givetvis också kompromisser. Det kan vara skärmfot som inte medger höj- och sänkning, att den bara har analog ingång och -- gissar jag -- ibland också enklare belysning och elektronik. Någonstans måste de spara in när de lyckas vara prisledande. För oss grafikmänniskor kan det här innebära skärmar med mer oprecis färgmappning (billig elektronik) och kanske ojämnare egenskaper över ytan (ojämn belysning). För kontorsbruk är sådana faktorer ofta rätt ointressanta och det är för den målgruppen de här billigaste skärmarna i första han görs.

Så min kommentar är att Acer generellt är ett bra märke (de är ju hyfsat stora skulle man kunna säga :), men att du bör vara lite observant vilken av deras modeller som du skaffar. Deras billigaste modeller är helt enkelt inte avsedda för oss färgfetischister.
 
Tack Martin!

Du är en klippa!
Jag är glad för ditt tips, lååångt inne i tråden om NEC Msync 20WGX2Pro, mkt. bra den till rea-pris. Och justeras fint med MonacoOptix,
Blank, men med rätt ljussätting rundt ikring är det bra.
Bra förklaring på D-sub/DVI-D frågan, tack:
MVH Erik J
 
LCD-akärm för 2500:- kan de va nåt?

Köpte en 22 tum widscreen lcd Hanns G HG216D för att använda i mitt "vanliga" yrke på en arbetsplats som jag disponerar hos en kund någon dag i veckan. Min bärbara datorns skärm på 15,4 tum blir lätt för liten att jobba profesionellt med. På min ordinarie arbetsplats har jag, ända tills idag, haft en kalibrerad Taxan 2160 crt-skärm. En väldigt stor och tung apparat men bra för bilder m.m. som jag hade för avsikt att behålla just för bildbehandlingen.

Men idag så fick klumpen ge sej för den nya platta lcdn som efter installation och kalibrering med huey pro visade sej vara förvånansvärt bra. Så bra att det blir till att köpa en till. Svart är svart och vitt är vitt och alla färger där emellan klockrena ända ut i hörnen, något som jag inte alls trodde när jag nyfiket packade upp den.

Helt plötsligt kom nya nyanser fram som den gamla crt-skärmen skickligt gömt...

Nåja... Jag kanske är färgad av nymodigheten men det skulla vara kul att höra om någon annan här på FS har några erfarenheter av denna skärm... HannsG HG216D?

Hanns G

En test av HG216D
 
WOW! Trodde inte det fanns någon skärm i den storleken med en lite bättre panel. SIcken överraskning. Jag kan mycket väl tänka mig den upplösningem på bara 22tum, upplösningen är viktigare än tum. Stämmer de specerna så förefaller det vara en rätt bra skärm, Martin kan ju förståss ha annat att säga :) EN intressant fråga är ju dock om detta är en panel som vi kan förvänta oss se i fle 22-tummare framöver. Det låter väl lovande isf.
 
Re: LCD-akärm för 2500:- kan de va nåt?

elbe skrev:
- - -
haft en kalibrerad Taxan 2160 crt-skärm. En väldigt stor och tung apparat men bra för bilder m.m. som jag hade för avsikt att behålla just för bildbehandlingen.

Men idag så fick klumpen ge sej för den nya platta lcdn som efter installation och kalibrering med huey pro visade sej vara förvånansvärt bra.

- - -
Oj, någon mer än jag som använder Taxan. Rätt ovanligt märke bland konsumenter annars. Jag lyckades ju köpa loss mina till bra pris från skatteverket på den tiden jag jobbade där.

Slängde faktiskt ut min sista Taxan 2280(22" Diamondtron-basrade) för någon månad sen, fullt fungerande, men då hade den gjort några modiga år och blivit rätt blek med tiden. Men nu har ju LCD'erna blivit såpass bra så det är inte lönt att sitta med den typen av CRT längre, speciellt inte när de gått några år.
 
Samsung 226CW

Är det någon som har testat Samsungs 226CW med Wide Color Gamut?
Det är väl en TN-panel men har de lyckats med en bra färgåtergivning på den?

Mvh
Ulf
 
Re: LCD-akärm för 2500:- kan de va nåt?

elbe skrev:
Köpte en 22 tum widscreen lcd Hanns G HG216D för att använda i mitt "vanliga" yrke på en arbetsplats som jag disponerar hos en kund någon dag i veckan. Min bärbara datorns skärm på 15,4 tum blir lätt för liten att jobba profesionellt med. På min ordinarie arbetsplats har jag, ända tills idag, haft en kalibrerad Taxan 2160 crt-skärm. En väldigt stor och tung apparat men bra för bilder m.m. som jag hade för avsikt att behålla just för bildbehandlingen.

Men idag så fick klumpen ge sej för den nya platta lcdn som efter installation och kalibrering med huey pro visade sej vara förvånansvärt bra. Så bra att det blir till att köpa en till. Svart är svart och vitt är vitt och alla färger där emellan klockrena ända ut i hörnen, något som jag inte alls trodde när jag nyfiket packade upp den.

Helt plötsligt kom nya nyanser fram som den gamla crt-skärmen skickligt gömt...

Nåja... Jag kanske är färgad av nymodigheten men det skulla vara kul att höra om någon annan här på FS har några erfarenheter av denna skärm... HannsG HG216D?

Hanns G

En test av HG216D

Hej!

Ett märke jag aldrig ens hört talas om, sånt är alltid kul! :)

Har du köpt den i Sverige?

Av specarna att döma verkar det vara en vanlig 22-tummare med tn-panel, men välutrustand med kontakter.

Men du tar upp en intressant och viktig sak: även en förhållandevis billig skärm blir faktiskt riktigt trevlig om man tar sig tid att kalibrera den.

Även Taxan är ju en doldis, numera är de väl mer kända för sina projektorer. Du verkar ha en dragning åt udda märken, fotograferar du med en rysk kamera dessutom? :)
 
Re: Lenovo L220X

Schappe skrev:
Stor, högupplöst,178/178 o ganska billig. Finns det något uppenbart fel på denna skärm som jag missat?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=241408


M V H Peter

Intressant! Jag har hört rykten om kommande 22-tumsskärmar med pva-panel. Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp flera sådana skärmar, lite dyrare än "vanliga" 22-tummare (med tn-panel), men i gengäld då med en mer påkostad panel och större färgrymd. Hoppas tillverkarna tar med inställningar för färgtemperatur och gamam när de ändå håller på.
 
Re: Samsung 226CW

ulnion skrev:
Är det någon som har testat Samsungs 226CW med Wide Color Gamut?
Det är väl en TN-panel men har de lyckats med en bra färgåtergivning på den?

Mvh
Ulf

Hej!

Jag har inte kikat på just den, men däremot Samsungs 931C som så vitt jag förstår bygger på ungefär samma teknik.

Den har helt klart en större färgrymd än traditionella skärmar, framför allt har den mer täckning av det gröna området. Jämför man med en skärm som Samsungs 275T så har den stora (och avsevärt dyrare) skärmen en ännu större förgrymd i alla riktningar. Det känns som om de här tn-skärmarna med stor förgrymd lägger sig ungefär mitt emellan traditionella skärmar (som har sisådär 65-78% av Adobe RGB) och de nya påkostade skärmarna med 90-95% av Adobe RGB.

Den 931C vi kikade på var inte så bra kalibrerad från fabrik, den hade bland annat en märkbar magenta-ton i bilden. Men efter kalibrering fick den riktigt trevliga färger, men då hade också färgrymden krympt lite grann (det fungerar så på enklare skärmar av olika skäl).

Jag tror ärligt talat inte de här skärmarna ger så oerhört stor vinst för oss fotomänniskor. Med 931C fick vi lite fler och bättre nyanser i gröna delen av bilden, men den förbättringen är ganska subtil jämfört med tn-skärmars grundproblem -- att färgerna förändras påtagligt med betraktninsvinkeln. Det känns liksom lite bortkastat att finlira med små förbättringar av de gröna nyanserna när färgtemperaturen kan ändras 300-400 Kelvin bara för att du sjunker ihop lite i stolen ...

Sedan ger ju sådana här skärmar piggare och trevligare färger rent allmänt vilket givetivs är bra. Men för rent fotobruk så är skillnaden mot en helt vanlig tn-skärm ändå inte så stor.
 
Re: Re: LCD-akärm för 2500:- kan de va nåt?

Grevture skrev:
Hej!

Ett märke jag aldrig ens hört talas om, sånt är alltid kul! :)

Har du köpt den i Sverige?

Av specarna att döma verkar det vara en vanlig 22-tummare med tn-panel, men välutrustand med kontakter.

Men du tar upp en intressant och viktig sak: även en förhållandevis billig skärm blir faktiskt riktigt trevlig om man tar sig tid att kalibrera den.

Även Taxan är ju en doldis, numera är de väl mer kända för sina projektorer. Du verkar ha en dragning åt udda märken, fotograferar du med en rysk kamera dessutom? :)

Har aldrig hört talas om skärmen eller ens märket Hanns G själv. Taiwan tror jag...

Vet inte om den finns i Sverige men jag har i.a.f. köpt den av mej själv s.a.s. :) (Nu blir jag väl censurerad...men mitt yrke som datakonsult innebär vissa grossistkontakter. Har dock ingen försäljning till privatpersoner. Det får någon annan ta hand om, någon hugad åf för jag har inte tid)

Ja visst är det en vanlig tn-skärm köpt för vanligt dataarbete på annan plats. Men jag blev så förvånad över bildkvaliteten efter kalibrering att jag beställde en till för hemmakontoret. Den duger gott för mitt jobb och min fotohobby sen får vi se vad som händer med den med tiden.

Taxan var nog mer känt för bildskärmar för tiotalet år sen tror jag. Den var nog inte så udda då.

Nä, ingen rysk kamera...än, bara nyfiken på de mesta :) Och nu är det så knasigt att jag har en bärbar dator utan hmdi-utgång och en Canon kamera utan d.o. De ena föder det andra så nu blir det en D300 och en ny bärbar med hdmi... Billig skärm va det ja... ;-)

Bildkvaliteten ska visst bli ännu bättre med hdmi och jag är som sagt nyfiken och vill testa. Finns det något som gör analog vga till digital hmdi utan kvalitetsförluster?

/Leif
 
Re: Re: LCD-akärm för 2500:- kan de va nåt?

Damocles skrev:
Oj, någon mer än jag som använder Taxan. Rätt ovanligt märke bland konsumenter annars. Jag lyckades ju köpa loss mina till bra pris från skatteverket på den tiden jag jobbade där.

Slängde faktiskt ut min sista Taxan 2280(22" Diamondtron-basrade) för någon månad sen, fullt fungerande, men då hade den gjort några modiga år och blivit rätt blek med tiden. Men nu har ju LCD'erna blivit såpass bra så det är inte lönt att sitta med den typen av CRT längre, speciellt inte när de gått några år.

Oj! Inte så ensam alltså! ;-) Min utmärkta Taxan fick dock maka på sej direkt för den nya lcdn, vilka bara utvecklas till det bättre till lägre priser. Stor skillnad mot min bärbara 15,4-skärm som i.a.f. ger 16,7 milj färger. Taxan-skärmen var dock mycket förlåtande mot brus...
 
NEC Multisync 2190

Hade i stort sett bestämt mig för en 2190UXI, MEN nu hittade jag en variant som heter 2190UXP och kommer med en kalibrator (från Dustin), någon som vet skillnaden och vilken man bör välja?

UXP varianten är faktiskt några hundra billigare...

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.