Advertisement

Annons

Bildombudsmannen (Staffan Teste)

Produkter
(logga in för att koppla)
"Föregivande av allmän ställning" är ett brott, frågan är hur tillämpligt det är i det här fallet. Nån jurist som vet?

I "den andra tråden" har det länkats hur ST formulerat sitt brev till en kattuppfödare som stulit en bild. I min mening ett väldigt vasst och krångligt formulerat brev för att vara ett krav mot en processovan privatperson. Förhoppningsvis ett olycksfall i arbetet.

Teste vet nog , varför inte fråga honom?

Menar eller tror du att en jurist som håller på med immaterialrätt inte har koll om han kan använda ordet "bildombudsman"
 
Riktigt kul trådar *tar fram skålen med popkorn*
Nån som vet vad det står i halvlek? Jag gissar på 2-0 till ST *S*

Vad gäller fallet i den andra tråden tror jag det blir stolpe ut om "gäldenären" sköter sina kort (!) rätt. 0-0 just nu, kanske vinner ST på poäng om man räknar en tusenlapp som vinst efter ett utgångskrav på över tolv. Eller 1-11 i baken, om man räknar så...
 
Teste vet nog , varför inte fråga honom?

Menar eller tror du att en jurist som håller på med immaterialrätt inte har koll på vad han får kalla sig

"Föregivande av allmän ställning" är ett brott enligt brottsbalken och det är inte alls säkert att ST har råkoll på det. Sen är detta en gråzon där man säkert kan ha olika uppfattning.
 
Bildombudsmannen har ju ett registrerat AB där ordet ingår. Att han skulle få registrera bolaget med ett namn som inkräktar på myndighetsutövande organisationers "revir" är väl knappast troligt? Registreringen krävs ju bland annat för att förhindra just sådant, liksom intrång i redan befintliga bolags intressen. Om någon som pysslar med att hjälpa folk med patentansökningar skulle ansöka om namnet Patentverket AB skulle det knappast slinka igenom, gissar jag. Och jag gissar att Bildombudsmannen är väl prövat det också.
 
"Föregivande av allmän ställning" är ett brott enligt brottsbalken och det är inte alls säkert att ST har råkoll på det. Sen är detta en gråzon där man säkert kan ha olika uppfattning.

Precis, å det är ju en ganska viktig ingrediens här. Hos Bolagsverket så har han ansökt om "Bildombudsmannen Staffan Teste AB"
MEN uppger sej som "Bildombudsmannen" på krav !?
I mina ögon är det en viss skillnad om man skriver "Bildombudsman" i stället för "Bildombudsmannen"
Skriver man "Bildombudsman" så ger det vid handen att man är ombudsman för något specifikt, skriver man "Bildombudsmannen" så blir det mer generellt, publikt eller vad man ska kalla det.
Tidigare har ju nämnts om det är en bra affärsidé eller inte, det är frågan.

Hade han skrivit "Bildombudsman för Picscout" hade det inte varit några som helst frågetecken.


Att han sen påstår sej vara ombud för en fotograf som inte har nåt med bilden att göra, det sätter ju verkligen frågetecknen på rad.

ThomasR
 
Senast ändrad:
En ombudsman är person med uppdrag att representera en annan person, ett företag etcetera, exempelvis i rättsliga sammanhang eller vid förhandlingar.
Ordet används bland annat om funktionärer i fackliga organisationer och om företagsjurister.I politiken betecknar ombudsman allmänt en statlig tjänsteman med uppdrag att skydda medborgarna mot olagliga åtgärder, främst mot myndigheter.

Bildombudsman är knappast något otillåtet att kalla sig, om en del kopplar ihop det med myndighetsutövning är det deras problem och inget annat.
 
En ombudsman är person med uppdrag att representera en annan person, ett företag etcetera, exempelvis i rättsliga sammanhang eller vid förhandlingar.
Ordet används bland annat om funktionärer i fackliga organisationer och om företagsjurister.I politiken betecknar ombudsman allmänt en statlig tjänsteman med uppdrag att skydda medborgarna mot olagliga åtgärder, främst mot myndigheter.

Bildombudsman är knappast något otillåtet att kalla sig, om en del kopplar ihop det med myndighetsutövning är det deras problem och inget annat.

sa samma sak ett antal inlägg tillbaka
 
En ombudsman är person med uppdrag att representera en annan person, ett företag etcetera, exempelvis i rättsliga sammanhang eller vid förhandlingar.
Ordet används bland annat om funktionärer i fackliga organisationer och om företagsjurister.I politiken betecknar ombudsman allmänt en statlig tjänsteman med uppdrag att skydda medborgarna mot olagliga åtgärder, främst mot myndigheter.

Bildombudsman är knappast något otillåtet att kalla sig, om en del kopplar ihop det med myndighetsutövning är det deras problem och inget annat.

Vi leker med tanken att du har bil och parkerar den här å var i kommunen där du bor.
Ordinarie bot inom kommunen är ca 500 kr.
Å så vet jag att du vid ett visst tillfälle stått felparkerad. Det är förutsättningarna.

HMM, så om jag skickar dej en faktura på precis, ungefär 5000 kr där jag benämner mej som "Parkeringsombudsmannen" så har du inga som helst invändningar ?
Även om jag skriver att jag är ombud för "korpilombolohems bostadsförening" ?
Min firma heter egentligen "Parkeringsombudsmannen i Arvidsjaur Thomas RIsberg AB"

Vad tror du om ditt agerande ?

ThomasR
 
Senast ändrad:
Vi leker med tanken att du har bil och parkerar den här å var i kommunen där du bor.
Ordinarie bot inom kommunen är ca 500 kr.
Å så vet jag att du vid ett visst tillfälle stått felparkerad. Det är förutsättningarna.

HMM, så om jag skickar dej en faktura på precis, ungefär 5000 kr där jag benämner mej som "Parkeringsombudsmannen" så har du inga som helst invändningar ?
Även om jag skriver att jag är ombud för "korpilombolohems bostadsförening" ?

Vad tror du om ditt agerande ?

ThomasR
vadå inga invändningar, bestrid kravet om du tycker det är felaktigt
 
Vi leker med tanken att du har bil och parkerar den här å var i kommunen där du bor.
Ordinarie bot inom kommunen är ca 500 kr.
Å så vet jag att du vid ett visst tillfälle stått felparkerad. Det är förutsättningarna.

HMM, så om jag skickar dej en faktura på precis, ungefär 5000 kr där jag benämner mej som "Parkeringsombudsmannen" så har du inga som helst invändningar ?
Även om jag skriver att jag är ombud för "korpilombolohems bostadsförening" ?
Min firma heter egentligen "Parkeringsombudsmannen i Arvidsjaur Thomas RIsberg AB"

Vad tror du om ditt agerande ?

ThomasR

Jag stod vid en utlandsresa parkerad på vad jag trodde var en fri parkering och när jag efter tio dagar återvände återvände var vindrutan tapetserad med böteslappar, det visade sig vara 24-timmarsgräns som bara stod i den lokala ordningsstadgan. Avsändare och bankgiro var korrekta.

I mitt fall kollade jag upp det hela men det blev till att betala
Hade det varit fusk hade jag givetvis bestridit.

Hade jag stått olagligt på en privat parkering administrerad av carpark eller liknande hade jag kollat upp omständigheterna och allt runt omkring och betalt eller bestridit beroende på sakläget.
 
Jag stod vid en utlandsresa parkerad på vad jag trodde var en fri parkering och när jag efter tio dagar återvände återvände var vindrutan tapetserad med böteslappar, det visade sig vara 24-timmarsgräns som bara stod i den lokala ordningsstadgan. Avsändare och bankgiro var korrekta.

I mitt fall kollade jag upp det hela men det blev till att betala
Hade det varit fusk hade jag givetvis bestridit.

Hade jag stått olagligt på en privat parkering administrerad av carpark eller liknande hade jag kollat upp omständigheterna och allt runt omkring och betalt eller bestridit beroende på sakläget.

Du undviker vad jag vill komma fram till, jag benämner min firma med "fel" namn å när du kollar upp omständigheterna så upptäcker du att det är tveksamt om "drabbad" bostadsförening verkligen får nå pengar. Skulle du anse mej som en rekorderlig å seriös företagare ? Även om jag är en jävel på att tolka å lagföra dom som inte följt "parkeringsregler".

ThomasR
 
Du undviker vad jag vill komma fram till, jag benämner min firma med "fel" namn å när du kollar upp omständigheterna så upptäcker du att det är tveksamt om "drabbad" bostadsförening verkligen får nå pengar. Skulle du anse mej som en rekorderlig å seriös företagare ? Även om jag är en jävel på att tolka å lagföra dom som inte följt "parkeringsregler".

ThomasR

Det är också inget ovanligt att företag använder kortnamn.

I kravbrevet står tydligt att han är ombud för Alfred Molon Photo galleries, om man vill veta mer så hur svårt är det att ringa Teste och fråga för att få mera besked?
 
Jag undrar lite över var gränsen går. Tydligen är det helt orimligt att kalla ett företag för Bildombudsmannen utan att ha ett myndighetsuppdrag.

Hur är det med Betongkungen? Är det lika illa eller förväntas man fatta att det inte är någon riktigt kung?

Kungens Fritidsgård? Ska man stämma dem när inte allas vår Kung Folke kommer och tar hand om ens barn?

Xenonprinsen?

Ministerns Pizzeria?
 
Jag undrar lite över var gränsen går. Tydligen är det helt orimligt att kalla ett företag för Bildombudsmannen utan att ha ett myndighetsuppdrag.

Hur är det med Betongkungen? Är det lika illa eller förväntas man fatta att det inte är någon riktigt kung?

Kungens Fritidsgård? Ska man stämma dem när inte allas vår Kung Folke kommer och tar hand om ens barn?

Xenonprinsen?

Ministerns Pizzeria?

Det är ingen som påstått att det är "helt orimligt". Men det finns de som tycker att det kan vara missvisande och kan tolkas fel.

Dina övriga exempel är inte särskilt relevanta. Däremot skulle jag reagera lite extra på namn som Trafikombudsmannen eller Miljöombudsmannen om jag fick krav därifrån.
 
jag har svårt att tro att en jurist inte har koll vad han kan kalla sig eller inte

Att förutsätta att en jurist gör allt rätt bara för att han är jurist är nog naivt. Världen är full av högutbildade personer med gott renommé som kliver över gränser, inte sällan inom de områden de behärskar.

Det är uppenbart att han inte kunnat registrera namnen "Bildombudsmannen AB", däremot med tillägget av sitt eget namn. Likväl använder han sig av kortformen "Bildombudsmannen" i sin kommunikation med omvärlden. Det är möjligt att det inte bryter mot någon lag men här handlar det väl mer om huruvida det är seriöst eller inte.

Många av oss upplever att han "seglar under falsk flagg". Jag måste erkänna att jag tidigare har sett trådar här på fs där det talats om Bildombudsmannen och min tanke var då "Lustigt, finns det en sådan, varför det?" i tron att det var någon statlig funktion.

Sedan när det gäller själva fakturan som ställts ut så tror jag nog att det är brukligt att sätta ut hela firmanamnet, men det kanske är gjort (hittar inte länken till fakturan nu i alla trådar)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.