Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildombudsmannen (Staffan Teste)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är därför jag skriver " " runt BO när jag nämner honom. Framtoningen som någon slags myndighetsrepresentant är en del av det som borde granskas. Att skriva bildombudsmannen i bestämd form är ett sätt att antyda att det bara finns en, det gör det förstås inte. Vilken jurist som helst, med intresse för upphovsrätt, kan bli "bildombudsman", knappast en skyddad titel.

För kännedom:
Staffan Teste är Jur kand. och har under en mycket lång tid arbetat för Bildleverantörernas förening med bl.a. upphovsrättsfrågor. Han har representerat BLF, sedan starten, i CEPIC (Coordination of European Picture Agencies Press Stock Heritage) en sammanslutning av bildbyråer och bildbyråorganisationer i 17 europeiska länder.
Han är också jurdisk ombud för PicScout i Sverige och i övriga Norden.
PicScout har ursprungligen sina rötter i Israel och startades av bla en fd isreaelisk underrättelssetjänsteman. Kommersiellt startades företaget 2002 med kontor i Chigago och Los Angeles. Företaget har utvecklat ett system där bildbyråer och fotografer kan scanna in alla sina bilder. Sedan letar PicScout upp om bilderna har använts otillåtet på nätet. Företaget har i en rad länder jurdiska ombud, som kunder som fått sina bilder stulna, hänvisas.
Nu vill man även satsa på Sverige och Norden.
PicScout har ett 60-tal anställda och fortsätter som eget företag.
Han är alltså en bildombudsman för PicScout som bevakar fotografers rättigheter i Sverige och jag tror även de andra nordiska länderna..
 
För kännedom:
Staffan Teste är Jur kand. och har under en mycket lång tid arbetat för Bildleverantörernas förening med bl.a. upphovsrättsfrågor. Han har representerat BLF, sedan starten, i CEPIC (Coordination of European Picture Agencies Press Stock Heritage) en sammanslutning av bildbyråer och bildbyråorganisationer i 17 europeiska länder.
Han är också jurdisk ombud för PicScout i Sverige och i övriga Norden.
PicScout har ursprungligen sina rötter i Israel och startades av bla en fd isreaelisk underrättelssetjänsteman. Kommersiellt startades företaget 2002 med kontor i Chigago och Los Angeles. Företaget har utvecklat ett system där bildbyråer och fotografer kan scanna in alla sina bilder. Sedan letar PicScout upp om bilderna har använts otillåtet på nätet. Företaget har i en rad länder jurdiska ombud, som kunder som fått sina bilder stulna, hänvisas.
Nu vill man även satsa på Sverige och Norden.
PicScout har ett 60-tal anställda och fortsätter som eget företag.
Han är alltså en bildombudsman för PicScout som bevakar fotografers rättigheter i Sverige och jag tror även de andra nordiska länderna..

Vid fotouppdrag och köp av bilder för publicering finns prislistor som fotografer använder sig av. Detta ska överenskommas före publicering. Att otillåtet publicera bilder är en stöld av upphovsrässkyddat material och då gäller inga prislistor utan rättsinnehavaren eller hans ombud har rätt att sätta de priser de vill. Ta en juridisk prövning om du har råd. Bäst, enligt min mening, är att kontakta ST och försöka få ner priset.
 
Vad jag kan förstå så är Teste en jurist som har ett AB som heter Bildombudsmannen.
I mina ögon är han ingen "bildombudsman" i egentlig mening.
Han är en företagare/jurist med händer i både den ena å andra kakburken, enligt obekräftade uppgifter.
Bara för att han är jurist behöver han inte vara ett "helgon". Det är länge sen jag slutade att "tro" på människor bara för att dom har en titel.
Hoppas att vi får ett facit på den här historien, det finns ju vissa ingredienser som pekar åt "fel" håll.

ThomasR

ursäkta, men vem fan tror att Teste är bildombudsman i annan mening än att han kallar sig bildombudsmannen och tydligen var inte det namnet upptaget.

http://www.bildombudsmannen.se/
 
ursäkta, men vem fan tror att Teste är bildombudsman i annan mening än att han kallar sig bildombudsmannen och tydligen var inte det namnet upptaget.

http://www.bildombudsmannen.se/

Han är ombud i Sverige för PicScout att kräva ersättning åt de fotogarfer som använder PicScout att bevaka stölder av deras bilder. Ombud som bevakar frågor kring bilder = bildombud. Han är dessutom en man = bildombudsman, inget konstigt med det.
 
Den som är van vid konceptet "ombudsman" som en statlig instans, såsom JO, DO osv?

Mvh,
Richard

ombudsmän/kvinnor inom fackföreningsrörelsen är de också inom en statlig instans?

En ombudsman är person med uppdrag att representera en annan person, ett företag etcetera, exempelvis i rättsliga sammanhang eller vid förhandlingar. Ordet används bland annat om funktionärer i fackliga organisationer och om företagsjurister
 
Det råder väl ingen tvekan om att han är ombud för personer med bildrättigheter, och därmed ombudsman i denna bemärkelse, men det har ju inget med de statliga institutionerna att göra, givetvis. Alla som är fackligt anslutna har säkert haft något att göra med ombudsmän som inte heller har något med de statliga ombudsmannainstitutionerna att göra. Men de är lika fullt ombudsmän. Ombud för sina anslutna medlemmar i löneförhandlingar.

Ombudsmän är vana att förhandla. Det gäller nog även denna.
 
ursäkta, men vem tror att Teste är bildombudsman i annan mening än att han kallar sig bildombudsmannen och tydligen var inte det namnet upptaget.

http://www.bildombudsmannen.se/

Ursäkta, men vem är så naiv att man /inte/ tror att en anledning till att man väljer just ett sådant namn är den implicerade myndighetstonen en stackars okunnig kan förledas att känna av vid en första juridisk kontakt?
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag skiter i vad han kallar sig!
Han är jurist och har hjälpt till i en massa tvister som sakkunnig.
Det är väl bra att någon har detta som specialitet?
Och är jäkligt insatt i lagen kring upphovsrätt mm.

Vad är problemet? Skall han göra det ideellt?
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudsman

Är man ombudsman för ett företag/fack. så kallar man sig inte sig själv ombudsman för hela området utan man lägger till sitt företag eller fack före/efter.
Att själv försöka kränga in sig på listan av officiella folk-representater är väldigt magstarkt.
 
Kanske lite fånigt att fortsätta denna diskussion men jag har sett mer än en person som kallar sig ombudsman utan att specifikt ange för vilken organisation. Det dräller av ombudsmän därute...

Hur som helst. ST är i sin fulla rätt att som ombud för en rättighetsinnehavare kräva betalning för dennas räkning och också ta ett arvode för detta. Vad som kan diskuteras är summan, och där finns säkert utrymme för förhandling. Det brukar det göra.

För att sammanfatta: Här har ett olovligt använande av en bild skett, då ska man betala, hur mycket kan diskuteras.
 
tycker du det är ok att förvilla människor med felaktiga företagsnamn?
95% av de som får fakturor läser förmodligen inte prefixet AB längst ner i hörnet när bildombudsmannen står utan det prefixet 20 ggr före det, för att inte nämna som gigantisk titel om nån missade budskapet.

sen att företaget egentligen heter nått annat än vad han uppger.. ja vad säger man.
 
tycker du det är ok att förvilla människor med felaktiga företagsnamn?
95% av de som får fakturor läser förmodligen inte prefixet AB längst ner i hörnet när bildombudsmannen står utan det prefixet 20 ggr före det, för att inte nämna som gigantisk titel om nån missade budskapet.

sen att företaget egentligen heter nått annat än vad han uppger.. ja vad säger man.

Det är väl bara så enkelt att man tittar på vad ärendet gäller? Vad företaget heter spelar väl ingen som helst roll?

Vare sig en faktura kommer från en offentlig instans eller ett privat företag är det väl innehållet som är intressant?

Din bild av den livrädda svensken som betalar fakturor om företagsnamnet verkar "skrämmande", den känns extremt konstruerad.
 
Vare sig en faktura kommer från en offentlig instans eller ett privat företag är det väl innehållet som är intressant?

Har man inte haft ett ärende med företaget så spelar det väll ändå stor roll.
Får jag två identiska krav från transportstyrelsen och från I-blow-u AB så vet jag iaf vad som går i papperskorgen...

innehållet i kraven diskuteras i en annan tråd, så lämna det åt sidan här.
 
Väldigt många jurister är juridiska ombud för olika parter. Om man då är juridiskt ombud för BLF och andra bildrelaterade organisationer är väl valet av bildombudsmannen som namn ovanligt lämpligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.