En slög
Medlem
Det är därför jag skriver " " runt BO när jag nämner honom. Framtoningen som någon slags myndighetsrepresentant är en del av det som borde granskas. Att skriva bildombudsmannen i bestämd form är ett sätt att antyda att det bara finns en, det gör det förstås inte. Vilken jurist som helst, med intresse för upphovsrätt, kan bli "bildombudsman", knappast en skyddad titel.
För kännedom:
Staffan Teste är Jur kand. och har under en mycket lång tid arbetat för Bildleverantörernas förening med bl.a. upphovsrättsfrågor. Han har representerat BLF, sedan starten, i CEPIC (Coordination of European Picture Agencies Press Stock Heritage) en sammanslutning av bildbyråer och bildbyråorganisationer i 17 europeiska länder.
Han är också jurdisk ombud för PicScout i Sverige och i övriga Norden.
PicScout har ursprungligen sina rötter i Israel och startades av bla en fd isreaelisk underrättelssetjänsteman. Kommersiellt startades företaget 2002 med kontor i Chigago och Los Angeles. Företaget har utvecklat ett system där bildbyråer och fotografer kan scanna in alla sina bilder. Sedan letar PicScout upp om bilderna har använts otillåtet på nätet. Företaget har i en rad länder jurdiska ombud, som kunder som fått sina bilder stulna, hänvisas.
Nu vill man även satsa på Sverige och Norden.
PicScout har ett 60-tal anställda och fortsätter som eget företag.
Han är alltså en bildombudsman för PicScout som bevakar fotografers rättigheter i Sverige och jag tror även de andra nordiska länderna..