Rommel
Avslutat medlemskap
Då får du justera bat-filen och ta bort ffmpeg-0.5\ i den.
/Karl
Tack Karl! Borde jag sett i batfilen. Blind blir man vid midnatttimmarna
Kodar just nu!
/Stefan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då får du justera bat-filen och ta bort ffmpeg-0.5\ i den.
/Karl
Såklart fortfarande funderingar och inga erfarenheter än om olikheterna i de olika filmmöjligheterna då jag är totalt en newbie. Men eftersom det är bilder som man gör om till en film så vill man ju att varje bildruta ska vara perfekt och det har man ju möjlighet till nu genom en enkel batchprocessning.
Jag är med på ditt grundtänk här, men jag tror att det i praktiken blir aningen "overkill" att arbeta med varje enskild bildruta. Nu beror det givetvis på vem som ska se slutresultatet och hur mycket tid man har att lägga ner, men jag tror det är dåligt utnyttjande av tid att ägna sig åt enskilda bilder i en så omfattande sekvens.
.
Inte varje enskild bildruta. Bara en bildruta är redigerad som sedan syncas med knapptryck de övriga
2000 bilderna.
Kommer bli ännu mer bildredigering när jag ska fotografera när det mörknar ännu mer som är min plan.
Måste ju ändå använda någor prg som fixar ner pixlarna till 1920*1080.
/Stefan
Jag brukar använda Capture NX 2.0 för att redigera det hela, där kan man markera ett område och ljusa upp/lägga på kontrast/mörka ner eller vad man nu vill göra med det och sedan batchköra den processen på 1000 bilder. Jag brukar fota RAW så ofta jag kan, på ett 32GB-kort får man plats med 3000-4000 bilder i alla fall. Fördelen med RAW är just att man kan lyfta delar av bilden och har större möjligheter att rädda utfrätta delar.
/Karl
Precis! Se solen på före- och efterbilden. Tänk om jag nu hade haft RAW-filen
Nästa gång!
/Stefan
Ser riktigt bra ut. Nu är det bara ut och köra vidare.
/Karl
Det kan bli ett problem om du ska ta under så lång tid. Det finns en ganska enkel lösning men det kan också orsaka problem på andra håll:
Lösningen är att du kör i bländarprioritetsläge. Då kommer kameran kompensera när det blir mörkare. Nackdelen med det är att ändrar skärpedjupet och du kommer få en hel del "flicker" då kamerans ljusmätare inte alltid träffar rätt.
Det finns programvara som kan fixa till flicker. Granite bay är ett:
http://www.granitebaysoftware.com/Products/ProductGBD.aspx
Kan någon förklara varför skärpedjupet ändras om man justerar exponeringen med slutartiden?