Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet för time lapse

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde man inte kunna få en ganska häftig time-lapse om man flyttar kameran lite mellan varje bild? Visst, svårt att få en helt ryck-fri film men ändå. Eller om man har kameran på stativ men vrider den lite mellan varje bild. Kanske bra med rejält stativ med nån sorts gradskiva då.

Jag har provat att vrida lite men blev inte direkt nöjd, det var i Stockholms timelapsen som jag länkar till ovan. Men mitt stativ är mer billigt än bra.

Dom riktiga snitsarna har även banor som kan förflytta kameran långsamt lite.

/Karl

Håller på nu o "filmar" solnedgång/kväll med en del moln. Bländarprioritet och 3s intervall, jpg för test... Håller tummarna att det böld nåt vettigt först försöket.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933804,14.309929

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Lycka till! Hoppas vi får se resultatet.

Ser att jag redan har rekomenderat dig den enligt mig bästa metoden att sätta samman filmen här.

/Karl

PS. Beställ en till hårddisk nu, den du har kommer snart vara full. Jag började leka med timelapses för ca 4 månader sedan och nu är jag uppe i 303GB bilder.

Ser att jag redan har rekomenderat dig den enligt mig bästa metoden att sätta samman filmen här.

/Karl

PS. Beställ en till hårddisk nu, den du har kommer snart vara full. Jag började leka med timelapses för ca 4 månader sedan och nu är jag uppe i 303GB bilder.

Jo, jag vet, men jag tyckte det var bökigt.... och jag känner till 7-zip ocjh batch och dos prompter.
Denna gör likadant http://home.hccnet.nl/s.vd.palen/

Körde JPG och justerade lite i LR, framhäva himmel, fixa vitbalans och ta fram detaljer i skuggområdena pga att jag fotade i motljus.
Exporterade ut dom i 1920*1080 och nu ska jag slå ihop dom.
Sen får man ju lägga på musik och förminska ner det till webvänligt storlek ;)

2100 bilder, nertankning via 20D till datorn och ändå mer batteri kvar. Imponerande.

/Stefan

suck. Skitpprg funkar inte.... Får väl ladda ner ffmpeg!

/Stefan

Det saknar också alla inställningar för att göra filmer, förmodligen hade det komprimerat hårdare än vad du hade velat. Man vill ju inte att filmen skall se ut som om den är filmad med mobiltelefon.

Jag testade några varianter innan det blev ffmpeg och jag hittade inget annat gratisprogram som höll måttet.

Kan också rekomendera att se till att datorn har USB3, det kommer göra att överföringen kommer gå otroligt (5-6ggr) mycket snabbare. PCIe-kort (om du inte redan har det) och USB3-läsare är en investering på ca 400kr.

/Karl

Det saknar också alla inställningar för att göra filmer, förmodligen hade det komprimerat hårdare än vad du hade velat. Man vill ju inte att filmen skall se ut som om den är filmad med mobiltelefon.

Jag testade några varianter innan det blev ffmpeg och jag hittade inget annat gratisprogram som höll måttet.

Kan också rekomendera att se till att datorn har USB3, det kommer göra att överföringen kommer gå otroligt (5-6ggr) mycket snabbare. PCIe-kort (om du inte redan har det) och USB3-läsare är en investering på ca 400kr.

/Karl

Tack för all tips. Ska ta en sak i taget. Först ska jag se hur min 1 minuts film blir med 2 scener. Båda från mitt garagetak ;).
Får dock vänta tills jag slutar jobba, har så mycket annat på schemat på fritiden också... sömn? Vad är det?

/Stefan

Tack för all tips. Ska ta en sak i taget. Först ska jag se hur min 1 minuts film blir med 2 scener. Båda från mitt garagetak ;).
Får dock vänta tills jag slutar jobba, har så mycket annat på schemat på fritiden också... sömn? Vad är det?

/Stefan

Min erfarenhet än så länge är att omständigheterna är viktigare än platsen, dvs trevlig omständigheter på ditt garagetak kommer bli bättre än en helt vindstilla dag utan moln på det mest perfekta stället. Perfekta omständigheter och perfekta platsen är så klart optimalt.

/Karl

/Karl

Unable to find a suitable output format

Får detta felmeddelande. Har konverteat filerna till 1920*1080px och ima_xxxx.jpg filnamn.

Hur göra?

/Stefan

Nu år det inte hitta sökvägen. Något i ditt script måste vara fel.

Borde vara

Timelapse.bat inte Timelapse Timelapse1 Film1.

Det borde väl stå i bat filen?

/Stefan

Nu år det inte hitta sökvägen. Något i ditt script måste vara fel.

Borde vara

Timelapse.bat inte Timelapse Timelapse1 Film1.

Det borde väl stå i bat filen?

/Stefan

Verkar som den inte hittar mappen med bilderna :(
Lagt dom i en underkatalog till Timelapse som heter timelapse1 precis som du rekommendera

/Stefan

Med 25 bilder per sekund ska man inte överskatta behovet av högsta kvalitet på varje enskild bildruta. Det finns inget mänskligt öga som ser skillnad på en JPG-bild i högsta kvalitet direkt ur kameran jämfört med en bearbetad RAW-fil. Detta förutsätter givetvis att man exponerat korrekt, men det är inget stort problem vid timelapse-fotografering.

Jag har aldrig arbetat med RAW när jag jobbat med den här typen av filmer. Exponerar jag korrekt finns helt enkelt ingen anledning att i efterhand lägga tid på efterarbete för de enskilda bilderna.

Som flera andra skrivit i tråden är utrymmet på minneskortet något som styr. Att ta bilder med större dimension än full-HD är exempelvis onödigt eftersom filmerna aldrig visas större än så.

Jag har lagt ffmpeg installationsfiler i D:\Timelapse och i den mappen även skapat bat-filen med de ffmpeg inställningar du rekommenderat. klistrat och kopierat rakt av.

Bilderna ligger sidan i undermappen som heter timelapse1. Dvs D:\Timelapse\timelapse1 och heter alla ima_0001.jpg, ima_0002.jpg osv.

i kommandoprompten skriver jag

D:
cd Timelapse
Timelapse timelapse1 film1

men får då felmeddelande att sökvägen inte hittas. Jag antar att det är bilderna den inte hittar :(

/Stefan

Med 25 bilder per sekund ska man inte överskatta behovet av högsta kvalitet på varje enskild bildruta. Det finns inget mänskligt öga som ser skillnad på en JPG-bild i högsta kvalitet direkt ur kameran jämfört med en bearbetad RAW-fil. Detta förutsätter givetvis att man exponerat korrekt, men det är inget stort problem vid timelapse-fotografering.

Jag har aldrig arbetat med RAW när jag jobbat med den här typen av filmer. Exponerar jag korrekt finns helt enkelt ingen anledning att i efterhand lägga tid på efterarbete för de enskilda bilderna.

Som flera andra skrivit i tråden är utrymmet på minneskortet något som styr. Att ta bilder med större dimension än full-HD är exempelvis onödigt eftersom filmerna aldrig visas större än så.

Jag fotograferade nu i rakt motljus så himmlen och solen någorlunda var bra exponerade och därmed blev både byggnader och trädtoppar för mörka enligt mig. Hade det varit riktigt fotografering hade jag ljussatt med blixtar och reflekorer.
Nu fick jag nöja mig med Fill Light och arbeta med kurvor i Lightroom. Justerade lite vitbalansen och la på värme mha split tone. Sedan räddade jag ett par överexponerade bitar mha av Recovery.

Man är ändå tvungen att justera pixelstorleken till HD-kvalité. Visst ser jag direkt att minneskortsproblematiken och nu fotograferade jag i jpg. Men med mina justeringar så hade jag velat ha RAW filen då bruset uppträder en aning i de som varit mörka partier.

Sen är det klart att RAW filen har en bättre detaljåtergivning och vill man panorera genom mjukvara så blir det ju pixelnivå på filmen och då vill man ju att det ska vara så bra som möjligt då man i felmen pixelpeepar omedvetet.

Såklart fortfarande funderingar och inga erfarenheter än om olikheterna i de olika filmmöjligheterna då jag är totalt en newbie. Men eftersom det är bilder som man gör om till en film så vill man ju att varje bildruta ska vara perfekt och det har man ju möjlighet till nu genom en enkel batchprocessning.

/Stefan

Jag har lagt ffmpeg installationsfiler i D:\Timelapse och i den mappen även skapat bat-filen med de ffmpeg inställningar du rekommenderat. klistrat och kopierat rakt av.

Bilderna ligger sidan i undermappen som heter timelapse1. Dvs D:\Timelapse\timelapse1 och heter alla ima_0001.jpg, ima_0002.jpg osv.

i kommandoprompten skriver jag

D:
cd Timelapse
Timelapse timelapse1 film1

men får då felmeddelande att sökvägen inte hittas. Jag antar att det är bilderna den inte hittar :(

/Stefan

Det måste vara ffmpeg som har hamnat fel. Kolla var ffmpeg.exe ligger. Ligger den i d:\timelapse\ffmpeg-0.5\ ?

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar